Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anuschkaatjeJarig

Berichten: 262
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:20

@ newmom: Inderdaad, gekookt bot gaat splinteren en kan erg gevaarlijk zijn. Rauw bot splintert niet en is flexibel, een hond kan dat heel gemakkelijk wegkrijgen. Inderdaad geen dragende boten geven want die zijn te hard om weg te werken (tenzij ze zo groot zijn dat de hond echt alleen maar kan kluiven en niet in de verleiding komt het alsnog probeert weg te werken) Kippen zijn inderdaad erg jong als ze geslacht worden en qua hoeveelheid voedingsstoffen dan ook niet helemaal ideaal, maar in ieder geval al 10x beter dan brokken.

Als je rauw gaat voeren moet je er erg in hebben dat je bepaalde percentages vlees, bot en orgaan per week geeft (volgens het prooidiermodel NRV is dat 10% hart, 5% lever, 15% bot en 70% vlees) en dat je een aantal diersoorten afwisselt (4 diersoorten per 2 weken? weet niet helemaal zeker) Ik voer supergevarieerd (heb n grote vriezer) en mijn katten krijgen eigenlijk iedere dag een andere diersoort! En ik heb per week een menu van wat ze op welke dag krijgen. maandag vlees, dinsdag vleesbot, woensdag orgaan, donderdag prooidier enz enz... zodat je ongeveer aan de juiste percentages vlees zit.

Semra

Berichten: 851
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: St. Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:33

Ik lees hier al de hele tijd mee, heb in het begin ook mijn ervaringen neergezet. Ik heb nu zo'n 15 jaar honden en altijd ervan overtuigd geweest dat brok belangrijk was om de tanden goed te houden. Nu sinds een klein half jaar kvv, er komt echt geen brok meer in!! Hoe duidelijk kan het zijn...? Een hond is een carnivoor. Ik ga dus ook helemaal met Kimmie mee.
En ik sta toch te kijken dat mensen hier blijven volhouden dat brokken tandsteen voorkomen. Mijn teef is het levende bewijs, daar is het tandsteen gewoon afgevallen sins ze alleen kvv eet.
Maar joh, als je hond tandsteen krijgt, ga je toch gewoon zijn tanden poetsen.... |o :D

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:39

Oakland1990 schreef:
Nikka: waarvoor las je die vastendag in? Als je iedere dag wat minder geeft kun je toch ook alle dagen geven?


Mijn honden barfen. Een dag per week vasten is o.a goed om het spijsverteringsstelsel tot rust te brengen en zorgen dat alles goed verteert.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:53

Vasten is puur natuur voor een carnivoor. Maar je hond/ kat moet er wel geschikt voor zijn. Ik vond het voor onze Simba (11) te ver gaan om van 2x daags brok over te gaan naar 6 a 7 voedingen per week. Puur gewenning en mijn gevoel. Zoals ik al eerder schreef is 2x daags voor onze naaktkat echt wel nodig ivm zijn energiebehoefte..

Semra schreef:
En ik sta toch te kijken dat mensen hier blijven volhouden dat brokken tandsteen voorkomen.


Dat is nou echt de invloed van de commercie en het geloof in een dierenarts die (uiteraard hoor) in zijn eigen straatje praat met zijn voedingsadvies..

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:26

Semra schreef:
En ik sta toch te kijken dat mensen hier blijven volhouden dat brokken tandsteen voorkomen.


Ik denk dat dat het oude verkooppraatje is. Ten opzichte van zacht blikvoer is het inderdaad beter om brokken te voeren voor het gebit.
Mijn york heeft 13 jaar brok gegeten. Op een gegeven moment ben ik vlees bij gaan geven omdat dat makkelijk was voor haar medicatie en toevoegingen. Vorig jaar had ze een enorme tandvleesontsteking door veel tandsteen. Ivm een hartprobleem en haar leeftijd was reinigen zeer risicovol, en durfde ik dat dus niet aan. Ze was inmiddels al overgezet op KVV omdat ze brokjes helemaal niet meer eten kon. Ik ben daarbij kippennek en eendennek gaan geven als kluifje (gewoon omdat ze dat heerlijk vindt) Ook ben ik over gegaan naar zelf samenstellen. Inmiddels is aan haar favo kauwkant het gebit gewoon helemaal brandschoon! Aan de andere kant zit nog wel iets tandsteen maar voor de dierenarts niet eens voldoende om het gebit te willen reinigen. Zo zie je maar dat vlees en bot zelfs een, in dit geval, genezende werking heeft :D In ieder geval hoef ik die risicovolle ingreep nu niet te laten doen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:29

Heb net even gekeken op de site van Royal Canin, zij geven wel toe dat je kauwrepen moet geven om de tandsteen weg te houden, dat brokken alleen niet volstaan.
Mijn pup had net een kalfspees gekregen en er nu een stukje in zijn geheel van binnengeslikt, hoop dat die geen last krijgt...

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:39

yarrah schreef:
xx_tassjuhh schreef:
royal caninn is het enige voer wat mijn hond eet dus ben zeer tevreden


Ooh,... dat gaf ik mijn eerste hond ook altijd... Maar is op 8 jarige leeftijd wel doodgegaan aan een hersentumor het was altijd een cairngezond hondje.
Er zijn veel mensen die vet eten en nooit problemen hadden tot dat ze 40 of 50 werden dat ineens hebben ze diabetes e.d..


Eh huh :o? Wil je nu zeggen dat je hond een hersentumor kreeg van Royal Canin?
Ik heb nog nooit gehoord dat je kanker krijgt van het voeren van brokken.
Heeft er naar mijn mening helemaal niks te maken. Kan altijd gebeuren, ook met het voeren van vlees.

Ik ken ook iemand die altijd zeer gezond te eten kreeg van zijn vrouw. Nooit eens lekker uit de band springen, nee altijd vetarm, cholesterol verlagend en al die dingen. Zaten wij lekker ongezond te BBQ-en met veel vlees en sauzen :Y) en hun deden het met 1 stukje vlees en wat groente.
De man kreeg toch een hartaanval, ondank al zijn gezonde voeding.
Een oom van mijn man leefde zo gezond, at gezond en dan elke week fietsen op zijn renfiets. Op een gegeven moment vonden ze hem op het fietspad naast zijn fiets....ook hartaanval.
Als het in je zit kun je volgens mij doen wat je wilt, dan krijg je het toch.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:44

Isabonny schreef:
Eh huh :o? Wil je nu zeggen dat je hond een hersentumor kreeg van Royal Canin?
Ik heb nog nooit gehoord dat je kanker krijgt van het voeren van brokken.
Heeft er naar mijn mening helemaal niks te maken. Kan altijd gebeuren, ook met het voeren van vlees.

Dat is dus maar de vraag. In ieder geval stond er tot voor kort op de gewone zakken van Royal Canin dat er BHA in zat, het stond 3 maanden geleden ook nog op de zakken dieetvoer va RC. Van BHA is het bekend dat het bij proefdieren een carcinogene werking heeft. Ik zeg niet dat het in dit geval de connectie is, maar om het zo maar ter zijde te schuiven gaat me ook wat ver.

Romili
Berichten: 293
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:55

Veel mensen kijken er raar van op, maar het allerbeste zou het zijn wanneer de tanden van alle honden gepoetst worden!! Het is tenslotte niet voor niets dat wij mensen braaf iedere dag poetsen: het is nu eenmaal de beste manier om een gebit te onderhouden! Om de tanden te poetsen zijn er speciale hondentandenborstels en -tandenpasta te koop (gebruik geen mensentandenpasta i.v.m. de fluoride!).

Natuurlijk doet voeding ook veel voor tanden. Wanneer een hond kauwt op harde brokken onderhoudt hij/zij z’n tanden. Het probleem is alleen dat lang niet alle honden (goed) kauwen. Vaak worden de brokken zo doorgeslikt of kauwt de hond altijd maar aan één kant. Blikvoer is natuurlijk helemaal niet gunstig voor de tanden. Ten eerste zullen de dieren er niet op hoeven kauwen en ten tweede blijft het plakken aan de tanden en veroorzaakt plaque en tandsteen.

mikster
Berichten: 406
Geregistreerd: 25-07-07

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 16:09

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden! Erg prettig om te lezen.
Wij hebben de keus gemaakt voor Farmfood brokken afgewisseld met Farmfood KVV. Tot nu toe vindt ze het KVV erg lekker!

Romili
Berichten: 293
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:22

mikster schreef:
Iedereen bedankt voor jullie antwoorden! Erg prettig om te lezen.
Wij hebben de keus gemaakt voor Farmfood brokken afgewisseld met Farmfood KVV. Tot nu toe vindt ze het KVV erg lekker!


Oke fijn om te horen veel s6 ermee :P

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:58

Naar aanleiding van dit topic heb ik ook net een zak Farmfood gekocht. Ik voerde eerst Royal Canin. De bedoeling is om er straks ook vers vlees van Farmfood bij te gaan voeren.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:23

Romili schreef:
Veel mensen kijken er raar van op, maar het allerbeste zou het zijn wanneer de tanden van alle honden gepoetst worden!! Het is tenslotte niet voor niets dat wij mensen braaf iedere dag poetsen: het is nu eenmaal de beste manier om een gebit te onderhouden! Om de tanden te poetsen zijn er speciale hondentandenborstels en -tandenpasta te koop (gebruik geen mensentandenpasta i.v.m. de fluoride!).

Natuurlijk doet voeding ook veel voor tanden. Wanneer een hond kauwt op harde brokken onderhoudt hij/zij z’n tanden. Het probleem is alleen dat lang niet alle honden (goed) kauwen. Vaak worden de brokken zo doorgeslikt of kauwt de hond altijd maar aan één kant. Blikvoer is natuurlijk helemaal niet gunstig voor de tanden. Ten eerste zullen de dieren er niet op hoeven kauwen en ten tweede blijft het plakken aan de tanden en veroorzaakt plaque en tandsteen.


Wij poetsen onze tanden omdat wij dagelijks dingen eten die slecht voor onze tanden zijn. Dit is dus niet echt te vergelijken met honden die bijv alleen vers krijg en dus 1. hun tanden poetsen met hun voedsel en 2. weinig eten wat slecht voorde tanden is. En hond op brok, ja die eet het eea wat slecht voor de tanden is.

Wij dragen ook kleren, dat betekend niet dat je honden ook aan moet kleden. En hond is geen mens.

Romili
Berichten: 293
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:49

manishdra schreef:
Wij dragen ook kleren, dat betekend niet dat je honden ook aan moet kleden. En hond is geen mens.


Voor jou misschien niet maar er zijn mensen die hun hond wel als hun kind/mens beschouwen!!!!

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:54

Van mij mag je, maar het is geen mens. Tis een hond, dus de vergelijking van wij poetsen onze tanden dus onze honden hebben dat ook nodig is, naar mijn mening, een gevolg commercie in combinatie met tandvervuilende brokken. En zelfs dan nog is het vaak gezonder een oor of stuk gedroogde huid te geven dan tandenpoets botten, sticks of de tanden te poetsen.

Er zijn uitzonderingen, maar over het algemeen hoef je honden niet aan te kleden. En je hoeft ze dus ook niet tanden te poetsen als ze de juiste voeding hebben. Ik heb een hond met aanlegvoor standsteen, maar sinds ze op vers zit is het helemaal weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:26

Romili schreef:
Veel mensen kijken er raar van op, maar het allerbeste zou het zijn wanneer de tanden van alle honden gepoetst worden!! Het is tenslotte niet voor niets dat wij mensen braaf iedere dag poetsen: het is nu eenmaal de beste manier om een gebit te onderhouden! Om de tanden te poetsen zijn er speciale hondentandenborstels en -tandenpasta te koop (gebruik geen mensentandenpasta i.v.m. de fluoride!).


Een hele goede tip, kleine moeite groot plezier. Ik poets niet elke dag mijn hond haar tanden wel elke week.
Het kan heel veel ellende voorkomen je ziet ontzettend veel honden met tandsteen.
Een dental brok van de DA wil ook wel eens helpen.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:29

Mijn Flatcoated retriever krijgt Cavom senioren brok. Hiervoor Fokker, beide vind ik fijn voer.

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:22

Heb hier ook een levend bewijs dat tandenpoetsen niet nodig is
Ik voerde eerst brokken, ze kreeg tandplak, ben vlees gaan voeren, en nu is ze bijna vijf jaar, en geen tandsteen hoor, hele nette witte kiezen, dat kunnen de meesten brokkenhonden van die leeftijd niet zeggen :o
Mijn eerste hond kreeg alleen maar brok, ze had met 1 jaar al vreselijke vieze tanden :oo

nicci88

Berichten: 3350
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: venlo

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:11

mijn jack russell krijgt nu nog alleen nog brokken (totdat de zak op is) en ik moet zeggen dat ze echt bijna geen tandsteen heeft.
Ze is nu drie jaar en ziet op een enkele tand maar een klein randje.

Dus dat is niet de reden dat ik verander.

Zera

Berichten: 1324
Geregistreerd: 27-03-06
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:25

Voor de mensen wat nu overgaan op farmfood. Deze mag niet gemengd worden met het oude voer. Daar kunnen de honden verstoppingen van krijgen. Is zeg maar gewoon een zware blok in de maag wat niet verteerd kan worden.

Mijn bazin heeft vanmiddag het topic even doorgelezen. En daar zag ze ergens staan dat de kluiven van Farmfood niet gebleekt worden. Dit is dus wel zo. De botten van Biofood worden niet gebleekt.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 05:00

Ik heb mijn border collie altijd fokker gevoerd. Inmiddels is hij 4 en heeft hij sinds een klein half jaartje een voedsel allergie waardoor hij nu alleen maar Royal Canin, en dan de hypo allergene variant, krijgt.

Botten e.d. zijn voor hem geen optie meer. Dus nu inderdaad ook maar begonnen met tanden poetsen ;).

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:28

Farmfood erg slechte ervaring mee, veel poepen en de hond begon er erg van uit zijn huid van te stinken zo erg dat ik de halve zak in de kliko heb gedonderd.

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:20

Hier even een update: onze Duitse Herder heeft weer wat vastere ontlasting en voelt zich ook al een stuk beter. Morgen de laatste pillen erin en dan hopen dat het goed blijft gaan. Ze zit nu sinds vrijdag op pens en ze vindt het heerlijk. Staat al achter me in de keuken zodra ze ziet dat ik de bakjes pak. Voorheen moest ik d'r echt roepen toen ze nog brokken kreeg en dan nog zat ze het met lange tanden weg te werken.

Echt een fijn gevoel om je hond weer te zien opknappen en met plezier te zien eten!

Esgaroth

Berichten: 5248
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:30

Ik heb een vraag: mijn hond eet nu kip/rijst brokjes (samen met Carnibest). Ik ga een lang verhaal kort maken: ik ben nu op zoek naar lam/rijst brokjes. Hij vindt lam gewoon lekkerder :) Welk merk is goed en aan te raden?

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:06

Zou iemand eens mee kunnen kijken wat er van deze brok gevonden wordt? http://www.lankesterpetfood.nl/default.asp
De vorige honden deden het hier goed op en ga dit ook voeren aan mijn pup. (of iemand moet dingen ontdekken die ik nog niet gezien heb). Indien het nodig is dat ik de dingen wat op het etiket staan ook moet vermelden dan doe ik dat vanavond even.

De verkoper gaf bij ons aan dat de basic active goed zou zijn.