Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 08:54

Nicci88, gelijk heb je hoor! Ieder zijn ding.

Hetbommeke, ik hoop dat het goed gaat, ik blijf het toch akelig vinden om over te stappen als zijn spijsvertering is verstoord. Maar ja, je moet toch wat....

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:11

Hetbommetje, kippegehakt gekookt werkt erg goed ,stopt diaree.
Volgens mij heb je van smuldier ook kippegehakt.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:16

Toch denk ik dat kipgehakt (zeker die van smuldier) te vet is. Kip en rijst geef je meestal juist omdat kippenvlees mager is. Maar dan moet je dus wel het vlees hebben. Die bakjes kip van smuldier vind ik net een bak snot :r

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:21

BARF lijkt mij echt ontzettend goor := Onze hond kreeg wel eens een gekookte kipfilet in zijn geheel, daar was hij ook wel eventjes mee bezig en is een stuk minder vies.

Hoe vaak per dag voeren jullie?

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:39

Meestal 1x per dag. En soms krijgt ze 1 dag voor 2 dagen voer en dag een dan niks.

Voor ontdooien heb ik een afsluitbaren bak. lekker handig en komen geen geurtjes vrij.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:20

Ik voer 2x per dag, met name omdat onze naaktkat veel energie nodig heeft. Soms geven ze zelf aan dat ze een maaltijd over kunnen slaan, daar maak ik me nooit druk over en ik ga ze dan ook niet overhalen en ik laat het eten ook niet lang staan. Ik voer BARF, de katten in de bijkeuken met de deur dicht ivm slepen, de hond in de keuken uit haar bak (als het vlees gehakt is) of in de tuin bij grote stukken.

xx_tassjuhh
Berichten: 457
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:54

royal caninn is het enige voer wat mijn hond eet dus ben zeer tevreden

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:03

DogBalance van Simicur
Natuurlijk voeder door de da zelf samengesteld.
Onze hond doet het er fantastisch op, we zijn overgestap van royal canin speciaal voor de duitse herder naar prince en nu dus DogBlance en alle huidproblemen die de hond kreeg tijdens het verharen zijn weg gegaan bij dit voer.
De hond zijn spijsvertering is ook veel beter.
En hij vindt het heerlijk :)

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:12

xx_tassjuhh schreef:
royal caninn is het enige voer wat mijn hond eet dus ben zeer tevreden


Ooh,... dat gaf ik mijn eerste hond ook altijd... Maar is op 8 jarige leeftijd wel doodgegaan aan een hersentumor het was altijd een cairngezond hondje.
Er zijn veel mensen die vet eten en nooit problemen hadden tot dat ze 40 of 50 werden dat ineens hebben ze diabetes e.d..

Ach,.. iedereen moet het zelf weten, maar een beetje basiskennis is niet verkeerd.
1. Een hond is een vleeseter en geen koolhydraten eter.
2. Vers vlees is completer dan wat dan ook zeker als je er ook botten bij geeft. Kippenkarkassen is uitstekend hondenvoer.
3. Aan gekookt vlees heeft een hond niets aan alles is er uit gekookt.
4. Het dieet van de hond moet je ook niet ineens veranderen. Het verteringssysteem is zo gewend aan koolhydraten dat een hond heel langzaam aan moet passen. Heb geduld en schrik niet van diarree de eerste keer als je vers geeft het komt zeker goed.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:16

Oakland1990 schreef:
BARF lijkt mij echt ontzettend goor := Onze hond kreeg wel eens een gekookte kipfilet in zijn geheel, daar was hij ook wel eventjes mee bezig en is een stuk minder vies.

Hoe vaak per dag voeren jullie?


Het zelf samenstellen van het voer is juist het minst goor, je haalt zelf de ingredienten, maar als je zelf vlees maakt voor het avondeten is het toch ook eerst rauw? vind je dat ook vies?

Bij overstappen van brok naar KVV zou ik zelf eerst een week verse pens geven, dus niet uit een bakje maar echte verse, dit bevat bepaalde bacterien die de darmen weer helemaal in conditie krijgen (soort natuurlijke yakult :D )
Van brokken worden de darmen namelijk lui, omdat met het natuurlijke dieet de maag en darmen moeten werken, het maagzuur van een hond is vele malen sterker dan dat van ons, een gezonde hond zal ook geen salmonela krijgen.
Maar zoals gezegd, de darmen worden lui en de hond krijgt snel maag en darm klachten, elke verandering is foute boel en er wordt hypoallergeen voer voorgeschreven maar dit maakt de darmen nog luier en zo kan het zijn dat de hond van het eten van iets anders dan die brokken al last krijgt van de maag en darmen, de darmflora is compleet verstoord.
Ik heb zo'n hond gehad, 3 jaar lang. Uiteindelijk heb ik mijzelf gaan verdiepen in het vers voeren en ben ik overgestapt, ik heb 1.5 week rauwe verse pens gegeven en ben toen overgegaan naar Duck, omdat Duck op dat moment het minst zware was voor hem, en het werkte, daarna ben ik weer overgegaan naar AHV en ben ik naar het echte verse gegaan, kippen, vis lam enz en hij heeft echt waar nooit meer maag- en darmklachten gehad.
Maar stap nooit zomaar onvoorbereid over als je hond problemen heeft! doe dat bewust en rustig aan.
Begin desnoods met het half aankoken van kip en dat steeds meer afbouwen (het koken dan he).

Ik zou de hond die ik nu heb ook heel graag compleet vers voeren maar De Keizer mot geen groente, geen fruit en geen andere dingen dan het vlees, dus kan ik het niet completeren. Hij krijgt nu dus wel zijn kip/lam/rund en Vis maar heb als basis KVV en ik wissel die KVV merken af met elkaar.

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:18

Laika, je moet inderdaad wat. Inmiddels pens gehaald en gegeven met de pillen er doorheen en het bakje werd nog net niet zelf opgegeten. Ze heeft gesmuld van d'r Smuldier.

Nu hopen dat het er allemaal in blijft.

Ik zal straks 'ns kijken op het andere forum en ook op barfplaats etc. Had daar voorheen ook al een keer gekeken, was al wat aan het orienteren maar ik liep steeds tegen hetzelfde aan en dat is: hoe gaan we het doen tijdens de vakantie. Dan gaan ze altijd naar mijn moeder en voor haar zijn brokken gewoon handiger. Maar dan ga ik denk ik orijen of renske geven oid.

Ik hou jullie op de hoogte!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:19

hetbommeke schreef:
Laika, je moet inderdaad wat. Inmiddels pens gehaald en gegeven met de pillen er doorheen en het bakje werd nog net niet zelf opgegeten. Ze heeft gesmuld van d'r Smuldier.

Nu hopen dat het er allemaal in blijft.

Ik zal straks 'ns kijken op het andere forum en ook op barfplaats etc. Had daar voorheen ook al een keer gekeken, was al wat aan het orienteren maar ik liep steeds tegen hetzelfde aan en dat is: hoe gaan we het doen tijdens de vakantie. Dan gaan ze altijd naar mijn moeder en voor haar zijn brokken gewoon handiger. Maar dan ga ik denk ik orijen of renske geven oid.

Ik hou jullie op de hoogte!


Als je hond eenmaal over is en de darmen zijn weer helemaal goed aangepast kan een goede geperste brok geen kwaad hoor, ik heb voor vakantie en logeerpartijtjes daarom altijd Cavom of Farmfood staan ;)

Rinne76

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:29

Mijn pup krijgt Energique.
Ze doet het daar super op.
Zal straks wel lastig zijn als we weer regelmatig op de camping zijn, maar dat heb ik er wel voor over.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:34

cloris schreef:
Ik zou de hond die ik nu heb ook heel graag compleet vers voeren maar De Keizer mot geen groente, geen fruit en geen andere dingen dan het vlees, dus kan ik het niet completeren. Hij krijgt nu dus wel zijn kip/lam/rund en Vis maar heb als basis KVV en ik wissel die KVV merken af met elkaar.


Wil je persé groenten en fruit voeren dan? Pens bevat ook veel goede stoffen en is veel natuurlijker. Evt. een vitaminepreparaat als je je daar beter bij voelt?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:47

Chubby schreef:
cloris schreef:
Ik zou de hond die ik nu heb ook heel graag compleet vers voeren maar De Keizer mot geen groente, geen fruit en geen andere dingen dan het vlees, dus kan ik het niet completeren. Hij krijgt nu dus wel zijn kip/lam/rund en Vis maar heb als basis KVV en ik wissel die KVV merken af met elkaar.


Wil je persé groenten en fruit voeren dan? Pens bevat ook veel goede stoffen en is veel natuurlijker. Evt. een vitaminepreparaat als je je daar beter bij voelt?


Nee zeker niet perse hoor maar je neemt zo makkelijk je bestaande menu over he ;) daarbij is hij ook niet heel makkelijk met andere dingen hoor, wat de boer niet kent vreet ie niet is een beetje van toepassing op mijn Keizer. Het is vrij moeilijk een compleet menu voor hem te creeren, ik moet eigenlijk weer eens op B.P. kijken voor wat hulp hiermee.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:05

Het feit dat het rauw is vind ik niet vies, maar wel als je nog ziet dat het bv een kip of konijntje was. Laat staan als je een gehele kip moet voeren :r Met rauw vlees opzich vind ik niks mis.
Hoe zit het eigenlijk met blikvoeding voor honden? Is dat hetzelfde als brok, maar dan in een andere vorm?

Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:17

Heey,
Ik lees al even mee in het topic maar zie echt door de bomen het bos niet meer! Wij krijgen de eerste week van maart een Jack Russel pup. Ik heb geen idee wat we haar moeten voeren. Ik was zo ie zo van plan in eerste instantie hetzelfde voer als de huidige eigenaren te geven. Maar als ik dit allemaal zo lees... Ik weet trouwens niet wat ze nu krijgt. Ga binnenkort nog even kijken en dan zal ik het vragen. Zoals ik het nu begrijp zijn de meesten hier van mening dat je hond vers vlees moet krijgen, of in ieder geval enkele malen in de week. Zelf dacht ik gewoon aan brokken en een paar keer per week natvoer. Maar natvoer is geldverspiling begrijp ik? Alle tips en adviezen zijn welkom. In principe zullen we haar de eerste weken 4 x per dag voeren.

newmom
Berichten: 1524
Geregistreerd: 01-05-09

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:22

wij voeren royalcanin en zijn erg tevreden, ondanks dat onze australische terrier erg gevoelige darmen heeft gaat dit perfect.

heb wel even een vraagje, zag net verschillende keren voorbij komen dat er mensen kip geven met bot, ik dacht dat het niet mocht omdat t bot zou versplinteren???
is dit dan niet waar?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:23

Barbara88 schreef:
Heey,
Ik lees al even mee in het topic maar zie echt door de bomen het bos niet meer! Wij krijgen de eerste week van maart een Jack Russel pup. Ik heb geen idee wat we haar moeten voeren. Ik was zo ie zo van plan in eerste instantie hetzelfde voer als de huidige eigenaren te geven. Maar als ik dit allemaal zo lees... Ik weet trouwens niet wat ze nu krijgt. Ga binnenkort nog even kijken en dan zal ik het vragen. Zoals ik het nu begrijp zijn de meesten hier van mening dat je hond vers vlees moet krijgen, of in ieder geval enkele malen in de week. Zelf dacht ik gewoon aan brokken en een paar keer per week natvoer. Maar natvoer is geldverspiling begrijp ik? Alle tips en adviezen zijn welkom. In principe zullen we haar de eerste weken 4 x per dag voeren.



Je kan ook gewoon een goede brok uitzoeken hoor. Zoals Orijen, Acana of Farmfood.
Vlees uit blik is inderdaad geldverspilling, zit grotendeels alleen maar water en graan in en een klein beetje vlees.

http://www.orijen.nl/ac/pages/hondenvoeding/adult.php Zou bijvoorbeeld een goede optie zijn.
Voordelig te bestellen bij Zooplus :)

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:28

Wij voeren onze honden 2 keer per dag

ochend krijgen ze Cavon

avond krijgen Cavon en Smuldier rund

Jong als heel Oud doet super goed op, ze zijn er dol op

Cavon heb je voor pup, vowassen hond en senior hond

Smuldier in diversen smaken

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:01

@newmom: Ongekookt bot splintert, niet maar bewerkt bot (bijv. gekookt) wel.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:44

Ik voer 3 keer per dag. Op wisselende tijden. Alleen het kluifje krijgen ze altijd op dezelfde tijd.

Niet alleen kippenbot, maar elk bot gaat splinteren zodra het verhit is geweest. Altijd alleen rauwe botten voeren, en géén dragende botten zoals poten etc. Behalve dan weer van kip, want die zijn nog erg jong als ze geslacht worden.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:51

Die van mij krijgen een keer per dag en dan wel 's avonds laat en hebben 1 x per week een vastendag. Ze krijgen dan wel griekse yoghurt/kefir, maar verder geen voedsel.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:59

Nikka: waarvoor las je die vastendag in? Als je iedere dag wat minder geeft kun je toch ook alle dagen geven?

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:06

Onze hond (teckel) krijgt twee keer per dag carnibest met een boterham en s'avonds na het avondeten twee kauwstaafjes.
Doet hij het super op. Zijn vacht glimt als een gek en hij is mooi slank.