Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:13

kippiekipp schreef:
farmfood dan?

Zelfde soort voer, zit weinig in. Leuk onderhoudsvoer als granen geen probleem zijn voor je, maar alleen voor een volwassen hond.
Ik heb het Donna zelf wel gevoerd toen ze een jaar was ofzo maar heb de zak halverwege weggegooid omdat ze enorm ging stinken naar hond.

Ik was toen ook nog niet bekend met het calcium verhaal ;(

kippiekipp

Berichten: 2898
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Klazienaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:33

Chiqa schreef:
kippiekipp schreef:
farmfood dan?

Zelfde soort voer, zit weinig in. Leuk onderhoudsvoer als granen geen probleem zijn voor je, maar alleen voor een volwassen hond.
Ik heb het Donna zelf wel gevoerd toen ze een jaar was ofzo maar heb de zak halverwege weggegooid omdat ze enorm ging stinken naar hond.

Ik was toen ook nog niet bekend met het calcium verhaal ;(


Oke heeft de site wel een ander merk wat je me aan kan raden? http://www.goedkoopdiervoer.nl/

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:09

Kippiekip, waarom moet het van die site komen? Er zijn heel veel sites waar je goed hondenvoer kunt kopen.
Goedkoop is meestal duurkoop, dat wil zeggen dat je de hoofdprijs betaalt voor allerhande rommel die de fabrikant kwijt wil. Rommel dat in de kliko hoort, gaat door het voer, en daar moet jij dan voor betalen. ;)
Ik kan op die site geen brok vinden die ik zou aanbevelen :n
Kijk hier eens naar: http://www.dogloversgold.eu/eu/nl/index.html
Is ook via internet te bestellen.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:17

Ik zie op die site geen goede brokken staan, als je dit topic leest zul ej ook zien waarom hier zoveel bedenkingen over zijn, en kom je ook het calcium verhaal tegen (Waarom zoveel honden te snel groeien en wat de reden hiervan kan zijn)
Laika komt met een goed alternatief aan, of denk aan Acana of Orijen.

kippiekipp

Berichten: 2898
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Klazienaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:24

De winkel van die site zit hier in de buurt. Hier in de dierenwinkels worden
weinig goeie merken verkocht dus vandaar. Maar als ik het via internet kan
bestellen is ook prima. Zal de site eens bekijken Laika

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:40

joyce83 schreef:
vraagje.. als de dierenarts aangeeft dat antiallergeen voer van een dierenwinkel geen echt antiallergeen voer is en dat het echte anitallergene voer alleen via dierenartsen verkrijgbaar is.
Mijn vermoeden is dat het niet klopt.

Het is niet hypoallergeen zoals de hills/RC/specific, weet ik veel welke 'DA' voeren hypoallergeen zijn. die voeren worden hypoallergeen, doordat de eiwitten die erin zitten in heel kleine deeltjes gedeeld worden, waardoor het voor het lichaam niet meer herkenbaar is al eiwit en het lichaam er dus niet meer op reageert (want het is net op de eiwitten dat het lichaam reageert en antistoffen aanmaakt). De voeren in de winkel zijn dit niet, vaak is het zo dat daar een minder bekende eiwitbron aan toegevoegd is, maar de eiwitten zijn niet in stukjes gedeeld zeg maar. Dat je voeren onzinnig verkoopt, alleen maar voor de winst, is onzin en puur voor de verkoop een verhaaltje aankleeft is nog grotere onzin. Voor mij mogen ze altijd proberen met een winkelvoer, graag zelfs, alleen weet ik uit de praktijk dat die het nooit doen zoals het moet. En de mensen uiteindelijk toch terugkomen op een veterinair voer. maar goed je geooft natuurlijk wat je wil geloven ;), ik kan alleen uit ervaring spreken.

kelly0188
Berichten: 223
Geregistreerd: 07-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:54

Laika schreef:
Kijk hier eens naar: http://www.dogloversgold.eu/eu/nl/index.html
Is ook via internet te bestellen.


Is dit een goede brok? Ik geef namelijk nu farmfood (afgewisseld met 2,3 keer per week smuldier), wat op zich heel goed bevalt, alleen heeft mijn hond wel wat last van schilfers soms.. Deze brok (dog lovers gold) is even duur, dus daarom altijd te proberen! Ik zie nu even door de bomen het bos niet meer qua voer.. Farmfood werd op het begin van dit topic nog als goed voer gezien en nu dus niet meer echt toch?
En wat is beter: Volledig op smuldier of deels brok (farmfood of dogloversgold dan) afgewisseld met smuldier?

horsii

Berichten: 7685
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:55

Ik zou of brok of vlees gaan voeren.
Ik voer carocroc en is 30 euro voor 15 kilo.
Kreegt mn pup al bij de fokker en blijven het voeren, hij doet het er super op.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:17

kelly0188 schreef:
Laika schreef:
Kijk hier eens naar: http://www.dogloversgold.eu/eu/nl/index.html
Is ook via internet te bestellen.


Is dit een goede brok? Farmfood werd op het begin van dit topic nog als goed voer gezien en nu dus niet meer echt toch?
En wat is beter: Volledig op smuldier of deels brok (farmfood of dogloversgold dan) afgewisseld met smuldier?


Dat ligt aan wie het zegt hé ;) Er zijn ook mensen in dit topic die heel vrolijk aldi brok of bonzo een goede brok vinden ;)
Ik ben al helemaal niet van de brok, maar als het dan echt moet, dan dogloversgold :j
Het allerbeste vind ik helemaal op KVV, maar dan ook weer geen smuldier :o (Ik weet het, ik ben een zeikert geworden sinds ik me er echt in verdiept heb :D )

Ik voerde voorheen overigens ook carocroc. Is best een redelijk goede brok voor weinig geld. Maar er zijn veel betere brokken :j

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:26

Ik ben ook geen smuldierfan (Meer) althans niet voor jonge honden, omdat er calcium toegevoegd is en geen natuurlijk bot.

Tieme
Berichten: 4969
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:46

zitake schreef:
Voor mij mogen ze altijd proberen met een winkelvoer, graag zelfs, alleen weet ik uit de praktijk dat die het nooit doen zoals het moet. En de mensen uiteindelijk toch terugkomen op een veterinair voer. maar goed je geooft natuurlijk wat je wil geloven ;), ik kan alleen uit ervaring spreken.


de mijne heeft een tijd op hypoallergenic van RC gestaan via de dierenarts en staat nu op een hypoallergeen winkelvoer. (luposan). hij doet het hier beter op dan het voer van de dierenarts en heeft geen last van z'n allergien. ken trouwens meerdere mensen van wie de hond het super doet op hypoallergeen voer uit de winkel en die dus overgestapt zijn, tot groot ongenoegen van de dierenarts ;)

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:49

zitake schreef:
joyce83 schreef:
vraagje.. als de dierenarts aangeeft dat antiallergeen voer van een dierenwinkel geen echt antiallergeen voer is en dat het echte anitallergene voer alleen via dierenartsen verkrijgbaar is.
Mijn vermoeden is dat het niet klopt.

Het is niet hypoallergeen zoals de hills/RC/specific, weet ik veel welke 'DA' voeren hypoallergeen zijn. die voeren worden hypoallergeen, doordat de eiwitten die erin zitten in heel kleine deeltjes gedeeld worden, waardoor het voor het lichaam niet meer herkenbaar is al eiwit en het lichaam er dus niet meer op reageert (want het is net op de eiwitten dat het lichaam reageert en antistoffen aanmaakt). De voeren in de winkel zijn dit niet, vaak is het zo dat daar een minder bekende eiwitbron aan toegevoegd is, maar de eiwitten zijn niet in stukjes gedeeld zeg maar. Dat je voeren onzinnig verkoopt, alleen maar voor de winst, is onzin en puur voor de verkoop een verhaaltje aankleeft is nog grotere onzin. Voor mij mogen ze altijd proberen met een winkelvoer, graag zelfs, alleen weet ik uit de praktijk dat die het nooit doen zoals het moet. En de mensen uiteindelijk toch terugkomen op een veterinair voer. maar goed je geooft natuurlijk wat je wil geloven ;), ik kan alleen uit ervaring spreken.


Nu ben ik dus iemand die niet zomaar dingen gelooft ;) En ik weet natuurlijk wel dat een dierenarts zijn omzet niet behaalt uit de verkoop van brok, welk merk en welke prijsklasse dan ook. Maar als een zak voer 70 euro kost, lijkt het mij toch wel een behoorlijke marge te hebben.

Wat het voer zelf betreft, je doelt dus op gehydroliseerde eiwitten. Er zijn namelijk merken die gehydroliseerde eiwitten bevatten.
Denk aan merken als Eukanuba, Denkadog, Fokker. Hoewel ik zag dat bijvoorbeeld eukanuba lamsvlees bevat én gehydroliseerd kippeneiwit. Dan zou ik dus denken dat de eiwitten in het lamsvlees dus niet gehydroliseerd zijn :?

Ik blijf nog even bij mijn standpunt dat brokken gewoon een zeer ingewikkeld voer is. En vraag me nog steeds af of er echt een goede brok bestaat. Ze bevatten allemaal wel iets waar je vraagtekens bij kunt zetten.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:55

Wat ik me dus afvraag. Je hebt hyopallergeen brok van merk A in de winkel liggen en bij de DA. Maar het is niet hetzelfde, die van de DA is beter? Waarom wordt er dan een merk in de winkel gelegd die niet hypoallergeen is, ookal staat erop van wel? (want dat wil je dus zeggen... als die in de winkel hyoallergeen was, had je hem niet bij de DA hoeven halen)

Klinkt me een beetje krom in de oren.

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:00

manishdra je vraag is wat onduidelijk.
Maar ik neem aan dat je bedoelt als de dierenarts hypoalergeene hills verkoopt en die ligt ook in de dierenwinkel is die van de dierenwinkel dan niet hypoallergeen?
Als dat je vraag is kan ik zeggen dat die in de dierenwinkel dat ook is.
Maar de dierenarts heeft natuurlijk liever dat je die zak hills of RC bij hem koopt inplaats van in de winkel en zal je ook zo ver proberen te krijgen.

Zo ook bij mijn zus die moest haar kat T/D brokken geven tegen tandsteen en de dierenarts heeft het op zo`n manier gebracht dat ze het bij hem ging kopen.
Terwijl het bij de dierenwinkel 10 euro goedkoper was precies hetzelfde merk maar hij heeft er een leuk verhaaltje bij gemaakt waar ze in trapte.

Dus of je nu je Hills of RC bij de dierenarts of de dierenwinkel koopt het voer is precies hezelfde.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:07

Er wordt gezegd dat bijv de hyopallergeen Hills uit de dierenwinkel niet van dezelfde kwaliteit is al die van de DA. Dus mijn conclusie is dan dat de zak uit de Dierenwinkel niet hypoallergeen is. Wat dus in mijn ogen kopersbedrog is. Want als de zak wel hypoallergeen was, hoefde je die van de DA niet te kopen :Y)

Of te wel; er zit hoe dan ook een luchtje aan.

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:11

Laika schreef:
zitake schreef:

Het is niet hypoallergeen zoals de hills/RC/specific, weet ik veel welke 'DA' voeren hypoallergeen zijn. die voeren worden hypoallergeen, doordat de eiwitten die erin zitten in heel kleine deeltjes gedeeld worden, waardoor het voor het lichaam niet meer herkenbaar is al eiwit en het lichaam er dus niet meer op reageert (want het is net op de eiwitten dat het lichaam reageert en antistoffen aanmaakt). De voeren in de winkel zijn dit niet, vaak is het zo dat daar een minder bekende eiwitbron aan toegevoegd is, maar de eiwitten zijn niet in stukjes gedeeld zeg maar. Dat je voeren onzinnig verkoopt, alleen maar voor de winst, is onzin en puur voor de verkoop een verhaaltje aankleeft is nog grotere onzin. Voor mij mogen ze altijd proberen met een winkelvoer, graag zelfs, alleen weet ik uit de praktijk dat die het nooit doen zoals het moet. En de mensen uiteindelijk toch terugkomen op een veterinair voer. maar goed je geooft natuurlijk wat je wil geloven ;), ik kan alleen uit ervaring spreken.


Nu ben ik dus iemand die niet zomaar dingen gelooft ;) En ik weet natuurlijk wel dat een dierenarts zijn omzet niet behaalt uit de verkoop van brok, welk merk en welke prijsklasse dan ook. Maar als een zak voer 70 euro kost, lijkt het mij toch wel een behoorlijke marge te hebben.

Wat het voer zelf betreft, je doelt dus op gehydroliseerde eiwitten. Er zijn namelijk merken die gehydroliseerde eiwitten bevatten.
Denk aan merken als Eukanuba, Denkadog, Fokker. Hoewel ik zag dat bijvoorbeeld eukanuba lamsvlees bevat én gehydroliseerd kippeneiwit. Dan zou ik dus denken dat de eiwitten in het lamsvlees dus niet gehydroliseerd zijn :?

Ik blijf nog even bij mijn standpunt dat brokken gewoon een zeer ingewikkeld voer is. En vraag me nog steeds af of er echt een goede brok bestaat. Ze bevatten allemaal wel iets waar je vraagtekens bij kunt zetten.

Dus voer die je bij de dierenarts koopt is duur omdat de dierenarts een flinke winstmarge heeft en dat in de winkel dan, reken maar dat die nog een grotere marge hebben aangezien ze ervan leven. en dat vaak hun enige winstbron is. hoe je het draait of keer, in alles (en niet alleen diervoer), wordt winst verdiend, dat is nu ook het principe van de verkoop. De veterinaire voeren en de winkelvoeren zijn gewoon anders qua samenstelling, punt. of ze beiden hypoallergeen zijn, waarschijnlijk wel, maar niet op dezelfde manier en dat is voor mij toch een heel verschil.

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:14

manishdra schreef:
Er wordt gezegd dat bijv de hyopallergeen Hills uit de dierenwinkel niet van dezelfde kwaliteit is al die van de DA. Dus mijn conclusie is dan dat de zak uit de Dierenwinkel niet hypoallergeen is. Wat dus in mijn ogen kopersbedrog is. Want als de zak wel hypoallergeen was, hoefde je die van de DA niet te kopen :Y)

Of te wel; er zit hoe dan ook een luchtje aan.


Dat is dus zoals ik al zei onzin het zijn dezelfde zakken met dezelfde inhoudt.
Ze stoppen niet in de fabriek in een deel van de zakken andere brokken voor de dierenarts.
Dat zou eigenlijk gewoon oplichting zijn aangezien er dan zakken voer zouden worden verkocht onder een benaaming die ze eigenlijk niet mogen dragen.
De zak is hetzelfde dus zou er ook hetzelfde in moeten zitten en als je verder gaat kijken zie je ook dat dat ook zo is.
Alleen zegt de dierenarts dat wel graag want dan verdient hij er wat aan.
En als jij je hills bij de dierenwinkel koopt verdient hij er niks aan

Zitake de hills van mijn da en de rc van mijn zus haar da is toch echt wel een stuk duurder dan in de winkel.
En gewoon precies hetzelfde.
(oo ik zie al vanwaar jou reacties)

joyce83

Berichten: 5235
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:19

Wat ik zo moeilijk vind aan brok is om te weten waar je naar moet kijken. Wanneer is het wel goed, wanneer niet. Als ik twee brokken naast elkaar ga afwegen weet ik niet waar ik naar moet kijken.

Manishdra dat is idd meer wat ik bedoelde. We hebben toevallig voor Do nu van Fokker Country Allergiemix. Het zal best goed voer zijn, echter ze boert ontzettend veel na het eten. Als dit op is (hadden voor een weekje mee gekregen) gaat ze weer terug op vlees.

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:19

Moontje1991 schreef:
(oo ik zie al vanwaar jou reacties)

prijs kleeft iedereen er zelf op, dus het hoeft niet overal zo te zijn. en op mij moet je niet doelen,want ik heb er zelf 0,0 winst aan.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:22

joyce83 schreef:
Wat ik zo moeilijk vind aan brok is om te weten waar je naar moet kijken. Wanneer is het wel goed, wanneer niet. Als ik twee brokken naast elkaar ga afwegen weet ik niet waar ik naar moet kijken.


Naar het percentage vlees, daarnaast naar de toegevoegde stoffen (BHT's, E-nummers, kleur-, geur- en smaakstoffen, etc) en daarnaast natuurlijk hoe je hond het er op doet (fit, vacht, geur, ontlasting, etc)..

Moontje1991 schreef:
Ze stoppen niet in de fabriek in een deel van de zakken andere brokken voor de dierenarts.


Precies, zelfde zak = zelfde inhoud. De vraag is alleen óf het dezelfde zak is. Ik kan me niet voorstellen dat kopers zich zó voor de gek laten houden.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:27

laika schreef:
Er zijn namelijk merken die gehydroliseerde eiwitten bevatten.


Damn.... Moet je nagaan wat een fratsen er worden uitgehaald om zaken op te lossen die door de fabrikanten zelf zijn veroorzaakt.... Ik vraag me dan af wat al dat gekunstelde in een lichaam doet....

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:57

zitake schreef:
Dus voer die je bij de dierenarts koopt is duur omdat de dierenarts een flinke winstmarge heeft en dat in de winkel dan, reken maar dat die nog een grotere marge hebben aangezien ze ervan leven. en dat vaak hun enige winstbron is. hoe je het draait of keer, in alles (en niet alleen diervoer), wordt winst verdiend, dat is nu ook het principe van de verkoop. De veterinaire voeren en de winkelvoeren zijn gewoon anders qua samenstelling, punt. of ze beiden hypoallergeen zijn, waarschijnlijk wel, maar niet op dezelfde manier en dat is voor mij toch een heel verschil.


Ik denk dat het voer van de dierenarts voornamelijk duur is (kan zijn), vanwege het alleenrecht wat zij op de verkoop ervan hebben. Zowiezo hebben we het hier over de (vaak) extreem dure merken. Ik denk dat de fabrikant ervan ook flinke winst behaald op het veterinaire product. Vandaar ook dat deze merken bij de DA door die fabrikant zo gepromoot worden.
Tevens is het nagenoeg onmogelijk als consument om te kijken wat de samenstelling ervan is, omdat er op de site van bijvoorbeeld RC geen info staat over de veterinaire voedingslijn. Daarvoor moet je inloggen als DA of studerende DA

Daarbij vraag ik me dus af, waarom merken zoals RC die het volgens hun zo goed voor hebben met je dier, ook merken als pedigree, whiskas, cesar en dergelijke blijven verkopen. Heeft dan naar mijn idee niets met de beste bedoelingen voor je dier te maken, maar alles met winst. En dan vooral ook winst maken op verkoop van afvalprodukten die ze over houden uit andere producties uit hun lijn.
Tevens bevatten deze merken het zeer slechte en voor de mens verboden BHA/BHT Ook weer iets wat ik dus niet kan plaatsen in het vakje "het beste voor je dier".
Bedenk daarbij dat het voor de fabrikant alleen verplicht is om op het etiket te vermelden wat ze er zelf in stoppen. Stoffen die al in bepaalde ingrediénten zitten behoeven niet op het etiket. Dat wil nog niet zeggen dat het er dan dus niet in zit.
Als een brokfabrikant dus vlees verwerkt waar BHT/BHA aan is toegevoegd, behoeven zij dit niet op het etiket te vermelden.

Ook nog een leuk linkje:
http://www.absoluteoriginals.org/eukanuba.htm

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:05

Die had ik nog niet gezien, die link over (J)eukanuba.
Overigens zit in de dierenartsenlijn van RC ook gewoon BHA.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:09

Dat schreef ik ook al in mijn stukje Nikka ;) Vandaar ook mijn enorme vraagtekens hoe het mogelijk is dat dierenartsen, waarvan je mag verwachten dat ze het beste met je dier voorhebben, dit gewoon blijven geven aan hun cliënten.

Geen persoonlijke aanval Zitake ;) eigenlijk meer een vraagstelling. Hoe sta jij hier tegenover????

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:11

Ik voerde mijn pup eerst Royal Canin, maar werd veel te dik van de puppybrok (merk maakte niet uit). Nu heb ik na overleg mijn pup van 3 maanden nu over gezet op volwassenbrok.