Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:02

Ik zou eigenlijk denken dat er bij de puppy large een foutje is gemaakt en dat dat 1,4 moet zijn ipv 14.

Edit: volgens Zooplus is het 1,6 calcium en 1,2 fosfor. De gewone puppy 1,7 calcium en 1,2 fosfor.

Adult heeft ook 1,6 calcium en 1,3 fosfor. Senior 1,7 calcium en 1,2 fosfor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:18

Kijk dat is wel een heel groot verschil....
Ik zie nu staan;
analyse

cysteine 0.5 %
koolhydraten 20.0 %
methionine 0.87 %
omega-6-vetzuren 2.6 %
ruwe vezel 3.0 %
calcium 1.6 %
fosfor 1.2 %
lysine 2.7 %
natrium 0.4 %
ruw eiwit 40.0 %
vocht 10.0 %
chloride 0.6 %
kalium 0.65 %
magnesium 0.1 %
omega-3-vetzuren 0.6 %
ruw vet 16.0 %

Weet dus niet hoe Laika aan dat percentage komt...
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... omposition

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:55

Meiden bedankt +:)+ ! Ik ben wel zó´n nitwit op dit soort gebied hè :o .
De cijfers die Freggel neer heeft gezet, zien er qua calcium/fosfor verhouding helemaal niet slecht uit toch?!!

*Chiqa, ja, ze krijgt de large breed versie. Had tussendoor een zak voor kleinere honden, omdat ze de large niet op voorraad had en ik niet op tijd besteld had :+ .

Aranel
Berichten: 20207
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:06

*\o/* Yentl heeft haar bakje helemaal leeggegeten, ze likte het nog helemaal uit, normaal (met alleen brokjes) haalde ze haar neus er voor op of nam ze een paar hapjes :))
Heb haar RC brokjes nu gemengd met Carnibest voor pups, even wat kokend water erover en afgegoten + laten afkoelen, nou ze vond het echt :9
Hopelijk vindt ze dat over een maand nog steeds, haha.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:03

Chiqa schreef:
Kijk dat is wel een heel groot verschil....
Ik zie nu staan;
analyse

cysteine 0.5 %
koolhydraten 20.0 %
methionine 0.87 %
omega-6-vetzuren 2.6 %
ruwe vezel 3.0 %
calcium 1.6 %
fosfor 1.2 %
lysine 2.7 %
natrium 0.4 %
ruw eiwit 40.0 %
vocht 10.0 %
chloride 0.6 %
kalium 0.65 %
magnesium 0.1 %
omega-3-vetzuren 0.6 %
ruw vet 16.0 %

Weet dus niet hoe Laika aan dat percentage komt...
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... omposition


Laika heeft dan van de site van Orijen zelf, tja, als bedrijven niet de moeite nemen om ervoor te zorgen dat je daar gedegen info vanaf kunt halen, weet ik het natuurlijk ook niet ;)
Zelf zou ik eerder de site van Orijen zelf geloven, dan een verkooppraatje van een handelaar. Maar het blijkt dat dat dus niet zo is. Beetje slechte zaak van Orijen!

http://www.orijen.nl/ac/pages/hondenvoe ... nalyse.php

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:07

Kuggur schreef:
Laika schreef:
Hoe dan ook is alle calcium die niet uit een gegeten bot, of gedronken melk, een natuurlijk product dus: kunstmatige calcium ;)
Ook beendermeel wordt niet door het lichaam gezien als natuurlijke bron, dit is namelijk behandeld calcium en dus kunstmatig.
Alleen natuurlijke calcium wordt door het lichaam op natuurlijke wijze afgevoerd. Kunstmatige calcium niet.


Calcium is een element, en het hoeft niet zoals bv ijzer organisch gebonden te zijn om opgenomen te worden, het wordt in de vorm van ionen direct geresorbeerd.

Het lichaam bezit geen "magisch zintuig" om vast te stellen waar het calcium vandaan komt.

En wat is volgens jouw het verschil tussen een bot en beendermeel (gemalen bot)?

Een teveel aan Ca in het dieet is zoals hier al naar voren gekomen niet goed, maar dat het lichaam onderscheidt maakt tussen "natuurlijk" en "kunstmatig" Ca is onzin.


Het verschil wat ik zie, is bewerkt of onbewerkt. Groenten veranderen ook van samenstelling als je gekookt eet tenslotte.
Ook voor mensen geldt dat natuurlijke calcium beter opgenomen wordt dan toegevoegde calcium.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:13

dat is idd een zeer kwalijke zaak, ik dacht dat je een type foutje had gemaakt Laika.
Kan zo op het eerste gezicht ook niet zeggen waarom de analyses niet kloppen, er klopt er namelijk geen een, op rijen zelf staan hele andere percentages! En dan gaat het niet om een heel klein verschilletje.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 01:53

GUARANTEED ANALYSIS
Crude Protein (min.) 40.0%
Crude Fat (min.) 16.0%
Crude Fiber (max.) 3.0%
Moisture (max.) 10.0%
Calcium (min.) 1.5%
Calcium (max.) 1.7%

Phosphorus (min.) 1.1%
Phosphorus (max.) 1.3%
Omega-6 (min.) 2.6%
Omega-3 (min.)
DHA
EPA 1.0%
0.6%
0.3%
Carbohydrate (max.) 20.0%
Glucosamine (min.) 1400 mg/kg
Chondroitin (min.) 1200 mg/kg
Microorganisms (min.) 120M cfu/kg

Bron: http://www.orijen.ca/orijen/products/pu ... lysis.aspx

Gaan we nu vallen over een typfoutje op de site? Ik neem aan dat men zelf toch ook wel kan bedenken dat er een komma tussen moet, zeker gezien de percentages van de andere brokken van Orijen.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:42

Nou... Freggel, zo denk ik dus niet. Dan kan ik bij pedigree of welk merk dan ook, ook wel denken dat 4% vlees waarschijnlijk 40% moet zijn. Want dat klinkt voor een vleesbrok veel logischer. Een zakelijke site dient foutloos te zijn en als dat niet zo is, mag ik dat best enorm slordig vinden. ;)

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:46

Ik denk in dit geval vanuit de vergelijking van producten van de fabrikant zelf, dat het enigszins slordig is ben ik het mee eens, maar waar gewerkt wordt maakt men fouten.

In dit geval is op meerdere plekken de analyse te vinden, en 1 keer daarvan staat 14 ipv 1,4. Van bv pedigree vind je overal 4%.

Als iets imo onwaarschijnlijk is dan ga ik verder kijken. Maar ja dat vind ik logisch.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:07

Ik vind het ook een grove fout en zou dr een zak Orijen voor laten staan. We kunnen ze ook wellicht even mailen of ze hier even naar willen kijken.

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:14

Nee maar het feit is wel dat mensen die er weinig van weten dit best eens serieus kunnen nemen en daardoor denken dat ze iets anders voeren dan dat ze echt voeren.
Er zijn genoeg mensen die denken oh dat zegt de fabrikant en die zal het wel weten en dus niet verder kijken.

nati

Berichten: 769
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:16

Ik voer rauw vlees. Ik bestel het bij gelukkigdier.nl en het word keurig netjes bezorgt! Wel moet ik het zelf samenstellen, dus zorgt wel voor wat werk. Rimbo was toen hij nog brok ''at'' alleen maar aan de diarree, hij at het ook niet graag, dus soms ook dagen niet. Hij was ton nog pup, en opeen gegeven moment was hij 22 weken en woog hij nog geen 11 kg....dit was voor mij het keer punt, ben toen vlees gaan voeren en hij is daarna nooit meer aan de diarree geweest en hij eet nu niet....hij vreet :+ . Mijn ervaringen zijn er dus super mee!

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:25

Moontje1991 schreef:
Nee maar het feit is wel dat mensen die er weinig van weten dit best eens serieus kunnen nemen en daardoor denken dat ze iets anders voeren dan dat ze echt voeren.
Er zijn genoeg mensen die denken oh dat zegt de fabrikant en die zal het wel weten en dus niet verder kijken.


Dat geldt ook voor wat de dierenartsen zeggen. Een hond die diarree heeft wordt geadviseerd om gekookte kip en rijst te geven......

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:28

Ik geef mijn hond vanaf haar 10de maand vers en farmfood.
Wat me opvalt nu 3 jaar later is dat ze sindsdien nog geen enkele vlo heeft gehad. Ze heeft contact met andere honden en katten. Een teek vinden we regelmatig, maar een vlo eigenlijk nooit.
Zijn er nog meer honden die vlovrij blijven.... of is dit toeval?

horsii

Berichten: 7685
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:31

Ik heb geen ervaring met versvoer en dus ook niet met vlovrij bij vers.
Vanmiddag met mn pup naar de da voor zijn derde enting en een chip. Ga m gelijk even wegen. Donderdag is die bij ons gekomen en woog toen 4.5 kilo(9 weken) maar hij voelt nu alweer zwaarder.

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:38

yarrah schreef:
Moontje1991 schreef:
Nee maar het feit is wel dat mensen die er weinig van weten dit best eens serieus kunnen nemen en daardoor denken dat ze iets anders voeren dan dat ze echt voeren.
Er zijn genoeg mensen die denken oh dat zegt de fabrikant en die zal het wel weten en dus niet verder kijken.


Dat geldt ook voor wat de dierenartsen zeggen. Een hond die diarree heeft wordt geadviseerd om gekookte kip en rijst te geven......

en dat werkt prima toch voor een aantal dagen...Ik geef er zelfs geen gekookte kip bij, enkel de rijst, kip is zeg maar de smaakmaker...

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:42

ik voerde mijn hond naturis vers vlees en brokken, maar helaas is dit bijna niet meer te verkrijgen. (de geruchten gaan dat het merk niet meer gemaakt wordt ofzo)

we zijn nu over op farmfood en barf van tinlo. wel in rollen want ik vind het te vies om het zelf te moeten samenstellen.

honden zijn eenmaal carnivoren, dus granen in al die hondenbrokken is niet goed, daarom voer ik natuurlijk

horsii

Berichten: 7685
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:43

Mijn vorige hond kreeg met diaree altijd rijst met sperzieboontjes.
Boontjes waren dan voor de smaak.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:07

Anoek_1996 schreef:
ik voerde mijn hond naturis vers vlees en brokken, maar helaas is dit bijna niet meer te verkrijgen. (de geruchten gaan dat het merk niet meer gemaakt wordt ofzo)


Ik verkoop nog gewoon Naturis hoor, maar wordt wel aangeleverd vanuit een andere leverancier dan voorheen ;) Dus dat kost jouw verkooppunt misschien te veel moeite?

yarrah schreef:
Zijn er nog meer honden die vlovrij blijven.... of is dit toeval?


Ik kan niet beredeneren hoe het komt, maar mijn hond en katten hebben ook praktisch nooit vlooien. Denk dat ik ze vorig jaar 1x een pilletje heb gegeven omdat ik een vermoeden had dat ze vlooien hadden.

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:15

Ik denk nog steeds dat het erg verschilt qua regio, bij mijn ouders thuis nooit geen vlo gezien, waar ik nu zit stikt het volgens mij van de vlooien, ik behandel echt elke 3-4 weken. Met voer heeft het volgens mij niks te maken. Dat de een er wel gevoeliger voor is dan de ander wil ik wel geloven. Er zal vast wel eens een vlo opzitten, je hoeft ze vaak niet te zien of ze hoever er geen last van te hebben.

dreumesje

Berichten: 367
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:25

yarrah schreef:
Zijn er nog meer honden die vlovrij blijven.... of is dit toeval?


Vlo vrije honden hier in Zutphen.
Ik voer smuldier en duck uitmuntend.

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:06

Ik voer ook vers vlees en nog nooit vlooien gezien bij de honden :) Maar of dat nou toeval is?

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:16

Het zou natuurlijk "toeval" kunnen zijn, maar ik woon al een paar jaar binnen dezelfde regio, en sinds ik vers voer heb ik geen middeltjes meer gebruikt, ook geen vlooien. Wel heel incidenteel een teek. Mijn katten hebben wel af en toe vlooien (eten brok) en die hebben dan ook middeltjes daartegen.
Toch apart dan, dat de katten wel vlooien hebben en de honden niet? Toeval? Misschien, maar ik hou het erop dat het toch door het voer komt.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:55

Ik denk ook dat het streek gebonden is en of je ook katten heb scheelt ook enorm.Zo heb je hier geen teken.