Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsii

Berichten: 7685
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:57

Na lang telefoneren met een kennis die veel verstand van honden heeft, hebben wij besloten om van de week carocroc chicken en rice 22/8 te halen en te gaan mengen met de carocroc chicken en rice puppy brok.
Dit i.v.m. te hard groeien op alleen maar puppybrok.
Wanneer de zak puppybrok na het mengen over is gaat de pup helemaal over op carocroc chicken en rice 22/8.

Tieme
Berichten: 4969
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:18

Aranel schreef:
Maar wij hebben het probleem dat de garantie van de fokker (die duurt 2 jaar) vervalt als we overstappen op ander voer -O-

en komt de fokker dagelijks controleren of je nog wel hetzelfde voer geeft??;) oftewel, lekker op ander voer zetten en wijs je mond houden tegen de fokker. gezondheid van de hond gaat voor. je bepaald zelf welk voer je geeft.

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:27

horsii schreef:
Na lang telefoneren met een kennis die veel verstand van honden heeft, hebben wij besloten om van de week carocroc chicken en rice 22/8 te halen en te gaan mengen met de carocroc chicken en rice puppy brok.
Dit i.v.m. te hard groeien op alleen maar puppybrok.
Wanneer de zak puppybrok na het mengen over is gaat de pup helemaal over op carocroc chicken en rice 22/8.

dus een pup van 9 weken ga je nu op een volwassen brok zetten ipv puppy? Weet je wel hoeveel extra voedingsstoffen die nodig heeft tov een volwassen hond, die krijg je nooit uit volwassen brok. Als hij te snel groeit zou ik de puppy brok wat terughalen of op een ander voer overgaan (bv voor groot ras), maar niet zomaar op zo'n jonge leeftijd overgaan op een volwassen brok, mijn duitse is nu 7maand en staat nog op pupvoer. hij heeft ook een tijdje hard gegroeit, maar wel zo dat de spiermassa niet teveel werd. Als spiermassa de botten overheerst, dan wordt het gevaarlijk voor de pup, botten kunnen het niet aan om zo'n grote massa te dragen, maar ik kan me niet inbeelden dat je dit al bij een 9weken oude pup hebt. Ik zou zeggen minder voer of ander pupvoer.

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:28

Tieme schreef:
Aranel schreef:
Maar wij hebben het probleem dat de garantie van de fokker (die duurt 2 jaar) vervalt als we overstappen op ander voer -O-

en komt de fokker dagelijks controleren of je nog wel hetzelfde voer geeft??;) oftewel, lekker op ander voer zetten en wijs je mond houden tegen de fokker. gezondheid van de hond gaat voor. je bepaald zelf welk voer je geeft.

idd heel stomme regel, maar mss omdat de fokker dan wel garantie heeft dat de hond een kwaliteitsvoer krijgt ipv een lidl/aldivoer bv. Dus dan snap ik het wel, alleen denk ik dat in goed overleg en een goed voervoorstel er wel verandert kan worden.

horsii

Berichten: 7685
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:37

Pups gaat het gemengd krijgen.
Zak puppybrok is van 2 dagen geleden dus zit nog helemaal vol.
Ook de dierenarts adviseerden half om half te doen.
100 gram puppybrok en 80 gram gewone brok.
Doet die het hier niet goed, is de overstap naar 100% pupbrok zo weer gemaakt.

Tieme
Berichten: 4969
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:36

zitake schreef:
dus een pup van 9 weken ga je nu op een volwassen brok zetten ipv puppy? Weet je wel hoeveel extra voedingsstoffen die nodig heeft tov een volwassen hond, die krijg je nooit uit volwassen brok. .



Er zijn een aantal brokmerken (zoals farmfood) die niet eens puppyvoer hebben en waar ze aanraden om pups meteen op volwassenvoer te zetten. wij kregen toendertijd ook van de fokker het advies om onze hond op volwassenvoer te zetten omdat het ras snel groeide en ze met volwassen honden voer gelijkmatiger groeien. met puppenvoer is dit vaak nogal eens een speurt met de nodige groeipijnen. heb farmfood wel eens een mail gestuurd hierover en toen legden hun ook uit dat er in het wild ook geen speciale puppy-konijnen met speciale toevoegingen rondlopen en dat puppen gewoon met de ouders mee eten. puppen eten in verhouding meer dus ze krijgen automatisch toch de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnen.
moet zeggen dat ik het hier op zich wel mee eens ben. het is met al dat voer gewoon gigantisch door geslagen.voer voor jonge puppen, voer voor junior en dan voer voor bijna volwassen honden, senior honden enz. van de week nog bij de dierenwinkel. voer speciaal voor dashonden, labradors, duitse herders. zelfs speciaal voer voor katten. voor een aantal rassen een apart soort voer en dan ook nog eens voer voor "speciale omstandigheden" binnenkatten met weinig beweging, binnenkatten met veel beweging, buitenkatten met een goed gewicht, aroma-kieskeurige katten, voer voor smaak kies keurige katten. |o

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:41

We worden als concument ook overladen met extremen in voeding als het bv over de hond gaat.
Die zegt dit, die zegt dat....Ik vind het erg verwarrend.
Heb gister het calcium vraagstuk van Barfplaats weer eens door zitten lezen waarin staat dat een pup niets heeft aan brokken/puppenbrok. Het er met dezelfde vaart weer uitgaat en zodoende belangrijke mineralen meegaan en dus verloren gaan.

Ik blijf het lastig vinden!

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:43

Puppybrok heeft vaak een extra toegevoegde hoeveelheid kunstmatige calcium. Dit schijnt voor veel botproblemen te zorgen, varierend van groeipijn tot HD en ED
Een teveel aan kunstmatige calcium wordt namelijk niet uitgescheiden, maar opgeslagen. Natuurlijke calcium in de vorm van bot, verlaat het lichaam indien het teveel wordt.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:56


horsii

Berichten: 7685
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:00

Laika schreef:
Puppybrok heeft vaak een extra toegevoegde hoeveelheid kunstmatige calcium. Dit schijnt voor veel botproblemen te zorgen, varierend van groeipijn tot HD en ED
Een teveel aan kunstmatige calcium wordt namelijk niet uitgescheiden, maar opgeslagen. Natuurlijke calcium in de vorm van bot, verlaat het lichaam indien het teveel wordt.


dit zij mijn kennis ook over de vele toegevoegde kunstmatige calcium.
Blijf er dus bij dat mengen naar mijn mening beter is dan alleen pupbrok voeren.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:13

Brok blijft brok, met kunstmatige calcium, je wilt je opgroeiende hond ook niet te weinig hiervan geven, maar zeker niet teveel. Dus let wel heel goed op wat je doet. ;)

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:24

Idd en de vraag is wanneer krijgt hij teveel en wanneer te weinig binnen? teveel Ca is nooit goed, ook niet voor de mens. maar ach ik denk dat die invloed wel nog relatief meevalt.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:03

Vandaar dat ik vers toch veiliger vindt, met natuurlijke calcium, ze nemen wat ze nodig hebben, en het teveel komt er vanzelf weer uit :D

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:20

Ik vind brok daarom niet minder veilig hoor, en om daarom nu geen brokken te gaan geven. Ik blijf gewoon bij brok, doet ie prima op nu. en af en toe krijgt hij even wat tussendoor, maar ik kan (en wil) het niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 02:42

Ik was ook nooit zo te porren voor vers, (Slechte ervaring mee gehad bijna een kat aan verloren) maar heb het idee dat het bij grotere honden, die snel groeien toch nog wel eens een positief aandeel kan hebben bij het wel of niet ontwikkelen van groeipijn, ED HD en artrose. Vers verlaat idd het lichaam als het overgedoseerd wordt, bij puppenbrokken heb je kans dat het gaat stapelen.
Hele verhaal staat te lezen in die link die ik eerder plaatste.

Als ik ooit weer een pup zou krijgen dan gaat hij óf op KVV combinatie BARF of op een brok die geen puppenversie heeft.

horsii

Berichten: 7685
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 07:25

Ben ik niet de enige die niet weg is van puppybrok :+

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:23

Kan allemaal wel prima zijn, maar volgens mij heeft het gewoon 2 kanten. in de natuur lopen idd geen pup-konijnen rond, maar wie zegt dat die genoeg binnen krijgen en geen HD, ED zouden kunnen ontwikkelen (als het al in een wilde populatie zou bestaan). Pups in de natuur leven veronderstel ik geen 15jaar (of neem nu nog gemiddeld 9), maar dat is ook een reden waarom daar geen HD, ED,... voorkomt en in de gedomesticeerde rassen wel. Dus ik weet niet of je met zekerheid kunt zeggen of ze dan al dan niet genoeg stoffen binnen krijgen, die ze eigelijk zouden moeten krijgen om optimaal te kunnen groeien. Dat sommige stoffen kunnen gaan stapelen is mogelijk, maar daarom dat er weer richtlijnen betreffende de hoeveelheid op zo'n zak staan. Dusja ik zie het allemaal heel relatief hoor, kun je je wel eeuwig druk om maken. Begin met een normale bouw-hond en eentje waar HD, ED, niet zo meteen een probleem is. Artrose, tja krijg je met leeftijd zowiezo ook, denk dat je daar niet omheen kunt.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:33

zitake schreef:
Kan allemaal wel prima zijn, maar volgens mij heeft het gewoon 2 kanten. in de natuur lopen idd geen pup-konijnen rond, maar wie zegt dat die genoeg binnen krijgen en geen HD, ED zouden kunnen ontwikkelen (als het al in een wilde populatie zou bestaan). Pups in de natuur leven veronderstel ik geen 15jaar (of neem nu nog gemiddeld 9), maar dat is ook een reden waarom daar geen HD, ED,... voorkomt en in de gedomesticeerde rassen wel.


Dus jij bent van mening dat HD en ED alleen op hogere leeftijd voorkomt? Dat het in de natuur niet voorkomt omdat die dieren niet 15 jaar oud worden?
Het is inmiddels al een tijdje bekend dat teveel aan kunstmatige calcium HD, ED en OCD kan veroorzaken. Dit komt ook vanwege het feit dat jaren terug, de mensen ook nog eens producten als gistocal dachten te moeten toevoegen aan het puppyvoer.

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:45

Maar Laika, is de betere brok nu daar dan niet inmiddels zo op berekend, dat er geen teveel aan calcium kan worden ontwikkeld?

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:12

Nou, Nikki, dat zou zomaar kunnen, maar de ene hond is de andere niet. De één groeit toch anders uit dan de ander, zelfs binnen een bepaald nest heb je kleine en grote pups, hard groeiende en langzaam groeiende. Eerst klein, en dan uiteindelijk toch groot enz. Het lijkt mij bijna onmogelijk om voor elke individuele pup de juiste hoeveelheid in een brokje te stoppen.
Let wel, dat ik het alleen over kunstmatige calcium heb, wat de overige ingrediënten doen, gaat het hier even niet over.
Nu is het natuurlijk zo, dat Royaal konijn rastypische brokken verkoopt, en dat zou zomaar qua calcium zijn aangepast, maar verder blijft het toch een "rommelbrok". En natuurlijk nog altijd niet individueel.

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:04

Laika schreef:
zitake schreef:
Kan allemaal wel prima zijn, maar volgens mij heeft het gewoon 2 kanten. in de natuur lopen idd geen pup-konijnen rond, maar wie zegt dat die genoeg binnen krijgen en geen HD, ED zouden kunnen ontwikkelen (als het al in een wilde populatie zou bestaan). Pups in de natuur leven veronderstel ik geen 15jaar (of neem nu nog gemiddeld 9), maar dat is ook een reden waarom daar geen HD, ED,... voorkomt en in de gedomesticeerde rassen wel.


Dus jij bent van mening dat HD en ED alleen op hogere leeftijd voorkomt? Dat het in de natuur niet voorkomt omdat die dieren niet 15 jaar oud worden?
Het is inmiddels al een tijdje bekend dat teveel aan kunstmatige calcium HD, ED en OCD kan veroorzaken. Dit komt ook vanwege het feit dat jaren terug, de mensen ook nog eens producten als gistocal dachten te moeten toevoegen aan het puppyvoer.

ik zei arthrose, niet ed en hd...

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:22

Laika schreef:
Nou, Nikki, dat zou zomaar kunnen, maar de ene hond is de andere niet. De één groeit toch anders uit dan de ander, zelfs binnen een bepaald nest heb je kleine en grote pups, hard groeiende en langzaam groeiende. Eerst klein, en dan uiteindelijk toch groot enz. Het lijkt mij bijna onmogelijk om voor elke individuele pup de juiste hoeveelheid in een brokje te stoppen.
Let wel, dat ik het alleen over kunstmatige calcium heb, wat de overige ingrediënten doen, gaat het hier even niet over.
Nu is het natuurlijk zo, dat Royaal konijn rastypische brokken verkoopt, en dat zou zomaar qua calcium zijn aangepast, maar verder blijft het toch een "rommelbrok". En natuurlijk nog altijd niet individueel.


Oke, intressant! Ik heb zelf nooit pups gehad en me daar dus niet echt in verdiept.
Wist wel dat er juist een hoop honden een tekort hadden in de pup periode, als ze enkel alleen vlees hadden. Dat het juist met brokken de andere kant kon zijn, wist ik niet.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:29

Laika schreef:
Brok blijft brok, met kunstmatige calcium, je wilt je opgroeiende hond ook niet te weinig hiervan geven, maar zeker niet teveel. Dus let wel heel goed op wat je doet. ;)

Hoe zit dat dan met bijv. Orijen brok, voegen die ook extra calcium toe?
Ik kreeg toch echt de indruk dat dit merk z´n voer zo natuurlijk mogelijk houdt :\ ...

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:00

Ik heb eens de ingredienten lijst bekeken maar zie sowieso geen enkele calciumbron er op, natuurlijk of artificieel. Tenzij het in het vleesmeel zit.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:15

Nikki__ schreef:
Laika schreef:
Nou, Nikki, dat zou zomaar kunnen, maar de ene hond is de andere niet. De één groeit toch anders uit dan de ander, zelfs binnen een bepaald nest heb je kleine en grote pups, hard groeiende en langzaam groeiende. Eerst klein, en dan uiteindelijk toch groot enz. Het lijkt mij bijna onmogelijk om voor elke individuele pup de juiste hoeveelheid in een brokje te stoppen.
Let wel, dat ik het alleen over kunstmatige calcium heb, wat de overige ingrediënten doen, gaat het hier even niet over.
Nu is het natuurlijk zo, dat Royaal konijn rastypische brokken verkoopt, en dat zou zomaar qua calcium zijn aangepast, maar verder blijft het toch een "rommelbrok". En natuurlijk nog altijd niet individueel.


Oke, intressant! Ik heb zelf nooit pups gehad en me daar dus niet echt in verdiept.
Wist wel dat er juist een hoop honden een tekort hadden in de pup periode, als ze enkel alleen vlees hadden. Dat het juist met brokken de andere kant kon zijn, wist ik niet.


Je schijft het goed, ENKEL VLEES! Dit is nooit een compleet dieet. Voor de goede botontwikkeling heb je calcium en fosfor nodig, geef je alleen vlees, krijgt je hond te weinig calcium en veel te veel fosfor, dit geeft weer hele andere problemen. Calcium en fosfor moeten in verhouding staan. In spiervlees zit wel iets aan calcium, maar de echte calciumbron is bot. Echt bot dus, kraakbeen is ook weer iets anders ;)