Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
doei

Berichten: 3606
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:17

Hahaha Canin dan!
KVV ik ga het is googlen en doorgeven aan me ma.

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:17

Zal wel RC zijn ;) en nature's best van Hills gok ik zo.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:42


Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:13

hmmm interessant, ietsje goedkoper ook dan Orijen. Mijn pup doet het er nog niet honderd % op. hij heeft wel even een diarreeperiode gehad (iets vies gegeten buiten denk ik), wordt weer beter nu, maar is nog niet helemaal goed en hij stinkt echt nog steeds :). Ik maak iig de zak nog af. en dan even kijken hoe het dan gaat.

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:39

let alleen wel op dat het ruw as gehalte erg hoog is bij taste of the wild voer... (percentage moet liefst onder de 6% zijn)

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:05

Wat doet ruwe as, en komt dat niet omdat het vleesaandeel hoog is?

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:18

ruwe as zijn de resten die na verbranding in de brok achterblijven.

bij taste of de wild is dat 9,5 % ,is erg hoog en zeer slecht voor de nieren...

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:18

Hoelang nadat je overgeschakeld bent op een ander voer kun je verschil merken?
Hond van mijn ouders staat sinds een kleine week op Orijen, ze heeft altijd veel jeuk.

Ik dacht zelf zo'n 2 weken?

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:22

Het resultaat van overschakelen verschilt enorm. De één heeft al na 1 week zichtbare resultaten, bij een andere hond kan het 5 a 6 weken duren. Om echt verschil te bemerken dus minimaal 6 weken volhouden. Tenzij natuurlijk de klachten zienderogen verergeren, in dat geval kun je eventueel nog gaan mengen om langzamer over te schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:37

kimmie261 schreef:
ruwe as zijn de resten die na verbranding in de brok achterblijven.

bij taste of de wild is dat 9,5 % ,is erg hoog en zeer slecht voor de nieren...


Ruwe as zit ook in vers vlees hoor.

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:06

weet niet wat voor vers vlees je dan voert...maar ruwe as is wel wat anders als ruwe celstof..

ruwe as zijn letterlijk restanten na verbranding,of je moet je vlees verbranden voor voeren... :+

ruwe as moet zo laag mogelijk zijn,liefst onder de 6 %,is dat hoger is het gewoon voor de nieren belastend...

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:15

Nu scheelt het natuurlijk dat de belasting van het systeem door de afwezigheid van granen in de brok al minder is. Maar echt handig is het niet om dat voordeel dan teniet te doen door zo'n hoog % ruwe as :+

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:13

kimmie261 schreef:
weet niet wat voor vers vlees je dan voert...maar ruwe as is wel wat anders als ruwe celstof..

ruwe as zijn letterlijk restanten na verbranding,of je moet je vlees verbranden voor voeren... :+


maar toch zit er in vers vlees ook as. je moet dit niet zien als alleen maar vebrandingsafval. onder ruwe as vallen ook bijv. mineralen die de hond nodig heeft en dus ook opneemt.

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:20

ja je hebt ook as in de vorm van mineralen,maar er blijft ook na verbranding/verhitting van de brokken een hoop verbrandresten over die ook in de brok gaan,dat valt ook onder ruwe as,

ruwe as moet het liefst onder die 6% blijven,liever niet hoger,dat is hele belastend voor de nieren...

hoe lager hoe beter,is het motto...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:21

kimmie261 schreef:
weet niet wat voor vers vlees je dan voert...maar ruwe as is wel wat anders als ruwe celstof..

ruwe as zijn letterlijk restanten na verbranding,of je moet je vlees verbranden voor voeren... :+

ruwe as moet zo laag mogelijk zijn,liefst onder de 6 %,is dat hoger is het gewoon voor de nieren belastend...


Dan denk ik dat je je niet goed heb laten informeren ruwe as komt niet door het verbranden van een brok h oor ;)
Ik voer Smuldier (http://www.diervoeding.com/nl/producten ... tter.html0
en Duck http://www.canino.nl/index1.html of zitten daar verbrande brokken in :=

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:35

voorzover ik van google begrijp is as het percentage wat overblijft wanneer het voer verbrand wordt; o.a. mineralen. dus niet zozeer dat er ruwe as in zit door de verbranding of verhitting van voedingsstoffen in de brok/vlees, maar hetgene wat overblijft als je het in de oven zou zetten en de pyrolyse aan :+
heb alleen niet meer dan dat teruggevonden, dus als iemand nadere uitleg kan geven houd ik me aanbevolen :)

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:58

Jade schreef:
voorzover ik van google begrijp is as het percentage wat overblijft wanneer het voer verbrand wordt; o.a. mineralen. dus niet zozeer dat er ruwe as in zit door de verbranding of verhitting van voedingsstoffen in de brok/vlees, maar hetgene wat overblijft als je het in de oven zou zetten en de pyrolyse aan :+
heb alleen niet meer dan dat teruggevonden, dus als iemand nadere uitleg kan geven houd ik me aanbevolen :)


heb ik inderdaad net ook gevonden.
dit vond ik ergens terug:

Mag ik jullie even een handje helpen?

Ruwe as is niet iets wat uit de asbak komt. Ruwe as is een afkorting voor ruwe Anorganische Stof.

Het is ook meer een analysegetal van de Weenderanalyse dan een werkelijke inhoud.

'door een monster te verbranden verdwijnen vocht en all organische stoffen. De anorganische stoffen blijven als residu over. Deze verassing wordt uitgevoerd in een moffeloven bij +/- 600 graden'

Zou je dus op het idee komen om je zak voer te verbranden in een moffeloven, dan blijft er een bepaald percentage van over. Dit zou dan je ruwe as zijn.
'de ruwe as wordt verdeeld in twee fracties, te weten zand en mineralen'
(uit algemene veevoeding, P v Ast)

Ik wil dus even uit de wereld helpen dat as iets slechts is. Doen die voederfabrikanten allemaal moeite om waardevolle stoffen toe te voegen, gaan wij roepen dat ze er balaststoffen in gooien. Beetje jammer........

en dit:
Ruwe as heeft geen nut an sich. Het blijft over mocht je het leuk vinden je voer te verbranden.

Het is deels een bestanddeel van de ingredienten (bijvoorbeeld de granen) en deels een toevoeging in de vorm van (vitamine en) mineralen pallets.

Als je paard zijn voer verteert komt (een deel van) deze mineralen vrij en heeft hij dus iets aan deze mineralen. Hij kan ze dan opnemen in zijn lichaam en gebruiken voor verschillende lichaamsprocessen. (calcium, magnesium, kalium fosfor etc.)

Nogmaals, Ruwe Anorganische stof is is niet iets wat los toegevoegd wordt.

het is dus niet perse restmateriaal van iets wat verbrand is. plantensoorten bevatten bijv. ook kleine hoeveelheden ruwe as. stel dat je dit zou hakselen en als bestanddeel in het voer zou doen dan kan het ook onder ruwe as vallen.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:04

voor mij blijft alleen een beetje de vraag staan waarom het nuttig is deze ruwe anorganische stof te vermelden; is er bekend wat voor percentage er nodig is voor het betreffende beest? kan er uit worden opgemaakt welk deel daarvan nuttige mineralen en sporenelementen zijn en welke?
en pyrolyse is dus nog niet warm genoeg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:29

Tieme schreef:
k wil dus even uit de wereld helpen dat as iets slechts is. Doen die voederfabrikanten allemaal moeite om waardevolle stoffen toe te voegen, gaan wij roepen dat ze er balaststoffen in gooien. Beetje jammer........


Dus het is niet zeer slecht voor de nieren zoals Kimmie eerder beweerde?

Ik hoorde het ook al voor het eerst maar ken die stof verder niet dus kon er verder weinig zinnigs over vertellen, jij heb er zo te lezen wel verstand van interessant stuk.

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:37

Chiqa schreef:
Ik hoorde het ook al voor het eerst maar ken die stof verder niet dus kon er verder weinig zinnigs over vertellen, jij heb er zo te lezen wel verstand van interessant stuk.


ik heb er geen verstand van hoor :o heb het van internet af geplukt. volgens mij zelfs van bokt.
maar denk dat teveel nooit goed is natuurlijk. stel dat het alleen maar mineralen zouden zijn, is toch een belasting. teveel aan vitaminen en dergelijks is immers ook niet goed dus ik denk dat dit ongeveer hetzelfde is.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:43

O ik dacht dat het jou eigen woorden waren :)Zo kwam het op mij over, maakt niet uit. Weet dat fosfor en natrium en bepaalde eiwitten slecht zijn voor de nieren (Heb hier een nierkat) maar van ruwe as had ik nog nooit gehoord, ik heb dit ook maar van mijn DA.

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:51

ruwe as is gewoon een verzamelnaam voor mineralen en overige stoffen enzo. zal uiteraard wel een limiet opstaan, hoewel ik die niet vanbuiten ken. Zou ik eens moeten opzoeken.

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:48

Heb Do sinds gisteren gevoerd met carnibest. Valt eigenlijk wel mee hoeveel duurder dit is als smuldier. Zou op maandbasis iets van 4 euro duurder zijn. Waarschijnlijk gaan we als het smuldier op is over naar carnibest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:50

joyce83 schreef:
Heb Do sinds gisteren gevoerd met carnibest. Valt eigenlijk wel mee hoeveel duurder dit is als smuldier. Zou op maandbasis iets van 4 euro duurder zijn. Waarschijnlijk gaan we als het smuldier op is over naar carnibest.


Bijzonder wat betaal je dan voor de carnibest?

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:53

Ik heb even 2 pakjes smuldier mee. Even proberen. Op Orijen nog steeds geen goeie ontlasting, sinds de diarree, ik maak nog even de zak op,is het niet beter, dan ga ik op iets anders over.