Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:22

Hij weegt 36,5 kg, en ik voer 1200 gram per dag.

Ik heb altijd op het oog gevoerd, ook met brok, op het oog en op gevoel, en daarmee zat ik ook altijd goed. Ik vroeg me alleen af idd of een en ander vet genoeg was, kan me onmogelijk voorstellen dat hij nog meer moet hebben namelijk. Ik wil naar iets minder qua gewicht, maar meer qua voedingswaarde. Natuurlijk moet hij nog uitzwaren, daar hou ik rekening mee, maar omdat hij alles gebruikt om te groeien, is dit blijkbaar niet voldoende.
Kleur bevalt me wel hoor, van na de botmaaltijd, wel iets lichter, maar dat is logisch, maar ruikt goed (voor zover dat kan) en ziet er gewoon gezond uit. Alleen bij Dimo wil ik wat meer orgaanvlees gaan geven dan, maar niet meer vet. Die is prachtig zo hij nu is.


Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:26

Welke percentages houd je nu aan dan?
Als kleur en structuur oké zijn, zou ik persoonlijk niet gaan wijzigen, mits je percentages oké zijn...


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:30

Moet het nog even goed doorrekenen hoor, een vriendin rekent het nu voor me uit, omdat ik de percentages niet precies weet. Denk dat we daar komende week even wat mee gaan goochelen, ik ben nog niet tevreden.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:31

Yamcha schreef:
Procent van het lichaamsgewicht bedoel je? Ongeveer 5% :)

Yamcha schreef:
Hij weegt 36,5 kg, en ik voer 1200 gram per dag.


Klopt overigens niet hoor: 5% van 36,5kg is 1825 gram, je voert nu nog geen 3,5%....


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:32

Jij had een rekenmachine zeker? >;)

Ik rekende uit mijn hoofd. Hmm denk dat ik dan eens naar 4% ga :j

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:36

5% is wel héél gemakkelijk hoofdrekenen :D
Via excel bekijk ik dan de details..

Ga maar naar 4% en indien nodig naar 5%, voor een opgroeiende, aktieve hond is dat echt niet zo gek!
Je kunt voor het gemak ook een aantal dagen 1500 geven en één of twee dagen 2000 gram, dat portioneert handig..
Laatst bijgewerkt door Chubby op 29-08-10 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:40

Ik ben ook heel niet goed in hoofdrekenen, mijn vriendin had het uitgerekend, klopt dus wel voor volwassen honden :)

Chubby, ik ben je voor eeuwig dankbaar :D

Voor de tip van het portioneren ook :j

Geven jullie in 2 keer of 1 keer? Ik heb zelf de voorkeur voor 2x voeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:48

Yamcha schreef:
Moet het nog even goed doorrekenen hoor, een vriendin rekent het nu voor me uit, omdat ik de percentages niet precies weet. Denk dat we daar komende week even wat mee gaan goochelen, ik ben nog niet tevreden.


Yamcha wat leuk dat je ook op vers over gaat, wil je gaan barfen, NRV kvv of een combinatie daarvan?
Als je wil gaan barfen heb ik hier een rekenhulp voor je met de percentages die je kan voeren,
staan meteen de aantal kilos die je nodig heb per week;

http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=48

Zelf voer ik 2.5 % van het lichaamsgewicht en geeft 40% bot, op 50% ging ze kalk poepen soms is het een kwestie van uitproberen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:50

Ik geef ook 2x per dag. Héél af en toe 1x als we bijvoorbeeld ernstig uitslapen of als ze helemaal niet vragen om de late maaltijd. Want ik voer wel heel wisselend qua tijdstippen..

De hond en de behaarde kat zouden geen probleem hebben met 1 maaltijd per dag, maar de naakterd wel echt! Zijn motertje moet blijven branden om warm te blijven..


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:59

Chiqa schreef:
Yamcha schreef:
Moet het nog even goed doorrekenen hoor, een vriendin rekent het nu voor me uit, omdat ik de percentages niet precies weet. Denk dat we daar komende week even wat mee gaan goochelen, ik ben nog niet tevreden.


Yamcha wat leuk dat je ook op vers over gaat, wil je gaan barfen, NRV kvv of een combinatie daarvan?
Als je wil gaan barfen heb ik hier een rekenhulp voor je met de percentages die je kan voeren,
staan meteen de aantal kilos die je nodig heb per week;

http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=48

Zelf voer ik 2.5 % van het lichaamsgewicht en geeft 40% bot, op 50% ging ze kalk poepen soms is het een kwestie van uitproberen.

Dank je :D

Ik wil barfen, omdat ik dan zelf de samenstelling kan aanpassen, kan ik in geval van nood nog altijd een kvv geven ;)

Raph is dol op vers, Dimo geeft er minder om, maar zeker met een opgroeiende hond wil ik hem niet belasten met dingen als granen die hij niet nodig heeft en ook niet kan verteren ;) ik vind het onzinnig om een hond bietenpulp, granen, rijst enz. te voeren.
Groenten en fruit is anders wat, dat hebben ze wel nodig, maar al die vultroep? No thanks ;)

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:02

Goed idee Yamcha, ben benieuwd hoe Raph het er op gaat doen, voorzichtig opbouwen en beginnen met zachte botten. En zelf geef ik 1 keer in de week lever (200 gr) en ''eén keer in de week nier.(150 gram)
Succes met je puzzeltocht als je het eenmaal onder de knie heb gaat het vanzelf.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:11

Je geeft toch ook wel hart Chiqa? Dat is net zo belangrijk als lever!

Ik geef 2x per week orgaanmix (in elk geval hart en lever, aangevuld met niertjes, maagjes of long al naar gelang de voorraad).


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:12

Ja als ik geen lever of hart geef vul ik dat aan met hart en heel soms extra long.
Hart krijgt ze idd het meeste van alle orgaan.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:07

*Ik breek hier even in*

Onze hond krijgt al tijden KVV en soms Orijen of Prins ben daar erg tevreden mee!
Nu weet ik dat er naast de KVV ook de betere brokkenmerken bestaan zoala ed de Acana, Orijen ed.

Nu komt er morgen een kat in huis en zou ik graag starten met wat brok. Ik neem aan dat er bij de kattenbrokken ook veel verschil zit in kwaliteit! Vandaar de vraag: ALS je toch brok wilt voeren, welk merk is dan aantebevelen? Dus weinig koolhydraten, veel vlees?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:15

Uiteraard Jenny, een kat is nóg meer carnivoor dan een hond!
Ik meen dat Orijen ook een kattenbrok heeft in het assortiment ;)

En uiteraard kun je de kat ook verwennen met KVV, daar zijn ook speciale versies voor zonder groenten en pens. De hondenvarianten zonder pens kun je ook aan de kat geven.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

annetmulder

Berichten: 405
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:29

Dog Lovers Gold heeft ook een goede kattenbrok!

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:23

Ah, dat is fijn! :D

Orijens, Dog Lovers Gold.
Nog meer suggesties?

Ik meen dat ik vanuit het asiel een zak voer van Prins meekrijg.
En dan ga ik van de week eens rondkijken wat er allemaal te krijgen is in kattenvoerland ;)

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:53

Nikki__ schreef:
Alleen nu vroeg ik me af, zal bij hun het 'aankleven' van tandplaque dan ook minder zijn? Omdat er natuurlijk geen granen e.d. in de brok zitten verwerkt? En mag je dit voer dan aan het beginnen mengen met het oudere voer voor een beter overgang, of is dat niet wijs ivm andere bestandsdelen en het niet bevatten van granen?


Ik quote mezelf nog even een keer, omdat ik het voer nu hier heb staan, maar niet weet of het nu wijs is te mengen met hun oude voer of niet.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:56

Wat voor nieuw voer heb je dan gekocht wat je wil mengen?

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:58

Sjips, niet helemaal goed gequote :) Heb Dog Lovers Gold gekocht! Ze krijgen nu Cavom.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:01

Met dat voer heb ik geen ervaring, ik weet wel van Acana en Orijen (ook granenvrij) dat het zelfs verstandiger is niet te mengen, ik heb toen voor de zekerheid de fabriek gebeld omdat ik twijfelde.
En die overgang ging prima :) Mss heb je hier iets aan anders kan je altijd de fabriek bellen of de leverancier waar je het heb gekocht.

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:05

Dus jij hebt op aanrade van de fabrikant niet gemengd?
Ik twijfel nog. Sanne is toen zo aan de dunne gegaan toen we direct over waren gestapt op Acana (dacht dat dat het was), zonder te mengen.

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:08

Ja de fabriek adviseerde dat, Donna is met periodes ook gevoelig voor overgangen naar ander voer. Maar als jou Sanne zo gevoelig reageerde zou ik het persoonlijk gewoon mengen, kwaad kan het niet hoor! T zou alleen niet nodig moeten zijn. Maar elke hond reageert weer anders. Was je niet tevreden meer met Acana?

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:52

Orijen bleef mijn hond van aan de dunne. Fish 4 dogs gaat nog steeds goed. Hij krijgt nog steeds tussendoor wat Duck pens of kip of wat er te krijgen valt. En sinds vandaag ook voor het eerst een blikje Sanypet hert-aardappel. Hij vond het iig prima :). Heb nu een pupje met jeuk, en hond met chronische oorontsteking, kat met overgevoelige darmen en schildklierprobleem op het voer staan. Ik ben benieuwd. :)

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:03

Chiqa schreef:
Ja de fabriek adviseerde dat, Donna is met periodes ook gevoelig voor overgangen naar ander voer. Maar als jou Sanne zo gevoelig reageerde zou ik het persoonlijk gewoon mengen, kwaad kan het niet hoor! T zou alleen niet nodig moeten zijn. Maar elke hond reageert weer anders. Was je niet tevreden meer met Acana?


Ik denk dat ik inderdaad ga mengen. 1/3 Cavom, 2/3 DLG.
Sanne is een week aan de dunne geweest van Acana, werd er onwijs duf van en rook niet fris. Dus niet echt tevreden. Daarna overgestapt op Cavom, weer ze het eigenlijk heel goed op doen, op Taffy na. Zij heeft nogal last van rommelend buikje, en dus een gevoelige maag/darmstelsel.
Hoop nu dat gerommel wat minder te laten worden met DLG, omdat ze dan geen granen hoeft te verteren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers