Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:35

Loiz schreef:
Edit; die link gaat over het bevorderen van de uiting van HD en ED, maar dan heeft de hond dit dus al in de genen zitten.

Vreemd dat zie ik echt nergens staan?
Ik zie een onderzoek naar teveel en te mineraal rijk voer en wat dit voor uitwerking heeft op het skelet,
de ouders waren HD en ED vrij of lees ik verkeerd?

Samenvatting;
HD en ED zijn beide stoornissen in de ontwikkeling van het snelgroeiende skelet, die samengaan met veel lijden voor de aangetaste honden en hun eigenaars. In risicorassen treden HD en ED veelvuldiger en in ernstiger mate op bij honden die worden grootgebracht op voer met een hoog vitamine- of mineralengehalte, op voer verrijkt met mineraal- of vitaminesupplementen, of wanneer het voedselaanbod onbeperkt is. Anderzijds kan een verlaagde inname van calcium (optimaal is 0,8-1,0% Ca/droge stof) en beperkte energieopname het optreden van HD en ED onderdrukken. De wijze van vererving, de lage erfelijkheidsgraad en de grote invloed van milieuomstandigheden (vooral dagelijkse voeding) op het optreden van HD en ED in genotypisch aangetaste dieren kunnen de redenen zijn dat fokdieren waarvan werd aangenomen dat zij vrij waren van HD en ED toch lijders onder hun nakomelingen hebben.

Sterre wat voor hond heb je?

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:37

Citaat:
We hebben gezien dat voeding een belangrijke invloed heeft op de mate waarin HD en ED optreden.

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:43

Chubby : Ik heb Rodi geprobeerd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:44

Dus had ik toch goed gelezen :) Thanks.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:50

Waarin het optreed, als een hond HD vrij is, dan treed het niet op.
Maargoed, ik heb genoeg verhalen van andere Doggeneigenaren om mijn mening over te maken..
En ook genoeg verhalen over Cavom, positieve wel te verstaan.

Vind het trouwens wel apart dat jij voorheen brok voerde, en nu zo enorm fel reageert op brokvoerders..

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:01

Ik zie ook meer dan genoeg in de praktijk ;), integenstelling tot wat ik hier zo gepreekt lees, heb ik zo ook mijn eigen ervaringen. Maar goed...
Kijk dat je tevreden bent over iets, hoeft niet te betekenen dat je alles zwart of wit moet gaan zien, ttz goed of slecht ;). Er is ook nog de gulden middenweg ;).

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:04

*Chiqa, heb een Briard teefje van 20 wk.

zitake schreef:
Even een schattige onderbreking, zie ik net dit in mn ooghoek liggen. Hoe schattig kun je zijn he, kijk vooral waar zn eendje ligt ;) , betrap hem toch vaak dat hij daarmee ligt te slapen :).
http://i240.photobucket.com/albums/ff16 ... per006.jpg

Ahww, wat een lieve foto <3 !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:17

Sterre dat ras ken ik niet is dat een grote hond?

Loiz schreef:
Vind het trouwens wel apart dat jij voorheen brok voerde, en nu zo enorm fel reageert op brokvoerders..


Is niet vreemd als je mijn verhaal kent en nu met de ellende zit. ;(
Mijn volgende pup gaat absoluut op KVV om die reden.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:27

Maar om die reden zijn niet alle brokken slecht..

Anoniem

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:31

Loiz overtuig mij dan eens waarom zou ik dan nóg een hond naar de klote helpen? (Moet je echt van hele goede huize komen wil jou dat lukken)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:48

*Chiqa, de teefjes worden zo tussen de 56 en 64 cm, reutjes zo tussen de 62 en 68 cm.
Mila is nu zo rond de 40 cm.

Afbeelding
(Dit is Mila d´r mama ;) .)

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:31

Chiqa schreef:
Loiz overtuig mij dan eens waarom zou ik dan nóg een hond naar de klote helpen? (Moet je echt van hele goede huize komen wil jou dat lukken)


kan jij voor 100% zeker weten dat het door het voer komt?? denkt het niet :n meeste HD en ED is erfelijk bepaald en kan versnelt/verergerd worden door oorzaken als voer, beweging, gladde vloeren (laminaat/tegels), uitglijden, traplopen enz.
ik ken een fokker die de puppen op zowel brok als vlees heeft groot gebracht. het eerste nest is op brokken groot gebracht. ouders waren HD vrij en in dit nest zaten geen honden die HD hadden. het volgende nest (dezelfde ouders) is met vlees (goed vlees en in de juiste verhoudingen) op gegroeid en in hier zaten er 2 bij die wel HD hadden.

mijn hond komt bij een fokker vandaan die ze ook met vlees op heeft laten groeien. de ouders hadden geen HD. een paar puppen zijn door hun eigenaar over gezet op brok en een paar zijn er op vlees gebleven. zowel de brok als de vleespuppen hadden ieder een HD pup.
vlees zegt dus absoluut niet dat ze wel goed opgroeien. het is voornamelijk erfelijk en hoe jij er verder mee om gaat. dus voer waar ze niet te snel van groeien en zorgen dat ze niet teveel rare bewegingen maken, tegel/laminaat en zeil vloeren en traplopen zoveel mogelijk voorkomen. het lijkt alsof ze niet uitglijden maar dat doen ze dus wel degelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 01:09

Tieme kijk maar eens naar de foto in mijn profiel, daarin kan je zien dat mijn Donna met kop en kont ruim boven haar zusjes uitsteekt. Ze kreeg non stop large breed.
Groeipijnen , tóen werd er door de DA al verteld dat ze veel en veel te hard groeide.
Need I say more? ;(

lynne_berna

Berichten: 3127
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:29

zitake schreef:
He spinone's zie je niet zo vaak, collega heeft er 2, leuke honden.

Klopt inderdaad ja :+
Zijn niet echt honden die je vaak tegenkomt, maar zijn wel echte toppertjes en trouwe donders![/quote]
Idd, dat hoor ik ook vaak, maar als ik dan weer hoor wat ze soms uitvreten samen :D[/quote]
Ja hahahah ze zijn erg nieuwschierig :+
Voor de geïnteresseerden in mijn onderschrift staat een link naar het nestje.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:24

Chiqa schreef:
Tieme kijk maar eens naar de foto in mijn profiel, daarin kan je zien dat mijn Donna met kop en kont ruim boven haar zusjes uitsteekt. Ze kreeg non stop large breed.
Groeipijnen , tóen werd er door de DA al verteld dat ze veel en veel te hard groeide.
Need I say more? ;(

Die foto met de andere pups was zeker nog bij de fokker? Neem aan dat Donna nietals enige large breed voer kreeg..
Een nest heeft ook een grootste, en dat is Donna dan hier, want ik vind het persoonlijk ook niet slecht in verhouding.
Groeipijnen, ach die had Jua ook, terwijl ze vlees at.. vrij logisch als een hond van handformaat in 11 maanden tot 85 cm en 60 kilo moet uitgroeien toch?

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:25

@ Sterre, hier hebben ze bij de grotere dierenwinkels hele vrieskisten vol met vers vlees. Zelfs de nederlandse smuldier en haaksbarf hebben ze liggen (wel veel duurder dan in NL).
Ik ben voor mijn pup ook aan het overwegen om Orijen uit te proberen. Hij heeft vermoedelijk een gluten intolerantie en kan zelfs het voer met alleen rijst niet verdragen... Waar bestel jij Orijen in Dld ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:55

Loiz schreef:
Die foto met de andere pups was zeker nog bij de fokker? Neem aan dat Donna nietals enige large breed voer kreeg..


Zij kreeg wél als enige dit voer anders zou ik het natuurlijk niet kunnen vergelijken, de fokker adviseerde mij ook hun voer te geven maar durfte dat niet aan.

De andere pups zijn haar broers en zussen die nog over waren, zw waren 12 weken op de foto.
Donna is bij een vrouw weggehaald die niet meer voor haar kon zorgen, zij gaf haar non stop large breed van Hills.

Hierdoor is zij veel en veel te hard gegroeid, ze woog op dat moment al 14 kilo en de rest 8.
Loiz schreef:
Een nest heeft ook een grootste, en dat is Donna dan hier,


:n Donna is altijd de kleinste geweest.
Voor mij geen puppen large breed meer, ik ga dat risico niet meer nemen, ik heb voor een groot ras gekozen immers.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:59

@ Sterre, op deze site kun je de eerste 2 cijfers van je postleitzahl invullen en dan zie je waar ze het merk Energique verkopen bij jou in de buurt. Als ze daar energique hebben, zullen ze waarschijnlijk ook wel andere merken KVV verkopen. http://www.petman.de/bezug.aspx

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:36

Loiz schreef:
Groeipijnen, ach die had Jua ook, terwijl ze vlees at.. vrij logisch als een hond van handformaat in 11 maanden tot 85 cm en 60 kilo moet uitgroeien toch?


:n is niet logisch. Als je hond hard groeit ontstaat er rek aan spieren en pezen bij de aanhechting aan de langepijpbeenderen. De groei van het bot gaat dan sneller dan de ontwikkeling van de spieren en pezen. Dit kan heel pijnlijk zijn. Voeding heeft dan een belangrijke rol, gedeeltelijk ligt het aan de Calcium/Fosfor verhouding maar ook aan het eiwitgehalte in de voeding. Vaak wordt aan puppies speciaal puppievoer voorgeschreven, dit voer bevat een hoger eiwit gehalte dan voer voor volwassen. Bij grotere rassen moet je niet te lang de puppyvariant geven, maar zo snel mogelijk omschakelen naar gewoon volwassen voer. Groeipijn duidt op een teveel aan calcium, ongeacht of je vlees geeft of brok. Als je hond op vlees staat en toch groeipijn heeft is de verhouding calcium/fosfor niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:01

Loiz schreef:
Groeipijnen, ach die had Jua ook, terwijl ze vlees at..


Ik heb altijd begrepen dat je Jua als pup tot een maand of 5 brok gaf? Maar daar ziek van werd? Dat heb je altijd geschreven.

Ben het met Laika eens groeipijn is niet normaal.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:57

Siggy schreef:
@ Sterre, hier hebben ze bij de grotere dierenwinkels hele vrieskisten vol met vers vlees. Zelfs de nederlandse smuldier en haaksbarf hebben ze liggen (wel veel duurder dan in NL).
Ik ben voor mijn pup ook aan het overwegen om Orijen uit te proberen. Hij heeft vermoedelijk een gluten intolerantie en kan zelfs het voer met alleen rijst niet verdragen... Waar bestel jij Orijen in Dld ?

Ik heb het de eerste keer bij Zooplus besteld; super snelle levering +:)+ !
Toevallig had ik het met een kennisje van mij over puppyvoer (haar pup is een week ouder dan die van mij) en die zei dat ze ook Orijen voerde en dat kon ze bij haar in de buurt krijgen (zij woont in de stad, ik in een dorp :+ ).
Vervolgens heeft zij voor mij een zak bij die mevr. voor me besteld.
Hmmm... bedenk me opeens dat die mevrouw misschien wel KVV verkoopt :)* , hier bij de Fressnapf hebben ze het iig niet (en een andere dierenwinkel heb ik tot-nu-toe niet gevonden :\ ).
Wat voor dierenwinkels (buiten de Fressnapf) hebben ze bij jullie?

Siggy schreef:
@ Sterre, op deze site kun je de eerste 2 cijfers van je postleitzahl invullen en dan zie je waar ze het merk Energique verkopen bij jou in de buurt. Als ze daar energique hebben, zullen ze waarschijnlijk ook wel andere merken KVV verkopen. http://www.petman.de/bezug.aspx

Nou zakt mijn broek af :D ; als ik de eerste 2 cijfers aanklik, krijg ik 3 adressen. 2 Ervan zijn van de Fressnapf en daarvan weet ik definitief zeker dat ze geen KVV meer verkopen (dat liep niet).
Het derde adres .... is bij ons in het dorp; sterker nog: in het gebouw naast onze firma :D ! Ik rij er morgen wel even langs :j !
Bedankt voor de link Siggy +:)+ !

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:05

Chiqa schreef:
Loiz schreef:
Groeipijnen, ach die had Jua ook, terwijl ze vlees at..


Ik heb altijd begrepen dat je Jua als pup tot een maand of 5 brok gaf? Maar daar ziek van werd? Dat heb je altijd geschreven.

Ben het met Laika eens groeipijn is niet normaal.

tot 4,5 maand ja, en ziek worden ervan, dat is een groot woord ervoor.

WolinLotte

Berichten: 4305
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Kranenburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:33

Hey.. interessant topic! :)

Ik heb net een pup uit het asiel gehaald, 4,5 maand oud, wij zijn de 3e baas (ja heus, echt waar :(:) )..
Het is een Pyrenese berghond kruising, vermoedelijk met Golden retriever en hij heet Beer!! :D Ik heb hem nu 2,5 week :) .

Afbeelding

Afbeelding
Die bruin witte is Kaatje, een Pyrenese berghond kruising met Bernersenner, van een vriendin!!

We hadden ook zo'n puppypakket van Pedigree.. en hij dronk bij dat droogvoer inderdaad erg veel.. nogal hoog zout gehalte lees ik her en der..

We voeren nu Eukanuba Puppy-Large Breed.. Hun idee achter het maken van voer spreekt mij erg aan 'de hond is een carnivoor, dus kip is de voornaamste eiweitbron, géén graan'.
Ik wil hem graag op brok en op Carnibest zetten :) . Wie voert hier nog meer Eukanuba? We horen veel verschillende geluiden over voer voor grote honden, wel of niet geven..

Hij heeft even wat dip-dagen nu.. eet slecht en slaapt veel, beetje lusteloos (al had hij net een mega opleving :):) ).. Hij heeft gister ook lekker in de gorste sloot van stal gebanjerd... kan me voorstellen dat ie zich daar even niet zo fit van voelt ;) ..

http://94.100.124.158/1054800001-105485 ... _oztl.jpeg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 13-08-10 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie. Overigen in link geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:37

WolinLotte schreef:
We voeren nu Eukanuba Puppy-Large Breed.. Hun idee achter het maken van voer spreekt mij erg aan 'de hond is een carnivoor, dus kip is de voornaamste eiweitbron, géén graan'.


Dat hoor ik voor het eerst hoor, dat een eukanuba meer vlees dan graan bevat, heb je voor ons de ingedrienten lijst?
Verders....Ja we hebben de laatste pagina's over large breed gebabbeld, trek zelf je conclusie dr maar uit :)
Wat je voeren wilt ligt aan jezelf, waar je zelf een goed gevoel bij heb.

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:42

Gebruikt Eukaneuba serieues de zin 'Een hond is een carnivoor??' Jeetje