Grote rel rond levend begraven varkens in de sneeuw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grote rel rond levend begraven varkens in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:33

Citaat:
In Oostenrijk is een rel ontstaan rond een experiment waarbij 29 varkens levend worden begraven in sneeuw. Wetenschappers hopen op die manier nieuwe kennis te vergaren over hoe het mensen vergaat die onder lawines bedolven raken.

Dierenbeschermers daarentegen reppen over een walgelijk en onethisch experiment.
De wetenschappers van de universiteit van Innsbruck verdoven de varkens voordat zij onder een kunstmatige lawine worden bedolven.

De zwijnen worden voor het experiment aangesloten aan medische apparatuur, zodat de onderzoekers het verloop van de langzame verstikkingsdood kunnen volgen.
Na hun dood worden de varkens weer opgegraven en opengesneden voor wetenschappelijk onderzoek.

Spoeddebat

De sociaaldemocratische SPÖ en de Groenen hebben een spoeddebat in het Oostenrijkse parlement over het varkensverstikkingsexperiment aangevraagd.

http://www.nu.nl

Nou ja zeg. Ik snap best dat het belangrijk is om onderzoek te doen naar wat er kan gebeuren wanneer mensen bedolven raken onder de sneeuw, maar om daar nou levende dieren voor te gebruiken.. en die dood zal ook niet bepaald een makkelijke zijn neem ik aan :\ Die dieren spartelen toch tegen of proberen zich uit te graven?
Zou er geen andere manier zijn om zoiets te onderzoeken? Wat vinden jullie van dit onderzoek en wat zouden andere opties zijn?

Dit gaat imo echt veel te ver en ik kan me heel goed voorstellen dat mensen hier tegen in gaan!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-01-10 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Retlaw

Re: Grote rel rond levend begraven varkens in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:34

Dit vind ik serieus te gek voor woorden! en absoluut NIET kunnen! Hallo, raak er misselijk van!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:36

Ben 6 kennissen onder een lawine verloren.... kijk er dus anders tegenaan. Ga er ook vanuit dat het een zinnig experiment is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:42

Walgelijk. Ik vind dierproeven sowieso al discutabel, maar dit gaat ook nog eens om een probleem wat relatief gezien weinig voorkomt. Ik vind het daarom dus echt onnodig.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:44

Ben wel erg benieuwd wat hun vraagstellingen exact zijn en wat ze denken te vinden. Vind het zo te lezen een zware afweging, maar zonder het gehele onderzoek te kennen vind ik het moeilijk een mening te hebben.
Hoe erg het ook is, elk medicijn is hoe dan ook door dierlijk onderzoek ontwikkeld. Ze kiezen hier voor varkens omdat die het meeste op mensen lijken. Meeste medicatie en ziekte onderzoeken worden gedaan op muizen of ratten.

Er zijn zware medisch etische commissies die alles afwegen, ze kunnen dit echt niet zomaar doen.

Al blijft het zielig voor de varkens

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:47

De varkens worden eerst verdoofd. Denk dat ze er zelf net zo weinig van merken als de duizenden varkens die dagelijks in slachthuizen sterven.

Als ze hierdoor ook maar 1 lawineslachtoffer later kunnen redden dan is het imo dik waard!!

Maar kan me voorstellen dat er mensen het zijn die het er moeilijk mee hebben.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:00

varkens worden bij bosjes geslacht en liggen allemaal op jullie bord ( nah ja bij de meeste dan ) dan maakt de dood niet zoveel uit, nu is de dood van deze varkens in combi met iets, wat levens kan redden. is daar niet wat voor te zeggen? ze zijn al "weg" voordat ze onder de sneeuw komen, dus van lijden is geen sprake.

ik ben absoluut niet zomaar voor proefen/testen met dieren hoor, maar soms heiligt het doel de middelen, hoe lastig dat soms ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:07

Juist het feit dat ze verdoofd worden geeft aan dat de onderzoeksresultaten nooit een weergave van de werkelijkheid zullen zijn. Het lijkt mij namelijk dat juist paniekaanvallen, die onder meer hormonale reacties teweegbrengen en dus invloed hebben op het lichaam (en ter conclusie dus ook op de snelheid van de verstikkingsdood) van belang zijn bij dit onderzoek. Die paniekreacties zullen namelijk vaak voorkomen. Daarom zijn de uitkomsten van dit onderzoek op voorhand dus al onvolledig en daarom dus totaal onbruikbaar, maw er is in mijn ogen geen enkel valide argument om dit onderzoek goed te pleiten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:11

ik snap het zowizo niet............ hoe hoog is het sterfte aantal van mensen in lawines op jaarbasis?

3????

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:13

Wat is het nut van dit onderzoek? Lijkt me vrij zinloos..
Als je onder een lawine komt valt er niet veel te onderzoeken, of je stikt, of je raakt onderkoeld en gaat dood,
of je wordt op tijd uitgegraven en overleeft de lawine... >;) :? Moeten daar 29 varkens dood voor...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:17

KiWiKo schreef:
ik snap het zowizo niet............ hoe hoog is het sterfte aantal van mensen in lawines op jaarbasis?

3????

mwoh, 20/25 toch wel hoor ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:18

Hoeveel varkens belandden er dagelijks in de vuilnisbak omdat we volgevreten zijn?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:19

messica schreef:
Als je onder een lawine komt valt er niet veel te onderzoeken, of je stikt, of je raakt onderkoeld en gaat dood,
of je wordt op tijd uitgegraven en overleeft de lawine... >;) :? Moeten daar 29 varkens dood voor...

je weet toch niet precies wat ze onderzoeken?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:21

En wat is hier het praktisch nut van. >;)
Kunnen ze hierdoor ervoor zorgen dat er minder mensen bedolven raken onder de sneeuw?
Nee.
Onnodige actie dus weer. Maar er zijn nog wel talloze nuttelozere dierproeven aan de gang momenteel. Daar word je naar van!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:21

slimmerik schreef:
Ben 6 kennissen onder een lawine verloren.... kijk er dus anders tegenaan. Ga er ook vanuit dat het een zinnig experiment is.

in dit geval, ga ik er meer over nadenken ja....
het is het idee...
ipv dat ze op je bord komen worden ze ergens voor gebruikt, alleen het idee, dat ze in zo'n nep lawine komen... moeilijk uit te leggen zo op de pc

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:24

baroen schreef:
messica schreef:

je weet toch niet precies wat ze onderzoeken?

"Wetenschappers hopen op die manier nieuwe kennis te vergaren over hoe het mensen vergaat die onder lawines bedolven raken"

Vrij zinloos denk ik, lawine voorkom je er niet mee dus wat is het nut! Kunnen ze beter mensen voorlichten om vooral niet in gevaarlijke sneeuwgebieden te gaan lopen, skieen enz..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:24

Liek_ schreef:
Juist het feit dat ze verdoofd worden geeft aan dat de onderzoeksresultaten nooit een weergave van de werkelijkheid zullen zijn. Het lijkt mij namelijk dat juist paniekaanvallen, die onder meer hormonale reacties teweegbrengen en dus invloed hebben op het lichaam (en ter conclusie dus ook op de snelheid van de verstikkingsdood) van belang zijn bij dit onderzoek. Die paniekreacties zullen namelijk vaak voorkomen. Daarom zijn de uitkomsten van dit onderzoek op voorhand dus al onvolledig en daarom dus totaal onbruikbaar, maw er is in mijn ogen geen enkel valide argument om dit onderzoek goed te pleiten.

Was mijn gedachte ook, daarom was ik benieuwd naar de vraagstellingen

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:27

messica schreef:
"Wetenschappers hopen op die manier nieuwe kennis te vergaren over hoe het mensen vergaat die onder lawines bedolven raken"

Vrij zinloos denk ik, lawine voorkom je er niet mee dus wat is het nut! Kunnen ze beter mensen voorlichten om vooral niet in gevaarlijke sneeuwgebieden te gaan lopen, skieen enz..

ja dat heb ik gelezen, maar wat ze met die info doen of kunnen doen weet je niet, dus zeggen dat iets zinloos is?

soms zijn onderzoeken niet direct zinnig of duidelijk, maar achteraf wel nodig om tot iets te komen.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:30

Zoals het nou wordt beschreven zie ik het nut er niet van in, mijn argumenten waarom zijn denk ik wel duidelijk.. ;)

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:31

ja snap ik en ik snap ook de weerstand hoor ;)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:32

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:43

trisca schreef:
Ze kiezen hier voor varkens omdat die het meeste op mensen lijken

"mensen zijn varkens" dat vind ik dan weer...

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:44

En als je google een beetje afspeurd op lawine ongelukken, dan is het hoe hard ook vaak eigen schuld...
Voorbeeldje:

http://www.wintersporters.nl/weblog/113 ... ol_lawines

Als mensen off piste gaan dan is het hun eigen verantwoordelijkheid, en dan ook nog reddingswerkers die omkomen doordat een stel dombo's hun verantwoordelijkheid niet kennen... :(

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:47

Ik hoorde het op de radio

Echt niet normaal dat ze daar levende varkens gaan voor gebruiken. Die beesies lijden gewoon omdat die stelletje wetenschappers onderzoeken moeten doen, dump dan gewoon een paar wetenschappers in de sneeuw!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:47

messica schreef:
En als je google een beetje afspeurd op lawine ongelukken, dan is het hoe hard ook vaak eigen schuld...
Voorbeeldje:

http://www.wintersporters.nl/weblog/113 ... ol_lawines

Als mensen off piste gaan dan is het hun eigen verantwoordelijkheid, en dan ook nog reddingswerkers die omkomen doordat een stel dombo's hun verantwoordelijkheid niet kennen... :(

Dan zal ik je een artikel laten lezen over 1999 toen zo'n 37 mensen de dood vonden waaronder mijn 6 kennissen.

http://krant.telegraaf.nl/krant/ditjaar ... awine.html