Hoe urine van een poes opvangen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Hoe urine van een poes opvangen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 21:16

Vanmiddag ben ik met mijn oude poes naar de dierenarts geweest.
Ze is erg mager en ik wilde wel weten waarom .
Dus is er bloed afgenomen en nagekeken.
We gingen er eigenlijk vanuit dat het haar nieren waren,maar dat bleek dus niet waar te zijn.
Al de bloedwaardes waren normaal.
Nou wil de dierenarts dat ik urine opvang zodat ze dat kunnen controleren op suikerziekte.
Maar hoe doe je dat bij een poes???
Moet ik haar in een hondebench opsluiten met een lege bak erbij??
zal een poes in een lege bak plassen???
misschien zijn er hier mensen die tips voor mij hebben??

_00_0

Re: Hoe urine van een poes opvangen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:17

er zijn kattenkorrels die de urine niet opvangen maar waar de kat wel op gaat. Als je meerdere katten hebt zal ik haar wel in een bench doen ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:18

Mijn vriend heeft toen we urine moesten opvangen van de kat gesnipperde vuilniszak / plastic tas in de bak gedaan, omdat op niet zeker was of ze het op een lege bak zou doen :D

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:18

Er zijn speciale katkor kattebak korrels
Dit zijn kleine ronde, plastic korrels, zodat de urine niet wordt opgenomen, maar in de kattenbak blijft staan
En zo kun je het opnemen in een spuitje of iets dergelijks!

Tip: maak de kattenbak voor dat je de plastic korrels er in doet, goed schoon, zo komt er geen vuil in de urine!

En als dit niet werkt, kun je proberen haar op te sluiten in de douche ofzo

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:20

De dierenarts heeft als het goed is speciale korrels hoervoor die je in de bak kan doen. Maar wat je evt eerst kan proberen de bak helemaal leeg maken en dan een plastic zak erin leggen sommige katten willen hier wel op plassen en dit dan in een bakje doen gaat het handigst met een leeg spuitje maar ja die moet je maar net hebben.

Groetjes genja

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:20

Wat prima werkt zijn knikkers erin doen. kunnen ze toch omhusselen en je kunt het dan makkelijk opvangen- Of watten in een kattenbak. die kun je dan uitknijpen

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:21

Glad papier, bijvoorbeeld van folders neemt ook vrijwel geen vocht op, zodat je de urine in de bodem van de bak aantreft. Succes!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:21

@ Zirano: met watten heb je vaak dat er toch pluisjes mee gaan, en daar door het onderzoek niet 100% goed kan worden uitgevoerd! ;)

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:23

vuilniszak snippers in de kattenbak doen
het snelst en goedkoopst en werkt heel goed ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:24

of gewoon goed in de gaten houden wanneer ze naar de bak gaat en dan een soep- of juslepel (zo´n kommetje zeg maar) onder dr bips schuiven om het op te vangen, zo doe ik het altijd en werkt perfect! Wel een schone lepel gebruiken en je moet dan wel een bak zonder kap hebben.
Zaak is om de urine zo vers mogelijk bij de DA te krijgen, ze hebben m het liefst nog warm ;) dan is het het beste te testen.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:25

ligt eraan voor welk onderzoek het is. Als het erom gaat dat de nierfunctie bekeken moet worden of suiker is dat geen probleem

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 21:43

Wat veel reakties zeg!!
bedankt!
Ik denk dat ik maar even snippers ga knippen van vuilniszakken,kijken of dat lukt.
Alvast bedankt!(meer tips blijven natuurlijk welkom)

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:46

aquariumsteentjes eerst afwassen dan in de kattenbak doen. werkt net als katkor, neemt ook niks op. kwam er trouwens uit het bloedoz dan niet al dat hij suikerziekte had?

Juf_Sanne
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:49

Ik dacht ook niet dat mijn kat het op een lege kattenbak zou doen, maar we hebben hem opgesloten in de badkamer met een lege bak en veel drinkwater. Na een uur hadden we een mooi urinemonster voor de dierenarts.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:52

Waarom heeft je da dan niet in het bloed gekeken of ze suikerziekte heeft. Daar haal je meer uit dan uit urine

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:53

bij ons plast de kat buiten de bak(das ook de rede dat we het moesten opvangen!!) maar ik heb er een leeg spuitje bijgekregen om het op te zuigen....

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 22:31

De tijd tussen de bloedafname en het onderzoek was te lang.
Bij het bloedonderzoek was de glucose goed,maar als de tijd tussen de afname en het onderzoek te lang is gaat kan de glucose waarden dalen waardoor je geen betrouwbaar reseultaat meer hebt.
Vandaar dat ze nog graag urine onderzoeken.
Ze zit nu in een hondenbench met een afwasbak met vuilniszak snippers(en natuurlijk voer en water).
Als ze morgen niet geplast heeft geef ik haar gewoon een bak met kattebakgrit en probeer het met een lepel optevangen.

Ik vind haar wel een beetje zielig zo in die bench,maar ja het is voor haar eigen bestwil.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:54

Mijn dierenarts haalt gewoon wat uit de blaas met een spuitje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:01

Dat kan ook Babsiej, maar is wel wat stressvoller en minder prettig doorgaans + de blaas moet dan wel net vol zijn.
Als je de plas direct naar de dierenarts kan brengen scheelt dat weer een wellicht gestresste kat.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:19

Hier was het toch echt operatie soeplepel toen een van mijn katten begon te 'wildplassen' in huis. Vijversteentjes en ander non-absorberend materiaal werkte niet, ging meneer prinsheelrijk op liggen slapen :+

Ik heb dus een lage, onafgedekte kattenbak met en dun laagje grit in de woonkamer gezet, net om het hoekje van een stoel om katlief toch een beetje een gevoel van privacy te geven. Broertje mocht in de rest van het huis spelen en ik had een oude soeplepel in de aanslag voor als Stoffer de bak op ging. Wel even wachten toch ze goed zitten en je hoort dat ze plassen, dan schijnen ze namelijk niet meer te kunnen afknijpen.

Loop je te vroeg, dan kunnen ze nog weg komen van de bak en dan begint het wachten weer opnieuw. Snel maar voorzichtig de soeplepel onder de staart door tussen de pootjes en dan de opgevangen urine in een schoon potje.

Gelukkig bleek het slechts het prille beginstadium van blaasgruis en hebben we deze operatie slechts 2 keer hoeven uitvoeren. Met de juiste voeding heeft meneer sindsdien nergens meer last van gehad gelukkig.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:08

De poes heeft inderdaad de hele nacht in de bak met vuiliszaksnippers liggen slapen.
Dus ik een soeplepel klaargelegd en poes op een bak met gewoon kattebakvulling gezet.
Mevrouw ging gelijk zitten en plaste de soeplepel vol!!!
Ik op het werk de dierenarts bellen dat het gelukt was en dat ik het vanavond kon brengen, krijg ik te horen dat het binnen 2 uur moet.
Ja, dat ging dus niet meer lukken,ik moet gewoon de hele dag werken.
Woensdag zet ik haar voor mijn werk weer in de bench(zonder kattebak) en als ik dan uit mijn werk kom(op woensdag ben ik 'smiddagsvrij),zet ik haar weer op een bak met grit en vang ik de plas weer op, dan kan ik het gelijk wegbrengen.
Wel fijn dat ze dat er gisteren even bij vertelde dat het binnen 2 uur moest(niet dus) nou heeft poes voor niks een nacht in een bench gezeten.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:10

Ah, bij jou dus ook operatie soeplepel ;) . Wel jammer dat er niet bij verteld was dat ze de urine dan binnen 2 uur moeten hebben, moeten jullie het ritueel nog eens herhalen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:18

Mijn poezen zijn gelukkig niet gestresst bij de dierenarts en zijn het zelfs vrij gewoon. ( veel shows enz )

Moeten regelmatig heen voor testen, entingen, kittens etc. Dus dan gewoon zo :D Zie mezelf ook nog niet zo zitten met een soeplepel bij een plassende poes :o

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:28

colunder schreef:
De poes heeft inderdaad de hele nacht in de bak met vuiliszaksnippers liggen slapen.
Dus ik een soeplepel klaargelegd en poes op een bak met gewoon kattebakvulling gezet.
Mevrouw ging gelijk zitten en plaste de soeplepel vol!!!
Ik op het werk de dierenarts bellen dat het gelukt was en dat ik het vanavond kon brengen, krijg ik te horen dat het binnen 2 uur moet.
Ja, dat ging dus niet meer lukken,ik moet gewoon de hele dag werken.
Woensdag zet ik haar voor mijn werk weer in de bench(zonder kattebak) en als ik dan uit mijn werk kom(op woensdag ben ik 'smiddagsvrij),zet ik haar weer op een bak met grit en vang ik de plas weer op, dan kan ik het gelijk wegbrengen.
Wel fijn dat ze dat er gisteren even bij vertelde dat het binnen 2 uur moest(niet dus) nou heeft poes voor niks een nacht in een bench gezeten.

Dat is beste wel jammer om zoiets te horen na een geslaagd poging.. :(:)

Wel apart dat ze binnen 2 uur de urine willen hebben, want wordt dat gewoon niet doorgestuurd naar een laboratorium?

Ik had een paar maanden geleden ook dezelfde uitdaging om urine te vangen van mijn kat.. dus nadat ze heeel lang had opgehouden wegens geen toegang tot een kattebak met grit heb ik haar daarna in de kattebak gezet.. en toen ze wilde gaan zitten heb ik haar gauw van de bak afgehaald en haar urine kunnen opvangen. De Da was blij met de hoeveelheid :D

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:17

De urine wordt gewoon in huis (bij de Da) gecontroleerd. De betrouwbaarheid neemt af en ook het sediment gaat veranderen in "oude" urine. Daarom is het dus belangrijk om urine binnen 2 uur op de praktijk te hebben.

Als ze de glucose niet betrouwbaar uit het bloed kunnen halen betekend het dat ze dat wel opsturen. Dat kunnen ze voorkomen door het afgenomen bloed binnen 3 kwartier na afname af te draaien. Dat wil zeggen: de rode bloedcellen te scheiden van het serum en dan het serum op te sturen. Dan is de glucosewaarde in het lab wel betrouwbaar te meten. Of de glucosewaarde op de praktijk te onderzoeken direct na afname.