'Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Medea

'Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 10:49

Citaat:
Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond
17 dec 2009 08:30

De Dierenbescherming vindt dat bepaalde hondenrassen zo ziek zijn dat zij niet meer zouden mogen bestaan.

”Simpelweg omdat zij niet meer zijn te redden. Er moet paal en perk worden gesteld aan het fokken van rashonden. Met 40 procent van de Nederlandse rashonden is iets mis”, stelt donderdag directeur Frank Dales van de dierenwelzijnsorganisatie.

Volgens hem is inteelt een groot probleem. De populaties zijn in Nederland te klein om mee te fokken. Tumoren, heup- of ademhalingsproblemen zijn het gevolg. Er bestaan rassen waarbij de pups alleen nog via een keizersnede kunnen worden geboren. Bij een populair ras als Cavalier King Charles Spaniels (bekend door Pim Fortuyn) heeft volgens de Dierenbescherming één op de acht hondjes een schedel die te klein is voor de hersenen.

”De pijn die de zieke dieren lijden, is ontoelaatbaar. Het uiterlijk wordt bovengesteld, waardoor de gezondheidstoestand er niet meer toe doet”, aldus Dales.

De directeur doet zijn uitspraken naar aanleiding van de documentaire Pedigree Dogs Exposed (Rashonden onder de loep), die donderdagavond op de zender Het Gesprek wordt uitgezonden. De documentaire veroorzaakte in Groot-Brittannië veel opschudding.

BRON: http://www.agd.nl

Ik ben zelf een groot liefhebber van (gezonde!) rashonden en hoop echt van harte dat er nu eindelijk iets gedaan gaat worden aan de idiote ruggen, honden met constante ademnood en allerlei andere afwijkingen die door ons 'schoonheids' ideaal de rashondenfokkerij in zijn gekomen. Hoe kijken de medebokkers hier tegenaan?

linsim26

Re: 'Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:51

er word nog steeds veel te veel zomaar aangefokt en dat kan nooit gezond zijn

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:52

Ik heb zelf geen hond door omstandigheden maar zou er wel heel graag 1 willen en ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Er zijn zoveel rassen die ontzettend zijn doorgefokt waardoor je nu moeite moet doen om een 100% gezond dier te krijgen.. neem duitse herders, dalmatiers, de cavalier king charles en zo zijn er nog genoeg.. zonde, want het zijn stuk voor stuk prachtige honden :) Jammer dat het egocentrische van de mens dat zo verkloot..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:53

Ze zouden wat meer op de rasstandaarden moeten letten.
En dan gewoon een afwijzende houding moeten aannemen op show mbt de honden met bijvoorbeeld te korte neuzen ed.

Als er ergens kort staat, gaan sommige fokkers voor te kort, als er ergens klein staat gaan sommige fokkers voor te klein. Alles moet altijd in het overdrevene getrokken worden... Dat is het probleem. Daardoor ontstaan afwijkingen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:55

Tja, ik heb een vuilnisbakje.... mooiste vuilnisbak ever... tuurlijk.
Als ik nu hoor hoe jong sommige rashonden al overlijden, ben ik heel blij dat ik mijn 'allegaartje' voorlopig nog heeeeel lang kan houden.
Ik vind dat men de weg vaak kwijt is in de fokkerij, hopelijk wordt er idd paal en perk aan gesteld.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:57

Vind dat hierbij ook hoort dat wanneer er weer een nieuwe film op de markt komt met een of andere 'super hond' er eens heel goed op gewezen moet worden wat voor voor en nadelen zo'n ras in werkelijkheid heeft (vóór de film begint)!!!
De run op bepaalde honden is na het uitkomen van films niet normaal! (kijk bijvoorbeeld naar de duitse herder na Rex, de dalmatier, schotse collie na Lassie)
Wanneer de vraag groot is, schieten de 'fokkers' als paddestoelen uit de grond...... Met alle nadelige gevolgen voor de honden van dien!

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:57

Daarom heb ik geen stamboom honden. Doe mij maar een lieve, gezonde en sociale hond de rest doet er niet toe.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:53

Ik heb toen die docu gezien over die rashonden. Dat was echt verschrikkelijk!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:57

Helemaal mee eens, eindelijk niet meer met die arme stumpers van mislukte rashonden fokken! Hoe kan iemand dat nou willen? Een teacup chiuauhua, engelse bulldog etc. Waarom?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:57

Of die DH met die enge heupen

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:59

maureen_85 schreef:
Daarom heb ik geen stamboom honden. Doe mij maar een lieve, gezonde en sociale hond de rest doet er niet toe.

En daar ben ik dan weer 'tegen'.. :)

Goede fokkers verbeteren het ras. Fokken dus alleen met Duitse Herders met goede (!) heupen.

Engelse Bullen etc die niet meer normaal ter wereld kunnen komen vind ik dan ook niet onder rasverbetering vallen en ben ik dan ook tegen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:01

Nou daar ben ik het niet mee eens, heb je de dh gezien die bij crafts voorop staan?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:04

Zit me wel af te vragen hoe het 'gemeten' wordt dat de dieren ondraaglijk lijden >;)

Daarnaast ben ik het wel met ze eens dat bv chihuahua's waarvan de fontanel niet dichtgroeid omdat de schedel gewoon te klein is voor het koppie, niet kan.
En zo heb je ook de King Charles Spaniel die oogproblemen hebben omdat het koppie te klein is voor de ogen en deze er zelfs relatief makkelijk uit kunnen ploppen. Er wordt gezegd dat dit soort honden altijd hoofdpijn hebben omdat de schedel niet groot genoeg is om ruimte te bieden aan de hersenen.
Veel mensen weten dit soort dingen niet eens. Mensen goed voorlichten over dit soort misstanden is voor mij altijd nog de belangrijkste stap.

En zo zijn er veel meer voorbeelden natuurlijk. Zou alleen graag weten hoe ze het meten.
Laatst bijgewerkt door Neverhere op 17-12-09 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:04

Caira: Dat is misschien ook weer een kwestie van smaak. Ik geloof ook niet dat het gezond is, dat hele aflopende. En ik vind het ook absoluut niet mooi, ik heb dan ook een 'rechte' DH. Maar zolang er gefokt wordt met HD en ED vrije honden.. Tja.
Dan vind ik dat nog altijd beter dan het stamboomloze fokken met HD hondjes...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:07

Mlies schreef:
Caira: Dat is misschien ook weer een kwestie van smaak. Ik geloof ook niet dat het gezond is, dat hele aflopende. En ik vind het ook absoluut niet mooi, ik heb dan ook een 'rechte' DH. Maar zolang er gefokt wordt met HD en ED vrije honden.. Tja.
Dan vind ik dat nog altijd beter dan het stamboomloze fokken met HD hondjes...

Die dieren kunnen niet normaal meer lopen he!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:10

Ik vind het wel goed om de fok van honden met zo veel 'problemen' eens onder de loep te houden, de veel te korte neuzen bij bepaalde rassen, veel te veel rimpels en vel.. honden die geboren worden met defecten in gewrichten enz., in mijn ogen wordt er teveel gekeken naar uiterlijk en is functionaliteit ondergeschikt geworden aan het uiterlijk met alle gevolgen van dien.
Ze hoeven de rassen niet te laten verdwijnen maar deze lijnen terug fokken, dat zal lange tijd duren maar het is wel het behoud van een ras want zoals sommige honden er nu bijlopen vind ik pure ellende.

Ik ben absoluut niet tegen rashonden maar ik ben wel voor het verbeteren van een ras en niet het alleen maar vermeerderen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:12

Hoe komen ze aan die 40%?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:13

Leuk filmpje over het fokken van rashonden in nerderland is: Pedigree dogs exposed

Vind dat de rasstandaards veranderd moeten worden en dat er alleen mag worden gefokt met geteste gezonde betrouwbare dieren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:15

helemaal goed!
Ik heb vuilnisbakken,ik zou nooit een hond uitzoeken op ras...(ze zoeken mij uit)

Maar als mensen dat wel doen moeten ze dat zelf weten.
Maar waar leg je de grens?
Als het niet op een natuurlijke manier ter wereld kan komen,of inderdaad ademhalingsproblemen heeft?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:18

Ik had wel verwacht dat hier onmiddelijk de Engelse Bulldog genoemd zou worden.
Wij hebben zelf altijd Engelse Bulldoggen gehad. Onze honden hebben geen ademhalingsproblemen, geen problemen met hun heupen,... Gezonde, vrolijke honden.
Over dat niet op een natuurlijke manier ter wereld komen. Zouden daarom koeien geen kalveren meer mogen krijgen? Vrouwen met een te smal bekken geen kinderen? Ik vind het feit dat een bevalling met keizersnede moet gebeuren geen rede om dan maar te vinden dat een ras niet meer gefokt mag worden.
Ik vind dat het verbieden van fokken van rashonden absolute onzin.

jSophiaF

De meeste rasverenigingen hebben speciale fokregels, waarmee dit soort zaken dus niet voor mogen komen.

Helaas wordt er teveel gefokt door de de handelaren om zoveel mogelijk euries in het laadje te krijgen, en de vraag wordt nagekomen om een zo klein en compact hondje te fokken, als voorbeeld. En dat de mensen zich gek laten maken door beroemdheden die een hondje hebben en die ook willen hebben, net als Beethoven toendertijd enz. De fokkers die hier op ingaan zijn niet goed bij hun hoofd. Het gelijk drastisch tellen dat er geen rashonden meer gefokt mogen worden vind ik een beetje zwaar overdreven, als ze die "broodfokkers" nou eens aanpakken en verenigingen die geen fokbeleid hebben, dan zal er al een hoop leed bespaard blijven.

SETEFURII

Rassen mogen er gerust zijn van mij!
maar de 'show' duitse herders die door hun achterpoten zakken, ridgeback's die afgemaakt worden als ze geen ridge hebben, caveliers die een te kleine schedel hebben, nee dat gat erover!
De werkende duitse herder daarintegen vind ik wél kunnen, die dieren zien ook niet af door overfok!
Alleen 'gezonde' rassen mogen van mij, de rest mag van mij een papier krijgen 'ongeschikt voor stamboom' en castreren zodat ze geen nakomelingen meer krijgen.
Heel grof, maar beter voor de dieren zelf. overigens castreren veel mensen hun dieren al, dus..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:19

Freya schreef:
De meeste rasverenigingen hebben speciale fokregels, waarmee dit soort zaken dus niet voor mogen komen.

Helaas wordt er teveel gefokt door de de handelaren om zoveel mogelijk euries in het laadje te krijgen, en de vraag wordt nagekomen om een zo klein en compact hondje te fokken, als voorbeeld. En dat de mensen zich gek laten maken door beroemdheden die een hondje hebben en die ook willen hebben, net als Beethoven toendertijd enz. De fokkers die hier op ingaan zijn niet goed bij hun hoofd. Het gelijk drastisch tellen dat er geen rashonden meer gefokt mogen worden vind ik een beetje zwaar overdreven, als ze die "broodfokkers" nou eens aanpakken en verenigingen die geen fokbeleid hebben, dan zal er al een hoop leed bespaard blijven.

Dan heb jij die documentaire dus niet gezien! Daaruit bleek duidelijk dat juist de rasverenigingen de problemen in stand hielden!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:23

Caira schreef:
Freya schreef:

Dan heb jij die documentaire dus niet gezien! Daaruit bleek duidelijk dat juist de rasverenigingen de problemen in stand hielden!

Inderdaad, de jury die de duitse herders keurde vond dat het dier zo MOEST lopen, anders had het dier geen 1e plaats gekregen hé ;)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:24

Heel veel rasverenigingen doen idd zelf mee aan die instandhouding van die ellende, want hoe korter de neus, hoe steiler de rug, hoe ruimer in het vel hoe beter de plaatsing op show..
Nogmaals de functionaliteit is niet meer belangrijk.

Charr_x; ik ken ook wel Engelse Bullen die zeker goed gezond zijn maar ik ken er meer die heel slecht zijn, ik weet van een fokker dat er toen wel iets van afspraken gemaakt zijn om het ras weer wat beter te krijgen en de Bullen die ik de laatste tijd zie zijn ook beter!

Maar ik blijf erbij dat het uiterlijk niet ten koste van de gezondheid mag gaan.