Konijn alleen of samen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 22:43

In mijn zoektocht naar een voedster voor bij mijn (gecastreerde) rammetje kreeg ik van een NHD (nederlandse dwerghangoor) fokker het volgende te horen:

Veel mensen zoeken vaak naar twee voedsters. Veelal ingegeven door (m.i. foute moderne) boekjes horen wij vaker steeds deze keus. Maar onze ondervinding is dat ook twee voedsters uit een nest op den duur kunnen gaan knokken. Of ze moeten een overmatig groot hok met schuilmogelijkheid hebben. Vaak wordt gesuggereerd dat konijnen sociale dieren zijn. Wij betwijfelen dit. Vanuit de natuur zal een konijn zijn soortgenoten opzoeken om te paren of om van elkaar te kunnen “profiteren”, bij voorbeeld bij het op de uitkijk staan bij het fourageren. In de natuur zie je ze nooit knus bij elkaar liggen. Het kan, maar dit betreft meer uitzondering dan regel. Meestal vind een konijn het al zat als hij soortgenoten, hoort, ziet en ruikt.

Ben benieuwd wat jullie mening hoerover is...

InezFlip

Berichten: 2342
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Overijssel

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 03:47

Mijn mening (net als vele andere) is dat konijnen samen horen.

Ik heb ervaring met twee zusjes bij elkaar, dat gaat in het begin goed maar als ze ouder worden komen komen de hormonen op en dan wordt het idd knokken. Dit is nooit goed gegaan bij mij.

Ik heb nu twee koppels, gecastreerde ram + voedster en dat is over het algemeen het beste koppel. Ik zie aan ze dat ze het fijn vinden om samen te leven. Ze zitten altijd naast elkaar, wassen elkaar en hebben nooit ruzie. Ik geniet ook veel meer van ze omdat ik zie hoe leuk ze het samen hebben. Een konijn alleen in een hok verveelt zich na mijn mening en een mens kan nooit de plek vervangen van een soortgenootje.

Mijn mening een voedster en een gecastreerde ram hebben het heel leuk samen en konijnen horen niet alleen te zitten.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 03:52

Ik heb op het moment 3 vrouwen(onverwand) bij elkaar zitten en dat gaat heel erg goed. Ook heb ik 2 x 2 mannen (ongecastreerd) bij elkaar zitten en ik heb tot heden nog nergens problemen mee.

Wel laat ik iedere week alle vrouwen bij elkaar los in het gangpad en dan zijn ze echt super gezellig met zijn allen, daarna precies het zelfde met de mannen.. Ik heb nog nooit hier gevechten gehad... (FF afkloppen ) :P

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 03:54

Mijne leeft alleen (met een kat-zusje :D) en is absoluut gelukkig. Hij loopt in principe de hele dag los, tenzij ik langere tijd weg ben of naar bed ga. Hij is nogal dominant, plaagt zijn kat-zusje maar wat graag. Konijnen samen is mooi, mits ze echt veel ruimte hebben. Ik vind het zieliger om 2 konijnen in een hokje van 1m/1.20 te proppen, dan dat ze alleen leven en veel aandacht van hun mama/papa krijgen en lekker de hele dag los mogen lopen ;)

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:41

Ik zie ze liever samen. Buiten heb ik 2 konijnen naast elkaar in 1 hok zitten, nog gescheiden omdat de ene nog gecastreerd moeten worden. Deze huppen heel de dag rond!
Dan heb ik boven nog een hangoortje zitten, gevonden op straat, nu is hij goed opgeknapt, maar zit alleen omdat ook hij nog niet gecastreerd is. Hij is 6 uur per dag uit zijn hok en in die 6 uur blijft hij op dezelfde plaats zitten... Tenzij ook mijn hamster los gaat, dan gaat hij daar achter aan. Naar mijn mening door gebrek aan beter. In het voorjaar wordt hij gecastreerd en dan ik ga toch op zoek (in een opvang) naar een geschikt konijnenmeisje voor hem...

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 14:54

Waarom laat je hem pas in het voorjaar castreren en niet nu al? (uit nieuwsgierigheid)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:59

Ik had een mannetje en een vrouwtje (niet gecastreerd of gesterilisserd), ze zaten samen in een buitenren, gescheiden van elkaar door kippengaas, ze lagen altijd tegen elkaar aan met rusten, maar hadden ook aandacht van elkaar en leken met elkaar te communiceren, spelen zonder elkaar echt iets te kunnen doen.
Het mannetje kreeg ik omdat hij z'n broertje afmaakte.

We hadden ook wel twee mannetjes (uit verschillende nesten) die samen wel speelden, af en toen lieten we ze samen in de kamer ravotten. Gebeurde weinig... Maar ik denk dat langer samen zonder toezicht geen goed idee is.
Een vrouwtje en een gecastreerd mannetje kan volgens mij heel goed gaan. Mijn mannetje zat alleen te wippen op ballonnen en ook op de cavia van m'n zusje... :+

R0oszs
Berichten: 2762
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:00

mijn konijn (voedster) zit nu samen met der eigen baby van nu denk 5/6 maanden, en dat is ook een voedster. Zolang het goed gaat blijven ze samen :)

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:03

ik heb altijd konijntjes alleen gehad en nu heb ik er 2 die samen zitten. een vrouwtje en gecastreerd mannetje. merk dat deze beestjes veel blijer zijn en ze doen ook heel erg veel met elkaar.
mijn keus is dus absoluut 2!

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:06

Mijne is wel heel aktief, niet constant natuurlijk maar hij legt flink wat meters af op een dag. Hij heeft in de winter de hele bovenverdieping tot z'n beschikking, zomers komt daar het terras bij. Heb echt niet het idee dat hij zielig is. De kat en hij zijn ook dikke vrienden, en nu krijgt hij wel lekker veel aandacht van ons. Denk dat als hij 6 uur per dag in z'n hok zit dat het veel is. Boefje op onderzoek uit, hij is er zelf opgeklommen via een kist en een stoel :D
Afbeelding

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:04

AngelsDitch schreef:
Waarom laat je hem pas in het voorjaar castreren en niet nu al? (uit nieuwsgierigheid)


Omdat hij nog niet helemaal gezond is op het moment. Hij is nog iets te licht voor zijn grootte, ook is hij pas net van zijn luizen af. Hij had ook schimmel toen ik hem vond, hier heb ik hem ook tegen behandeld. En hij is al op leeftijd. Mijn mening is dus dat hij eerst flink moet bijkomen alvorens ik hem laat castreren. Dat is toch een flinke ingreep voor een konijntje :(:)

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:35

Absoluut joyce, het is toch een nare ingreep voor zo'n beestje. Ze moeten wel goed in orde zijn, ze zijn al zo gevoelig voor narcoses

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:53

Als ik naar mijn nijnen kijk, absoluut samen. Ik heb vanaf juli een voedster in haar alleentje gehad en ondanks dat ze dagelijks mocht rond rennen, vertoonde ze ontzettende vandalisme. Ze trok plinten van de muur, verbouwde het hok, at aan de muren en trok ontzettend naar de cavia's die in een hok ernaast zaten. Twee weken terug heb ik voor haar in het asiel een vriendje gehaald. Ze zijn nu echt super samen. De voedster is gekalmeerd en hij trek heel erg naar haar toe. Ze liggen altijd lekker samen te slapen, tegen elkaar aan. De ram is wel een stuk actiever dan haar, maar dat ligt gewoon aan het karakter.

Linea
Berichten: 661
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:56

Absoluut samen! Dus iedereen die een single konijn heeft: laat je konijn castreren (als je een ram hebt) en ga naar een konijnenasiel om jouw konijn te koppelen aan een partner.

Resultaat: konijnen happy, baasje happy (want wat is er nou mooier dan twee konijnen samen in love te zien)

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 18:36

Ik snap het Joyce.


Hoe oud moet volgens jullie de voedster zijn om te koppelen? Mijn rammetje is 7 maanden. En ik heb een geweldig konijntje gezien van bijna 2 maanden....

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:57

Op het bunny bunch forum word vier maanden gezegd.

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:01

heb 3 voedsters uit 3 verschillende nesten en alle drie anderen ouders.
gaat supper goed.
hebben een groot hok en kunnen naar buiten.eten met zij drietjes uit 1 voerbak.
en dat doen ze tot alle drie de voerbaken leeg zijn.
dus ze hebben ieder een eigen voebakje maar daar willen ze niks van weten.

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:19

Hoe oud waren die toen je ze bij elkaar hebt gezet?

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:21

de combi ram+voedster werkt het beste. heb hier 2 dolgelukkige koppels zitten waarvan alle 4 geholpen zijn. de vrouwtjes preventief tegen baarmoederkanker, de mannen vooral om hun rijdrift in te perken.
ik snap deze fokker echt niet, snap niet dat hij zoiets kan zeggen. een konijn KAN alleen en zal best gelukkig zijn bij voldoende ruimte, speelmogelijkheden en aandacht, maar als je er dan een soortgenoot bij zet zie je pas echt hoe gelukkig ze zijn.

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:23

Hoe oud waren die van jou bij het koppelen angelique?

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:24

geen idee precies. ze komen allemaal uit de opvang.
pip was rond een half jaar geloof ik, droopy rond de 2.
punk was 8 maanden en knorretje 4 jaar.

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:25

Welke opvang ben jij geweest?

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Konijn alleen of samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:27

opvang konijnenberg. zie www.opvangkonijnenberg.nl
is een eind uit de slinger vanaf onze hoek, maar ben er super geadivseerd en kan nog steeds bellen als ik iets niet weet.
heb een opvangkonijn gehad met cuniculli en zij hebben met goed geadviseerd. ook heb ik voor knorretje een jong meisje daarvandaan gehaald die een abces kreeg na een beet van 1 van mijn eigen nijnen. dankzij hen kon ik gaan spuiten met duplociline en kreeg ik haar er doorheen.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:29

ruimte is idd het sleutelwoord, ik heb 3 voedsters van verschillend leeftijden en 1 cavia samen zitten in een hok van 10 bij 3 en dat gaat prima. In dat grote hok staat een iets kleiner hok met een mannetje erin. Hij kan dus fysiek contact maken maar er niet bij. Tsja waarom niet laten castreren? alle nijnen die ik heb zijn ergens gedumpt of overbodig geweest. Ik bied ze een geweldig thuis maar ga niet voor iedere ram een dierenarts rekening betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:30

mijn konijnen kunnen echt niet samen. de een vreet de ander op. terwijl de ander de een heel lief vind.