Wat is nou een leuk huisdier?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosmoov

Berichten: 747
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Veen

Re: Wat is nou een leuk huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:41

als je geen tijd hebt om een hond uit te laten heb je dan wel tijd voor een fret ? die moeten minstens 2 uur per dag uit hun hok hoor , en daarbij word een beginner bijna nooit een pup aangeraden omdat het echt bijtmachines kunnen worden met een foute opvoeding ...vaak word juist 1 of meerder volwassen fretjes uit een opvang aangeraden ;)

Finstar1991

Berichten: 2070
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:24

Pluizebolpum schreef:
Willy_UrsB schreef:
Katten zijn makkelijk en hebben weinig onderhoud nodig.

Nou...Neem maar eens een langharige kat, Pers bv, daar gaat heel wat onderhoud in zitten! (oogjes schoonhouden, borstelen en uitklitten, de vacht bij de kont schoonhouden als poeslief zich niet netjes heeft gedragen op de bak).
Overigens kunnen katten best alleen, vooral de wat minder dominante tiepjes raken nogal eens ondergesneeuwd in gezelschap, al is het voor jonkies idd wel fijn (voor jezelf én je meubilair ook trouwens) als ze een speelmaatje hebben.
Maar in principe kunnen katten écht leuk zijn, hilarisch zelfs...Al zitten er ook exemplaren tussen die vooral denken dat ze een vensterbankornament zijn of binnenhuisarchitect (en beslissen dat je bank een nieuw patroontje verdient en dat je behang zó vorige eeuw is dat het er gewoon af móést). Verder valt de verzorging van een doorsnee korthaar kat wel mee, ze moeten wel elke dag eten en vers water, beweging (kan buiten maar bij voldoende ruimte ook net zo goed binnen, samen spelen is écht heel leuk) een beetje aandacht en wat knuffels op z'n tijd, een schone kattenbak, inentingen, ontwormingen en ontvlooiingen (vlooien zijn géén leuke huisdieren). Klinkt eigenlijk alweer best veel, nooit zo gemerkt :o
Spinnen zijn trouwens wel leuk! Vind ik. :+

Maar wat hiervoor ook al gezegt is, TS, hoeveel tijd, ruimte en geld heb je, wat kun je een dier bieden, wat verwacht je van een huisdier? Ik denk dat het belangrijk is dat je dat eerst op een rijtje zet, dan kun je echt gericht gaan zoeken naar een dier dat je leuk vind en wat bij je leefsituatie en jezelf past. Alle dieren hebben wel iets leuks, vind ik, het verschilt alleen per dier wat de verzorging, kosten en omgang betreft...




Weet er alles van, Wij hebben een langharige maine coon, wij hebben niet veel werk aan ze, een keer een pilletje, spraytje, eten goed bijvullen (maar daar vragen ze zelf wel om :P )

Maargoed :D
Het ligt helemaal aan de situatie ts

snikky

Berichten: 519
Geregistreerd: 24-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:33

wij hebben 2 katten, een fret en slangen, en hebben hiervoor ook ratten en dwerghamsters gehad.
de katten zijn gewoon ideale dieren, kunnen alleen thuis blijven als wij gaan werken, maar komen wel lekker bij je zitten als je weer thuis komt!
de fret is ook heel leuk, alleen minder kroelerig, zij gaat liever haar eigen weg en is dus ontzettend leuk om naar te kijken haha
de slangen heb je erg weinig aan, zijn alleen mooi om te zien.
zelf vond ik mijn dwerghamstertjes altijd helemaal geweldig, maar die worden helaas niet zo oud :(

ManonWL

Berichten: 1380
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 11:36

Een hond kan niet aangezien we daar niet genoeg tijd voor hebben.
ik woon in een flat.
Ik ben elke dan van 7 tot 4 weg.
Katten kan niet omdat me vader daar allergisch voor is.

Ik zoek een dier waar je mee kan doen dus geen vis o.i.d.
ik had al gedacht aan een vogel aangezien je die heel goed tam kan maken.
konijnen en cavia's lijken me ook erg leuke dieren.

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: Wat is nou een leuk huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:49

Vogels hebben als ze continu binnen zitten al snel last van hun longen, omdat die omgeving te droog is. Houd hier dus wel rekening mee! Zorg ook voor een vogel die dan niet teveel lawaai maakt, zoals een papegaai. Dat is niet erg prettig voor je buren...

Konijnen zijn echte groepsdieren, evenals cavia's. Konijnen moeten toch minimaal 3 uur per dag los kunnen lopen. Zoals al eerder ergens geschreven was, ze zijn ook goed zindelijk en tam te maken. Een van mijn eigen konijnen komt zelfs als ik hem roep :)

Cavia's zijn ook erg leuke dieren, ze zijn kleiner dan konijnen en hebben dus iets minder ruimte nodig. Ze hebben wel erg veel behoefte aan vitamine C, iedere dag een vitamine C tabletje is dus eigenlijk wel nodig....

Ik zou persoonlijk voor ratten gaan als ik op een flatje zou wonen en veel weg zou zijn. Deze vermaken zich ook prima in een grote kooi met elkaar en kunnen naar mijn mening best een dag zonder aandacht.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wat is nou een leuk huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:51

Mijn konijnen werden helemaal wild als ik om zes uur 's avonds naar buiten kwam om te voeren. Ze zijn erg slim!

Lena01
Berichten: 1774
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:53

Ik ben fan van cavia's. (Mijn zus heeft ruim 13 cavia's zitten, dus iuk heb niet eens de verzorging xD.)
Ze kosten wel wat in onderhoud, maar als je 2 caafjes hebt zitten, is het 1 a 2 keer per weekje het hok schoonmaken, vinden cavia's meestal een feest, dat betekent dat ze weer lekker schoon zijn!

Wij hebben een grote zeugenbak, een grote bak van 3 bij 2 ofzo, en daar zitten 7 zeugen in, en die word regelmatig verschoont, meestal elke dag, kost een uurtje.
Zeugen zijn schoner dan beren xD

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:53

Ze zijn er ook erg goed in om een weg uit de kooi/ren/hok/hoe je het ook wilt noemen te vinden. Zo slim zijn ze! ;)

Rachelle_K
Berichten: 1389
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:52