Goede sheltie fokker gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Goede sheltie fokker gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:27

Wij hebben ruim 4 jaar geleden een sheltie puppy gekocht bij een fokker vandaan. Nu willen we er graag een nieuwe puppy bij, weer een sheltie, maar kunnen we toch nergens meer die fokker vinden.
We weten alleen haar voornaam nog (Yvonne) en in het paspoort staan aantekeningen van een dierenarts in Sint Oedenrode, maar nergens gegevens over de fokker. We gaan het nog een keer proberen door die dierenarts te bellen, maar anders zullen we toch echt een andere fokker moeten benaderen.

Dus weet iemand een goede en vooral betrouwbare sheltie fokker?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:36

Charaz

Re: Goede sheltie fokker gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:38

Heb je geen kennelnaam op de papieren staan?

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:39

vrienden van ons hebben een leuke sheltie uit belgie gehaald.
met de kleur blue merle ofzo.
hele leuke beestjes.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:42

leanneXXnona schreef:
hele leuke beestjes.

Met een St. Hubertus stamboom of op een van de vele adressen in België waar ze pups verkopen die uit het Oostblok komen?
De pup zal best heel leuk zijn, maar het is niet bepaald een goed advies voor TS. ;)

Contact opnemen met de rasvereniging (wat geheel gratis en vrijblijvend is) voorkomt dat je bij een broodfokker/handelaar terecht komt.

Charaz als TS alleen een paspoort heeft zal er geen stamboom bij haar hond zitten. Als dat wel zo zou zijn zou ze de naam en adres van de fokker eenvoudig van het stamboom af kunnen lezen.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:46

ik heb geen idee waar ze wegkomt.
wel weet ik dat het gewoon een gezin is die een site heeft waar haar honden opstaan enzo,
en het is zeker geen broodfokker.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:48

leanneXXnona schreef:
ik heb geen idee waar ze wegkomt.
wel weet ik dat het gewoon een gezin is die een site heeft waar haar honden opstaan enzo,
en het is zeker geen broodfokker.

Broodfokkers/handelaren prestenteren zich tegenwoordig ook als gewone gezinnen dus dat zegt niet zoveel.
Er zijn meer dan voldoende goede Sheltiefokkers in Nederland (ook die de kleur Blue Merle fokken) en ik neem aan dat als TS het over een goede fokker heeft ze ook serieus een goede fokker bedoelt die ook is aangesloten bij de rasvereniging.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:54

ik heb niet gezegt dat ze niet zijn aangesloten bij de rasvereniging.
want dat zijn zij wel.
als het moet zoek ik zelfs de site voor je op.
ik probeer alleen een ander goed adresje te vertellen.
meer niet,

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:58

leanneXXnona schreef:
ik heb niet gezegt dat ze niet zijn aangesloten bij de rasvereniging.
want dat zijn zij wel.
als het moet zoek ik zelfs de site voor je op.
ik probeer alleen een ander goed adresje te vertellen.
meer niet,

Dan had je toch ook gelijk kunnen zeggen dat het met St. Hubertus stamboom is?
Maar ik ben wel benieuwd naar de site ja ;)

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:01

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:04

leanneXXnona schreef:
http://users.telenet.be/homeoffun/index.html dat is de site..
heerlijke baby staan erop

Ok, dat was ook gewoon mijn enige vraag: Of ze met St. Hubertus stamboom fokken omdat er heel veel broodfokkers/handelaren aktief zijn in België.
Bedankt voor de url. ;)

Pups zijn altijd leuk, maar ik raad TS aan om zoveel mogelijk fokkers te bezoeken voordat ze overgaat tot aanschaf van een pup en bij een Sheltie zou ik er ook op letten dat de ouders supervrij zijn en helemaal geen angst of terughoudendheid vertonen.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:07

nee wij zijn ook veel fokkers afgeweest.
ook omdat ze graag een blue merle wou.
en deze honden waren echt zo enthoustiast en speels.
toen ik binnen kwam, kwam vaderlief direct op me af heel blij en totaal niet zo van; ik ken jou niet.
maar echt alsof zo'n beest me al jaren kende haha.
shelties zijn leuke hondjes

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:09

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:11

leanneXXnona schreef:
nee wij zijn ook veel fokkers afgeweest.
ook omdat ze graag een blue merle wou.
en deze honden waren echt zo enthoustiast en speels.
toen ik binnen kwam, kwam vaderlief direct op me af heel blij en totaal niet zo van; ik ken jou niet.
maar echt alsof zo'n beest me al jaren kende haha.
shelties zijn leuke hondjes

Als moeders ook zo enthousiast was klinkt dat niet verkeerd. Ik weet niet hoe het zit met de controle op erfelijke gebreken in België, maar dat kan TS natuurlijk zelf allemaal wel uitzoeken.

Shelties zijn inderdaad leuk. :j

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:12

moeder ook maar die hield zich iets meer bezig met het andere persoon wat binnen kwam:P
pup ; Blue is trouwens precies zo.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:15

leanneXXnona schreef:
moeder ook maar die hield zich iets meer bezig met het andere persoon wat binnen kwam:P
pup ; Blue is trouwens precies zo.

Als het dezelfde hond is als die bij de fokker bij kinderen staat is Blue een mooi hondje!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:20

Eind november is er weer de Winner in Amsterdam, ga daar eens kijken. Vind op dit moment dat er zoveel types zijn en daar zie je er veel bij elkaar.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:20

bleu staat bij nakomelingen ergens onderaan.
ze heeft ook 1 blauw ook en een bruine heel apart en dat maakt haar zo leuk.
zitten altijd hele sprekende pups tussen vind ik.
heb niet veel verstand van shelties. aangezien wij zelf thuis berner sennenhonden hebben. maar ze blijven leuk:D

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:22

leanneXXnona schreef:
bleu staat bij nakomelingen ergens onderaan.
ze heeft ook 1 blauw ook en een bruine heel apart en dat maakt haar zo leuk.
zitten altijd hele sprekende pups tussen vind ik.
heb niet veel verstand van shelties. aangezien wij zelf thuis berner sennenhonden hebben. maar ze blijven leuk:D

Die bedoelde ik ja, mooi hondje.
Ben benieuwd of TS nog wat met onze tips gaat doen.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:24

ik ook haha
echt een trutje gaat niet normaal liggen nee met dr voorpootjes over elkaar (A)
ik vind dat ze altijd erg leuke pups hebben vandaar dat ik ze aan beveelde
altijd leuk om te kijken :D

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:08

leanneXXnona schreef:
hele leuke beestjes.

België is wel erg ver weg. In Nederland moeten toch ook genoeg goede fokkers zitten..

ThePast03 schreef:
Broodfokkers/handelaren prestenteren zich tegenwoordig ook als gewone gezinnen dus dat zegt niet zoveel.
Er zijn meer dan voldoende goede Sheltiefokkers in Nederland (ook die de kleur Blue Merle fokken) en ik neem aan dat als TS het over een goede fokker heeft ze ook serieus een goede fokker bedoelt die ook is aangesloten bij de rasvereniging.

Het gaat er wat ons betreft niet om of diegene aangesloten is bij de vereniging, want wij hoeven geen hond met stamboom. Maar we zoeken gewoon iemand die eerlijk advies geeft en de honden goed behandelt, netjes laat inenten etc etc.

ThePast03 schreef:
Pups zijn altijd leuk, maar ik raad TS aan om zoveel mogelijk fokkers te bezoeken voordat ze overgaat tot aanschaf van een pup en bij een Sheltie zou ik er ook op letten dat de ouders supervrij zijn en helemaal geen angst of terughoudendheid vertonen.

Daarom wilde we ook weer bij die vorige fokker onze nieuwe pup kopen, want onze huidige hond is echt super lief, nooit ziek en niet angstig of wat dan ook.

Even in het algemeen. Wij zijn niet op zoek naar een bepaalde afstamming (of hoe heet dat in hondentaal), maar gewoon dit ras en dan een super lieve/gezonde hond :D
M'n moeder vind nu een blonde sheltie leuk, aangezien we al een tricolor hebben. Maar het gaat er met name om dat hij gewoon lief is.

Ik zit nu even uitgebreider op de website van de sheltievereniging te kijken, en daar hebben ze zelfs 'pupbemiddeling', ik denk dat het verstandig is daar ook eens te informeren.
edit: Voor alle pups wordt een stamboom aangevraagd. Staat er op de website als pupvoorwaarden. Dus kunnen we via hun zeer waarschijnlijk geen stamboek loze sheltie kopen..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:22

Waarom zou je perse een stamboomloze willen?
Alleen door de lijnen te kennen (en daarvoor moet een hond dus een stamboom hebben) kunnen fokkers ook daadwerkelijk selecteren op erfelijke gebreken en karakter.

Zonder stamboom kun je alleen maar aantonen of de ouders lijders zijn (als er al op wordt gecontroleerd) maar kun je nooit weten of de ouders dragers zijn.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:26

We geven niks om stambomen, maar we zoeken gewoon een lieve goede hond met de kenmerken van een sheltie.
We zijn ook niet van plan te fokken met de pup of er mee naar shows/keuringen te gaan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:31

ThaGirl schreef:
We geven niks om stambomen, maar we zoeken gewoon een lieve goede hond met de kenmerken van een sheltie.
We zijn ook niet van plan te fokken met de pup of er mee naar shows/keuringen te gaan.

Een stamboom is er ook niet voor de pupkoper maar voor de fokker zodat die kan selecteren op erfelijke gebreken en karakters.
Alleen al in het belang van de hond zou je er dus wel om moeten geven. ;)
Bovendien, als je jezelf echt goed wilt verdiepen, kun je via de stambomen ook zelf achter een boel dingen komen. Is niet verkeerd om te doen hoor als je een levend wezen aanschaf wat in toch gemiddeld 12 jaar je beste vriend gaat worden.

En laten we even eerlijk wezen: Zonder stamboom weet je niet eens of bijvoorbeeld de pups een kruising zijn tussen zoon en moeder. En geloof me, dat gebeurd veel vaker dan je denkt.

Het prijsverschil is dan ook nog meestal zo weinig dat je het daarvoor al helemaal niet hoeft te laten.
Verdiep je eens in hoeveel erfelijke gebreken er voor komen bij de Sheltie en wat een groot risico je neemt door een pup te nemen waarvan de lijnen (en dus ook de erfelijke gebreken) niet bekend zijn.

De meeste kans op de kenmerken van een Sheltie krijg je door een rashond te nemen en bij een rashond krijg je nu eenmaal een stamboom. Maar het stamboom kun je gewoon in de kast leggen, die eet verder niets. ;)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 12:08

Ik snap je punt wel hoor. Maar daarom zoeken we dus ook een betrouwbare fokker, die ons kan vertellen over karakter enzo van de ouders. Zodat we ons er zelf niet in hoeven verdiepen :o
(Overigens was onze huidige hond wel een heel stukje goedkoper dan een stamboek-hond)