Mijn zieke Rubje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Mijn zieke Rubje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:27

Heej Bokkers,
Een paar dagen geleden (woensdag 2 sep) kreeg mijn hond Ruby een voorhuidsontsteking.
Omdat dat makkelijk zelf te behandelen is heb ik dat ook direct goed behandelt.
Terwijl die behandeling goed aansloeg begon Ruby meer te drinken en te plassen.
Ook begon hij veel gras te eten en liet hij zijn plas in de huiskamer lopen ook viel hij opeens af.
Natuurlijk ging er direct een alarmbelletje rinkelen en heb ik Maandag direct contact opgenomen met de Dierenarts.
Vandaag mocht ik met Ruby langs komen. Ze hebben hem helemaal onderzocht van buiten.
Ruby was in de laatste week een kilo lichter geworden. Hij was altijd iets te dik dus echt heel erg is het niet.
Maar in een week afvallen terwijl wij hem gewoon evenveel voer geven dat is niet normaal.
De dieren arts kon ons wel vertellen dat zijn hart weer slechter is geworden maar dit wisten we eigenlijk al.
Het zou kunnen dat er vocht achter zijn longen en hart zit maar dan zou hij moeten hoesten.
Ook konden zijn nieren niet meer goed werken maar uit het urine en bloedonderzoek bleken die wel goed te werken.
Maar de waarde van zijn Lever was niet goed.

Donderdag half 11 moeten we voor een ego van zijn buik komen. Ze bekijken dan al zijn organen ook zijn blaas omdat hij zoveel plast.
Door het gras eten is zijn maag van streek dus is hij op een rijst dieet. Donderdag na de ego moet ik terug komen voor een gesprek met een speciale arts die over ego's enzo gaat. Ik ben best zenuwachtig.
Ruby heeft al veel problemen. Zoals hartruis, een overslaant hart, slechte ogen, hernia, gevoelige maag + darmen.
Ga zo maar door. Maar we willen onze makker nog niet kwijt.
Ruby is nu 7en en hij kan opzich nog best wat jaren mee.
Ik hoop dat alles enorm mee valt en dat we met een medicatie snel over is.

Als zijn lever er slecht uitziet nemen ze ook nog een punctie.

Afbeelding
Deze winter in de sneeuw.

Afbeelding
Vorig jaar zomer.

geerke

Re: Mijn zieke Rubje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:31

och....wat rot voor jou en ruby!
En hij is nieteens zo oud!
Sterkte ermee!
Misschien valt het wel mee!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 13:11

Ik hoop het ook.
Alleen bij het opvoelen van zijn buik voelde ze al een vergrote lever :( Dus dat ziet er niet goed uit.
Ik stap zo op mijn fiets om zijn medicijnen tegen de misselijkheid op te halen. EN dan rijst koken zodat hij ligt voer krijgt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:48

Ahh wat sneu Helga.. Hopelijk komt het nog goed met Ruby, hij is inderdaad nog niet zo oud..

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 18:41

Nee hij is jong volwassen.
Net heeft hij weer heel de kamer onder geplast. Had het pas door toen hij eerst allemaal druppels liep op te likken en daarna zijn pielie schoon likte. Dus ik snel met hem naar een veltje onder het lopen liet hij het gewoon allemaal lopen zo zielig.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:50

Arme hond!
Sterkte en beterschap!

Mijn ouders (en "ik" ) hebben ook een cavalier, kleur: ruby :D

Beterschap met je hondje.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 08:45

Nicole@ haha. Wij wisten eerst nog niet dat die bestond.
Dus al onze vrienden verteld "wij hebben een cavalier hij heet Ruby" dus iedereen verwachte een bruine hond. Komen we aan met onze gevlekte driekleur (A)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 16:24

Hij gaat maar achteruit en achteruit.
Hij krijgt inmiddels uitdorgingsverschijnselen :( nog niet extreem natuurlijk.
Anders zaten we hier niet meer. Ik weet wat ik doe en hoelang ik eventueel kan wachten.
Klinkt misschien net of ik denk dat ik alles weet. Maar over uitdrogingen en eerste hulp aan honden weet ik veel.
Heb niets voor niets mijn EHBD bij de dierenbescherming gehaalt.

Ga zo proberen nog een mooie foto te maken. En anders hoop ik wat hulp te krijgen van mensen hier in de buurt om foto's te maken. Men ik kan mijn makker nu nog niet verliezen.
Laatst bijgewerkt door blokje op 09-09-09 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:26

Moet hij dan niet aan het infuus om uitdroging te voorkomen? Ipv op de foto?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:27

Hou wel in je achterhoofd.....hoe moeilijk ook.....dat het belangrijker is om voor het welzijn van je dier te kiezen dan voor je eigen gevoel...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:31

Ik vind het wel lang om met zo'n zieke hond tot donderdag te wachten met de echo. geen aanval naar jou toe, maar vind het wel een vreemde keuze van de dierenarts om dan zo lang te wachten.

Veel succes en hopelijk is het probleem te behandelen en anders hoop ik dat hij in iedergeval niet lang hoeft te lijden.
Veel succes!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 16:34

één van de dierenartsen die dat kan is ziek en de andere zit helemaal vol geboekt ik ben er al tussen gedrukt.

Fargo, nee zo erg is het nog niet. Ik hou hem goed in de gaten.

Silence@ Ik heb gisteren al met mijn ouders overlegt tot hoever we gaan. Ruby moet het leuk blijven vinden en het moet een hondwaardig bestaan zijn. Als ze morgen zeggen dat er operaties en medicaties volgen en Ruby niet meer de oude zal worden dan is het klaar. Ruby verdient het niet om als hebbe dingetje voor mij op aarde te blijven. Hij verdient beter.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 16:36

half 11 morgen vroeg zijn we aan de beurd. Hij moet met volle blaas en lege maag komen. (Arme dier hoe kan ik hem nou niet laten plassen als hij het al zo moeilijk vind om het op te houden en hij sterft al bijna van de honger en dan mag hij geen voer morgen)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:37

Oke, dan is het goed dat jullie dat altijd in je achterhoofd houden.

Heel veel succes morgen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:14

Dank je wel

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:38

Heel veel succes vandaag Helga!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:30

Dit berichtje is naar mijn vrienden gegaan. Maar dan weten jullei het ook direct.

Heej.

Van jullie had ik allemaal een smsje ontvangen hoe het met Ruby gaat.
Vandaag hadden we een ego, iets waar ik ontzettend weinig van kan maken. Zag alleen maar grijze vlakken (A).De nieren en bijnieren zagen er op zich goed uit. De lever was een stuk groter dan hoort. Maar zat niets kwaadaardigs aan. Na alle verschijnselen en omdat hij bij zijn ribben en ruggengraat dunner wordt en onder op zijn buik juist dikker dachten ze aan de ziekte Cushing. Onder de hersenen van een hond zit een klier, deze klier geeft een seintje naar de bijnieren die dan extra hormonen maakt. Normaal sturen de bijnieren dan een teken terug dat er genoeg is. En ergens in dat systeem gaat het mis. Waar weten ze niet. Daarom moeten we over een week 3 dagen achter elkaar zijn urine opvangen. Na de 2e dag moeten we hem prednison geven en dan zit dat de 3e dag in zijn urine. Deze urine wordt opgestuurd naar het lab waar het onderzocht gaat worden. Als het in zijn hersenen mis is kunnen we een medicatie geven. Of hem opereren. Dit kan in heel europa alleen in Utrecht. Deze operatie kost zo rond de 1500 euro. Als het aan zijn nieren ligt kunnen we (dacht ik) alleen opereren. Dat kost ook zo rond de 1500 euro. We kunnen ook niets doen. Hij kan dan nog wel jaren leven alleen gaat hij dan waarschijnlijk meer drinken en plassen. Ook kan hij dan suikerziekte ontwikkelen.
Het is allemaal nog niet duidelijk dus. Maar ben blij dat het toch niet zo levensbedreigend is dat hij morgen dood is.

Beschrijving van de DA:
Uw hond vertoont verschijnselen die zouden kunnen passen bij de ziekte van Cushing. Hierbij wordt teveel van het hormoon cirtisol geproduceerd door de bijnierschors.

Lief dat jullie allemaal zo mee leven.
Liefs Helga

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:41

Nou ik duim voor je dat het allemaal mee zal vallen en dat hij er weer snel bovenop zal komen! Heel veel sterkte!! +:)+

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:44

Dank je wel :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:52

de tumor op de hypofyse of op de bijnieren is meestal niet operabel(ik denk in het geval van Ruby op de hypofyse...anders hadden ze op de echo wel wat gezien)
Voor paarden cushing heb je een voor mensen bedoelt medicijn tegen parkinson....geen idee of dat bij hondencushing ook werkt,ik denk het haast niet..
Sterkte er maar mee!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:56

Tumoren? Er zitten geen Tumoren in zijn lichaam? De 'verbinding/cumminucatie' is gewoon slecht tussen die organen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:58

Temiste daar gaan ze niet van uit.

OP zijn nieren sowieso niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:00

cushing word veroorzaakt door een goedaardige tumor op de hypofyse....die verstoort inderdaad de signalen naar de bijnieren die daardoor een teveel aan cortisol aanmaken....

edit....link doet het niet...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 14:10

oke. Dat is ons niet verteld.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:45

En door medicijnen te geven tegen cushing, komt het lichaam over het algemeen weer op orde. De vetverdeling wordt weer normaler, ze zijn minder misselijk, wel kans op suikerziekte maar minder dan als je ze niet behandeld. Wij hebben een paard van 27 dat al aantal jaren cushing heeft en al 3,5 jaar met medicijnen behandeld wordt en daar doet hij het heel goed mee.
Hoop dat je hond ook opknapt van medicijnen. Sterkte, hij ziet er echt schattig uit.