Reu gesteriliseert of nieuwe manier van castreren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Reu gesteriliseert of nieuwe manier van castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 19:52

Ja weer een topic van mij hoor :)

Onze reu is afgelopen donderdag gecastreerd.
Afgezien van het feit dat hij enorm veel pijn heeft. :(:) ( iemand tips?)

Vind ik dat hij op een rare manier is gecastreerd ( als het castreren is)

Bij castreren denk ik aan hakkie takkie weg zakkie. Dus dat er niks meer tussen zijn benen hangt behalve zijn pielemuis.
Echter heeft onze reu zijn zakje nog waar ik denk geen balletjes meer in zitten. Ik mag er niet aankomen dus is puur op zicht.
Zijn zakje is wel gezwollen en paarsig maar mijn vriend beweert balletje gevoeld te hebben( die kwam er vluchtig even aan), dit kan natuurlijk ook gewoon de zwelling zijn.
Hij heeft een wondje van zo'n 3 cm voor zn zakje, dus ik dacht zaadleider door gesneden of balletjes eruit gehaald door de snee en zakje gelaten.

Voordeel is dat de wond een stuk kleiner is maar wat is het gevolg voor zn zakje? lijkt mij makkelijk te ontsteken ed?
Is dit een nieuwe manier of ben ik ouderwets? :+

Vergeten bij de DA na te vragen aangezien de hond enorm jankte en in paniek was. Over 7 dagen weer naar de DA voor de hechtingen dan kan ik het idd navragen.
Ik vroeg mij af wat de bokkers ervan vinden?

me_myself_i

Re: Reu gesteriliseert of nieuwe manier van castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:55

Ik vind het een beetje vreemd.. toen onze vorige reu gecastreerd was was het inderdaad hakkie takkie weg zakkie. Ik zou het inderdaad navragen bij de DA.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:58

Zo wordt een reu altijd gecastreerd hoor.
Niet zoals een kat.
Bij een kat maken ze een snee in beide balzakken en halen ze zo de balletjes er uit.
Bij een reu maken ze een snee voor de ballen, en drukke ze beide ballen door deze snee naar buiten. En halen ze zo weg.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 19:59

_janet_ schreef:
Niet zoals een kat.
Bij een kat maken ze een snee in beide balzakken en halen ze zo de balletjes er uit.
Bij een reu maken ze een snee voor de ballen, en drukke ze beide ballen door deze snee naar buiten. En halen ze zo weg.

ja maar het zakje blijft toch niet altijd hangen? }:0 of wel?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:59

Volgens mij worden wel gewoon de balletjes eruit weggehaald, maar wat je nu ziet is een zwelling van de wond. waarschijnlijk zit er ook wat bloed/wondvocht in zijn zak, waardoor die nu nog dik lijkt. Onze reu was ook gecastreerd en zijn zak was de eerste dagen ook dik. ik weet niet meer of hij pijn had (denk het wel). Trekt wel weg. Na een tijdje schrompelt dat in. Meestal kregen wij wel pijnstillers mee van de DA om de beesten het de eerste dagen toch wat makkelijker te maken.
het is inderdaad een snee in zijn balzak, balletjes eruit, uiteindjes van de zaadleiders vastknopen, sneetje weer hechten en klaar. Je zou het haast zelf kunnen... :D

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:00

Pelryo schreef:
_janet_ schreef:
Niet zoals een kat.

ja maar het zakje blijft toch niet altijd hangen? }:0 of wel?

na een tijdje verdwijnt dat zelf.
Door de operatie is alles nog wat gezwollen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:01

Het balzakje zal er nog wel hangen, want daar doen ze niets aan toch? Dus het is nu een leeg zakje. Maar door de zwelling zal het nog gevuld lijken. Ik zou het zeker even bij de da navragen natuurlijk, maar ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

Ik weet niet hoe het bij honden zit, maar bij katten steriliseren ze nog maar zelden hoor (steriliseren is het doorsnijden van de eileiders) kattendames worden bijna altijd echt gecastreerd, alles gaat er dan uit. Dit om kanker te voorkomen.

Dus kan me niet voorstellen dat ze een reu wél zouden steriliseren als ze dat met vrouwtjes al niet eens doen.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:01

Het zakje blijf je eerst wel zien, is ook wel logisch, daar hebben eerst ballen in gehangen dus dat zakje verdwijnt dan niet meteen
Onze reu had dat ook, zat er eerst ook raar naar te kijken, maar ik was bij de castratie geweest en had dus wel degelijk gezien dat er uit waren gehaald ;)

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:02

Het (lege) zakje blijft gewoon hangen, je vriend zal ongetwijfeld wat zwelling gevoeld hebben, maar geen balletje. Als de zwelling straks afneemt, zal het balzakje vanzelf inkrimpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:02

Waarom vraag je het morgen niet alsnog aan de DA? Kun je ook meteen even vragen of het normaal is dat de balzak nog zo groot is...

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:03

Zijn zakkie lijkt nog geheel aanwezig, maar is deels opgezwollen en moet nog 'krimpen' ik weet, geweldige woordkeuze weer eens _O- Wij kregen er ook vaker vragen over in de praktijk ;)
De snee wordt ook niet echt 'in' de balzak gemaakt.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 20:05

oke maar het zakje zal verdwijnen dan? Onze reu van 9 1/2 heeft helemaal niks meer vandaar

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:07

Ligt een beetje aan de hond en leeftijd etc maar zijn balzak blijft gewoon eraan zitten met castratie, heel normale manier van castreren hoor ;-). Ik ken iemand met een Duitse Dog die op latere leeftijd is gecastreerd en die had gewoon een theezakje tussen zijn benen hangen de rest van zijn leven, hahaha. Dat 'balletje' wat je vriend gevoeld heeft is hoogstwaarschijnlijk gewoon de zwelling.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 20:16

oke raar eigenlijk... maar het is wel een nieuwe methode dan?

ik zou eigenlijk wel een foto willen zien van hoe het eruit gaat zien :o

Iemand tips tegen de pijn dan? hij heeft nog pijnsteken waarin hij in paniek rondjes gaat rennen ed

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:17

Nieuwe methode? Neejoh, wat zou dan de oude methode moeten zijn? Ik denk dat je naar je reu van 9,5 moet kijken om te zien hoe het eruit gaat zien.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:22

De balzak blijft inderdaad gewoon zitten, en kan gaan zwellen. Wel oppassen dat het niet ontstoken is! Als naar jouw idee de ballen groter zijn dan vóór de castratie zou ik even terug naar de DA gaan.
De lege balzak zal gaan krimpen. Over een poos zie je er idd helemaal niets meer van.
Sterilisatie bij reuen komt wel degelijk voor. Dit voornamelijk voor reuen waar men shows mee wilt blijven doen. Die moeten namelijk gewoon 2 testikels hebben. In dat geval worden ze alleen onvruchtbaar gemaakt door de zaadleiders door te nemen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:10

Bij reuen is de huid op de balzak veel dunner en ontsteekt dus makkelijker. Vandaar dat het bij de reuen altijd via de ''buik'' wordt gedaan en niet via het zakje zelf :). Bij katten is het dikker en kan het dus makkelijker via het zakje zelf gedaan worden :) Ook is dat makkelijker te scheren/ontsmetten.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:19

Idd Sting. Om iets tegen de pijn of zwelling te doen zou je het wat kunnen koelen ;)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 12:50

zijn zakje is gelukkig aan het krimpen. Ik mag er helaas echt niet aankomen. Zodra er iets aankomt word hij gek en begint hij te rennen. Met 2 man vasthouden lukt het nog niet, hij raakt helemaal in paniek. Hopen dat het niet ontsteekt...

ik vind het nog steeds raar dat zijn zakje nog hangt. Nogmaals ik heb bij onze oude reu gekeken en die heeft helemaal niks meer. Die is als pup van aantal maand gecastreerd en ik hoor van meerdere mensen dat zakje niet altijd blijft hangen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:52

Onze reu is ook zo gecastereerd, je kunt nu nog een stukje van zn zakke zien := dat slaat naar binnen naar verloop van tijd, zie je helemaal niks meer van. En dat balletje dat je voelt zal nog wel de zwelling zijn :j

Dat zakje verdwijnt na verloop van tijd echt :j! We hebben meerdere reuen rondlopen en daar zijn ze ook allemaal weggegaan :j

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:55

Zakje krimpt nog wel hoor ;) Bij reuen die al langere tijd geleden gecastreerd zijn is het al gekrompen, gebeurd bij de jouwe ook nog wel hoor! :j

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:58

Het zakje krimpt wel hoor. Dat duurt wel even.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:26

Zakje krimpt vanzelf, ik zou er niet teveel aanzitten (of proberen) want dit is alleen maar zielig voor je hond :(:) , jij zou het ook niet fijn vinden als er iemand steeds aan je zwelling/wond zit. ;)

Als het goed is heeft de DA hem antibiotica gegeven toen hij geopereerd werd dus je hoeft niet zo bang te zijn dat het gaat ontsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:28

De ballen zijn weggeghaald maar het zakje zit er nog. Deze verschrompeld na verloop van tijd en dan zie je er niets meer van..