Wat mag een kat absoluut niet eten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Wat mag een kat absoluut niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:44

Gut dat wist ik echt niet, ik zelf gebruik nooit teatree omdat ik het ontzettend vinden stinken, maar zal het zeker onthouden :j

Yeyo

Berichten: 1096
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:55

Oh dat wist ik ook niet!
Niet dat onze katten het kregen hoor :+

Die van ons krijgen trouwens helemaal geen nat voer, alleen brokken.
Een van de twee heeft chronische blaasproblemen, dus ze staan allebei op blaasonderhoudend dieetvoer.
In de eerste instantie moesten ze het niet, maar nu willen ze niets anders meer. Heb ook natvoer geprobeerd maar ze lusten het niet.
Ze drinken allebei wel voldoende erbij.

Af en toe krijgen ze wat vis, of een stukje kip, maar meer niet, de een is al vet genoeg (7 kg :=) en de ander heeft de blaasproblemen, ben veel te bang dat ie weer last krijgt.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:44

Yeyo schreef:
Af en toe krijgen ze wat vis, of een stukje kip, maar meer niet, de een is al vet genoeg (7 kg :=) en de ander heeft de blaasproblemen, ben veel te bang dat ie weer last krijgt.


Vlees en vis zijn niet vet (op enkele diersoorten na) en bevatten alleen maar goede stoffen voor carnivoren, dus daar zal je te dikke kat niet van aankomen ;) Omdat vlees en vis ook bestaan uit puur dé juiste eiwitten voor carnivoren en veel vocht bevatten, is het voeren hiervan juist een aanrader voor je blaas- of nierkat! Gewoon lekker verwennen dus met zulke extraatjes! :Y)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 01:21

Alleen verandert de chemische samenstelling van vlees of vis wanneer het gekookt of gebakken is. Wanneer mijn katten bij hoge uitzondering eens een stukje vis of kip krijgen krijgen ze dat voordat het in de pan gaat. Ja, ook kip. Wij kunnen last krijgen van de salmonellabacterie maar een kat heeft een heel ander verteringssysteem en kan 'm goed aan.

Overigens, over natvoer: het voordeel ervan is nou juist dat het nat is. Vergelijk eens die droge brokjes met het oorspronkelijke kattenvoer, vlees, vogeltjes, vis. Dan moge duidelijk zijn dat de brokjes veel droger zijn. Katten zijn geen drinkers en met natvoer krijgen ze in ieder geval genoeg vocht binnen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 01:23

tomaat is heel gevaarlijk en kan zelfs dodelijk zijn! Ik heb met Elvis een nachtje bij de DA gezeten omdat ze ook altijd alles at, en ik daar heel makkelijk in was. :o

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 01:24

hestejente schreef:
Alleen verandert de chemische samenstelling van vlees of vis wanneer het gekookt of gebakken is. Wanneer mijn katten bij hoge uitzondering eens een stukje vis of kip krijgen krijgen ze dat voordat het in de pan gaat. Ja, ook kip. Wij kunnen last krijgen van de salmonellabacterie maar een kat heeft een heel ander verteringssysteem en kan 'm goed aan.

Overigens, over natvoer: het voordeel ervan is nou juist dat het nat is. Vergelijk eens die droge brokjes met het oorspronkelijke kattenvoer, vlees, vogeltjes, vis. Dan moge duidelijk zijn dat de brokjes veel droger zijn. Katten zijn geen drinkers en met natvoer krijgen ze in ieder geval genoeg vocht binnen.


En in natvoer zit wel 4% vlees! Dat is nou net wat een echte vleeseter nodig heeft!

Een kat komt zonder natvoer ook wel aan genoeg vocht hoor

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 01:28

4% is inderdaad niet veel. Daarom is het ook handig om natvoer met brokjes te combineren, of om vers vlees te voeren. Maar als je vers wil voeren moet je je wel eerst verdiepen in het hoe en wat, en hoe je dat moet afwisselen enzo.

Tomaat, dat vreten ze hier niet. Wel allerlei andere groentes, en dingen met knoflook worden hier ook niet gebliefd. Oh, en suiker. Bah!

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 01:32

Mwoah, ik 'geef' vers (staat tussen haakjes aangezien ik kattenloos in london woon) en dat zijn gewoon van die bakjes en worsten carnibest en tussendoor kuikens, eendennekken, kippenpoten en runderhart

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 01:37

Wat betreft melk wil ik wat toevoegen:

Katten kunnen per definitie géén melk van, door de lactose gaan ze (ja, je raadt het al) lacteren, oftewel aan de schijterij en kunnen ze uitdrogen.

Nou is er één uitzondering op deze regel:
Kittens kunnen wél melk drinken omdat ze dit van mammapoes krijgen (duh), hier zit ook lactose in.
Als je een kat regelmatig melk blíjft geven zal de kat in de gelegenheid blijven om de lactose af te breken.
Voor het afbreken van lactose is een stofje nodig die het diertje van de geboorte aan al heeft, echter, zoals het normaal gesproken gaat, als het dier geen melk meer krijgt zal het stoppen met deze stof aan te maken en zal het ook nooit meer aan kunnen maken.

Dus, om een lang verhaal kort te maken: Als een kat altijd al melk krijgt van jongst af aan op regelmatige basis: Geen probleem.
Als de kat niet gewent is om melk te krijgen: Geef dan gewoon niks, of de speciale kattenmelk (zonder lactose).

Vraagjes van mijn kant:
Mijn kat lebbert nog wel eens aan dropjes als ze de kans krijgt, colalollies zijn ook ERG geliefd.. Ik vond er een tijdje terug nog één vastgekleefd aan mijn vloerbedekking >.<. Kan geloof ik geen kwaad he? Of wel?

(Tis zo schattig als ze een colalollie tussen dr voorpootjes heeft, de achterpootjes tegen het stokje geduwt zodat deze niet kantelt, oogjes dicht, oortjes opzij, snorhaartjes naar voren en lebberen maar! *zucht*)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 02:13

Kat met matatabistokje ziet er even snoezig uit en je weet dan zeker dat 't geen kwaad kan ;)

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Wat mag een kat absoluut niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:42

Die van mij eet ook alles :roll: om dol van te worden.
Ze krijgt niet vaak wat, soms een stukje groente of fruit en mijn vriend laat haar nog weleens zijn toetjesschaaltje uitlikken, maar voor de rest heeft ze dikke pech :+
Maar die van mijn drinkt dus wel douchewater :? Ik weet dat katten het liefste "vies" water drinken, maar ik heb nog nooit eerder een kat gehad die dit deed :n
Ik probeer het zoveel mogelijk te voorkomen, maar de douche moet ook droog dus de deur moet af en toe toch echt open.
Weet niet of het kwaad kan, maar helemaal vertrouwen doe ik het ook niet

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Wat mag een kat absoluut niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:42

En en ze mag ook erg graag bij me zijn als ik net mijn tanden heb gepoetst, vind ze dus ook heerlijk :+

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wat mag een kat absoluut niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 10:46

:D

vrijdag was het zover en heeft Lotus mijn garanaal gejat van mijn sushi maar ik liet het gebeuren.

Tomaat wist ik niet thanks
Melk willen ze allemaal drinken hier uit mijn glas :r en dat mag dan ook van mij paar likjes en dan zijn ze tevree.

@Xyris drop wordt hier ook mee gelikt en gespeeld nog geen probelemen gehad, colalollies zou ik gewoon ook af en toe laten likken als ze het lekker vind maar ik weet het niet.
Moet wel leuk gezicht geweest zijn :D

-wat mogen ze niet

Tomaat
Melk van koe
Chocolade

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Wat mag een kat absoluut niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:55

Eerder in het topic zei iemand dat katten geen groenvoer mogen, maar dat is onzin, ook dat hebben ze nodig. Veel katten eten nl. gras of andere daarop lijkende planten. Daar zitten stoffen in om haarballen mee

Wij koken ook sperziebonen, worteltjes, aardappels, kip en vis voor de kat. Rauwe bonen heeft ie ook geen moeite mee.

Let wel op dat het geen zout/kruiden bevat, sommige katten zijn ook gevoelig voor stuviet (blasgruis) en diarree en ze kunnen flink aan de schijt gaan.

Dewii
Berichten: 4549
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Wat mag een kat absoluut niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:57

Die van ons eet ook de gekste dingen. Maar de binnenkant van gebakken kip mag dus wel, en het velletje niet? Onze kat krijgt eenmaaldaags natvoer en heeft altijd brokken, tsja, gaat wel goed.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:03

tita schreef:
Melk willen ze allemaal drinken hier uit mijn glas :r en dat mag dan ook van mij paar likjes en dan zijn ze tevree.



En drink je zelf dan daarna ook nog uit dat glas?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:11

Jibbel schreef:
Eerder in het topic zei iemand dat katten geen groenvoer mogen, maar dat is onzin, ook dat hebben ze nodig. Veel katten eten nl. gras of andere daarop lijkende planten. Daar zitten stoffen in om haarballen mee

Wij koken ook sperziebonen, worteltjes, aardappels, kip en vis voor de kat. Rauwe bonen heeft ie ook geen moeite mee.

Let wel op dat het geen zout/kruiden bevat, sommige katten zijn ook gevoelig voor stuviet (blasgruis) en diarree en ze kunnen flink aan de schijt gaan.


Heb jij je verdiept in de kat?
Want dit is onzin natuurlijk.
Katten zijn 'verplichte' carnivoren. Zij eten uitsluitend vlees.
Zomaar groente voeren zou ik ook absoluut niet doen. Groente is onwijs moeilijk te verteren.
Wij kunnen dat veel makkelijker dan katten. Honden bijvoorbeeld ook, zijn ook carnivoren, maar die kunnen dat veel makkelijker verteren.
Katten kunnen moeilijk koolhydraten verteren.
In de voeding moeten ook zo weinig mogelijk koolhydraten zitten.
Iets wel enigszins wel lastig is met brokken, hier probeert men ook maximaal 40% aan koolhydraten erin te doen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:11

Bij ons is het ook zo dat ik als eerste krijg en pas daarna de kat :j
Ze moet wachten tot dat ik gegeten heb, daarna krijgt zij wat van mij. Na het avondeten krijgt ze meestal een kattensnoepje trouwens. Mijn vriend heeft haar leren schooien en daar ben ik helemaal niet blij mee uiteraard :n

Jolo

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:17

als aanvulling op de tomaat; alle groenten uit de nachtschade-familie zijn slecht
(de een wat 'gevaarlijker' dan de andere geloof ik)
Dus naast tomaat ook geen aubergine, paprika en aardappel geven.

Verder zijn asperges, avocado (erg gevaarlijk!), rauwe bruine/ witte bonen, prei, uien en walnoten ook echt niet goed.

Hier kun je een hele lijst vinden:
http://www.kattenplaza.nl/page/infoplanten.php

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:26

Diablo schreef:
tita schreef:
Melk willen ze allemaal drinken hier uit mijn glas :r en dat mag dan ook van mij paar likjes en dan zijn ze tevree.



En drink je zelf dan daarna ook nog uit dat glas?


:o wil je hier antwoord op hebben

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:32

Rosie_Posie schreef:
Jibbel schreef:
Eerder in het topic zei iemand dat katten geen groenvoer mogen, maar dat is onzin, ook dat hebben ze nodig. Veel katten eten nl. gras of andere daarop lijkende planten. Daar zitten stoffen in om haarballen mee

Wij koken ook sperziebonen, worteltjes, aardappels, kip en vis voor de kat. Rauwe bonen heeft ie ook geen moeite mee.

Let wel op dat het geen zout/kruiden bevat, sommige katten zijn ook gevoelig voor stuviet (blasgruis) en diarree en ze kunnen flink aan de schijt gaan.


Heb jij je verdiept in de kat?
Want dit is onzin natuurlijk.
Katten zijn 'verplichte' carnivoren. Zij eten uitsluitend vlees.
Zomaar groente voeren zou ik ook absoluut niet doen. Groente is onwijs moeilijk te verteren.
Wij kunnen dat veel makkelijker dan katten. Honden bijvoorbeeld ook, zijn ook carnivoren, maar die kunnen dat veel makkelijker verteren.
Katten kunnen moeilijk koolhydraten verteren.
In de voeding moeten ook zo weinig mogelijk koolhydraten zitten.
Iets wel enigszins wel lastig is met brokken, hier probeert men ook maximaal 40% aan koolhydraten erin te doen.


Dat is ook niet helemáál waar. Katten zijn wel degelijk carnivoren, daar heb je gelijk in. Maar ze eten bewust de maagjes + vulling op van plantenetertjes (muisjes) om ook een beetje 'groenvoer' binnen te krijgen. Dat is niet veel, maar ze hebben het wél nodig.

Mijn kat 'graast' trouwens ook. Ik zag haar laatst nog een niet misselijk grasspriet naar binnen werken. Naar mijn idee doet ze dat echt omdat ze dat nodig heeft, niet om over te geven, want dat doet ze niet.

Anoniem

Re: Wat mag een kat absoluut niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:39

Maar het is wel grote onzin om groente aan kattenvoer toe te voegen, die van mij weigert het ook pertinent :D

Een potje met kattengras heb je genoeg aan, hoor.
Katten eten soms gras, maar dat is omdat ze ervan gaan kotsen, zijn ze die haarbal weer kwijt :D

michiemuis

Berichten: 306
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:41

mijn ouders hebben een hele tijd katten gefokt....
kwa voeding weet ik dat je ervoor moet zorgen dat ze zowiezo om de dag iets van vlees naar binnen krijgen, het liefst elke dag.
vlees zit in brok en in blikvoer, maar je kan ook een stukje rauw vlees geven.... gekookt/ gebakken mag ook aar niet te veel en het liefst niet gekruid. ook las ik wat over groente in het topic.... heeeeel soms mag, maar liever niet want het zijn en blijven vlees eters en daar is hun lichaam naar gemaakt.
voordrest.. geen koeien/schapen melk geven, wat wel kan is soms koffiemelk dat is bijna net zo vettig als poezenmelk.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wat mag een kat absoluut niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 11:45

koffiemelk moet je verdunnen 1:1 dan is het gelijk aan kattenmelk en veel goedkoper heb ik van de DA :D

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:48

Allereerst lijkt het me wel een gezellige eetsituatie, als je verder goedgemanierde kat een nageltje mee prikt.

Dat van die etherische olie wist ik ook, het is niet alleen teatree hoor, je moet sowieso met geen enkele etherische olie bij katten aan de slag gaan. Dat kan voor katten dodelijk zijn. Maar ik neem aan dat je geen teatree sausjes eet, dus dat zal niet zo snel op je bord liggen.