Hongaarse Vizsla

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Hongaarse Vizsla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 13:38

Ik en mijn vriend zijn stilaan op zoek naar een hond. Hier en daar hoor ik dat de hongaarse Vizsla een leuke hond is. Ik ben natuulijk gaan googelen en qua uiterlijk staan ze me wel aan. Nu zou ik graag van jullie de voor- en nadelen horen van een Vizsla. Ook hoeveel jullie voor een pup betaald hebben.

Wij werken beide full time, maar aangezien we toch dagelijks met de paarden bezig zijn, kan de hond mee naar de weide, mee op wandeling met de paarden. Gewoon gaan wandelen is natuurlijk ook geen probleem, ik weet wel dat zo'n dier zijn beweging nodig heeft. De hondenschool ligt om het hoekje en mijn vader heeft al 2 jack russel pups achter de rug ;) , die beiden hoog scoorden in agility. Kortom, helemaal hondenleek ben ik niet. Bovendien hebben we een tuin van om en bij de 800 m² waar de hond vrij kan ravotten.

Wie van jullie heeft een Vizsla? Geef eerlijk de voor- en nadelen dat jullie ondervinden over het ras. Buiten het extreme jachtsinstinct van sommige Vizsla's hoor ik niet echt iets negatiefs ;) . En kan zo'n hond leven bij mensen die full-time werken?
En (heel belangrijk voor mij) kan de hond ook los buiten zonder meteen achter wild aan te gaan? Of ligt dat ook grotendeels gewoon aan de opvoeding? Graag jullie mening!

sjouks

Re: Hongaarse Vizsla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:52

Allereerst leuk dat jullie geinteresseerd zijn in een Vizsla!
Wij hebben thuis een Vizsla, hij is nu 4 jaar. We hebben ons ingeschreven via de Nederlandse Vizsla vereninging, en die hebben via de Belgische een hond voor ons gevonden. Hij was al een half jaar. Ik kan je geen bedrag geven, aangezien wij hem meegekregen hebben voor een vriendenprijsje, want het ging de eigenaar eigenlijk alleen om het goede huis wat hij kreeg.

Ik vind niet dat er een echt nadeel aan deze hond zit, het jachtinstinct is iets wat zoiezo bij een jachthond zit. Die van ons loopt wel lekker los rond, we moeten alleen zelf ook blijven opletten, we kunnen natuurlijk niet verwachten dat hij langs bijvoorbeeld een groep losse kippen lief doorloopt. Ik denk ook dat het ligt aan hoe je ze opvoed.
Onze Vizsla heeft een soort huidziekte, maar dit is niet iets wat zich bij het ras bevind, maar onze hond juist pech mee heeft gehad.

Voordelen zijn er natuurlijk wel heel veel ;) Ik denk dat je er daar ook wel veel over gehoord hebt. Een speciaal puntje aan een Vizsla is dat hij ook geschikt is voor mensen met een allergie. In mijn familie komt astma voor, en ze hebben er al last van als ik in mijn paardrijbroek langs ze zit. Maar van de hond hebben ze nog nooit geen last van gehad! Anti-allergisch kun je het wel noemen. Verder zijn ze natuurlijk waaks op de goede manier, lief, mooi, actief etc.

Als je nog iets wilt weten, dan hoor ik het wel! Ik wil je graag meer vertellen ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 14:05

Bedankt voor de snelle reactie. Ik had je hier idd al ergens gezien met je hond en zijn probleem. Leuk dat jullie hem opgevangen hebben op toch een puberale,moeilijke leeftijd ;) .
Ik ben volop op zoek naar veel info zodat ik ook mijn vriend kan overhalen. Ik ga hem vanavond proberen warm maken voor dit ras. Ook kent mijn vader 2 mensen met een Vizsla, waarvan zeker eentje al echt een leuke goed luisterende hond is (vandaar dat mijn ouders er ook mee afkwamen). Als ook mijn vriend geïntresseerd geraakt, ga ik toch al eerst irl even kennismaken met het ras. Natuurlijk ben ik benieuwd naar nog andere reacties!

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:11

Misschien een tip,

http://vizslaxperience.xsbb.nl/

Dit is een nog een Vizsla forum, met veel foto's, maar ook met veel eigenaren natuurlijk. Misschien dat je hier nog meer reacties kan vinden ?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:04

Ik heb eens op het forum gekeken en ik kwam meteen op een topic "hoe lang je hond alleen laten". Nou als ik dat lees is een Vizsla zeker niet voor ons.
We werken namelijk wel full time. Dat betekent dat ik tegen 8 uur 's morgens weg ben en dat er pas tegen 17 uur terug iemand thuis is. Is het eerlijk een hond (ieder ras) zo lang alleen te laten? En dan zeker zulke energieke hond?
Nochtans hebben mijn ouders met hun hond nooit een probleem gehad, toch ook een energieke jack russel...

Toch ga ik het ras zeker eens voorstellen aan mijn vriend want ik blijf het wel een interessant ras vinden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:37

Ik zou, als je zo lang weg bent, kijken of je er niet 2 aan kan schaffen :) Dat is voor iedere hond namelijk vrij lang om alleen te zitten. Tuurlijk kan het wel, maar of het eerlijk is is een andere vraag :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:41

Ik vind zelf eerlijk gezegd dat als je beiden fulltime werkt, je niet aan een hond moet beginnen. Maar dat is mijn mening. Ik zou er zelf in ieder geval in zo'n situatie bewust voor kiezen om géén hond te nemen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 08:53

Wel daar denk ik dus ook aan, maar ik heb langs de andere kant voorbeelden genoeg waar het wel bij ging dat mensen full time werken.
Voorlopig is ons hondprobleem "opgelost" want mijn vriend vind de Vizsla (zoals eigenlijl wel verwacht :o ) geen mooie hond. Maar ik ben in ieder geval blij dat ik met die leuke ras heb kennis gemaakt. Dank in ieder geval voor de info die jullie me gegeven hebben.

Ik ga nu rustig op zoek naar een geschikt ras voor ons of een leuke kruising.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:59

Ik heb ook een Viszla. Een afdankertje die terug is gebracht naar de fokker. Hij was 2 jaar en 3 maanden toen hij bij ons kwam. Het grootste nadeel van dit ras vind ik, DAT ZE JE PLAT KROELEN!! De viszla's die ik ken kroelen je helemaal plat. Denken stuk voor stuk dat ze schoothondjes zijn. Het zijn verder schatten van honden. Als je ze wilt straffen is een stemverheffing vaak goed genoeg. De fokster van Rimar is de moeder van een vriendin van ons. Dus als je haar telefoonnummer wilt PB me dan even. Verder kan ik geen nadelen aan het ras ontdekken.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:41

Haha rainbow8, knuffelen vind onze vizsla nou ook heeeeelemaal niet erg ;) Zit er misschien ook wel in zoals je zegt!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:29

Bolieke schreef:
Wel daar denk ik dus ook aan, maar ik heb langs de andere kant voorbeelden genoeg waar het wel bij ging dat mensen full time werken.

Dat wil nog niet zeggen dat een hond daar echt gelukkig van wordt..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 09:00

Pollewoppy schreef:
Bolieke schreef:

Dat wil nog niet zeggen dat een hond daar echt gelukkig van wordt..

Je kunt ze het natuurlijk niet vragen ;) . Maar ik begrijp wat je bedoelt hoor.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:37

Ik vind een hond de hele dag alleen laten geen optie. Ik zeg altijd maar: ik heb geen honden om ze de hele dag alleen te laten zitten. Je zou wel iets van dagopvang kunnen overwegen. Uitlaatservice vindt ik zelf nog niet echt een optie omdat ze dan meer in een bus zitten en uiteindelijk maar 1-1,5 uur kunnen rennen en voor de rest weer alleen zitten (voor een dagje is dat niet zo erg maar 5 dagen per week vind ik zelf te veel).

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:43

Inderdaad Lysette.
Een uitlaatservice is wel beter dan niets natuurlijk. Ik zou ook niet aan honden beginnen als mijn vriend en ik beiden fulltime zouden werken. Vind ik gewoon niet eerlijk tegenover de hond.
Een dagopvang kun je inderdaad overwegen? Maar ik vraag me dan af of je een hond neemt om hem vervolgens in een opvang te stoppen of de hele dag thuis te laten zitten? Ieder zijn mening, maar ik zou het niet doen. :n