honden in nederland horen ze wel hier of niet thuis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

booster

honden in nederland horen ze wel hier of niet thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:01

wegens een eerdere discussie heb ik besloten om hier een topic voor te openen.
[BB-ITP] Kangal pups
ik wil deze topic netjes houden en geen aanvallende berichten geen berichten over waarom liggen die pups op die foto in de oude topic op het beton dat staat duidelijk beantwoord in de oude topic.

ik heb een turkse kangal met 11 pups.

ik persoonlijk vindt dat ze hier in nederland wel passen als ze genoeg beweging afleiding krijgen.
ik vindt niet dat ze op een flat horen.
wij hebben specifiek naar de combinatie van moeder kangal en vader kangal gekeken om bepaalde dingen te verbetereren.
waarom een kangal in nederland fokken?:
wij hebben ze gefokt voor verbetering dat was onze nummer 1
wij zouden ze niet hebben laten dekken als we niet genoeg geintreseerde haden omdat wij niet willen dat ze in asiels te recht komen of bij de verkeerde mensen.
hebben jullie vragen dan mag dat op een normale manier en niet 2x de zelfde vraag.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:29

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met het ras. Ik heb even in je andere topic gespiekt en zie daar dat ze veel ruimte nodig hebben, aangezien ze in Turkije oorspronkelijk zijn gefokt om het vee te bewaken. Klopt dat?
Geldt het niet voor nagenoeg alle hondenrassen dat ze eigenlijk niet passen in het leven dat wij vandaag de dag hier in NL leiden? De border collie is gefokt voor het hoeden van vee, de retrievers voor de jacht, evenals de Duitse staande jachthond. De herder is inmiddels verworden tot echte waakhond en zo kan ik nog wel een paar rassen opnoemen.

Ik ben van mening dat je als fokker moet zorgen dat je de pups aan de juiste mensen verkoopt en ervoor zorgt dat zij heel goed weten waar ze aan beginnen.
Ik heb zelf een golden retriever uit een jachtlijn (niet te verwarren met de inmiddels gefokte huis-tuin en keuken-golden) en ja, die heeft ook veel beweging nodig. Dat weet ik en daar handel ik dan ook naar.

Annechien

Re: honden in nederland horen ze wel hier of niet thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:05

ik ken het ras zelf ook niet en heb het topic niet helemaal gelezen. Maar naar wat ik gelezen heb....... als je van alle honden de ras eigenschappen doorneemt zou geen enkele hond geschikt zijn binnen Nederland. Zelfs niet de oud Hollandse rassen, want die hadden vroeger inderdaad veel meer leefruimte als dat ze nu hebben.

Debbiedee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:55

mijn ras is de kanagal niet, maar als je er verantwoord mee omgaat waarom niet.......... Zelf heb ik ook een niet al te makkelijk hondenras ze zijn ook wantrouwend naar vreemden en in het bezit van een groot jachtinstinct, ik kan onze honden dus niet overal maar loslaten verder luisteren ze erg slecht ook omdat het zelfstandige jagers zijn. voor de duidelijkheid bij ons wonen 2 afghaanse windhonden :D

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:06

Ik vraag me bij meerdere grote rassen wel eens af of ze wel in de meeste nederlandse gezinnen passen. Neem bijvoorbeeld een Boerboel.

Zolang mensen zich realiseren dat rassen van oorsprong voor een bepaald doel zijn gefokt en de hond genoeg beweging geven en een goede opvoeding zal het wel meevallen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:08

Ben het met meissielief eens. We hebben op stal twee boerboels ter bewaking. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen hoe mensen zo'n hond in een eensgezinswoninkje kunnen houden. Bij mij een paar deuren verderop woont een stel met twee bordeauxdoggen. Kan ik me ook echt niet voorstellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:23

Genoeg beweging is voor veel honden niet genoeg hoor :)

Ik moet met de Duitse Herders toch echt wel de sport (IPO) in, anders raken ze gewoon gefrustreerd..... het zijn werkhonden, ze willen dat, en ze moeten het ook.
Anders krijg je neurotische slopers, en worden ze als waakhond véél te fanatiek. Overigens zou ik nooit midden in een woonwijk of in de stad willen wonen met ze, ze vinden het niet leuk, en zijn er gewoon de honden niet naar.......

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:30

Honden passen prima in NL, mits je de ruimte hebt.. Mensen die honden houden in een flatje op 4 hoog, kan ik niet echt waarderen, maar goed daar heeft ieder zn smoesje wel weer voorklaar.

Wat je bijv veel ziet is dat de hond 2 en als het uit komt 3 x wordt uitgelaten, verder mag hij "lekker" in huis liggen, maar zodra ze dan buiten komen, willen ze spelen, ravotten en dan word de baas boos als de hond eens aan de riem trekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:39

Denk dat het ook een probleem is dat veel mensen een ras kiezen wat totaal niet bij ze past. Border Collies zijn bv heel leuk om te zien, niet al te groot, en lijkt dus makkelijk...... wat mensen dan vergeten is dat het ook ontzettendd actieve honden zijn, geboren drijvers, en als ze zich vervelen worden het neuroten...... gaan ze het gezin bij elkaar drijven, of kinderen op een schoolplein (heb het meegemaakt).

Jack Russells, leuk klein formaat, leuk om te zien, maar wel weer heel actief, zijn mollenjagers, konijnenvangers, en échte terriers..... niet persé roedeldieren, wel een prima werkhond, en helemaal leuk op een stal of boerderij, maar écht minder geschikt in een woonwijk...... en dan heb je mensen die ze nemen voor de kinderen....... 8)7 Heel verstandig ja :roll:

Oh, en als de honden dan lastig worden (omdat ze totaal niet krijgen wat ze nodig hebben) worden ze volgepropt met vreten en gecastreerd ;(

Castratie is namelijk hét wondermiddel voor lastige honden, ff 100 euries en je hebt je hond opgevoed....... ik word er zó moe van soms.......

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:31

vind het een heel moeilijk onderwerp ik heb mijn hond een pitbull kruising indertijd gekocht aks huishond maar ook als waakhond voor een zeer groot terrein waar ik indertijd woonde'.
Toen ik weer terug verhiuisde naar een flat op 1 hoog met 3 kamers en 3 personen ging ze niet mee na 4 maanden heb ik haar alsnog opgehaalt,lang erhaal heeft met me ex te maken maar goed,
Ze ging van een terrein van ruim een hectare naar een klein balkon we hebben er 4 aanden gewoond en het ging perfect lees wel ze liep ruim 4 uuur per dag zodat ze binnen ook echt alleen maar sliep en dat deed ze ook.
Nu woon ik weer samen in een engezinds woning en ze is hier ook super op haar plek met een nette tuin,
Ik vind het dus ook aan de aard van je hond liggen e wat je ermee doet..
als je hond genoeg beweging en aandacht krijg die ik er geen moeiete in om een hond op een flat te hebben...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:39

@ yamcha: of de honden worden ingeslapen als ze te lastig worden...

Wij hebben een drentse patrijs, en djeezes als je je daar niet mee bezighoudt verzint hij zelf spelletjes die niet acceptabel zijn.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:45

Ik vind dat zo'n ras als kangal wel in nederland gehouden kan worden. Mits je opzoek gaat naar de juiste bazen.

Geldt voor veel meer hondenrassen.

En dat ze groot zijn jah, maar hoeveel grote erfen zijn er in nederland. Zat!

Wij hebben een grote Ierse wolfshond gehad. Dat is het grootste ras te wereld en ook nog eens een soort jacht/windhond. We hadden een groot erf voor hem en veel vrije loopruimte om het huis op het erf. En hij werd 5 keer per dag uitgelaten lopend en eens aan de fiets. Die hond, die was dol gelukkig!
Laatst bijgewerkt door oh_oh op 18-08-09 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:46

Ik vind dat het eraan ligt wat voor ras je hebt en de thuissituatie. Een Husky kan bijv eigenlijk niet in nederland met onze veel te warme zomers. Een Ridgeback krijgt het in de winter weer koud. Maar met een scheerapparaat of een dekentje is dat evt op te lossen...

Maar ik zou er zelf niet zo snel aan beginnen. Ik ben gek van Husky's, maar weet niet of ik er ooit wel eentje neem. Misschien als ik een groot huid heb met land, dat het dan kan, maar dan nog vind ik Nederland te warm. Graag zou ik naar Canada verhuizen, als ik dat ooit doe, dan neem ik er zeker eentje ;) .

Dat zijn dan dingen mbt klimaat. Ik vind dat als jij een hond hebt die moet lopen, dat je hem die kans moet geven. Een hond die wil leren, moet je die kans ook geven. Ridgebacks zijn erg slim, maar dat moet je ook wel een beetje triggeren anders worden ze gek (ik weet het, ik generaliseer).

Ik vind dat je je levensstijl moet aanpassen aan je huisdier, is dat niet mogelijk, dan moet je een huisdier nemen dat bij je levensstijl past.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:54

Joto schreef:
Honden passen prima in NL, mits je de ruimte hebt.. Mensen die honden houden in een flatje op 4 hoog, kan ik niet echt waarderen, maar goed daar heeft ieder zn smoesje wel weer voorklaar.

Wat je bijv veel ziet is dat de hond 2 en als het uit komt 3 x wordt uitgelaten, verder mag hij "lekker" in huis liggen, maar zodra ze dan buiten komen, willen ze spelen, ravotten en dan word de baas boos als de hond eens aan de riem trekt.

Ik zie liever een hond in een flat op 4 hoog die er veel uitkomt dan een hond in een huis met tuin en er dan wordt gezegd och beestje kan spelen in de tuin het hoeft niet echt uitgelaten te worden.

Zelf woon ik dus op een flat (niet 4 hoog :+) maar daar tegenover staat dat ik maar 50 meter van het bos af woon...
Ben daar uren te vinden, en daarnaast in huis hou ik haar ook bezig met dingen leren, vind ze leuk en houdt haar ook psychisch bezig :)
Ik heb overigens een kruising staffordxboxerxsharpei, heeft veel beweging aandacht nodig maar zou niet weten waarom ik haar dat beter kan geven als ik in een gewoon huis woon :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:12

Nijn schreef:
Joto schreef:

Ik zie liever een hond in een flat op 4 hoog die er veel uitkomt dan een hond in een huis met tuin en er dan wordt gezegd och beestje kan spelen in de tuin het hoeft niet echt uitgelaten te worden.

Nou, mijn idee... veel mensen zijn makkelijk hoor 'mijn hond poept wel in de tuin'.
Ik woon op 8 hoog (jaja), maar ze komen genoeg buiten (ben genoeg tijd op stal).

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:31

Nijn schreef:

Zelf woon ik dus op een flat (niet 4 hoog :+) maar daar tegenover staat dat ik maar 50 meter van het bos af woon...
Ben daar uren te vinden, en daarnaast in huis hou ik haar ook bezig met dingen leren, vind ze leuk en houdt haar ook psychisch bezig :)
Ik heb overigens een kruising staffordxboxerxsharpei, heeft veel beweging aandacht nodig maar zou niet weten waarom ik haar dat beter kan geven als ik in een gewoon huis woon :)

Ja ik was ook gewoon even kort door de bocht maar wat je zegt klopt ja, maar als je een hond neemt om alleen maar in de tuin te leggen klopt er ook iets niet natuurlijk.
Je zegt dat je uren in het bos te vinden bent, nou dat is toch super?
Ik doelde meer op mensen met een baan van 8 tot 5, en die tussen door de hond meestal niet eens uitlaten of er iemand voor zoeken, en vervolgens savonds een uurtje zichzelf de pleuris mag rennen zodat hij lekker rustig is. Dan moet je gewoon zorgen dat je iemand in huis hebt.
En ik weet zeker dat hier op bokt ook zulke mensen zullen zitten (Die me uiteraard gaan pb-en)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:34

Ik werk van 8 tot 4 en tussendoor laat niemand mijn honden uit, hoef ik niet over te PBen hoor :)

Feiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:15

saskiab schreef:
Ik vind dat zo'n ras als kangal wel in nederland gehouden kan worden. Mits je opzoek gaat naar de juiste bazen.

Geldt voor veel meer hondenrassen.

Een juiste baas geld imo voor ELK ras.
Een kangal heeft veel ruimte nodig, dus die plaats je niet in een flat (4 hoog en een kapote/geen lift, wil ik zien:p)
Een herder uit een werklijn plaats je niet bij iemand die de hond echt als 'huis'dier wil houden, en er dan verder dus niets mee wil doen.
maar het zelfde geld ook voor bijv. een maltezer, deze plaats je niet bij mensen die graag, veel en fanatiek lopen, want deze hondjes zijn gemaakt om te knuffelen.. :P

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:21

elk hondenras kan hier thuis horen maar het ligt echt aan de leefomgeving hoor.

onze bouvier komt uit een rijtjeshuis met stuk 0f 12 katten,vogels en konijnen en nog zon 7 familieleden en mocht 2x per dag een kort rondje lopen. Dat vind ik niet fair voor hem.

Bij ons woont hij in het bos, loopt 24/7 buiten te scharrelen en 2x per dag samen met de baas het bos in. Onze 'tuin'is niet omheind dus eventuele behoeftes worden gewoon in t bos gedaan. Hij heeft nou een hondenvriendje en veel meer andere dieren om zich heen. En heel belangrijk hij heeft de ruimte!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:30

Het is maar net wat de hond gewend is, daar ben ik van overtuigd..wij zelf hebben ook geen makkelijk ras..een kleintje met een groot en heel sterk karakter, de Shiba..dominante hondjes, echte jagers, komen uit Japan en zijn vaak oost indisch doof ;) Vallen onder de 'poolhonden' hebben dan ook een wolle ondervacht..de mijne vindt het heerlijk om te wandelen, uuuren lang wil ze wel lopen maar een klein rondje waardeert ze ook, dan gaat ze wel zonnebaden in de tuin (ja ook met 25+) ze is geen sloper of aandachttrekker dus ik denk dat ze zich prima aangepast heeft aan dat wat wij haar bieden.

De honden waar jij het over hebt zijn natuurlijk een stukje groter en zullen wellicht gelukkiger zijn met een grote tuin dan een balkon :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:49

Nijn schreef:

Ik zie liever allebei niet...... vind beide gewoon fout.
Vind ik net zo een argument als liever een te zware ruiter die meezit als een lichte die het paard in de krul trekt. Is kiezen uit 2 kwaden.

Ik zou op beide manieren geen hond willen.
Dorienn schreef:
@ yamcha: of de honden worden ingeslapen als ze te lastig worden...

Wij hebben een drentse patrijs, en djeezes als je je daar niet mee bezighoudt verzint hij zelf spelletjes die niet acceptabel zijn.

Zie je idd vaak genoeg ja...... neem dan geen hond, als je hem niet kan geven wat nodig is.

Eileen33: volledig met je eens :j

Overigens, als ik iemand voor het hoofd stoot is dat niet mijn bedoeling, maar ik ben vrij zwart-wit op dit punt. Honden suboptimaal houden vind ik niet acceptabel (niet dat ik mensen op straat erom ga uitschelden hoor, en als niemand het mij vraagt, ga ik me ook niet bemoeien met zaken die mij niet aangaan :+ In een topic als dit zeg ik mijn mening wel)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:01

Maar wat is nu het probleem dan van een hond op een flat houden?
Een flat wil niet altijd inhouden dat het maar een hokje van 3 bij 3 is he?

Ik heb wel een kleine flat maar mijn hond is hoogstens 2/3x p.w. 4 uurtjes alleen, wat is hier dan mis mee als ik verder letterlijk per dag uren buiten ben met dat beest.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:04

Nijn, daar zie ik geen probleem in, maar wel mensen die van 8 tot 5 weg zijn, en beest moet zichzelf maar de hele dag vermaken, en zn behoeftes maar inhouden, dat mag dan alleen in de baas zijn tijd..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:06

Joto ik ook niet, anders zou ik ook geen hond hebben, maar Yachma geeft te kennen dat ze het fout vind, en ik ben wel errug benieuwd waarom :)

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:29

Waarom geen Kangal in nederland?
Vind het echt belachelijk dat mensen daarover zeuren.

Moet je kijken wat voor rassen er rondlopen hier, die horen er dan net zo goed niet.
de 1 heeft de vacht te dik de andere heeft geen vacht.
De mens heeft nog altijd deze dieren zo gefokt zoals ze er nu uitzien.
En veel rassen zien er verschrikkelijk uit met die platgeslagen neuzen om maar 1 voorbeeld te geven,
Die zouden dan ook in vele landen niet horen, want met een beetje hitte en die diertjes vallen flauw door ademnood.

Verder struikel ik nogal over dat honden niet in een flat horen...
Zelf heb ik een rottweiler en woon in een flat, gaat helemaal super...
De woonkamer is mooi groot, zelfs nog wel eens groter dan van een normaal huis.
Tja de tuin heb je niet, maar god dat is erg...
Onze rottie loopt genoeg buiten lekker los, bijna nooit alleen thuis, ik werk niet.
vind het dus dikke onzin allemaal.

Vind het raar dat TS zo aangsproken word...
Als mensen trots pups laten zien van honden met platgeslagen neuzen is het oooeeh aaaah, TS komt met ontzettend leuke Kangals en vrij snel dit ras hoort hier niet, vind het echt raar...