Kosten konijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jeany

Kosten konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 19:14

Vroeger had ik altijd konijntjes.
En 10 jaar later wil ik weer een konijnenpaartje, en als student moet je toch een beetje op de kosten letten ( en ik wil ze dan absoluut niet weg hoeven doen omdat ik ze me niet kan veroorloven. )
Hoeveel geven jullie ongeveer uit aan jullie konijn(tjes) per jaar/maand?
Ik heb wel nog het hok en waterflesjes en voerbakjes. Het gaat dus echt om voeding en verzorging.
Groetjes Jeany.

zonnebloem18

Re: Kosten konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:19

Voeding ligt een beetje aan het merk wat je gaat voeren het kan 6 euro in de maand zijn maar ook 20 als je een beter voer kiest.
Vergeet niet de castratiekosten en het halfjaarlijkse inenten.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:23

ik heb voeding van hope farms natures best en ik heb dan een kilo zak en ben per zak iets van 3 euro kwijt

edit; toen ze nog jonger was had ik iets van selective ofzo iid speciaal voor jonge konijnen, was toen wel meer kwijt

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:35

Het is inderdaad maar net hoeveel je er zelf aan wil uitgeven.
Zoals hierboven al gezegd wordt, hangt het er vanaf welk merk voer je kiest. Ook moet je natuurlijk rekening houden met hooi en zaagsel. Hier doe ik wel ruim een maand mee (mijn konijnen zijn zindelijk en hebben een 'wc-bakje' waar ze hun behoefte doen. Dit hoef ik dus alleen maar te verschonen, en een keer in de zoveel tijd het hele hok. Dit scheelt een hoop geld aan zaagsel.)
Ik denk dat ik zo'n 15 euro per maand eraan kwijt ben, als het niet goedkoper is (vind het moeilijk in te schatten want heb ook nog gerbils, degoe's en cavia's).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:39

Konijnenvoer; 5,- per 1,5 maand voor 2 gewone konijnen.
Zaagsel; 7,50 per 6 maanden (grote pak).
Hooi; 4,50 per 2 maanden
Stro; 4,50 per 2 maanden

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:09

Ik heb twee konijnen die samen zo'n 4 kilo wegen, die eten samen een 3 kilo zak hope farm per maand (6,45) een pak hooi van 2,5 kilo (3,50) en peer week iets van 5 a 7.50 euro aan groenvoer. Strooisel ben ik momenteel wat mee aan het testen, maar dat is ook wel 10 euro per maand, aangezien ik geen zaagsel wil, omdat dat gezondheidsrisico's heeft. Dat is het toch wel minimaal.
Voor de entingen ben ik 25 euro per konijn per jaar kwijt. Andere dierenartskosten heb ik de laatste tijd ook gehad en daar gaat nu nog de castratie van mijn voedster bij komen, die heeft toch te vaak last van haar hormonen.

Met een grote verpakking voer zou je goedkoper uit zijn, maar daar heb ik geen ruimte voor, ben ook student.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:51

Ik heb 1 konijn per kwartaal gaat daar ongeveer 70 euro aan op, dat zijn kosten voor voer, snoepjes, hooi, stro en zaagsel :j
Entingen kost 35 euro per jaar.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:03

Wij hebben voer van de supermarkt voor ze is prima voer :j
Dit kost voor 2 kilo 1.80
Ze krijgen een yakultflesje vol dus 65 ml.
Doen we ongeveer 1 maand mee.
Bij de Action halen wij zo af en toe een knaagstokje dat kost 1,- :)
Die krijgen ze heel afentoe.
Hooi doen wij niet zo heel lang mee voor 2 konijnen geloof dat het voor 5 kg hooi 4 nog wat is.
Ze krijgen wel onbeperkt.
Zaagsel kunnen wij heel goedkoop krijgen.
Een pak van ongeveer 9 kilo zaagsel is 7 euro :)
Doe je een eeuwigheid mee :P

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:11

Ik heb 3 konijnen. voer betaal ik 15 euro voor 25 kg. doe ik erg lang mee. zeker 4-5 maanden. stro neem ik mee van stal. mijn konijnen zijn zindelijk en doen alles op een bakje met zaagsel. doe met klein pak zaagsel a 3 euro ong. 2 maanden. hooi ong. 1 pak hooi a 4 euro in de 2 maanden. verder krijgen ze elke dag een wortel. ong. 1-2 euro per week. geef denk ik rond de 10 euro per maand aan ze uit.

niet veel onderhoudskosten maar je moet er natuurlijk wel rekening houden met evt. dierenartskosten.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:33

Met eerst 3 en nu helaas nog 2 konijnen ben ik per maand tussen de 15 en 20 euro kwijt aan voer bodembedekker, stro en hooi. Daarboven op komen de normale dierenartskosten als inentingen en per konijn eenmalig sterrilisatie/castratie. Het konijn dat nu helaas is overleden heeft in de paar jaar dat ik hem heb gehad wel vaak de dierenarts gezien en heeft alles bij elkaar ook wel minstens 200 euro gekost. Maar ik heb ook een achtjarige dame die nooit (even afkloppen) wat heeft gehad.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:28

Ik heb 2 konijnen, kosten zet ik even op een rijtje:

- Aanschaf ram €25,-
- Castratie ram €80,-

- Aanschaf voedster €20,-

- Voer: ca. €15,- per maand
- Stro en hooi: ca. €4,- per maand
- Groenvoer: ca. €8,- per maand
- Snoepjes: ca. €5,- per maand
- Aubiose (ondergrond): ca. €3,- per maand

Totaal per maand: ca. €35,-.

De kosten kun je drukken door voor dwergkonijntjes te kiezen (heb ik zelf ook). Daarnaast kun je onzinnige dingen als snoepjes natuurlijk ook weglaten. Mijn konijnen krijgen gemengd voer, als ik het over zou moeten doen, zou ik voor alleen biks kiezen. Is ook een stuk goedkoper en dan eten ze hun bakje tenminste leeg.

Inenten wordt natuurlijk wel aangeraden, maar aangezien mijn konijnen binnen leven, doe ik dat niet.

De meest ideale combi is natuurlijk gecastreerde ram met een voedster, dus voor de castratie zou je dan een bedrag apart moeten reserveren.

edit: aubiose vergeten ;)