Santos verkocht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJitske

Berichten: 1145
Geregistreerd: 16-03-09

Santos verkocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 16:52

ik weet niet zeker of het hier moet of bij 'in the picture'

Een stuk of 5 jaar geleden kwam Santos, een samojeed, toen ongeveer 2 à 3 jaar, in ons leven.
De mensen waar we hem vandaan hadden 'pasten' op hem omdat de 'oorspronkelijke' baasjes om bepaalde redenen een periode niet voor hem konden zorgen. Ik weet niet meer hoe het precies gegaan is, want ik was nog klein, maar wij hebben Santos toen genomen. Ik heb zo vaag gehoord dat de 'oorspronkelijke' baasjes hem niet meer konden hebben ofzo, maar dit zeg ik niet met zekerheid.
Toen hij bij ons was had hij het erg naar zijn zin en was ook niet zo dominant meer, wat hij bij de 'oppassers' wel was. Maar wij hebben ook een herder die hem vaak even greep als hij iets verkeerd deed (ook al zagen wij vaak niet wát hij verkeerd deed, maar het zal steeds wel iets geweest zijn wat in een hondenleven verkeerd is :P )
Hij liep alleen wel vaak weg, dan ging hij naar teefjes zoeken. En dat was dan vaak een paar kilometer verder op en dan werden we weer eens gebeld dat onze hond daar rond liep.
Dus we besloten na een tijd om hem te castreren en hij liep daarna bijna geen enkele keer meer weg.

Na een tijd kwamen er 2 border collies in ons leven die nu mee helpen met de schapen (aangezien we een schapen-bedrijf hebben, easy care schapen) en de aandacht ging meer naar de borders toe.
Maar aangezien een samojeed van aandacht houdt en dat nu dus minder kreeg, gingen we langzaam overwegen om hem weg te doen. Dus we dachten, als iemand hem nou écht leuk vind en genoeg ruimte en aandacht voor hem heeft, mag hij daar heen.
Maar na een tijd heeft m'n moeder hem toch maar op marktplaats gezet en er waren binnen 2 dagen al 4 mensen in hem geïnteresseerd!
We hadden besloten dat de baas wel streng moest zijn (aangezien hij al eerder ergens op proef was geweest waar hij misschien heen kon gaan, maar die mensen hadden nog nooit echt een hond gehad en waren niet streng en daar ging het dus ook niet goed) maar ook wel veel wilt knuffelen enzovoorts. Dus uiteindelijk is hij verkocht aan 2 vriendelijke mensen die al eerder samojeden hebben gehad en 6 hectare grond hebben (omheind) dus hij heeft daar veel de ruimte en mensen die hem de uiterste aandacht geven.

Ik vond het eerst wel moeilijk dat hij weg is, en het is nu altijd zo stil als je thuis komt (want hij blafte altijd het eerst, en dan volgde de rest) maar ik weet wel dat hij het daar waarschijnlijk ook heel fijn zou hebben en hij kan met veel ruimte en aandacht van z'n laatste dagen genieten.

Ik heb voor dat hij weg ging nog wat foto's gemaakt:
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8CNVJNS7.jpg

4.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NC8SDPXC.jpg

5.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3UVCD4AO.jpg

6.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W8PYAMUY.jpg

7.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NOFBACAU.jpg

Het ga je goed, Santos :wave:
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 19-07-09 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overige in link geplaatst.

plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:55

sorry maar ik snap niet dat je een hond van 8 jaar weg doet voor twee andere honden.

(dat is mijn mening en geen reden voor een rel)
Laatst bijgewerkt door plientjedres op 19-07-09 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:56

super dat voor kiest in het belang voor het dier..! Zoals ik dat hoor gaat het hij prima krijgen hoop dat je daar wat rust door krijgt.

edit: over de reactie hierboven. Die andere 2 honden zijn WERK honden helpen mee met hun bedrijf..

xJitske

Berichten: 1145
Geregistreerd: 16-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 17:00

plientjedres:
Het is voor hem dat we hem weg doen.
Hij kreeg minder aandacht van ons dan hij zou willen en hij heeft het daar goed naar z'n zin. Toen we daar waren begon hij meteen alles te besnuffelen en met die mensen te knuffelen alsof hij wist dat hij daar de rest van zijn leven zou gaan wonen.
En als het er van komt dat de mensen hem niet meer willen door wat voor een reden dan ook, komt hij weer terug bij ons.

randie:
Dankje :D

plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Re: Santos verkocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:08

ik bedoel het niet gemeen,en ik snap je reden.
maar ik denk dan altijd(ik snap dat je het voor de schapen doet)
wacht ff 2 jaar voordat je een andere hond koopt.
volgens mij word dit ras niet zo heel oud, toch?
maar ik bedoel het ook niet alleen op jou.
er zijn ook zoveel mensen die het zonder reden doen.
en daarom snap ik het niet.

Frances

Berichten: 4749
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: schijndel

Re: Santos verkocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:34

maar had je die 2 border collies echt nodig voor het schapen drijven, of heb je die voor de leuk aangeschaft en komt het toevallig zo uit ?

Hopelijk gaat hij het naar zijn zin krijgen bij zijn nieuwe huisje :j

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:03

hmm.. ik ben ook erg benieuwd of de border collies echt voor het bedrijf waren of voor de leuk. Wel heel goed dat je hem nu naar een liefdevol huis hebt gebracht, en zo te horen zijn het ook wel mensen die verstand hebben van samojeeds. Goed dat je aan je hond denkt en niet alleen aan jezelf!

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:12

Ik vind het goed dat er voor het dier is gekozen.
Wat ik begrijp zijn die collies voor het drijven van de schapen en misschien ook voor de hobby. Als je dan merkt dat één hond minder aandacht krijgt dan hij hiervoor gewend was en dus minder happy is, vind ik dat ze hier heel goed aan gedaan hebben :)

Mooie hond is Santos :)

diessel
Berichten: 670
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:47

Om eerlijk te zijn kan ik mij er niets bij voorstellen.
Onze honden horen echt bij ons gezin, ik zou ze nooit kunnen verkopen :oo

Ik hoop in ieder geval van harte dat je beslissing ook echt goed uitpakt voor je hond :j

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Santos verkocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:16

Als je merkt dat je hond het beter kan hebben, dus zich ergens anders misschien fijner voelt, dan doe je dit :)

Ondanks dat ik ook van mening ben, een dier hoort bij het gezin. Als ik merk dat een dier het ergens anders beter kan hebben, dan kies ik voor het dier en niet voor mezelf :)

xJitske

Berichten: 1145
Geregistreerd: 16-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 23:02

Een paar van jullie vroegen zich af of de border collies ook echt voor het werk zijn of alleen maar voor het plezier.
Deze honden hebben we voor het werk. En natuurlijk horen ze nu ook echt bij ons gezin. En iemand vroeg zich ook af waarom we niet 'even' 2 jaar gewacht hebben met de borders, maar we hadden echt werkhonden nodig om ons te helpen met de schapen aangezien we al in de 90 schapen hadden die ook wel eens van het ene weiland naar het andere weiland verplaatst moesten worden. En dat gaat nou eenmaal een stuk makkelijker als je honden hebt die je kunnen helpen.

En we hebben inderdaad voor Santos gekozen en we weten dat hij het daar waarschijnlijk nóg fijner heeft dan bij ons.
Hij had hier ook aandacht en veel ruimte, maar daar nóg meer.

edit: Iemand had het er ook over dat je nooit over je hart zou kunnen krijgen om je huisdier te verkopen. Dat kan ik zelf ook niet met de dieren die écht bij ons gezin horen, maar als ik zeker weet dat die het ergens anders nóg beter kan hebben, dan kan ik het wel.
Want ik kies voor het dier.

Frances

Berichten: 4749
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: schijndel

Re: Santos verkocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:09

In dat geval vindt ik dat jullie goed hebben gehandeld :j
Hopelijk gaat hij het helemaal naar zijn zin krijgen bij zijn nieuwe baasjes :)

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Re: Santos verkocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:27

Ja, goed gehandeld. Als ik ook zo lees wat zijn reactie was bij de nieuwe baasjes zit dat wel goed! Ga je ook nog een keer langs om te kijken hoe het met hem gaat, of niet?

Anoniem

Re: Santos verkocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:00

Eerlijk dat je voor het dier kiest. Ik zou het ook gedaan hebben in jouw geval.

angrywolf

Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:41

Ik vind het echt heel erg goed van je dat je voor de hond kiest in plaats van je zelf! +:)+
Echt super van je! :D

P_A_R_Love

Berichten: 2370
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Santos verkocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:47

Super dat je voor het welzijn van de hond kiest!
Stond die toevllig op marktplaats?Zoja dan zaten we te twijfelen om te gaan kijken naar hem :P

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Santos verkocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:53

Ik vind het juist lijken dat jullie meer voor jezelf kiezen dan voor de hond. Je had ook gewoon meer tijd vrij kunnen maken om de hond meer aandacht te geven. Ik bedoel, je bent 13, wat heb jij naast je school en je paarden nog meer te doen waar je zo druk mee bent?

Niet dat het direct jouw verantwoording is, maar ik vind dat mensen tegenwoordig nogal makkelijk hun hond van de hand doen, omdat het beter uitkomt en dan vervolgens zeggen dat je 'voor de hond gekozen hebt'.

Hoe dan ook hoop ik dat de hond een fijn plekje heeft en niet weer hoeft te verhuizen.

diessel
Berichten: 670
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:16

XoNo schreef:
Ik vind het juist lijken dat jullie meer voor jezelf kiezen dan voor de hond. Je had ook gewoon meer tijd vrij kunnen maken om de hond meer aandacht te geven. Ik bedoel, je bent 13, wat heb jij naast je school en je paarden nog meer te doen waar je zo druk mee bent?

Niet dat het direct jouw verantwoording is, maar ik vind dat mensen tegenwoordig nogal makkelijk hun hond van de hand doen, omdat het beter uitkomt en dan vervolgens zeggen dat je 'voor de hond gekozen hebt'.

Hoe dan ook hoop ik dat de hond een fijn plekje heeft en niet weer hoeft te verhuizen.


Begrijp best dat de bordercollies ook veel aandacht vragen, en het voor Santos best moeilijk is als je gewend bent dat alle aandacht alleen naar jou gaat ;)

Maar ik ben er van overtuigd dat er in bijna alle gevallen voldoende mogelijkheden bestaan om te voorkomen dat je een hond zo tekort doet dat het beter voor hem is om te verhuizen.
Veel mensen kiezen alleen liever voor de makkelijkste weg.

Ik beweer niet dat het in het geval van Santos ook zo gegaan is want daarvoor ken ik de situatie niet goed genoeg :P

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Santos verkocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:22

Ben het helemaal met XoNo eens.
Maarja het is jullie eigen keuze.

Ik heb ooit een hond weg moeten doen, ik ben er ziek van geweest.
Alsof je een familielid verliest...

xJitske

Berichten: 1145
Geregistreerd: 16-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:00

P_A_R_Love schreef:
Super dat je voor het welzijn van de hond kiest!
Stond die toevllig op marktplaats?Zoja dan zaten we te twijfelen om te gaan kijken naar hem :P


Ja dat klopt ! Toevallig dat je dit dan tegenkomt.

xJitske

Berichten: 1145
Geregistreerd: 16-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:05

XoNo schreef:
Ik vind het juist lijken dat jullie meer voor jezelf kiezen dan voor de hond. Je had ook gewoon meer tijd vrij kunnen maken om de hond meer aandacht te geven. Ik bedoel, je bent 13, wat heb jij naast je school en je paarden nog meer te doen waar je zo druk mee bent?

Niet dat het direct jouw verantwoording is, maar ik vind dat mensen tegenwoordig nogal makkelijk hun hond van de hand doen, omdat het beter uitkomt en dan vervolgens zeggen dat je 'voor de hond gekozen hebt'.

Hoe dan ook hoop ik dat de hond een fijn plekje heeft en niet weer hoeft te verhuizen.


Het ging nou eenmaal niet om meer tijd vrij te maken. We hebben het geprobeerd, maar we waren toch te druk met andere dingen.
En het kwam voor ons niet beter uit, maar voor hem, want hij heeft nu de aandacht die hij wil. En we hebben nog een heleboel andere huisdieren en die doen we niet zomaar weg, zoals jij volgens mij nu over ons denkt. En we hebben echt voor onze hond gekozen!

En we houden contact met de mensen die hem nu hebben, en als zij overwegen om hem weer weg te doen, nemen we hem weer terug.
Laatst bijgewerkt door xJitske op 20-07-09 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Re: Santos verkocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:12

ik snap niet dat je hem weg doet!
Je zegt het zelf al je gaf hem te weinig aandacht?..
je hond is altijd in huis wat is er dan zo moeilijk om ff 10 minuten te knuffelen met zo'n hond en te spelen!..?
als je zelf al weet dat het te weinig is, dan kan je er toch wat aan veranderen?

xJitske

Berichten: 1145
Geregistreerd: 16-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:14

winia4ever schreef:
ik snap niet dat je hem weg doet!
Je zegt het zelf al je gaf hem te weinig aandacht?..
je hond is altijd in huis wat is er dan zo moeilijk om ff 10 minuten te knuffelen met zo'n hond en te spelen!..?
als je zelf al weet dat het te weinig is, dan kan je er toch wat aan veranderen?


We hebben nog 3 honden en veel andere dieren, en zoals je in bovenstaande berichten kunt lezen, hadden we niet genoeg tijd meer om hem de aandacht te geven die hij nodig heeft. En bij hem was het niet genoeg om 'ff 10 minuten te knuffelen en te spelen.'

P_A_R_Love

Berichten: 2370
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:15

IloveBALOU schreef:
P_A_R_Love schreef:
Super dat je voor het welzijn van de hond kiest!
Stond die toevllig op marktplaats?Zoja dan zaten we te twijfelen om te gaan kijken naar hem :P


Ja dat klopt ! Toevallig dat je dit dan tegenkomt.

Haha ja echt toevallig :')
Was helemaal verliefd op dat beest :+:

spekkiejnfu

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:16

Je doet kinderen ook niet zomaar weg. Het spijt me, maar ik heb er geen goed woord voor over. Ik vind het ronduit belachelijk dat je een dier dat je zolang hebt zomaar even weg kan doen omdat je geen tijd hebt. Daar had je dan maar over moeten nadenken voor je nóg twee honden erbij nam.
Ik heb trouwens wel 1 goed woord; je hebt hem niet aan een boom gebonden, maar wel een plekje voor hem gevonden. Zouden alle ik-heb-niet-nagedacht-voor-ik-een-dier-nam-mensen dat maar doen!