Sinds enkele dagen loopt er een schildpadden katje bij mij voor. Ze komt 's avonds op het plein waar ik woon en mauwt de hele boel bij elkaar.
Ik woon hier nu al meer dan 10 jaar en er lopen bij ons eigenlijk nooit katjes rond (druk centrum). Ze scheen van niemand te zijn.
Heb haar al een paar keer kunnen aaien, gister heb ik de site van Amevidi bezocht en zag dat er een katje vermist werd een dorp verderop. Aan de foto te zien dacht ik: dit kan dat vermiste katje misschien wel zijn!
Gisteravond laat heb ik haar opgepakt, ze was erg wild en heb haar binnen in de hal gelaten van ons appartementencomplex. Ze was toen zo van slag en bang, dat ik haar weer heb laten gaan. Ze rende keihard weg richting onbekend.
Ik dacht: die komt hier nooit meer in de buurt...
Vanavond, toen ik zat te bokken

Zij had een kattenmandje, ik zou poesje proberen te vangen om een foto te maken en Amivedi te bellen.
Toen ik bij de buurvrouw stond om het plan te bespreken en we stonden op het balkon naar het mauwende katje te kijken, liep er een ouder stel voorbij. En zagen het katje, dat weer eens luid mauwde.
Ineens zei de vrouw : Maar dat is ons Plientje!! Plientje!!
Helemaal blij!
Ik vroeg of zij het katje kende. Ja! Ze was van haar, vorig jaar augustus van huis weggelopen nadat ze verhuisd waren naar een ander deel van ons dorp. Ze had Amivedi ingeschakeld, aanplakposters overal opgehangen, elke avond overal gezocht en geroepen. Zelfs advertentie in plaatselijke krant geplaatst.
Maar niets...tot ze het in november vorig jaar had opgegeven. En nu, komt ze haar ineens weer tegen, nadat ze uit eten waren geweest....
Plientje is in die 11 maanden verwilderd. We hebben haar wat brokjes gevoerd. Ze had enorme honger.
Ik heb haar weer een beetje kunnen aaien en heb haar met voer in het mandje gelokt.
Helaas is ze, toen we het mandje dicht wilden doen, weer ontsnapt en keihard weggerend richting ombekend.
De vrouw was helemaal in tranen om haar Plientje weer te zien....
Ik en de vrouw hebben telefoonnummers uitgewisseld en ik heb van haar het oude reismandje van Plientje gekregen, om haar alsnog proberen te vangen.
Indien dit niet lukt ga ik een vangkooi regelen bij de Dierenbescherming.
Als Plientje gevangen is, dan gaat ze eerst naar de DA om helemaal onderzocht te worden en dan moet er gekeken worden of ze te verwilderd is of toch weer kan wennen aan haar oude huisje en baasje (die enige tijd geleden een nieuwe kat uit het asiel heeft gehaald...

Ik hoop dat Plientje vanavond of anders morgenavond toch weer onder mijn balkon verschijnt en nu niet zo erg geschrokken is dat ze helemaal niet meer durft te komen.
Hier is het bericht op de site van Amivedi:
12 augustus 2008 Kat poes SCHILDPAD, 4 jaar, Roepnaam: Plien, halsband, gesteriliseerd, Rechtervoor- en achterpootje hebben lichtbruine voetjes. Blauw bandje met adreskokertje (oud adres, tel.nr. klopt wel) Schuw poesje.