ervaring met een sharpei?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

ervaring met een sharpei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 17:12

mijn vriend en ik zijn er eindelijk uit wat voor een hond we met de tijd willen hebben.
het word een sharpei, zo'n ribbel hond.
zijn er hier mensen met ervaring met deze honden?
bij de fokker sites staan steeds de zelfde vehaaltjes.
en ik begrijp dat elke fokker lofend is over haar ras.
dus ik wou graag ervaringen horen :D

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:02

Een klasgenootje van me heeft 2 sharpei's.
Wat ik van haar hoorde zijn het vrij eigenwijze honden met een sterke wil.

I_Love_Welsh

Re: ervaring met een sharpei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:39

weet je wel over de medische achtergrond?
sharpeis moeten vaak geopereerd worden aan hun rimpels bij hun ogen omdat deze vaak de ogen iriieteren
ze hebben ook vaak drukkingen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:52

Shar Pei's zijn behoorlijk eenkennig (tenminste de gene die ik ken, er zullen altijd uitzonderingen tussen zitten) Ze zijn vaak moeilijk te motiveren en gaan liever hun eigen gangetje. Verder idd qua gezondheid hebben ze nogal eens last van hun huid omdat ze tussen de plooien infecties krijgen. Sommige moeten een soort van facelift omdat de plooien te erg infecteren.
Ook hun oren zijn vaak een probleem, want in de oren hebben ze ook plooien dus de viezigheid blijft erin zitten.
Ze zijn wel lief daar niet van, maar ik vind het altijd erg sneu dat ze toch over het algemeen veel problemen hebben en niet de makkelijkste honden zijn.
Bij ons op de hondenschool lopen ze ook, en die staan bij veel oefeningen echt zo te kijken van pff doe het lekker zelf.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:59

ik zou als ik jullie was beginnen met een makkelijkere hond
weet niet of jullie al eerder een hond hebben gehad, maar een sharpei is zeker geen beginnershond

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:01

ach een chow chow is ook geen beginnershond en ik heb er dan nochtans een.. Als je het zelf echt wilt doen!
gewoon sterk in je schoenen staan :D

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:16

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:03

Ik heb een sharpei en heb er nooit spijt van gehad. Het is inderdaad een ras met een aantal veel voorkomende gezondheids problemen. Het is dan ook aan te raden om daar goed naar (te laten) kijken voordat je het hondje van je keuze aanschaft.
Sharpei's zijn echte gezinshonden en over het algemeen gek op kinderen. Naar vreemden toe terughoudend. Niet echt allemansvrienden dus. (vind ik wel prettig trouwens).
Het zijn prima waakhonden trouwens, maar (over het algemeen) niet agressief.
Wij hebben de hond alle dagen lekker los op ons erf lopen en hij houdt alles goed in de gaten. Blaft keurig als er iemand aankomt. Maar als ik zeg dat het goed is, houdt hij er direct mee op.
Ze zijn wel eigenwijs hoor! Moet je liggen, vaak is het ook erg grappig. Onze hond is nu 18 maanden en kent qua opvoeding de basis (zit, af, hier, blijf, pootje geven, dat soort dingen) maar verder toonde hij weinig intresse om meer te leren. Tot hij een speeltje kreeg dat hem aansprak kennelijk en sindsdien apporteert hij als de beste! Tsja, hij weet wat hij wil he...
Keurig naast me aan de riem lopen is altijd moeilijk voor hem. Maar sinds kort hebben we een bezigheid waar we allebei helemaal gek op zijn. Namelijk outdoorsporten: canicross, run-bike-run, hondentriathlon. (heb ik pas een topic bij BB over geopend) kortom, ook met een sharpei is een boel te doen hoor.
Besef trouwens wel dat die rimpels een stuk minder worden, ze groeien als het waren in hun huid. Alleen op de schoft en op de kop blijven de rimpels aanwezig.
Kijk ook eens op de site van sharpei club nederland. Daar staat een hoop info op. En laat je niet ontmoedigen door een hoop negatieve verhalen die de ronde doen. Zie het als een waarschuwing. Het zijn echt waanzinnig leuke honden!!

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:53

Wij hebben er hier ook een rond lopen.
Waarom wil je per se een Sharpei?

Qua gezondheid doet die van ons het heel erg goed. Hij is nu 9 jaar en heeft nog nooit last gehad van zijn plooien, ogen of oren. Zo nu en dan maken we de oren goed schoon en dat is het.
Wel heeft hij een ontzettende huidgeur en geeft veel huidvet af. We hebben een zwarte bank en als hij daar op gelegen heeft (wat eigelijk niet mag) kost het echt moeite om m weer mooi zwart te krijgen. Hij slaapt in de gang maar als je 'sochtends beneden komt is die lucht echt niet te harden, een automatische luchtverfrisser doet overigens wonderen.

Verder zijn ze enorm eigenwijs, doordat hij niet luisterd kan hij dus ook nooit los mee naar het strand of het bos oid.
En die eenkennigheid is natuurlijk echt typisch voor het ras.

Voor ons iig geen Sharpei meer.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 17:32

waarom een sharpei?
tja m'n vriend en ik vinden ze gewoon geweldig!
ik ben opgegroeid met honden(wel labradors)
dus de ervaring heb ik wel maar mijn vriend heeft nog nooit een hond gehad.
op die site had ik ook gekeken maarja ik wou echt even persoonlijke ervaringen horen.
ik wist namelijk wel van die rimpels, dat je die schoon moet maken.
maar niet dat ze zo stinken.
het gaat ook niet iom nu, maar over in de toekomst als we een huis en tuintje hebben.
woon nu in een appartement en dat doe ik geen hond aan.
maar voordat we ons helemaal blind gaan staren op dit ras en dan teleurgesteld worden door de ware aard van het beestje, dat vind ik dan jammer.
bedankt ben een stuk wijzer van geworden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:58

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:46

Ik heb bij een dierenpension gewerkt die er een stuk of 6 hadden lopen en ook shows liepen en af en toe een nestje fokten. In het begin vondt ik ze echt walgelijk lelijk, later mooi van lelijkheid. :D sharpei's zijn inderdaad behoorlijk eenkennig. eigenwijs, maar dat ligt ook aan de fokker en aan je eigen opvoeding. sharpei's uit de nederlandse lijn staan er om bekend dat ze eenkenniger zijn dan bijv. uit de amerikaanse lijn. veel sharpei's hebben inderdaad problemen met de huid. vachtproblemen maar vooral problemen met de huid rond de ogen. veel sharpei's moeten vaak getacked worden. de huid boven de ogen is dan te zwaar. huid wordt dan vaak tijdelijk vastgezet met een touwtje. eigenlijk een soort hechting zodat het oog weer open is. in de hoop dat het zo blijft zitten. vaak ook veel huidproblemen door voedselallergien.
een sharpei draagt z'n staart op z'n rug en dit is voor andere honden een dominante houding. veel honden zullen dit dus als bedreiging zien en willen knokken. ook iets om rekening mee te houden.

waarom ben je gek van de sharpei?? hopelijk niet alleen op het uiterlijk?? ga bijv. eens bij verschillende fokkers kijken om te zien hoe sharpei's zijn. ga niet alleen op uiterlijk af.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:38

plientjedres schreef:
ik wist namelijk wel van die rimpels, dat je die schoon moet maken.
maar niet dat ze zo stinken.

tsja, het kan natuurlijk. Maar echt niet iedere sharpei stinkt hoor. Er zijn natuurlijk behoorlijk wat sharpeis met huidproblemen, maar het is echt goed te doen om een fijne gezonde hond aan te schaffen die geen huidproblemen of oog/oor problemen heeft. Verder is het belangrijk om met voeding rekening te houden met de huid. Dan voorkom je ook een hoop ellende. Bij de oren is vaak het probleem dat de gehoorgang te nauw is. Hier al op letten bij de aanschaf van de hond kan ook problemen voorkomen.
Wat je dus te doen hebt is regelmatig schoon maken van de rimpels. (bij volwassen honden zijn eigenlijk alleen de rimpels op de kop erg diep) in de gaten houden dat de oren mooi schoon zijn aan de binnenkant.
ogen in de gaten houden
Het mag duidelijk zijn dat het wel een ras is waar je aandacht aan moet besteden.
Het karakter is idd vaak erg eigenwijs maar ook heel trouw.
Kortom, goed zoeken naar een gezonde pup voorkomt een hoop ellende. En goede verzorging ook. en opvoeding!
Maar heel veel specifieke rassen hebben een bijzondere verzorging nodig. (ik denk aan lange haren die regelmatig gekamt moeten worden oid) Het is iets wat er echt bij hoort en je je dus van te voren wel moet realiseren.
Zoals ik hiervoor al zei, mijn hond is ook best eigenwijs maar ik heb er heel veel tijd in gestoken. Hij is nu 18 maanden en kan prima los lopen in het bos of op het strand. Hij komt altijd als hij geroepen wordt. Kan goed met andere honden overweg en is totaal niet dominant. Hij kan met goed fatsoen mee op visite bij vrienden/kenissen ed. Gewoon een lieve gezonde en goed opgevoedde hond. Het kan dus wel, en zo ken ik meerdere hele gelukkige sharpei bezitters. als je wilt kan ik je per pb met meer sharpei bezitters in kontact brengen!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 12:49

@ tieme ik ben inderdaad voor het uiterlijk gevallen, maar daarom wil ik hier wat ervaringen met deze honden horen.
ik hoor hier inderdaad goeie dingen die je van een fokker niet gauw zal horen.

@felipe als ik er eentje neem komt hij zowiezo via een erkende fokker.
en ik neem aan dat die daar zelf ook gericht op fokken om zulke kwaaltjes te voorkomen.
maar als ik dit lees moet ik helaas bekenen dat er te veel nadelen aan dit ras zitten.
ik wil ook geen boxer omdat die het te benauwd hebben, ik wil ook geen bernersenne omdat die zo doorgefokt zijn dat ze allemaal last van hun heupen hebben .
dus dan wil ik ook geen sharpei, want als zijn lichaam(de rimpels)zijn gezondheid belemeren dan vind ik het al zielig.
ik wil gewoon een gezonde hond, niet dat ik die ingrepen niet wil betalen hoor.
maar gewoon omdat ik het zielig vind ddat je bij voorbaat al een groot risico loopt om zo'n hond te krijgen.
bedankt voor alle tips.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:01

Is een Chow Chow dan misschien geen optie,want hierbij heb je 2 verschillende types de met de wat spitsere snuit(waarvan wij er 2 hebben gehad) hebben vaak minder last van oogproblemen om dat de huid rondom de ogen allemaal wat strakker is. Qua type lijken ze ook redelijk op elkaar en bij de Chow heb je zowel langhaar als korthaar.
Daarbij lijkt het karakter van de Sharpei en Chow erg veel op elkaar, beide eenkennig, maar ook zeker eigenwijs, echter kunnen ze hele fijne rustige huishonden zijn, die je bv ook zo mee kunt nemen overal naartoe.

Maar zoals al wel eerder gezegt zijn dit soort honden geen beginners honden, maar ik zou zelf zo weer een Chow in huis nemen

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:20

Mijn zus heeft ook 2 van die monsters :P
Ze zit op een Sharpeiform http://www.sharpeipalace.nl misschien kun je daar eens rond kijken voor info?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:28

Wij hebben er ook twee (zie profiel) >De zwarte bij echte fokker vandaan en heeft voedselallergie, oog en oorproblemen met met speciaal (lees duur) dierenartsvoedsel en medicatie te controleren.
De andere is 6 maanden en heeft nog nergens last van (had die zwarte eerst ook niet pas na 6 maanden). Wat er niet is kan nog komen. Ik denk persoonlijk dat er geen tot zeer weinig sharpei's zijn die GEEN rastypische problemen hebben. Ik vind ze geweldig maar zorg voor een goedgevulde bankrekening ;)

Mbt karakter, tja verschilt per hond natuurlijk. De zwarte is megasociaal en lief tegen alles met een hartslag, te sociaal ...loopt zo met vreemden mee :o De witte daarentegen is veel en veeeeeel gereserveerder/eenkennig.

Hoe dan ook, hou rekening met vacht/voedsel/oor en soms (minder) oogproblemen.

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:31

Van wat ik gehoord heb zijn het verselijke honden. Mijn nicht heeft er 1. Ze kan het huis niet meer uit zonder hond omdat de hond alles kapot maakt en blijft blaffen en piepen. Hij luistert ook heel slecht. Het schijnt dat sharpei's snel worden aangevallen en ook snel aanvallen. Zo heeft hij mijn hond (golden retriever) aangevallen, en door zijn rimpels bleef mijn hond z'n tand haken in een rimpel van de sharpei... Ze zijn ook eenkennig

Deze hondjes zijn heel leuk! Het is een Laza apso. Ze zijn klein maar kunnen uren lopen. Ze zijn heel schattig! Ze luisteren ook goed.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door marloesXpaco op 25-06-09 13:37, in het totaal 2 keer bewerkt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:34

marloesXpaco schreef:
Van wat ik gehoord heb zijn het verselijke honden. Mijn nicht heeft er 1. Ze kan het huis niet meer uit zonder hond omdat de hond alles kapot maakt en blijft blaffen en piepen. Hij luistert ook heel slecht. Het schijnt dat sharpei's snel worden aangevallen en ook snel aanvallen. Zo heeft hij mijn hond (golden retriever) aangevallen, en door zijn rimpels bleef mijn hond z'n tand haken in een rimpel van de sharpei... Ze zijn ook eenkennig

Dat is niet rastypisch hoor, je hele stelling niet trouwens :o

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:37

Citaat:

Van wat ik gehoord/gezien heb wel. Ik ken wel meer Sharpei's die zijn ook zo

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:55

ik heb ook wel eens gehoord dat andere honden vaker afwijzend zijn tov sharpei's.
doordat ze anders zouden ruiken. weet niet of het ook zo is hoor.
maar iemand met zo'n sharpei zei dat

mltex schreef:
marloesXpaco schreef:

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 17:27

hm nou ik hbe het er ff met mijn vriendje over gehad en we hebben toch besloten om het niet te doen.
en de shiba inu http://www.puppykennel.nl/i/gallery/138.jpg
ff een foto gepikt van een site.
deze vind ik ook echt heel schattig.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:40

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:58

plientjedres schreef:
hm nou ik hbe het er ff met mijn vriendje over gehad en we hebben toch besloten om het niet te doen.
en de shiba inu http://www.puppykennel.nl/i/gallery/138.jpg
ff een foto gepikt van een site.
deze vind ik ook echt heel schattig.

Zijn ook niet echte beginnershonden, en kunnen erg dominant zijn tegen andere honden, kunnen evenals de Sharpei en de Chow erg gereseveerd zijn tegenover vreemden ;)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 14:26

ik ben geen beginner met honden, ben opgegroeid met honden.
en dat dit toevallig eeen puppy foto is is omdat ik deze als eerste tegenkwam als voorbeeld van het ras.
het gaat mij er vooral om dat ik een leuke hond wil waar er nog geen 100.000 van in nederland lopen.
en dat ze niet gauw iets mankeren kwa lichaam.
dus een ras waar je niet bij voorbaat al vanuit moet gaan dat ze een medice ingreep nodig hebben.
zoals een te korte neus of dus oog correctie's, want dat vind ik gewoon zielig.