Onze Os, nu zo ziek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon_

Onze Os, nu zo ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 11:49

In 2 dagen is het leven van ons 9 maanden oude nepkater Ozzy ineens zo onzeker.

2 dagen geleden was de kleine man ineens een nacht en een dag weg. Hij genoot wel eens van een middagje maar nooit zo lang. Ook was hij nooit echt ver weg en kwam wel ergen wegschieten als je hem riep. Maar nu was er geen spoor te bekennen. Reden om hem te gaan zoeken. Rond het avond uur vonden we hem, liggend op een steen bij de buurvrouw. Hij kwam niet, ademde erg snel en bleef bijna bewegingloos liggen. Mijn zusje heeft hem opgepakt, en daarop begon hij te brommen en gillen van de pijn. We hebben hem naar binnen gebracht, en daar leek hij iets beter te zijn, hij liep wat rond maar soms leek hij samen te trekken en begon dan weer te schreeuwen van de pijn. We hebben toen mijn tante gebeld, dierenartsassistente. En zij zei dat het waarschijnlijk een shock was en het zou bekomen. Maar het bekwam niet. Dus mijn ouders zijn die nacht na een belletje met hem naar de dierenarts geschoten.

Blaasobstructie, een plugje in de urinebuis waardoor hij het niet kwijt kon en zijn blaas dus, -letterlijk- op knappen stond. We waren net op tijd, want als dit inderdaad was gebeurd was onze mooie man er nu waarschijnlijk niet meer geweest. Ze hebben hem een katheter gegeven, morfine tegen de pijn en antibiotica. Dan zou hij in de loop van de volgende dag weer kunnen plassen. Maar nee, het bleef hem zelf niet lukken. Zijn blaas heeft zo'n opdonder gekregen, is dermate uitgerekt dat hij het zelf niet kan. Hij heeft wel aandrang, maar kan zelf niet plassen zeg maar.
Toch zou onze Ozzy niet onze Ozzy zijn om met een stunt te komen. Die morgen vroeg ontsnapt uit zijn hokje en naar de koffiedrinkende dierenartsen en assistentes gewandelt. Daar lekker bij gaan zitten en om aandacht geschooid. Geen kat die ooit uit zo'n hokje ontsnapt is...

Die avond hebben ze ons gevraagd hem weer op te halen. Hij werd gek in zijn kooitje, hij heeft een hekel aan opgesloten zitten. Hij heeft nu een doorloopkatheter. Zodat zijn blaas kan bekomen. We hebben een kooi meegekregen, maar hij struind gewoon lekker door de keuken of met een handoekenlaag bij ons op schoot. Opgesloten zijn is niets voor hem. Ook al resulteert dit in constant dweilen en viezigheid.

Maandag is de grote dag. De catheter gaat eruit en zijn urine word getest. Alles hangt van zijn doen af, als hij zelf weer kan plassen heeft hij een kans op een humaan leven. Lukt dit niet is het een hele moeilijke beslissing maar moet hij afgemaakt worden.

Ik ben er stuk van, schrik van elk teken wat slecht zou kunnen zijn. Zijn urine lijkt nu weer puur bloed en straks moet er weer antibiotice toegedient worden. Ik blijf hem maar reiki geven en op hem letten. Maar het voelt niet goed, zo dreigend zo onzeker. :(

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Avalon_ op 20-06-09 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

rozahorse

Re: Onze Os, nu zo ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:51

ach wat sneu zeg.
Ik hoop toch dat het beestje erbovenop komt heel veel sterkte.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:53

Avelon, heel veel sterkte met je katje :(:) ik hoop ook heel erg dat hij er boven op komt :(:)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:55

Wat een verhaal, zijn al stukjes nu wel uit de blaas en urinebuis? met andere woorden is er een foto gemaakt? Misschien zit er nog steeds iets wat hem heel veel pijn veroorzaakt? Het is wel duidelijk wat de oorzaak is, dus misschien zit die er nog steeds?
door de catheter moet de blaas weer slinken, dan gebeurd bij mensen ook waardoor je dan blaastraining moet gaan geven voordat de catherter er weer uit kan wanneer dit lange tijd is gebeurd.

Veel succes met hem!
edit lees dat hij pas 9 maanden is? Misschien ergens een second opinion aanvragen?

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:57

Ah, dat klinkt verre van goed. Hopen datie snelw eer de oude wordt! :(:)

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:59

Ach wat sneu ik duim voor jullie dat het goed komt

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 12:01

Citaat:
Wat een verhaal, zijn al stukjes nu wel uit de blaas en urinebuis? met andere woorden is er een foto gemaakt? Misschien zit er nog steeds iets wat hem heel veel pijn veroorzaakt? Het is wel duidelijk wat de oorzaak is, dus misschien zit die er nog steeds?
door de catheter moet de blaas weer slinken, dan gebeurd bij mensen ook waardoor je dan blaastraining moet gaan geven voordat de catherter er weer uit kan wanneer dit lange tijd is gebeurd.

Veel succes met hem!
edit lees dat hij pas 9 maanden is? Misschien ergens een second opinion aanvragen?

Hij is inderdaad erg jong om nu al hiermee te zitten. Kon voortkomen uit blaasgruis en dergelijke. Ze hebben zijn blaas leegemaakt en schoongemaakt toen we hem brachten. Foto is er naar mijn weten niet gemaakt, zal er vanmiddag meteen even om bellen. Hij heeft de catheter eerst in gehad zodat zijn blaas leeg kon worden gemaakt en deze is daarna schoongemaakt. Daarna hebben ze zijn blaas 'leeggedrukt' maar hij kon uit zichzelf nog niet plassen. Hij had wel drang en zat steeds op de kattebak. Daar hebben ze hem toen medicatie voor gegeven maar plassen lukt hem nog niet uit zichzelf. Nu loopt hij dus met een doorloopcatheter zodat inderdaad zijn blaas begint te slinken. Maandag moet hij weer zelf kunnen plassen als alles goed is verlopen. Maar bij hem is die kans 50/50.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:35

Avalon.. ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik hoop voor je dat alles goed komt met je poezel.. Hij is nog zo jong.. Ik duim voor jullie!! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:32

Sterkte met deze onzekerheid, wat is het ook een nare aandoeinig! Heb het zelf ook meegemaakt maar gelukkig is mijn kat jaren geleden hiervan genezen en eet nu weer alles

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:36

Jeetje avalon , heel veel sterkte :(:).
Hopenlijk komt alles goed :(:)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:37

wat rot om dit zo op je bord te krijgen..
Zal duimen voor jullie en Ozzy!!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 14:55

Chiqa schreef:
Sterkte met deze onzekerheid, wat is het ook een nare aandoeinig! Heb het zelf ook meegemaakt maar gelukkig is mijn kat jaren geleden hiervan genezen en eet nu weer alles

Wat fijn om te horen, duurde het lang voordat hij weer de oude was en hoe ging het tijdens deze moeilijke dagen?

Bedankt voor alle fijne reacties, doet me erg goed. We hebben hem daarnet een spuit antibiotica gegeven. Hij voelt steeds aandrang en blijft maar op de kattebak zitten. Verder slaapt hij een boel maar speelde hij zonet ook even. Vriendje boog voorover en had lange touwtjes aan zijn vest, daar heeft hij, zoals we van hem gewend zijn, zijn scherpe nageltjes ingezet. :)
Deed me erg goed om dit te zien. Verder heeft hij net eindelijk wat gegeten van zijn nieuwe dieetvoer en drinkt hij ook een boel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:03

Hoi Avalon, moeten jullie zijn blaas ook leegdrukken? (Omdat zijn blaas verwijd is) dat moest ik namelijk wel, dat vele drinken kan komen omdat zijn nieren een optater hebben gekregen, vaak gaan acuur nierfalen en blaasgruis nauw samen.
Mijn Simba had het ook heel erg, een verkeerd portie vlees of brokken (Meestal meegepikt op straat) en hij zat weer vol en pieste bloed, moest elke maand wel 2-3 heen om hem te laten behandelen en voro medicijnen.
Was halverwege jaren 90 en nog niet zoveel bekend over blaasgruis, denk dat het toen pas echt uit brak.
Ik heb toen een klassiek homeopaat in de arm genomen, met het idee dat hij toch niet meer te reden was, werd er moedeloos van.
Maar met een paar weken is hij toch helemaal genezen, op den duur raakte hij zelf van zijn dieetvoer af en kon hij weer gewoon eten :)
Ik hoop dat er voor jou kat ook zo'n oplossing komt, ik zou als ik jou was hem goed in de gaten houden en zeker nog niet opgeven.
Maar voorlopig zal je er nog genoeg werk aan hebben, sterkte!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 15:17

Zoals in mijn beginpost vermeld heeft hij een doorloopcatheter. Hij loopt constant te lekken. Hij had nog net geen nierfalen is mij verteld, zijn blaas heeft de grootste optater gehad. Deze moet eerst slinken en genezen. (Ik heb daarom ook zo mijn twijfels over de catheter, deze irriteerd even goed de blaas, maar het scheen het beste te zijn..) Ze hebben het ook over het leegdrukken gehad, maar dat wilde bij hem niet altijd even goed lukken. En tel daarbij op dat we daarin geen geoefende handen hebben, dus in het ergste geval zou het dan alleen maar verergeren.

Ik zal hem ook zeker niet zomaar opgeven, hij is mij heel erg dierbaar. Hij is de komende dagen geen moment alleen. Dat wil ik ook niet, hij is gewoon heel erg ziek.

Ze wisten bij onze man niet zo goed waar het wegkwam, we hebben daar namelijk een lang gesprek over gehad. Het zou kunnen komen van de goedkopere merk brokjes die we wel eens hebben, het te weinig drinken of een andere oorzaak. Het was niet aan te wijzen. Maar mocht alles na verloop van tijd goedkomen blijft hij sowieso nog een lange tijd op een speciaal dieet. Dit mag nooit weer zo ver komen.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:14

wat rot Avalon!
Ga heel hard voor je duimen dat het goedkomt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:23

Zo te lezen is hij in goede handen bij je Avalon, daar zal het dus niet aan liggen :) Het zal de eerste weken idd veel aandacht vragen even niet plassen of persen op de bak kan al weer een teken zijn dat ie aan het verstoppen is.
Werd jou meteen dieetvoer voorgesteld? Ik heb hier namelijk een vraag over.
De kat van buren van mij was er namelijk presies zo aan toe als die van jou. 5 dagen met een cateter gelegen in een kliniek.
Dier is opgehaald, en zij moest alleen de blaas leegdrukken, hij had wel acuur nierfalen (Wat zich kan herstellen overigens)
ze zei dat ze geen dieetvoer hoefte te geven en dier eet dus nu weer gewoon supermarktvoer.
Ook geen medicijnen (Waren ze kwijtgeraakt volgens mijn buuf) ik heb hier zoveel vraagtekens bij kan je je dat voorstellen???

Hoe gaat het nu met jou kat?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:03

oef dat is niet zo goed veel sterkte

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:06

Sterkte ik duim voor je :(:)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 21:45

Chiqa schreef:
Zo te lezen is hij in goede handen bij je Avalon, daar zal het dus niet aan liggen :) Het zal de eerste weken idd veel aandacht vragen even niet plassen of persen op de bak kan al weer een teken zijn dat ie aan het verstoppen is.
Werd jou meteen dieetvoer voorgesteld? Ik heb hier namelijk een vraag over.
De kat van buren van mij was er namelijk presies zo aan toe als die van jou. 5 dagen met een cateter gelegen in een kliniek.
Dier is opgehaald, en zij moest alleen de blaas leegdrukken, hij had wel acuur nierfalen (Wat zich kan herstellen overigens)
ze zei dat ze geen dieetvoer hoefte te geven en dier eet dus nu weer gewoon supermarktvoer.
Ook geen medicijnen (Waren ze kwijtgeraakt volgens mijn buuf) ik heb hier zoveel vraagtekens bij kan je je dat voorstellen???

Hoe gaat het nu met jou kat?

Wel fijn om te horen dat hij helemaal weer goed is opgeknapt! Oscar moet voor lange tijd óf zelfs voor altijd op apart voer. Dit hebben ze ons bij de dierenkliniek meegekregen met een heleboel medicijnen. Ze kijken hoe hij er op reageert, als hij er goed op reageerd blijft hij dit ook eten. Lijkt mij dus wel van dermate belang dat ze dit krijgen. Maandag wil ik het ook wel even voor je navragen?
Ozzy krijgt nu medicijnen, om de urine te zuiveren, antibiotica en pijnstillers. Omdat hij toch wel een boel pijn heeft. Ik weet niet welke hij moet blijven gebruiken. Die zou de kat van je buurvrouw in de kliniek gehad kunnen hebben.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 12:44

Even een kleine update;
Zijn urine is een stuk helderder dan gister. Wat gister helderrood bloed leek is nu nog een plasje met een lichte rode ondertoon. Ziet er een stuk beter uit. Ook voelt hij zich erg goed, was resulteerd in het steeds willen ontsnappen naar buiten en overal opspringen en vastraken met zijn lampenkap. Maar goed, morgen is het definitief...

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:55

Dat is goed nieuws Avalon! Het komt goed! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:15

Hoi Avalon, ik geloof wel dat je medische zorg niet compleet kan negeren na zo'n ziektebeeld, de oorzaak is immers het grusi en ja dat ontstaat door voer, als je dus weer gewoon voer geeft (En dat doet ze) Zal het weer terugkomen, ze heeft helemaal geen medicijnen gegeven als ik dat zo van jou hoor!!
Goed bezig ben je hoor, zoals het hoort!
Heb er zelf ook veel last mee gehad, steeds weer dat waken of zijn plas in orde was.
Maar er is dus nog hoop, dmv homeopatie bijvoorbeeld, zag dat er op kattenplaza ook weer iemand met succes aan was begonnen!
Succes morgen.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 15:19

Ik wacht morgen af, wil absoluut geen verkeerde beslissingen nemen. Kan je me misschien een PB sturen wbt. de homeopatie? Ik ben daar best wel in geinteresseerd namelijk.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 08:59

Ozzy is vanaf 8 uur vanmorgen bij de dierenarts. Catheter gaat eruit en ze gaan kijken of hij kan plassen...
Alle opties hebben we verder open gehouden om hem te helpen. Zoals eerder in het topic gezegd is, heb ik ook gevraagd om een foto. Die zou worden gemaakt en getoond, mocht hij niet zelfstandig kunnen plassen.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 16:43

Ik kan weer opgelucht ademhalen, tot zover! Dierenartspraktijk belde net dat hij zelf heeft geplast en het tot dusver erg goed lijkt te gaan. We mogen hem zo ophalen en gaan hem dan even afspoelen. Mocht dat slagen. Hij zit namelijk onder het bloed vermengd met urine door die katheter. Verder moet hij de rest van zijn leven op apart voer en krijgt hij nog een kleine week antibiotica. Bedankt voor alle steun en medeleven!