Puppies op komst!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona__

Puppies op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:21

Aankomende zondag is mijn Border collie Jessy uitgerekend. Vanaf donderdag mag ze gaan bevallen.

Inmiddels is ze bijna 8 kilo aangekomen en heeft enorme borsten, :D

Is er iemand die een tip heeft om dr wat meer aan het eten te krijgen? Ze krijg nu eenmaal daags een halve liter soep (is zout, zodat ze goed blijft drinken) met een schep suiker (voor de energie), ze krijg 3-4 maal daags ongeveer 100 gram Eukanuba adult Medium, met een klein beetje puppyvoer erdoor. Dit gemengd met een beetje warm water en een beetje vlees om het lekker te maken.

De brokken wil ze eigenlijk niet hebben, en ze moet nu echt eten, anders gaat het hartstikke mis! Iemand een tip om dr aan het eten te krijgen??

Voor de rest verloopt de dracht hartstikke soepel, ze gedraagd zich keurig, de werpkist vind ze wel oke.

Spannend!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:24

oehh heel spannend!
is er geen ander voer wat ze erg lekker vind?(blikvoer, vers vlees..)

vind het wel grappig om te horen dat het zo duidelijk is dat ze bijna gaat bevallen/zwanger is :+
mn oppashond (bordercollie) ging plotseling op een avond bevallen!
ze was misschien ietsie aangekomen, maar dat was alles!
gelukkig waren dit wel semi-professionele fokkers, dus ze hadden alles wel in huis(plus de broodnodige puppykennis!)

edit: geen idee of dat met honden zo werkt, maar zou het ook zo kunnen zijn dat als ze meer gaan bewegen/wandelen ze ook meer honger hebben?

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:29

Geen idee of beweging zou helpen, ze beweegt hartstikke veel, haha! Ze geeft opzich niet aan dat ze bijna moet bevallen hoor, ze is 8 kilo aangekomen, maar dat is niet echt te zien.. Ze heeft wel grote borsten ;) Voor de rest is het niet heel duidelijk, ze springt nog gewoon over de rugleuning van de bank :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:39

Dat eten klinkt niet echt als hondenvoer, bovendien ook erg weinig. 3 tot 400 gram per dag, dat zou het dubbele mogen zijn.
Of heb je dat bijvoeren (Soep met suiker) imo met de DA gedaan?
Spannend hoor puppen, veel succes dr mee!

baroen

Re: Puppies op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:45

ga haar KVV voeren ( rodi, energique, smuldier bv) dan wel de compleet versie, daar zit alles in wat ze nodig heeft. de meeste (drachtige) honden eten dit graag.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:49

wat hier boven al gezegd wordt ga versvlees voeren is goed voor de hond en
dadelijk ook voor de puppies.
De teven van onze fokker staan als ze zwanger zijn ook altijd op energique ze vinden het heerlijk.
Als ze stopt met eten is dat een teken dat ze snel gaat bevallen.
En let op dat ze niet te veel zout binnen krijgt is heel slecht voor haar en de puppies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:51

Kijk alsjeblieft uit met de tips van humpy en baroen, als je hond altidj brokken heeft gegeten kan ze nog wel eens heel erg aan de diarree raken denk niet dat je dat risico nemen moet als ze bijna moet bevallen.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:53

chiqa: dat valt wel mee hoor wij hebben onze teef een jaar geleden ook de een op de andere
dag over gezet op versvlees en die heeft nergens last van gehad.
Ik denk dat het beter is dan een halve liter soep waar zout in zit.
Je kan allicht een kleine zak komen en een schijf proberen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:49

:? Van wie heb je de tip gekregen om haar soep (zout) met suiker te geven? _-:(
Geef haar lekker vers vlees,(Rodi, Carnibest) of anders blikvoer van goede kwaliteit. Daar zit ook veel vocht in. Als je je hond geen brokken zou geven wordt er ook geen extra vocht aan haar onttrokken om dat te verteren. Dan hoeft ze ook niet zoveel te drinken. Dit is overigens pas echt belangrijk als ze straks de pups gaat voeden. Dan kan je haar ook puppymel te drinken geven, zit veel voedingswaarde in, en uiteraard genoeg vocht.

Ik denk dat je met een maag wat zoute soep met suiker gewend is zomaar kan overschakelen op vers vlees :j Maar stop alsjeblieft met die soep!!!

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:42

Heb is een beetje op internet zitten lezen, maar het is echt heel slecht voor je hond
als hij te veel zout binnen krijgt.
Er wordt nu ook heel erg gewaarschuwd dat mensen een hond zout geven als ze moeten braken er staat
bij te veel zout aan een hond kan lijden tot de dood.
Dus ik zou er echt mee stoppen en wat anders gaan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:48

Bovendien lijtk me suiker en zout nou niet de juiste voedingsstoffen hebben om de puppen goed te laten groeien in de buik van de moeder.
Maar zoals ik al zei ben ik wel nieuwsgierig hoe je op dit idee gekomen bent om dr suiker en soep te voeren, wss iom met de DA?
Met dat vers zou ik wel oppassen!!!!

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 11:48

Het soep voeren is inderdaad in overleg met de dierenarts. Ze was vorige week heel erg in de diarree, en om uitdroging te voorkomen, soep. ;) Daar zit zout in, en zou ze dus in ieder geval genoeg blijven drinken. Vers vlees voeren begin ik op dit moment niet aan, goeie tip, maar om nu op iets heel anders over te stappen lijkt me geen goed idee..

Het eten gaat nu best prima eigenlijk.. Ze kan maar kleine beetje tegelijk op, dus ze krijgt nu 5 keer per dag eten. :)

Nog een paar nachtjes..... ;)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:29

om haar beter brokken te laten eten kan je de brokken even een halve minuut in de magnetron stoppen. De vetten in de brok gaan dan meer geur en smaak afgeven dit vinden de honden dan lekkerder.

Wij voerde onze teven voor de bavlling niets anders dan brokken en extra geitenmelkpap. Dit zodat ze voldoende calcium binnenkregen en omdat de honden het erg lekker vonden (let wel deze honden waren gewend om regelmatig geitenmelk te drinken. De ts moet dit niet aan haar hond gaan geven).

De pups kregen bij ons met 2 a 3 weken als extra puppymelkpap en later ging hier langzaam aan wat vers vlees doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:41

Ilona, en wat voor soort soep stelde de DA dan voor, ik heb er namelijk geen idee bij :)
Groentesoep?
Als je hond nu al aan de diarree is zou ik idd zeker geen vers vlees gaan voeren :j

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:13

:n als er al platte kak is moet je niet gaan overstappen. Maar ik zou toch met die soep stoppen. De suiker die je geeft, dat is hopelijk dan wel druivesuiker? Je kan misschien bij de dierenwinkel eens kijken voor wat proefzakjes voer, en daar een paar brokjes van geven. Misschien vind ze de brokjes gewoon niet zo lekker en andere wel. En dan langzaam overstappen op de brokjes die ze lekker vindt.
Wat ook nog mogelijk is om wat siroop door haar water te doen. Bij voorkeur bosbessensiroop, omdat bosbessen een stoppende werking hebben. Misschien vind ze het water dan ook wel lekkerder.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:16

roosvice stop kan je ook goed door het water doen.
Je kan ook wat vleesnat over de brokjes doen om ze aantrekkelijker te maken.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 17:00

Even over die soep, sorry, ik had iets duidelijker moeten zijn, het is bouillon. Kip welteverstaan.. ;) De suiker die erdoor gaat is inderdaad druivensuiker.

@Ineke; Dankje voor de magnetron tip! Dit ga ik zeker even proberen! :D

Verder gaat het eten best prima, de ontlastig is ook al een heel stuk beter. Moest van de dierenarts stoppen met de diarree remmers zodra de ontlastig beter werdt, sinds gisteravond heeft ze dus geen tabletten meer gehad.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:14

Nou mensen, ik heb goed nieuws. Jess is op dit moment aan het bevallen. Er zijn nu 2 reutjes en 2 teefjes. Helaas ook 1 teefje doodgeboren. In totaal dus eigenlijk 5 puppen. Mams maakt het zeer goed,en is druk bezig haar babies te verzorgen.

We gokken dat er nog 3 uit gaan komen...

:D

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:17

Aaah gefeliciteerd.
Maak je wel foto's ben wel benieuwd

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:21

Ik zal even wat foto's,maken, en een linkje naar mijnalbum. Uploaden per stuk duurt anders zo vreselijk lang ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:22

Wij gaven de collies na een bevalling koffie met koffiemelk. En die kippensoep is echt niet verkeerd.
Probeer de eerste dagen wel wat vlees te geven, bv kippengehakt gekookt of wat hart.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:40

Bedankt voor de tip! :D

Ze was net erg blij dat ik er eindelijk eens aan dacht dr wat water te geven, haha. Pup nummer 6 lijkt onderweg te zijn......

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:43

Welke kleur zijn je pups?

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:50

Allemaal zwart wit tot nu toe. De papa is een driekleur reu,die zelfs een chocobruine nakomeling heeft :D

Heb 1 pup die sprekend op dr mams lijkt qua aftekeningen....

Pup 6 lijkt toch nog even op zich te laten wachten,mams heeft het veel te druk met dr 4 babies, haha..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:54

Ik heb een choco uit twee x zwart wit.