Hond met terugkerende besmettelijke huiduitslag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tin

Hond met terugkerende besmettelijke huiduitslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:26

Mijn vriend heeft een amerikaanse bulldog x bordeaux dog die steeds last heeft van huiduitslag.
We zijn er 3 keer bij een dierenarts voor geweest, dan kregen we pillen ( prednoral ) waarvan het over moest gaan.
Van deze pillen ging hij veel overgeven waar we dan ook weer pillen voor kregen.
De 3e keer bij de dierenarts kregen we anti-allergievoer en weer prednoral.
De keren ervoor ging het met de pillen steeds over maar kwam de huiduitslag weer terug.
Nu ging het niet meer weg en besloten we naar een andere dierenarts te gaan voor een second opinion.
Deze dierenarts raadde ook anti-allergievoer aan en raadde ons aan om te stoppen met de pillen om te kijken of het voer effect zou hebben.
Het voer hielp wel, de huiduitslag ging weg.
Omdat het voer van de dierenarts heel erg duur is, wilde we op aanraden van een familielid die kennis heeft van honden natuurlijk voer proberen, zonder extra stoffen en dingen erin.
Helaas helpt dit ook niet.
De enige optie is dus weer terug naar het dierenartsvoer, iets wat geen ramp is, we willen namelijk dat de hond zich goed voelt.
Waar ik wel opzoek naar ben is een naam voor deze huiduitslag, aangezien onze andere hond het nu ook ineens heeft.
Ik dacht dat een allergie van binnenuit kwam en dus niet besmettelijk was.
Nu krijgt onze andere hond het ook en hebben we straks 2 honden aan anti-allergievoer zitten..
Misschien hoort het ook bij het type ras?
De andere hond is een amerikaanse bulldog x boerboel.
De huiduitslag is rood en zit vooral rond zijn geslachtsdelen, hij likt er steeds aan en hij moet vaak overgeven als hij er last van heeft.
Het rare is dat het steeds terug komt.
Eerder kreeg hij vlees uit blik van de c1000 toen had hij nergens last van, maar hij ging daar wel een beetje van stinken.
Alle soorten brokken krijgt hij uitslag van.
Hij zit dan ook heel vaak te smakken alsof hij aan het kauwen is en je kunt duidelijk zien dat hij zich niet lekker voelt.
Iemand enig idee wat het is?
De vorige dierenarts had bloed afgenomen maar dit niet onderzocht omdt het heel duur is omdat te onderzoeken ofzo.
Verder als anti-allergie voer als optie komen we niet.
Iemand nog andere ideen wat het kan zijn of iemand met een goede tip wat je er verder nog tegen kan doen?
Bedankt voor het lezen
Groetjes Simone

Laika

Re: Hond met terugkerende besmettelijke huiduitslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:01

Wat vaak helpt met voedselallergie is hem op vers vlees te zetten. Je kan natuurlijk ook even kijken naar de samenstelling van de brokken van de DA en de samenstelling van die andere brokken. Het verschil geeft blijkbaar de uitslag. Dus op zoek naar brokken vergelijkbaar met die van de DA.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:13

De uitslag zoals je het omschrijft lijkt op een staphylococcen-infectie en dat kan iedere hond overkomen. Het is zelfs zo dat deze bacterie op iedere (honden)huid voorkomt, maar te weinig aanwezig is om problemen te veroorzaken.
Bij onze hond begon het na zwemmen in de smerigste sloot van het dorp, eerst een paar kleine rode plekjes maar de plekken werden steeds groter, ook doordat het jeukte en hij eraan likte, tot zijn hele buik en binnenkant van zijn poten rood en kaal werden. Ook hij voelde zich zichtbaar niet lekker, leek een beetje koortsig, veel hijgen ook. Mijn hond was dus totaal uit balans na te hoge infectiedruk door zijn duik.
Een dure prednisonkuur bestaande uit spuit + 3 weken pillen van de DA hielp maar gedeeltelijk, na stoppen kwam het allemaal weer terug.
Toen heb ik mijn eigen vakgebied maar toegepast en wat prima hielp was de plekken inspuiten met W-spray van Silverlinde (via hun website te koop maar volgens mij ook bij b.v. Superhorse). Let wel: als het hiermee niet geleidelijk aan beter gaat (binnen 2-3 weken) dan moet er verder gekeken worden, en dan kan inwendig ondersteunen met b.v. aromatherapie baat geven.
De rol van het voer is ondersteunend, bij goed voer heeft de hond voldoende energie, hij stinkt niet, de ontlasting is goed (en niet teveel, dan bevat het teveel vulstoffen, zoals koolhydraten), enz. Goed voer ondersteunt de algehele gezondheid en weerstand. Past het voer niet bij je hond dan ondermijn je de weerstand, met als gevolg dat je dier gevoeliger wordt voor infecties, zoals b.v. zo'n bacteriële infectie.
Er bestaat ook niet 1 merk voer dat voor alle honden het beste is. Je schrijft er niet bij welk soort natuurlijk voer je gegeven hebt, mijn hond doet het b.v. goed op Duck (vries) en Farmfood (brok) maar dat kan bij jouw honden weer anders zijn.
Een hond alleen vlees voeren is te eenzijdig, naast ander dierlijk voer (rauwe botten, pezen, orgaanvlees) horen ook groente en fruit bij het menu. Vers vlees dat bevroren wordt aangeboden is daarom vaak al aangevuld met dit alles (b.v. Duck).

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:44

Groente en fruit 'horen' helemaal niet bij het menu. In het wild zullen honden alleen bij gebrek aan vlees aan groente (en dan eerst besjes e.d.) beginnen. Het enige 'groen' wat honden binnenkrijgen is voornamelijk de inhoud van magen.

In veel gevallen is vers vlees een uitkomst bij voedingsallergieën, niet altijd natuurlijk. Het beste kun je een elaminatie dieet toepassen. Daarover kun je meer lezen op deze website: http://www.dierenklinieklemmer.nl/page9 ... ergie.html

Als je een hypo allergeen voer van de dierenarts voert, zul je er nooit achterkomen. Het kan ook een allergie tegen conserveringsmiddelen of bereidingsmiddelen zijn van droogvoer, maar aangezien de uitslag verdwijnt bij het voeren van dit voer, lijkt me dit niet het geval. In de meeste gevallen, zoals je op de website die ik noemde ook kunt lezen, zijn het bepaalde eiwitten, maar die kunnen enorm van elkaar verschillen per soort vlees.

Dus, ga eens kijken naar een elaminatie dieet, het is even werk, maar als je op die manier kunt achterhalen wat de boosdoener is, dan kun je er rekening mee houden en dan heb je 2 jeukvrije honden :)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:50

Is er al een keer een huidafkrabsel van de hond genomen om schimmels en mijten e.d. uit te sluiten?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:52

Laika schreef:
Wat vaak helpt met voedselallergie is hem op vers vlees te zetten. Je kan natuurlijk ook even kijken naar de samenstelling van de brokken van de DA en de samenstelling van die andere brokken. Het verschil geeft blijkbaar de uitslag. Dus op zoek naar brokken vergelijkbaar met die van de DA.

Het vervelende is dus dat die er niet zijn :)
Royal canin hypoallegeen is de enige die dit heeft. Het zijn namelijk altijd de eiwitten waar ze op reageren. Deze zijn bij dit voer zo klein geknipt als het ware dat ze er niet op kunnen reageren. Alle andere voeders die beweren dat ze hypoallergeen zijn is gelogen :)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:53

Hobby schreef:
Is er al een keer een huidafkrabsel van de hond genomen om schimmels en mijten e.d. uit te sluiten?

Als de hond reageerd op het voer is dat eigenlijk te verwaarlozen ;)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:06

Aangezien hun andere hond nu ook huidproblemen krijgt, vraag ik me af of het wel alleen een voerallergie is. Bij huidproblemen zou ik persoonlijk altijd een afkrabsel laten maken. Ik ken helaas meerdere honden die een voerallergie zouden hebben en vervolgens schruftmijten bleken te hebben...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:23

Ik zou ook eens kiezen voor een huidmonster. En eventueel een antbiogram van maken zodat je gericht kunt behandelen. Prednoral is bijvoorbeeld ook maar een tijdelijke symptoombestrijder.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 00:05

is er al wel eens bloed afgenomen? voor een allergie test?

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 13:19

Hallo,
Sorry voor de late reactie ik heb geen internet thuis tijdelijk.
Er is bloed afgenomen maar dat is nooit onderzocht.
Huidafkrabsel heb ik de dierenarts nooit over gehoord.
De dierenarts had het alleen maar over voer en medicijnen en dat alles onderzoeken zo duur zijn.
Ik ga kijken wat de mogenlijkheden zijn, als je via een huidafkrabsel kan zien wat voor bacterien ofzo er lopen dan moet dat gewoon gebeuren en kunnen we handelen naar wat we weten.
Nu weten we niks en heeft de hond er nog steeds last van.
Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties ik weet nu al meer dan eerst.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:24

Hmm als ik jouw update zo lees wordt het volgens mij tijd voor een andere, lees: betere, dierenarts :j
Waarom bloed afnemen als hij het toch niet onderzoekt :?

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:40

mijn pup heeft ook last van pukkeltjes/puistjes wordt van soorten voer ook erger
afkrapsels gehad en allerlei soorten voor.. nu doet ze het super goed op "Orijen".. daar zitten helemaal geen granen/gluten in.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:48

Jordy schreef:
Hallo,
Sorry voor de late reactie ik heb geen internet thuis tijdelijk.
Er is bloed afgenomen maar dat is nooit onderzocht.
Huidafkrabsel heb ik de dierenarts nooit over gehoord.
De dierenarts had het alleen maar over voer en medicijnen en dat alles onderzoeken zo duur zijn.
Ik ga kijken wat de mogenlijkheden zijn, als je via een huidafkrabsel kan zien wat voor bacterien ofzo er lopen dan moet dat gewoon gebeuren en kunnen we handelen naar wat we weten.
Nu weten we niks en heeft de hond er nog steeds last van.
Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties ik weet nu al meer dan eerst.

klinkt als een (in mijn ogen) foute dierenarts..
elke keer maar medicijnen en ander voer mee geven klopt niet.. ja .. zijn kas word er mee gespelt
en allegie bloedtest is idd prijzig.. maar je weet binnen 2 weken wat je hondje heeft ;)
en de behandeling kan daar op aan gepast worden

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:28

jah kan je dat via een allergie tets doen?
ik heb die van mij gweoon verzekerd..
dus in principe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:58

youngster schreef:
Het vervelende is dus dat die er niet zijn
Royal canin hypoallegeen is de enige die dit heeft.

Klopt, heb er ook goede ervaringen mee, al sik jou was zou ik hem gewoon weer lekker op dat hypoallergeen voer zetten, het gign daar tenslotte toch goed mee? Dan kan je al heel veel uitsluiten.