eendeneieren uitbroeden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

twinkelchw

eendeneieren uitbroeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:07

Een paar dagen geleden heb ik 6 eendeneieren mee naar huis genomen, het begon zo...
Toen ik op mijn stage aan het werk was zag ik dat twee van de honden van mijn stagebegeleider iets in hun bek hadden, het bleken eendeneieren te zijn. Iets verder op zag een nest met daar een eindje vandaan een bezorgde moedereend die toe moest toe kijken hoe ook haar andere eieren uit het nest 'gejat' werden door de andere honden. Omdat deze honden dag en nacht op het erf van mijn stage rondlopen kon ik helaas niet de honden naar binnen sturen omdat ze de volgende dag toch wel terug zouden komen. Het nest was ook nog eens op de mesthoop gemaakt en de zelfde dag nog zou de mest worden weggehaald. Kortom: De eendjes hadden geen schijn van kans. Nu waren er nog vier eieren over en ik kon het niet over mijn hart verkrijgen ook deze stuk te laten bijten...
Thuis heb ik ze onder een warme lamp gelegd met daaronder een vochtige doek (die ik een paar keer per dag vochtig maak) en daarover zaagsel. Ik heb een thermometer opgehangen om te weten wat de temperatuur (35.5 graden) is in de kist. Twee keer per dag draai ik de eieren om. Ik heb al wat informatie opgezocht over het schouwen van eieren maar toch twijfel ik er nog over of sommige eieren nog 'leven'. In de eieren zie je aderen lopen en een soort van spin. Aan de andere kant van het ei is dit niet zo en zie je een grote zwarte vlek (dit is volgens mij niet bij alle eieren zo). Leven deze eieren nog?
Ik heb genoeg tijd, ruimte om voor de eenden te zorgen. Ook ben ik op de troep voorbereid die ze, als ze werkelijk uitkomen, gaan geven. Nu wil ik alleen nog een paar dingen weten.
- Hoe groot is de kans dat de eieren uitkomen, iemand ervaring?
- leven de eieren met een zwarte vlek nog?
- Zien de eendjes jou als moeder als ze uit komen?
- Kan je ze ooit nog vrij laten in de natuur?
Ander informatie is welkom!
hopelijk kan iemand mij een paar nuttige tips geven.
Ik ken wel iemand die ooit succesvol op deze manier eenden eieren heeft uitgebroed maar dat was voor hem al zeker 50 jaar terug :D

groetjes

sunny_l0ve

Re: eendeneieren uitbroeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:43

Ik heb het wel met kippeneieren gezien dat als er leven in zit er een klein stipje in het midden zit. Veel succes met het uitbroeden in ieder geval, ik hoop dat ze uitkomen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:41

Zo uit je verhaal is het voor mij niet te zeggen of je eitjes nog enige levensvatbaarheid hebben. Wat ik je wel wil meegeven is het volgende: als een eendje uit het ei komt is het eerste levende wezen dat hij ziet zijn moeder.
De eendjes zullen jou dus als hun moeder geaan zien en volkomen afhankelijk van jou worden. De vraag is of je dit echt wilt en of je ze uiteindelijk kunt bieden wat ze nodig hebben. :)

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:36

dankjewel voor jullie reacties, ik ging vandaag weer kijken naar de eieren en de aderen gaan nu langzaam weg en je ziet nu alleen nog aan 1 kant een grote donkere vlek
?

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 07:28

weet iemand waar ik geschikt eten vandaan kan halen voor jonge eendjes? Hoe leer je een eend eigelenlijk zwemmen want de moeder geeft toch vet af waardoor ze dit kunnen? De eerste week een plasje water in het hok doen waar ze kunnen wennen of niet?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:27

Over de eieren kan ik je zelf niks vertellen.
Ik had twee jonge eenden 1/2 oud.
Had ze op een kruik met een lamp er boven.
Ik voerde ze met alles wat uit de sloot kwam, en geweekt kippen biks.
Daarbij had ik de deksel van een aardappelbak in staan met water.
De een zwom achteruit en ze gingen ook koppie onder.
Toch konden ze na een tijdje wel zwemmen.
Later kregen ze ook dubbel gebroken kippen voer.
Heb ze later in de schuur gezet en weer later het hok open gelaten.
Ze zijn toen een paar dagen weg geweest, maar ze kwamen weer terug.
Uiteindelijk gingen ze toch hun eigen weg, maar ze bleven wel komen.
Liepen in huis en zo.
Het vrouwtje kwam ook met haar kuikens.
Na jaren is het vrouwtje niet meer geweest ( denk dat ze dood is )maar het mannetje met na ik denk een kind nog steeds.
Als het eten niet snel komt tikt ze op de deur, en ze lopen nog steed achter me aan.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:59

De donkere vlek is de luchtzak, adertjes en het zwarte stipje horen zo.
Ik zou even googlen, daar vindt je info genoeg.
Ik denk trouwens dat je de eieren wel wat warmer moet houden, 37,2 is beter.
Lichaamstemperatuur.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:13

onne schreef:
Over de eieren kan ik je zelf niks vertellen.
Ik had twee jonge eenden 1/2 oud.
Had ze op een kruik met een lamp er boven.
Ik voerde ze met alles wat uit de sloot kwam, en geweekt kippen biks.
Daarbij had ik de deksel van een aardappelbak in staan met water.
De een zwom achteruit en ze gingen ook koppie onder.
Toch konden ze na een tijdje wel zwemmen.
Later kregen ze ook dubbel gebroken kippen voer.
Heb ze later in de schuur gezet en weer later het hok open gelaten.
Ze zijn toen een paar dagen weg geweest, maar ze kwamen weer terug.
Uiteindelijk gingen ze toch hun eigen weg, maar ze bleven wel komen.
Liepen in huis en zo.
Het vrouwtje kwam ook met haar kuikens.
Na jaren is het vrouwtje niet meer geweest ( denk dat ze dood is )maar het mannetje met na ik denk een kind nog steeds.
Als het eten niet snel komt tikt ze op de deur, en ze lopen nog steed achter me aan.

misschien een stomme vraag, misschien ook niet :D maar kan je eenden ook zindelijk maken? een vaste plek waar ze kunnen poepen etc.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:13

Dat zou ik niet weten eigenlijk, ze deden het meestal in de ruimte waar ze zaten,hier buiten poepen ze wel waar ze staan.
Vooral als ze moetten wachten op hun eten.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:20

Eenden zijn écht vreselijk dom, zindelijk maken gaat moeilijk worden. :Y)

Kleine eendjes zijn gelukkig erg makkelijk op te voeden, het zijn nestvlieders dus eten ze eigenlijk meteen al zelf. :)

Over de eieren heb ik geen idee, ik heb kleine eendjes eigenlijk alleen maar gezien als ze al uit het ei zijn gekomen. (Ik heb wel een keer een eendenei onder een kip gelegd, is nog uitgekomen ook :+ )

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:02

Eendeeieren onder de kip gaat prima, anders om niet.
Moedereend zal te water gaan en de kippekuikens kunnen helaas niet zwemmen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:41

Eendjes is ook niet altijd even makkelijk, zeker niet als die suffe kip besluit haar nest op een meter hoogte te bouwen :')
We hebben toen een trappetje voor het eendje moeten maken. Kippen kunnen nog aardig ver springen en fladderen, eendjes niet echt.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:14

Shattered jonge eendjes springen gewoon met de moeder naar beneden hoor ;) ze zijn dus jong een heel flexibel ;) kan totaal geen kwaad

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:17

eieren kun je het ebste in een broedmachine stoppen
je moet ff met zaklamp op de eieren schijnen tis zoiezo de vraag of ze wel bevrucht zijn geweest ;)

Ze eten gelijk kuikenopfok meel dit kun je kopen bij de dierenwinkel dit moet je met water mengen (jonge eendjes moeten altijd wat water hebben) ze mogen trouwens niet gelijk zwemmen dus pas op dat ze niet verdrinken in het waterbakje.

Anders stuur me ff pb met wat je wilt weten ik werk bij een vogelopvangcentrum

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:27

SecretLIN schreef:
Shattered jonge eendjes springen gewoon met de moeder naar beneden hoor ;) ze zijn dus jong een heel flexibel ;) kan totaal geen kwaad

Ja maar naar boven is juist het probleem :+ .

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:32

Als ze eenmaal uit het nest zijn komen ze dr niet weer hoor :)
Moedereend verlaat het nest met jongen pas als ze alle eieren uitgebroed heeft en dan zoekt ze het water op, op het nest komt ze dan niet weer ;)

* typfout

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:36

Ik vind het wel heel erg leuk van je dat je wilt proberen ze uit te broeden, hopelijk lukt het, en anders heb je je uiterste best gedaan, toch? :)

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 15:33

dankje voor jullie tips :) ! van de 6 eieren waren twee eieren erg beschadigt door de honden, deze eieren zijn dan ook waarschijnlijk dood. Bij de andere 4 eieren zijn de aderen weer heel goed zichtbaar. Nog steeds wil ik weten of het klopt dat de aderen maar aan 1 kant zit. Klopt het dat het embryo al aan het bewegen is in het ei en hoe oud is het nu dan. Ik heb al op internet gekeken toch kan ik dit niet vinden.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 15:38

Bluebontje schreef:
De donkere vlek is de luchtzak, adertjes en het zwarte stipje horen zo.
Ik zou even googlen, daar vindt je info genoeg.
Ik denk trouwens dat je de eieren wel wat warmer moet houden, 37,2 is beter.
Lichaamstemperatuur.

ik heb de temeratuur nu op 37 gezet.. ik kan alleen nergens op intenet vinden of het klopt dat er aan 1 kant helemaal niks te zien is..

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 15:40

Shattered schreef:
Eenden zijn écht vreselijk dom, zindelijk maken gaat moeilijk worden. :Y)

Kleine eendjes zijn gelukkig erg makkelijk op te voeden, het zijn nestvlieders dus eten ze eigenlijk meteen al zelf. :)

Over de eieren heb ik geen idee, ik heb kleine eendjes eigenlijk alleen maar gezien als ze al uit het ei zijn gekomen. (Ik heb wel een keer een eendenei onder een kip gelegd, is nog uitgekomen ook :+ )

helaas heb ik geen kip *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:40

wat leuk :) ik volg even ben nl erg benieuwd of ze uit gaan komen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:58

kan wel kloppen dat je die aders aan een kant ziet waarschijnlijk ligt het kuiken dan aan die kant, maar waarom breng je ze niet naar een vogelopvangcentrum in de buurt? die hebben vast een broedmachine zodat de eieren goed op temperatuur blijven

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:07

Leuk dat je het probeert :D Wij hebben nu een eend in de tuin die zit te broeden := Kom ze er maar onder leggen :')

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:10

Wij broeden ook wel eens eieren uit. Die spin die duid op leven, maar ik zou regelmatig nog eens kijken of er nog wel daadwerkelijk leven in zit ivm de honden. Die donkere vlek kan de luchtzak zijn, maar het kan ook een infectie van bacterien zijn. In dat geval komt het ei niet meer uit. Wanneer zich er geen spin in vormt, kun je daar wel van uit gaan.
Succes!!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:16

Mijn buurjongen en ik hebben in onze jonge jaren ook eens 2 eenden eieren gevonden. Mijn buurjongen heeft ze onder een warme lamp gelegd en eentje is er uit gekomen. Ducky, zo heette ze, liep mijn buurjongen overal achterna, zo schattig...

Hij poepte wel alles onder, zindelijk was ze niet ;)
Mijn buurjongen heeft de sloot, die achter hun huis liep, afgezet en een mooi hok gemaakt. Hij had er een woerd bijgekocht en er is ooit een ei uitgekomen, maar dat eendje heeft het niet overleefd.

Ik weet niet precies hoe het ei eruit zag en ik kan me niet herinneren of er verschil te zien was tussen de twee eieren.
veel succes ermee!