Toen ik op mijn stage aan het werk was zag ik dat twee van de honden van mijn stagebegeleider iets in hun bek hadden, het bleken eendeneieren te zijn. Iets verder op zag een nest met daar een eindje vandaan een bezorgde moedereend die toe moest toe kijken hoe ook haar andere eieren uit het nest 'gejat' werden door de andere honden. Omdat deze honden dag en nacht op het erf van mijn stage rondlopen kon ik helaas niet de honden naar binnen sturen omdat ze de volgende dag toch wel terug zouden komen. Het nest was ook nog eens op de mesthoop gemaakt en de zelfde dag nog zou de mest worden weggehaald. Kortom: De eendjes hadden geen schijn van kans. Nu waren er nog vier eieren over en ik kon het niet over mijn hart verkrijgen ook deze stuk te laten bijten...
Thuis heb ik ze onder een warme lamp gelegd met daaronder een vochtige doek (die ik een paar keer per dag vochtig maak) en daarover zaagsel. Ik heb een thermometer opgehangen om te weten wat de temperatuur (35.5 graden) is in de kist. Twee keer per dag draai ik de eieren om. Ik heb al wat informatie opgezocht over het schouwen van eieren maar toch twijfel ik er nog over of sommige eieren nog 'leven'. In de eieren zie je aderen lopen en een soort van spin. Aan de andere kant van het ei is dit niet zo en zie je een grote zwarte vlek (dit is volgens mij niet bij alle eieren zo). Leven deze eieren nog?
Ik heb genoeg tijd, ruimte om voor de eenden te zorgen. Ook ben ik op de troep voorbereid die ze, als ze werkelijk uitkomen, gaan geven. Nu wil ik alleen nog een paar dingen weten.
- Hoe groot is de kans dat de eieren uitkomen, iemand ervaring?
- leven de eieren met een zwarte vlek nog?
- Zien de eendjes jou als moeder als ze uit komen?
- Kan je ze ooit nog vrij laten in de natuur?
Ander informatie is welkom!
hopelijk kan iemand mij een paar nuttige tips geven.
Ik ken wel iemand die ooit succesvol op deze manier eenden eieren heeft uitgebroed maar dat was voor hem al zeker 50 jaar terug

groetjes