Wanneer is het genoeg, je hond die geestelijk verder wilt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Wanneer is het genoeg, je hond die geestelijk verder wilt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 11:05

Diep Blauwe ogen kijken mij aan
te zwak en te ziek om te lopen
op genezing echt niet te hopen
beslissen om je te laten gaan

Het is nu genoeg ;( al 2 maanden loopt ons gezin er tegen aan te hikken, wetend dat het er aankomt maar iedere dag gewoon maar hopen dat je hem s 'ochtends voor altijd slapend en in alle rust in woonkamer vind.
Niks is minder waar Onze dorus de bobtail van inmiddels 14 jaar !!!!! hij wil nog zo graag, maar zijn lichaam is op.
Loopt nog fanatiek zijn rondje mee ( niet al te hard natuurlijk) wankelend en niet helemaal meer recht op zijn pootjes en als hij dan zijn evenwicht verliest languit gestrekt ligt, en tja soms ook ook wel eens in de stront.

Alleen opstaan lukt hem niet meer, zijn achterkantje is te zwak... dan blaft hij en moeten wij hem een handje helpen...
Zelfs de laatste 2 weken zo erg, dat mijn vader in de nacht er soms wel 5 keer uit moet.
Op het moment zorgen we dat er iedere dag iemand haast de hele dag thuis is, we zijn namelijk bang dat hij de hele tijd blaft als hij omhoog wilt.

Hij heeft kanker over zijn lichaam uitgezaaid en heeft een tumor op zijn been, waar 2 gaatjes in zitten en dus beetje bij beetje leegloopt.
Dit houd hij zelf netjes schoon, maar zijn been doet zeer.. waardoor hij hem vaak ontlast.. en dus nog slechter in evenwicht staat.

Aanstaande dinsdag wordt mijn grote vriend ingeslapen, mijn maatje die 14 jaar lang bij ons is geweest en waar ik veel goede herinneringen aan heb!
De dierenarts komt hem thuis inslapen, daarna brengen we hem weg om hem alleen te laten cremeren en hij krijgt een urn.
Voor mijn vader is dit vooral belangrijk, ik denk dat we het as gaan uit strooien maar dat zien we wel met de tijd.

Het is rot deze beslissing te moeten maken als hij je lief aan kijkt met zijn schitterende ogen en nogal kwispelt.
Aan alle kanten laat hij merken dat hij zich geestelijk nog prima voelt en verder wilt ( voor een blikje voer probeert hij nog met 4 bene in de lucht te springen) en ligt uiteindelijk dan languit.
Was hij maar volledig ziek, dan had ik er niet zo'n schuldgevoel bij en twijfel je niet of je niet beter nog een maandje kan wachten.

Maar zijn lichaam is op en helaas moet hij daar mee leven.
Dorus, maatje, grote vriend.... Ik ga je missen en bedankt voor al de jaren samen zijn.

Afbeelding
in zijn jongeren jaren!

Als twee blauwe ogen vragen,
Help mij, want ik voel me niet fijn,
Mag je dan, omdat je voelt dit is het einde,
Egoïstisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort,
Dit komt nooit meer goed,
En hij krijgt steeds meer pijn,
Mag je dan omdat je hem niet kan missen,
Egoïstisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed,
En je zonder hem naar huis toe moet,
Met een riem in je hand,
En je hart vol pijn,
Dan probeer je jezelf te overtuigen,
Ik mocht niet egoïstisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes,
Elke dag samen was een feest,
En in al die tijd,
Is hij zelf niet een keer,
Egoïstisch geweest.

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:12

Heel veel sterkte. Knap dat je hond nog altijd zich zo sterk houdt, het lijkt me een moedig dier.
Die beslissing is heel hard, ik ken het gevoel. Heb dit een jaar geleden ook meegemaakt met mijn kat, hij was ook helemaal op (blind, doof, mager). Je moet blijven denken dat deze beslissing de beste is, je hond zal geen pijn meer hebben. :(:)

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:13

Sterkte met de komende dagen
Vertroetel hem nog maar zoveel je kan

Afgelopen maandag is ook onze hond ingeslapen
Ze at niet meer, en kon al bijna niet meer lopen
Geestelijk was ze ook een vechter, maar haar lijfje wilde niet meer
Ze is 14 jaar geworden
Het was een moeilijke beslissing, maar beter voor haar

Veel sterkte de komende dagen en vooral dinsdag en de dagen erna :(:)

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:15

Lieve Doom,

heel veel sterkte voor de komende dagen, je vent en maatje verliezen is niet niks meis.
De beslissing is moeilijk en pijnlijk, maar voor hem uiteindelijk het beste.
Over een paar dagen is hij helemaal vrij van pijn, kan hij eeuwig rennen en spelen.
Vergeten doet hij jullie nooit en hij zal voortleven in je hart meis, vergeet dat niet.

Dikke knuffel! :*

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:16

Veel sterkte toegewenst :( Tis een prachtige hond.
WIj hadden precies hetzelfde met onze hond, maar ik denk altijd graag dat ie in een betere plek is, waar hij gezond is, waar hij kan rennen als een gek als hij dat zou willen :(
Het is een moeilijke beslissing, maar soms kan het niet meer... :(

Imago01

Re: Wanneer is het genoeg, je hond die geestelijk verder wilt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:26

Hey stalgenootje…we hadden het er gisteren al heel kort even over…

Ik wil je veel sterkte wensen en je het volgende meegeven…

Jullie nemen een goede beslissing. Hij heeft een lang en goed leven bij jullie gehad maar op is op. Wees blij dat je hem uit zijn lijden kunt verlossen (even ter vergelijking met mensen: zovelen die dood willen en het niet ‘mogen’) en kunt helpen dat hij geen hond-onwaardig leven meer hoeft te doorstaan. Het blaffen is puur vanwege de hulpeloosheid en dat zal hemzelf ook tot wanhoop drijven zo nu en dan.
Geniet nog even lekker van hem, deel de mooie herinneringen aan hem in het gezin en draag hem gewoon voor altijd in je hart. Wellicht kun je een stukje as uit de urn bewaren en laten verwerken in een mooie ketting!

Zo heb ik ook afscheid moeten nemen van onze hond. Kruising Afghaan met Ierse Wolfshond…gróót dus. Zijn koppie was nog super maar zijn lichaam was op. Met wandelen moest hij vaak uitrusten en we moesten hem dan van de straat aftakelen. Op dat moment weet je dat het genoeg is. Zijn poten waren zó lang dat die spieren niet meer sterk genoeg waren om hem overeind te houden. De hond heeft zijn laatste jaren bij ons op een supermanier doorgebracht (We hebben hem toen van een letterlijk ophangingsdood gered…) en dat voelt goed.
Met een andere hond van ons (samojeed) zagen we het ook aankomen dat het genoeg was. Mijn moeder belde me op het werk dat de DA de volgende dag zou komen zodat we afscheid gingen nemen. Ik kwam thuis en de hond was aan 1 stuk aan het blaffen. Wát hij mankeerde, ik weet niet het maar dat het niet goed zat, dat wist ik wel. Ik zei: dit kan zo niet langer, bel de DA nu maar…
Ik heb vreselijk veel verdriet gehad (tranen springen ook nu weer in mijn ogen) maar ik draag voor altijd de herinneringen bij me!

Veel sterkte dinsdag met het afscheid nemen.

PS.: volgens mij kun je zelfs in het weekend bij het crematorium in onze woonplaats terecht hoor…

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:53

Ik ken het gevoel, wij hebben hetzelfde meegemaakt bij onze Mechelaar die ruim 14 is geworden.
Wij hebben ook best even getwijfeld, maar haar fysieke ongemakken werden zó groot, dat wij het niet wilden laten aankomen op het afwachten tot de geest het op zou geven. Als het lichaam op is en de geest nog wil, maar eigenlijk al niet meer kan, is voor mij hét moment gekomen.
Wij hebben er ook geen spijt van gehad, onze hond is uiteindelijk met behoud van haar waardigheid in alle rust vredig heengegaan en we zijn ondanks het aanvankelijke verdriet (want het blijft altijd moeilijk zo'n beslissing te moeten nemen) blij dat we de keus voor haar hebben mógen maken.

Ik wens je heel veel wijsheid, kracht en sterkte toe.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 13:50

Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes..
Nu het eind zo in zicht valt het toch best zwaar, ondanks dat hij de laatste tijd echt stront irritant wordt.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:54

Oh, wat ontzettend erg voor je! Heel veel sterkte!

Ik heb zelf twee hondjes, één van 17 en één van 16. Op zich gaat het nog redelijk met ze, maar iedere dag heb je in je hoofd dat het wel eens de laatste kan zijn...

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:23

Het blijft altijd zo dubbel: je wilt hem niet kwijt, maar je snapt ook dat het beter is om hem toch maar te laten gaan...

Heel veel sterkte meid!

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:19

Ik zit hier gewoon met tranen in mijn ogen.
Ik wens je heel veel sterkte :o

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:00

Allereerst veel sterkte gewenst. Houden van is ook laten gaan. Tuurlijk wil je ze niet missen, dat geldt voor alles en iedereen waar je van houdt. En toch komt altijd dat moment waarop je toch afscheid moet nemen.

Wat je schrijft over dat strontirrante herken ik wel, maar ik dacht er dan altijd bij; "Er komt een moment dat je dat koestert', en dat is echt zo. Over een paar maanden schiet je in de lach dat je hem toen wel wat kon en dan zijn het ineens mooie herinneringen.

Veel sterkte.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:12

Wil je heel erg veel sterkte toe wensen..

Dit doet me zo aan mijn hond denken.. Die hebben wij begin van het jaar helaas moeten laten gaan. Dat was zo onwijs moeilijk, maar het moest, ze was op en had heel erg veel pijn. We hebben de dierenarts ook thuis laten komen, ze heeft het spuitje gehad en hebben haar zelf weggebracht.. Ze kon helaas pas de volgende ochtend gecremeerd worden. De urn met haar as staat nu ook op de kast met een mooie foto van haar..

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:58

Heel veel sterkte, en ik denk dat je een goeie beslising hebt gemaakt!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:04

Oei,zit hier met tranende ogen. Heel veel sterkte!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 13:19

De afspraak is gemaakt a.s dinsdag om 12 uur is het dan zover ;(

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:34

Vreselijk zeg.. geniet nog van alle momenten van je hondje :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:43

Ontzettend veel sterkte.
Ook al is hij al 14, en heeft hij een prachtig leven gehad (zo te horen wel ;) ) dan is het nog steeds moeilijk om dé beslissing te nemen.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:00

Hé Doom.

Ontzettend veel sterkte morgen om 12 uur, en de komende periode!
Het zal niet makkelijk voor je zijn :)