goede chihuahuafokker? of ander klein hondje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

goede chihuahuafokker? of ander klein hondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 16:00

Mijn vriend en ik (nouja, ik dan en mn vriend laat het toe :P) willen misschien een chihuahuapupje. We hebben al een poes (zie profiel) en ik wil ook gewoon heel graag een (schoot)hondje.
Ben van huis uit rotweilers en labradors gewend, dus dat word wat. Maar ik heb mijn zinnen op een klein hondje gezet, en toen kwam ik uit op de chihuahua.
Nu heb ik tijdens mn opleiding geleerd, en gezien, het verschil tussen de chihuahuavoorpootjes en grote honden poten. de Chihuahua tilt ze heel anders op, omdat het eigenlijk "te klein" is. Het zijn geen wandelhonden, maar schoothondjes.
In hoeverre hebben mensen hier ervaring in? Kun je echt niet 3 keer per dag met ze naar buiten, zoals we met onze grote doen? Zullen ze dan last van hun pootjes krijgen? Of worden ze gewoon moe?
Ik zou het niet erg vinden als het niet gaat, ik zoek ook helemaal geen hyperactieve hond. Dan denk ik aan een jackrussel ofzo, die zijn mij te druk en energiek. (degene die ik ken dan!)
Onze buurvrouw heeft 2 chihuahuas, en die laat ze alleen in de tuin geloof ik. Ze zijn superschattig, veel te dik geloof ik, en blaffen de oren van je hoofd als je binnenkomt. Maar echt actief of super druk zijn ze niet. Ja ze lopen met je mee enzo, en komen wel even knuffelen.

Zouden mensen met ervaring met chihuahua's misschien hier op kunnen reageren?

En waar hebben jullie je pup gehaald? Ik ben namelijk erg bang dat ik een miskoop doe. Via internet had mn vriend (dachthij) een fokker gvonden, maar dat was helaas puppykennel.nl in belgie. allemaal hondjes achter glas echt héél zielig. Schijnt dat die hondjes ook vaak ziek zijn of zelfs doodgaan na aankoop. Maar we zijn even binnen geweest en toen we bij de grote honden kwamen die in dezelfde kleine hokjes zaten moest ik mn tranen zo bedwingen dat ik mn vriend mee naar buiten heb getrokken en dat we gauw zijn weggegaan. NOOIT dat ik die zal steunen door een hondje te kopen..
maar waar kan ik nu wél een goed hondje kopen dan?
en misschien een beetje in de buurt, dus zo Zuid-holland, Zeeland of Brabant in mijn geval.

Het lijkt me ook leuk als er ook andere rassen worden voorgesteld, maar tot nu toe vind ik de chihuahua het leukst :D (van de kleine dan!)

corinne1981

Re: goede chihuahuafokker? of ander klein hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:15

Oké, ik lees dat ze je heel wat wijs hebben gemaakt.
Chihuahua's zijn gewoon honden, die net als iedere andere hond voldoende beweging nodig hebben.
Anders krijg je dus van die dikke hondjes net als je buurvrouw.
Een chihuahua heeft geen aparte/andere pootjes dan welke andere hond dan ook.
Mijn chihuahua draait haar hand (ehm pootje) niet om voor een wandelingetje van een uur.

Ga alsjeblieft nooit een hondje uit een puppykennel/fabriek halen, deze hondjes zijn vaak wel goedkoper, maar na een tijdje blijken ze veel duurder te zijn ivm dierenartskosten die je maakt als je hondje ziek wordt (en dat worden deze puppykennelhondjes over het algemeen erg snel)
Ook worden daar hondjes aangesmeerd als zijnde chihuahua. Achteraf (vaak is dit al bij de pup zelf te zien maar niet door een leek) blijkt dan dat je hondje geen chihuahua is.
Tip: ga sparen en ga eens op bezoek bij verschillende goede bonafide fokkers (lijst op te vragen bij de rasvereniging van de chihuahua).
Een echte chihuauha is nu eenmaal duurder, van een chihuahua met (een geldige)stamboom(en geen paspoort, dat heeft iedere hond met 4 poten en een staart) kan niemand zeggen dat het een kruising is.
Veel handelaren verkopen chihuahua-pups duur door te zeggen dat de pups geen stamboom hebben, maar de ouders wel (terwijl het aanvragen van een stamboom tientjeswerk is).
Trap daar niet in!
Succes met je zoektocht!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:22

Even nog een toevoeging:
Let op met handelaren/fokkers die adverteren met 'teacup chihuahua's'.
Dit is een door handelaren verzonnen term om onwetende mensen te lokken die een zo klein mogelijk hondje willen.
De zogenaamde 'teacups' hebben over het algemeen erg veel gezondheidsproblemen zoals: waterhoofdjes, grotere kans op epeleptie, gevoelgheid voor hypoglycemie etc.
Is eigenlijk logisch, de kleinsten van het nest zijn vaak de zwakkere hondjes, waarom zou je daar mee doorfokken, maarja blijkbaar valt daar geld mee te verdienen.
Koop ook geen chihuahua van marktplaats, goede fokkers hebben een advertentie op marktplaats niet nodig om hun hondjes te verkopen.
Ook zijn er veel mensen die zich voordoen als particuliere verkoper terwijl de hondjes regelrecht van een puppyfabriek afkomen. Is er een pup verkocht, wordt het nest zo weer aangevuld met een volgend pupje.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 16:25

hoi bedankt voor je reactie. Ik heb kunnen zien tijdens deze hondendag, dat de chihuahua het pootje rechtvooruit zet, en een grote hond deze vloeiender beweegt. Dus dat is in ieder geval niet aangesmeerd, dat heb ik zelf gezien.
Dat bedoelde ik dus eigenlijk, ze zetten de pootjes anders neer.

en zoals ik schreef koop ik em niet bij zo'n kennel.
En het geld boeit me dus niet, ik wil een goede pup. Ik zoek dus goede fokkers, dus bedankt voor je tip.
Maar waar vind ik die rasvereniging?
Misschien ook nog sites ofzo?

en van die teacup heb ik gelezen ja. sneu hoor. Marktplaats komen er enorm veel voorbij. maar als ik op sites zoek zijn ze altijd uitverkocht. Dus wat je zegt zou wel wat in moeten zitten ja!

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:27

Geen idee waar je een goede fokker kan kopen, maar mijn chihuahua wordt ook gewoon 4 x per dag uit gelaten in weer en wind zonder kleding, dus dat is de tuin vind ik onzin! :)

Succes met je zoektocht! :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:29

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:29

Onze chihuahua rent en vliegt gewoon overal mee heen hoor. Drie keer per dag uitlaten? Mijn schoonmoeder gaat zelfs een half uur met hem joggen..prachtig vind hij het!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:33

FahyaFemke schreef:
hoi bedankt voor je reactie. Ik heb kunnen zien tijdens deze hondendag, dat de chihuahua het pootje rechtvooruit zet, en een grote hond deze vloeiender beweegt. Dus dat is in ieder geval niet aangesmeerd, dat heb ik zelf gezien.
Dat bedoelde ik dus eigenlijk, ze zetten de pootjes anders neer.

en zoals ik schreef koop ik em niet bij zo'n kennel.
En het geld boeit me dus niet, ik wil een goede pup. Ik zoek dus goede fokkers, dus bedankt voor je tip.
Maar waar vind ik die rasvereniging?
Misschien ook nog sites ofzo?

en van die teacup heb ik gelezen ja. sneu hoor. Marktplaats komen er enorm veel voorbij. maar als ik op sites zoek zijn ze altijd uitverkocht. Dus wat je zegt zou wel wat in moeten zitten ja!

Ik heb nog maar eens goed naar Isa gekeken, tja wat is anders? Als ze opgewonden is steekt ze haar voorpootjes wat meer naar voren bij het rennen(beetje patsen haha) maar echt anders? Ik vind het wel meevallen.
Lange wandelingen maken is dus helemaal geen probleem!

Site van de rasvereniging in nederland: http://www.chihuahuaclub.nl/Home.html

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 16:36

lieveli ik begrijp wel dat ze het leuk vinden, maar ik twijfelde of het wel goed voor ze was. bedankt voor de linken.
wauw joggen zelfs!! leuk om te horen allemaal.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 17:01

sommige sites zien er echt heel onproffesioneel uit. Dat geeft me vaak al een vreemd gevoel. Hebben andere dit ook?

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:03

Het beste kan je via de site die ik gegeven heb fokkers bellen om eens langs te gaan voor een kennismaking.
Een onprofessionele site wil gelukkig niet altijd zeggen dat de fokker slecht is. Puppykennels hebben over het algemeen juist hele mooie sites qua lay-out enzo, daar ga je dan toch geen hondje halen?
Sommige mensen (de wat oudere vaak) zijn nou eenmaal niet zo handig met de computer.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 17:07

Ok dat is ook weer zo.
maar ik werk toevallig bij een bedrijf wat sites maakt. En als je proffesioneel bent, dan laat je je site maken. snap je mijn gedachtegang?
Soms ziet het eruit alsof een 16jarige het heeft gemaakt (van die veel te springerige plaatjes en teveel sterretjes en kleurtjes erg onoverzichtelijk).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:07

Moeder van mijn vriendin fokt ook met Chi's, ze heeft alleen de site alleen maar over de boerboels, dit is de site:
http://www.makosiboerboels.nl

Het laatste nestje, al verkocht:
Afbeelding

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:10

Ja aan die sites heb ik ook een hekel, komt zo kinderachtig over vind ik, en dan nog zo'n irritant muziekje eronder...
Ik denk dat dat meer een kwestie van smaak is, al die tierlantijntjes, haha!
Maar echt professioneel... deze mensen hoeven niet adhv een site reclame te maken, deze mensen hebben vaak een site om alleen maar de hondjes te laten zien zeg maar.
De goede fokkers haal je er toch uit door ze te bezoeken.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 17:16

mooney: zulke fotos doen mij smelten haha. echt heerlijk die koppies!
Niemand in mn omgeving snapt het. ik ben voor iedereen 'de stoere'. paarden in mega vacht, zelf altijd met mn oude kleren en laarzen door de blub, grote honden gewend, en dan wil ze zo'n klein piephondje!!
ik vind ze leuk:)
Corinne bedankt, ik neem zowieso mn moeder mee die zit meer in de honden, ik meer in de paarden.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:19

Owja, die mensen zullen er nog wel achter komen dat een chihuahua ook heel erg stoer is, ze noemen ze niet voor niets grote honden in een klein lijfje, haha!
Zie hier:
Afbeelding
In mijn profiel zie je hoe ze er uit ziet als ze zich niet zo uitslooft, haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:24

Je bent helaas een van de velen die totaal verkeerde informatie heeft gekregen.
Chihuahua's zijn juist zeer sportieve honden die enorm lange wandelingen aan kunnen.
Een korthaar Chihuahua heeft jaren geleden de hondenthriatlon volbracht (in super slecht weer ook nog :D):
Dat is: 120 meter zwemmen, 12 km fietsen en 1,2 km hardlopen samen met de baas!

Mijn korthaar Chihuahua's hebben altijd gesport: Gehoorzaamheidwedstrijden op hoog niveau, agility, flyball e.d. 3x per week trainingen en de wedstrijden. Ook met min 10 zonder kleren aan of dekje op.

Het is een zeer intellingent ras en daarom hebben ze ook een consequente opvoeding nodig.
Een Chihuahua mag namelijk absoluut niet agressief zijn. Helaas zie je (vooral met deze hype) heel veel bijtertjes en dat is dus (behalve slechte fok) ook vaak omdat ze opgevoed zijn als schoothondjes.
Mijn ervaring is dat het helemaal niet van die schoothonden zijn als je ze gewoon als hond behandeld.

Verder waarschuw ik je voor verkoopsites als marktplaats en andere vage sites op het internet. Er worden enorm veel kruisingen aangeboden (de zogenaamde Chihuahua's zonder stamboom) onder de naam Chihuahua voor veel te veel geld.
Je hebt dan een hond die misschien wel ergens op een Chihuahua lijkt maar er verder weinig tot niets mee te maken heeft.

Neem contact op met de rasvereniging: http://www.chihuahuaclub.nl/
Daar geven je ze advies en raad. Als je fokkers gaat bezoeken bel dan ook altijd even de rasvereniging om te controleren of ze zijn aangesloten bij de rasvereniging.
Zijn ze dat niet blijf er ver vandaan. Zeker met deze hype wordt alles wat klein is gedekt omdat de pups zo lekker makkelijk verkopen.
Neem de tijd om zoveel mogelijk goede informatie op te doen over het ras en een goede fokker uit te zoeken.
Dat is wel het minste wat je kunt doen voordat je een hond in huis neemt die de komende 12-19 jaar (Chihuahua's kunnen erg oud worden) je beste vriend gaat worden.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:27

Goede aanvulling ThePast03!

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:03

Hier ook een baasje van 2 chihuahua's , onze reu van ruim 14 jaar is onder nogal vreemde omstandigheden bij ons gekomen.. zijn baasje ( een oude dame) was overleden, en waar hij was geherplaatst ging het niet... Hij is nu bijna 2 jaar bij ons in huis, ik wist helemaal niets van het ras en in het begin was meneer nou niet echt vriendelijk te noemen. Met heel veel geduld, streng maar rechtvaardig is onze oude heer inmiddels zeer gewend aan het leven met ons en de paarden.
Het is en blijft afentoe een bejaarde man met zijn nukken maar geniet zichtbaar van zijn oude dagen en heeft weer vertrouwen in mensen.
Afgelopen najaar is ons huishouden uitgebreid met een chihuahua meisje. Zij is nu 6,5 maand. Het is een pup, druk en altijd in beweging.

Mensen lachen zich rot, ik met die twee keffertjes, was altijd meer type boxer, stafford.
Maar ben mega gek met mijn mormels, ze zijn voor de dooie dood niet bang, vinden het heerlijk om uren te scharrelen rond /om stal en liggen graag op de bank te kroelen en maffen. Voor mij geen andere hondjes meer.

Hou er wel rekening mee, ze zijn klein maar ECHTE honden, ze dienen net zo goed opgevoed te worden anders worden het monsters. Daarbij, een chihuahua houd niet van alleen zijn, het liefst gaat hij altijd en overal met de baas mee naar toe.

Veel succes met het zoeken naar een hondje, wil je een langharige of kortharige chi ?
Die van mij zijn beide langharig, de reu chocola met creme en het teefje wildkleur met een grijze kraag en creme/zwarte pluimstaart

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:39

bedankt ThePast03! duidelijk

En ik wil een langharige. En ik ben zeer consequent, met honden, katten en paarden dus dat moet goedkomen. klein = net zo goed luisteren:) kleur weer ik nog niet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:49

FahyaFemke schreef:
bedankt [*olduser*]! duidelijk

En ik wil een langharige. En ik ben zeer consequent, met honden, katten en paarden dus dat moet goedkomen. klein = net zo goed luisteren:) kleur weer ik nog niet.

Zet je niet teveel vast op kleur. De goede fokkers hebben meer vraag dan aanbod en de kans dat je op kleur kan kiezen is bijna nihil, of je moet het geduld hebben en heel lang wachten.

Of heel dom toch voor een hond zonder stamboom gaan met alle risico's van dien. Vaak worden de stamboomloze honden en kruisingen nog duurder verkocht dan de zorgvuldig gefokte honden dus wees gewaarschuwd.
Je wil niet weten hoeveel gevallen ik al ken die zo'n pup hebben gekocht die niet ouder werd dan 10 weken tot hooguit een jaar.

Geduld hebben en jezelf heel goed informeren is in dit geval heel belangrijk. Er is een hype gaande en teveel mensen willen daar een graantje van meepakken.
Laat je ook niet wijsmaken dat Chihuahua's niet tegen kou kunnen en kleren aanmoeten of niet lang kunnen wandelen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:56

Je bent je iig al goed aan het orienteren en informatie aan het zoeken. Makosi ken ik van de boerboels en ik weet dat ze in ieder geval hele goede boerboels fokken en erg bezig zijn met gezondheid. Maar zo zijn er vast wel meer, ga eens met de rasvereniging overleggen. Niet dat dat een garantie is op een goed hondje, maar je hebt iig iets meer zekerheid. Persoonlijk zou ik niet voor de echte showhonden-top gaan. Die diertjes lijken soms meer gefokt op hoe ze er uit zien dan op hoe ze functioneren. Zoek een gewone goede degelijke fokker, die open is, waar je moeders en pups kunt bekijken en die ook kritisch is op jou! Een goede fokker vindt het heel belangrijk dat de pups goed terecht komen en geeft ze niet zomaar mee.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:45

ik ben al een jaar aan het nadenken.
het heeft dus absoluut geen haast. heb al meerdere fokkers gemailt en zo es in het rond gevraagd. ook bij onze DA voor goede fokkers.

Ik heb toevallig nu ook contact met 1tje, en die wil alles van me weten. mn werk en hoe ik woon dus dat vind ik wel goed. Maar dat hoeft nog niks te zeggen.

Kleur weet ik nog niet, en maakt me ook niet zo heel veel uit. Als ik bij een nestje ga kijken, dan zal de klik er zijn of niet. en dan is het misschien wel een standaard blonde, of een zwarte, of een grijze of al is het een paarse. als de klik er is heeft vaak niemand meer wat te zeggen :P (ja de fokker natuurlijk of die al verzegd is of wel mee mag hihi).
maar kort of lang maakt me dan weer wel uit, omdat ik op dat punt wel op uiterlijk uit ga. als me dat ook niet zou uitmaken zou ik ook niet per se een chihuahua willen. maar ik vind een kortharige minder dan langharige.
maar wie weet, als ik ze echt zie vind ik de kortharige weer heel leuk. Heb alleen nog maar langharige in het 'echt gezien'.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:31

Ik bevuil even je topic met een vraagje :o
Laten jullie je Chihuahuas ook los lopen op strand en in bos enzo? Gaat dit goed met grote honden?

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:37

Ja hoor! Met de ene hond gaat het beter als met de andere, maar als mens vind je toch ook niet iedereen even aardig?