Sugar Glider (suikereekhoorn)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ielsjj_

Berichten: 2587
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Hongarije

Sugar Glider (suikereekhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 13:17

Ik was benieuwd wie nou een Sugar glider of ook wel in het Nederlands genoemt een suiker eekhoorn in huis heeft?

Ik was namelijk eergisteren aan het kijken op marktplaats bij de knaagdieren en kwam daar een advertentie tegen, dat iemand twee Sugar gliders aanbood. Ik had de advertentie even aan mijn moeder laten zien, maar die was aan de telefoon dus die zei er verder niets over. Later wanneer ze klaar was met telefoneren, vroeg ze wat voor raar beestje dat was.

Sinds eergisteren zijn mijn moeder en ik al helemaal aan het rondspitten op het internet om informatie en evt. fokkers in Nederland te zoeken (zonder resultaat tot nu toe). Er komt er nog geen 1 want we hebben op dit moment nog even genoeg dieren.

Dus mijn vraag is of iemand ervaring heeft met een Sugar glider of die er wat heeft?
Maak van dit topic s.v.p. geen discussie topic van over dat het een wild diertje is wat in de vrije natuur moet leven en niet in een klein kooitje. Als ik er later 1 zou nemen en als ik me goed heb ingelezen voor het nemen van een Sugar glider zou hij/zij zeker niet in een klein kooitje komen en hij/zij mag krijgt dan ook meerdere malen per dag de aandacht en wordt er dan ook uitgehaald.

Owja en voor degene die niet weten waar ik over praat, dit is een sugar glider:
Afbeelding

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:45

Ik heb ook even zitten spitten op het internet en kwam onder meer dit tegen:
Citaat:
De sugarglider heeft een huidplooi tussen de voor en achterpoot. Als hij zich strekt vouwt de huid uit en heeft hij de grootte van een A4tje, waardoor hij op de wind kan zweven/glijden. Er zijn zweefvluchten vastgesteld van 66 meter.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je een kooi of verblijf voor dit dier kan hebben waar dit ook maar enigzins mogelijk is.

Citaat:
Een belangrijk ander punt is, dat het houden van sugargliders verboden dreigt te worden. De Raad voor Dieraangelegenheden heeft 4 november een negatieflijst uitgebracht, waarop onder andere de sugarglider familie staat, die over 2 jaar wet dient te worden. De BSN wil dit voorkomen door zich in te zetten voor een verantwoorde houderij en fokkerij van sugargliders. Daarnaast willen we de discussie aangaan om te laten weten dat sugargliders weldegelijk verantwoord gehouden kunnen worden.


Mijn idee: dit is geen huisdier, en dient dan ook niet als dusdanig gehouden te worden. Maar dat vind ik zowiezo ook van gewone eekhoorntjes die door sommigen gehouden worden.
Ze zijn trouwens wel schitterend!

alissaaa

Berichten: 516
Geregistreerd: 03-12-08

Re: Sugar Glider (suikereekhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:50

deze staat NIET op de positievenlijst, ze mogen dus niet als huisdier gehouden worden, ze hebbe een speciale verzorging nodig, mogen overdag dacht ik totaal niet gestoort worden etc etc .. ik zou het echt niet doen.
in Opglabbeek in Limbug, België worden er af en toe zo diertjes binnengebracht omdat ze in beslag genomen zijn vanweg eniet mogen..
las dit net op de site: Suikereekhoorns kunnen erg hard bijten, zijn nachtactief en hebben nood aan speciale verzorging. Het zijn dan ook echt géén huisdieren...
deze werd in beslag genomen in een dierenwinkel, omdat ze neit verkocht mogen worden of gehouden worden als huisdier..
zou voor mij genoeg zeggen ;)

ielsjj_

Berichten: 2587
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 14:11

Al wel wat ouder nieuws.
http://www.horsus.nl/nieuws/2410/nieuw- ... reekhoorn/
Maar hier staat dat het diertje in grote opmars 'bezig is'.
Volgens mij is hij (nog) niet verboden in Nederland dus vandaar dat ik dit allemaal vraag.

En nachtactief, zijn toch wel meerdere beesten hoor. Je ziet ze genoeg in Amerika en Engeland, waar ze ook als huisdier worden gehouden. Natuurlijk kunnen ze uithalen, dat kan elk dier.

Onali

Berichten: 18469
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Sugar Glider (suikereekhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:16

Maar waarom zou je dan zo'n diertje als huisdier willen nemen? Laat dat beestje lekker in de natuur waar hij hoort. Kijk niet altijd naar andere landen/andere mensen. ja die doen dat wel, dat wil nog niet zeggen dat het dan goed is.
Mijn advies: koop lekker een ander wel legaal knaagdiertje

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:17

Uhm dat je Amerika er bij haalt zeg :')
Als je ziet wat ze daar allemaal doen met hun dieren.. :x

"Mensen moeten zich goed realiseren dat indien je zo'n diertje aanschaft dat er wel wat meer bij komt kijken dan bijvoorbeeld het houden van een hamster. Zo heeft het diertje in principe iedere dag wat vers fruit nodig en moet er ander uitgebalanceerd voedsel worden gegeven om het beestje gezond en in goede conditie te houden. Verder kunnen de beestjes zo'n 12 tot 15 jaar oud worden in gevangenschap. Dus denk goed na voordat je besluit zo'n diertje in huis te halen."
Belangrijk is verder om te weten dat de Sugarglider ook een behoorlijk luidruchtig diertje is dat ondanks het feit dat hij niet zo groot is een behoorlijk volume aan allerlei geluiden weet te produceren...

Dat ze er aan denken om hem verboden als huisdier te houden in het ''o zo strenge'' :+ nederland zegt al genoeg...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Sugar Glider (suikereekhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:20

Schandalig dat sommige websites verboden huisdieren nog promoten :x

Ik zou het gewoon bij een -bij de wet- toegestaan huisdier houden.
Daar zijn er ook genoeg leuke dieren bij te vinden. Waarom zou je mee willen doen aan dit soort modegrillen die helemaal niet diervriendelijk zijn? :)

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:21

Ik heb nog wat verder zitten spitten, en wat mij opvalt is dat alleen Diergaarde Blijdorp een groepje van deze exoten heeft. Bij dergelijke dieren vraag ik me dan altijd af, hoe merk je dat je diertje ziek is..... weet een dierenarts wel iets van deze diertjes?

En bij een grote opmars moet je jezelf ook de vraag stellen koop ik wel een gezond exemplaar? Hoe populairder een dier is hoe meer er mee door gefokt moet worden. Dat is voor geen enkele diersoort/ras ooit goed geweest.

Heb je overigens al op youtube naar filmpjes gekeken, deze diertjes maken de meest grappige geluidjes. Grappig als je ze hoort op youtube bedoel ik dan, dan kan je het volume aanpassen, en alleen op jouw keuze afluisteren. Deze geluiden maken ze dus overwegend snachts!
Oh wel iets gevonden voor je: http://www.youtube.com/watch?v=8mlwzf_bqVI

Er zijn trouwens ook heel veel mensen die een vogelspin houden in een bakje van 15x30 cm, maar of die dieren dan ook gelukkig zijn is altijd de vraag......

ielsjj_

Berichten: 2587
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Hongarije

Re: Sugar Glider (suikereekhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 14:36

Hier in Nederland zijn ze volgens mij nog niet echt bekend, maar bijv Amerika gaat het wel anders.
Ze zijn net zoals konijnen etc. doorgefokt. Als je er natuurlijk 1 uit het wild haalt, vind je het ook zielig dat het in een kooitje moet zitten. Maar dat vind ik ook hetzelfde als paarden die bijv. bijna hele dagen op stal staan en enkel een keertje op een grasveltje mogen lopen. In het wild hebben paarden toch ook meer ruimte?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:39

Heb je die filmpjes al bekeken?
Eventueel samen met je moeder die het dan kan vertalen....

En watnou doorgefokt, konijnen en paarden hebben ook nog dezelfde behoefte's hoor. Je hebt alleen het geluk dat die zich meer aan gewoonte's kunnen aanpassen, in ieder geval paarden...
Maar denk je nou echt dat konijnen het leuk vinden om alleen in een hokje te zitten omdat ze zijn doorgefokt? :+

ielsjj_

Berichten: 2587
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Hongarije

Re: Sugar Glider (suikereekhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 14:44

Nee, natuurlijk niet!
Maar hoeveel mensen hebben er konijnen? Als ze gaan zeggen dat het zielig is om Sugar Gliders in een kooi te houden (wat nog wel veel groter is dan een klein kooitje) vind ik dat ze is moeten gaan kijken naar een konijn in een hok van 1meter. Dan noemt men het een luxe als bijv. een konijn in een paadenstal los kan lopen.

Ik heb het filmpje bekeken en ook meerdere van haar. Ik heb nog niets besloten, dus ook nog niet om er al eentje in huis te halen. Ik wil er alleen meer over te komen weten.

Eergisteren heb ik een Engelese site gevonden met bijna alle informatie die je kon krijgen. Nu heb ik er al meerdere bezocht maar blijkt toch wel dat het beestje niet zomaar een huisdiertje is.

Onali

Berichten: 18469
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:47

ielsjj_ schreef:
Hier in Nederland zijn ze volgens mij nog niet echt bekend, maar bijv Amerika gaat het wel anders.
Ze zijn net zoals konijnen etc. doorgefokt. Als je er natuurlijk 1 uit het wild haalt, vind je het ook zielig dat het in een kooitje moet zitten. Maar dat vind ik ook hetzelfde als paarden die bijv. bijna hele dagen op stal staan en enkel een keertje op een grasveltje mogen lopen. In het wild hebben paarden toch ook meer ruimte?



Jouw droomverhaaltje strijkt niet met de werkelijkheid. De meeste paardeneigenaren streven naar het beste voor hun paard. Altijd heb je daar uitzonderingen voor. Konijnen zijn al jaren tam gemaakt, net als katten. honden, paarden en de normale huisdieren. Waarom zou je zo'n beestje in huis willen halen? Omdat Amerikanen het ook doen? Dus jij gaat straks ook Afghanistan en Irak invallen? Want dat doen Amerikanen ook.

Net net als in 1 van de posten boven mij, zo'n beestje kan zweven a 66 meter. Hoe wil je dat doen? Ik neem aan dat je in een gewoon rijtjeshuis leeft, denk niet dat je dan de ruimte voor zo'n beestje heb.

ielsjj_

Berichten: 2587
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Hongarije

Re: Sugar Glider (suikereekhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 15:01

Rijtjeshuis? Nou niet echt nee.

Ik hou niet van rages, en doe er ook niet aan mee.
Ik wist eerst niet eens dat ze zo onbekend in Nederland waren en helemaal hot in Amerika.

Ik heb juist helemaal niet echt goede ervaringen met paardeneigenaren. De meeste hobbyisten hebben dan het nog wel aardig voor elkaar, maar kom is op een handel/train/dressuur/springstal. Die paarden worden als het ware afgeslacht (dan heb ik het niet over allen) Het is dan geen dierenmishandeling voor mensen op een luxe box te hebben wat helemaal mooi afgewerkt is, maar voor een paard is het wel anders.

Onali

Berichten: 18469
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:03

>;) kan nu beter maar mn mond gaan houden .......

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:33

Ben het eens met IndianLady...je kunt dit niet vergelijken met een paard.
Bekijk dit filmpje ook maar eens...gemaakt door een liefhebber en die geeft enorm goed commentaar.Ik weet niet hoe je engels is maar als je er problemen mee hebt wil ik zijn commentaar vertalen voor je ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:36

ielsjj_ schreef:
Hier in Nederland zijn ze volgens mij nog niet echt bekend, maar bijv Amerika gaat het wel anders.
Ze zijn net zoals konijnen etc. doorgefokt. Als je er natuurlijk 1 uit het wild haalt, vind je het ook zielig dat het in een kooitje moet zitten. Maar dat vind ik ook hetzelfde als paarden die bijv. bijna hele dagen op stal staan en enkel een keertje op een grasveltje mogen lopen. In het wild hebben paarden toch ook meer ruimte?


Wat je zegt is absoluut niet waar.
Ik heb een tijd als vrijwilliger gewerkt in een knaagdierenopvang, en daar kwamen heel soms ook Sugar Gliders binnen. Die zijn ontzettend teer en kunnen helemaal niet veel hebben. Zeker niet in gevangenschap! Het wordt daarom ook sterk afgeraden om ze in gevangenschap te houden. Ze zijn daar helemaal niet op gebouwd en gaan snel dood van stress en verkeerde voeding.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:38

Je moet je natuurlijk ook niet zo aangevallen voelen hoor. :(:) Het siert je dat je in ieder geval eerst info verzameld! +:)+ Menigeen schaft zo'n diertje gelijk aan alleen al omdat het er zo snoezig uitziet. Om er dan later achter te komen dat het dier eigenlijk niet zo leuk te houden en te verzorgen is.

Je argumenten zoals de vergelijking met paarden, konijnen etc vind ik niet relevant. Ik vind een konijn in een kooitje ook sneu. Een vogel hoort mijns inziens ook niet in een kooitje. En een paard hoort niet de hele dag in een box. Maar dat is puur persoonlijk. Maar omdat het veel gebeurt wil dat nog niet zeggen dat ik dat ook zou moeten doen.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:41

ielsjj_ schreef:
Rijtjeshuis? Nou niet echt nee.

Ik hou niet van rages, en doe er ook niet aan mee.
Ik wist eerst niet eens dat ze zo onbekend in Nederland waren en helemaal hot in Amerika.

Ik heb juist helemaal niet echt goede ervaringen met paardeneigenaren. De meeste hobbyisten hebben dan het nog wel aardig voor elkaar, maar kom is op een handel/train/dressuur/springstal. Die paarden worden als het ware afgeslacht (dan heb ik het niet over allen) Het is dan geen dierenmishandeling voor mensen op een luxe box te hebben wat helemaal mooi afgewerkt is, maar voor een paard is het wel anders.


Als jij al vind dat die paarden worden afgeslacht, ben je zelf nog fouter bezig dat met het eraan DENKEN zo'n sugar glider in huis te halen... >;)
Je spreekt jezelf wel heel erg tegen...

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: Sugar Glider (suikereekhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:48

AAAggg wat een schatje ! :D echt vet lief ! als je ooit 1 neemt , dan wel fotos plaatsen he :D

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:58

Nu is het een Sugar Glider, volgende week is het een aapje? Wat heb je aan zo'n beestje, ik heb eerder geplaatste filmpje bekeken en als ik jou was zou ik dat ook maar eens doen! Dit zijn geen huisdieren!! En dan kun je er wel paarden en honden bij gaan halen daar gaat het nu niet om! Het gaat hier om een wild dier dat blijkbaar in opkomst is als huisdier..jammer dat je daar aan mee wil doen!

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:11

Mijn leraar heeft ook zulke beestjes. Ze zijn erg leuk, alleen moeilijk tam te krijgen. Wat een ophef wordt er (zoals gewoonlijk) weer gemaakt door onze geliefde mede-bokkers. :P

Melissaaaaa

Berichten: 924
Geregistreerd: 27-11-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:17

sunny_l0ve schreef:
Mijn leraar heeft ook zulke beestjes. Ze zijn erg leuk, alleen moeilijk tam te krijgen. Wat een ophef wordt er (zoals gewoonlijk) weer gemaakt door onze geliefde mede-bokkers. :P
vind je dat raar dan, die ''ophef''?

dit zijn geen huisdieren.. neem dan een konijn of whatever :roll: je neemt toch ook geen koala of kangoeroe in huis?

alissaaa

Berichten: 516
Geregistreerd: 03-12-08

Re: Sugar Glider (suikereekhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:56

ik snap niet dat je zo'n beest wil.. echt,
koop dan een chinchilla, die kunne dan wel niet vliegen, ok.
maar dat is toch véél beter dan een diertje in huis halen die beter af is in het wild,
jaja dat voorbeeld van paarden,
mensen die hun paarden op stal hebbe staan, hebben meestal niet de mogelijkheid om ze op wei te zetten of weet ik veel. ik vind dat je het daar echt niet mee mag vergelijke..
waarom zo'n beestje hebbe? het is illigaal en heeft SPECIALE zorg nodig, en bijna geen dierenarts kent er iets van.. wat ben je er mee? om iets speciaals te hebbe?

Melissaaaaa

Berichten: 924
Geregistreerd: 27-11-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:59

alissaaa schreef:
koop dan een chinchilla, die kunne dan wel niet vliegen, ok.
nee nee, dat denk jij maar :Y)

alissaaa

Berichten: 516
Geregistreerd: 03-12-08

Re: Sugar Glider (suikereekhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:03

haha jawel dan?:p
ik heb mijne toch nog nooit zien vliege