Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoolgangster

Berichten: 9618
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:31

We vermoeden dat het een opvoedingsfout was, de eigenaar was 2 weken op vakantie, en de oppas had niet door dat de kat in de plantenbakken begon te plassen. Daar is het mee begonnen. Later werd het plassen uitgebreid naar cd-rekken enz enz...

_manuela_

Berichten: 604
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:49

Jammer HB Visser dat jij voor elk probleempje hulp nodig hebt.
Volgende situatie:
Ik heb 2 katten en 1 daarvan is echt ziek. Kan geen eten meer binnen houden en is compleet lusteloos (natuurlijk mee naar de dierenarts geweest). We vinden het allemaal sneu voor hem en hij wordt lekker verwend en krijgt lekker veel aandacht. De andere poes die volledig op mij gericht is krijgt even een stuk minder aandacht. Kat staat in de keuken voor me 1 meter van de schone kattenbak kijkt m recht aan en begint onder zich te plassen mij de hele tijd aankijkend.
Als je dat niet snapt en daar een gedragstherapeut voor nodig hebt dan spijt me dat voor jou. Ik ken mijn kat door en door. jammer voor je dat jij niet zo een band met je katten hebt.

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:02

Mijn katten plassen niet naast de bak. Ik heb dus geen gedragstherapie voor mijn katten nodig. Ik hoef ze ook niet te slaan. Ach dat zal wel komen door de slechte band die ik met ze heb. Je kat probeert jou duidelijk te maken dat hij zich ongelukkig voelt en wat krijgt hij? Een tik.
Dat zou ik dus niet willen en dan roep ik inderdaad deskundige hulp in.

_manuela_

Berichten: 604
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:22

Die kat heeft inmiddels de tik ontwikkelt...als me iets niet bevalt plas ik in huis en krijg ik wel aandacht. Ik vind je erg kortzichtig. Je hebt trouwens maar 2 nuttig berichten geschreven op dit topic en voor de rest heb je alleen mensen aangevallen en ik zit me ook alleen maar te verdedigen tegen jou dus je schrijft verder maar wat je wil. Ik weet toch het beste wat goed is voor mijn kat en als dat een tik op de kont is (ermee rekening houdend dat een kat geen supersterk gestel heeft...dus een kleine tik) dan doe ik dat. Voor mij werkt mijn methode. Ik heb een kat die 1 keer per zoveel jaar eens in huis plast.

En nu weer ontopic!!!

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:27

zou die sprau "feliway" ook voor honden helpen?

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:34

Je hebt gelijk wb de maar 2 nuttige adviezen van mij dus vandaar dat ik er maar een derde aan toevoeg.

Ik plaats bericht van iemand die een gedragstherapeut in huis heeft gehad voor behandeling incl nuttige tips.

Haar huisbezoek vond plaats op 20 november 2007, de daadwerkelijke adviezen heb ik in ontvangst mogen nemen op 24 november 2007 en het resultaat mocht er zijn.

Na nog geen volle drie weken was hij voor het eerst zindelijk op 9 december 2007, hij heeft wel een terugval gehad op 24 december 2007 (1 plasje tegen de muur aan de wasmachine) maar sindsdien is hij opnieuw proper gebleven, dus nu is dit opnieuw reeds 2 volle weken (hout vasthouden).

Dit door een aantal strikte adviezen op te volgen:

1. Al zijn plasplaatsen werden gekuist met biotex en nadien nogmaals bespoten met de Ecodor producten (dit was tussen 24 november en 9 december)
2. Er hangt nu een feliway verdamper in de woonkamer en dagelijks wordt er gespoten met de feliway spray op de risicoplaatsen
3. Elke dag leg ik op verschillende plaatsen valeriaan neer
4. Er staat op ieder verdiep een waterpotje
5. We hebben er nog een aantal kattenbakken bij en een aantal zijn ook van plaats veranderd
6. Erasmus krijgt tweemaal daags een half pilletje Telizen om zijn angst te verminderen
8. Er wordt veel meer gespeeld met hen
9. Er wordt nog meer gekuffeld sinds Erasmus geen clomicalm meer krijgt (dit dus sinds Marcellina's bezoek)

Edit: voor honden werkt de feliwayverstuiver niet omdat het de feromonen van een kat nabootst. Deze geven een kat een veilig gevoel maar een hond heeft er niets aan.

Stal_Fiore

Berichten: 9354
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 17:57

Ze is nu al een aantal dragen droog! Geweldig! Hope ndat het doorzet. Nog geen wijzigen aangebracht overigens...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:12

HBVisser schreef:
Voor alle mensen die hun katten met de neus door de plas heen halen, tikken geven en erop lopen te schelden. Hebben jullie je al eens verdiept in het WAAROM een kat naast de bak plast of poept?
En dan niet zelf maar door een deskundige? Er zijn inmiddels ook kattengedragsdeskundigen en hier is ook een forum van, even googlelen op kattengedragsforum. Dat lijkt me meer op z'n plaats dan de beulerij waaraan een aantal zich tot op heden schuldig hebben gemaakt.

Ach, weet je? 10 jaar geleden was het een advies van de dierenarts zelf om de kat er eens een keer met de neus erdoor heen te halen.
Dat het nu een achterhaalde methode is, weten wij. Maar 10 jaar geleden was het toch echt een advies van de DA, dus wat doe je? hij weet het immers, hij is de prof! Dan probeer je het toch... Zielig? ja... maar dat wisten wij toen niet beter. Tijden veranderen Lachen Al schelden wij nog wel eens flink hoor als mevrouw weer eens de gordijnen heeft ondergesproeit! Dat lijkt mij een vrij normale reactie als je weer de boel eraf moet halen en het wassen Tong uitsteken (en nee we schelden niet boven haar oid, maar even stevig in de openlucht schelden is best fijn, doe ik ook als ik mij erg stoot) Tik geven hebben wij overigens nooit gedaan, ze krijgen alleen een tik als ze naar mij bijten of uithalen zonder goede reden Knipoog
Daarom gaan wij zeker mee met de tijd en hebben ook feliway geprobeerd: geen succes. Gedragstherapeut kon ook niets voor ons doen helaas... enige wat helpt is wachten tot onze oude kat dood gaat.
En tot die tijd moeten wij haar elke nacht naar buiten gooien, dan gaat het ook goed Lachen
(ze is dus allang geholpen en ze is lang genoeg bij de moederpoes gebleven, dus daar ligt het ook niet aan en ze is verder helemaal gezond).

Dus als iemand nog een ander idee heeft: (en nee, de oude kat gaan wij niet alvast een handje 'helpen' naar de andere kant Tong uitsteken)
Graag! Lachen

Onze poes doet het alleen in bepaalde perioden. soms 2 maand niet en dan weer opeens een hele week.

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:21

Je hebt gelijk welshcobfan. tijden veranderen en rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Ergens tussen mijn berichten staat een link naar het kattengedragsforum. Op dat forum is ook een speciale afdeling over sproeien. Misschien dat je daar terecht kan voor info.

Angelsditch, wat fijn dat ze tot nu toe droog is gebleven.

Stal_Fiore

Berichten: 9354
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 17:42

alweer een droge dag!!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:50

hahaha fijn! Haha!
Hopelijk blijft het zo! Lachen
Onze poes sproeit in periodes... dus kan rustig 2 maand helemaal droog blijven (om daarna weer alles in te halen Clown)

Stal_Fiore

Berichten: 9354
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:26

hmmm dus niet te vroeg juichen? die van ons heeft het tot nu toe gewoon elke dag gedaan....

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:29


Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:34

Wij hebben er ook twee die dit doen. Zo gauw de één weer begint (het gaat in periodes) kun je er donder op zeggen dat de ander het ook weer doet. Deze twee katten zijn niet bepaald dol op elkaar en daar zal (volgens ons) dan ook de oorzaak inzitten.

We hebben geaccepteerd dat we wat vaker schoon moeten maken. Heel soms komt er bij mijn moeder nog wat klagerig 'nee hé, rotkat' uit, maar dan kijken wij haar boos aan en houdt ze haar mond al Vork

Een echt goede tip heb ik dus niet. Wij houden zowiezo alle 'losse' spullen van de vloer, dat scheelt al een hoop.

dwaallicht

Berichten: 3552
Geregistreerd: 27-12-04

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:21

manueeltje82 schreef:
Als de mijne naast de kattenbak gaat straf ik gewoon flink af. Pak slaag dat ze voelt (maar nee niet zo erg dat ze daarna wat mankeert voor degene die daar comentaar op willen geven)
ff flink schelden en ze er peper opstraaoien en ze erdoorheen wrijven en voila ze gaan netjes op de kattenbak. Ik tolereer gewoon geen gezeik in huis en het laatste wat ik wil is dat het zo uit de hand loopt dat ik ze moet wegdoen want ik ga niet in kattenpis leven voor een kat.
Ik hoef trouwens geen commentaar op mijn methode


Valt bij mij onder mishandeling. Heb je zelf wel eens peper in je ogen gehad? Echt van de gekke dit...en dat verhaal dat je op je handtas plassen omdat jij teveel naar de manege bent Rolleyes dieren zijn geen mensen hoor, dat plassen doen ze hooguit omdat je tas naar paard ruikt oid, niet om jou te treiteren!

En als je geen commentaar wilt vooral niet op een forum posten.

_manuela_

Berichten: 604
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:46

Kun je niet beter eerst leren lezen voor je commentaar geeft? Waar staat dat ik die peper in de ogen doe? Het advies van de dierenarts was met de neus erdoor wrijven. Daar moet ze een paar keer goed van niezen. Maar goed ik zou dit doorzetten naar de dierenbescherming aangezien mijn kat het zo slecht heeft bij mij. Als je zonodig commentaar wilt hebben op mij kun je dan niet gewoon een pm sturen? Dan kan dit topic gewoon ontopic blijven. Die kat pist niet over mijn tas om mij te treiteren maar omdat ze aandacht wil terwijl ze dat meer dan genoeg krijgt. Elke ochtend als ik wakker wordt en elke avond voor ik ga slapen en regelmatig tussendoor tenzij ik weg ben. Slaapt zelfs op een kussentje bij mij in bed.
Zoals ik al eerder schreef: schrijf liever een nuttig bericht!!!

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:58

Tja als je je katten een mep verkoopt kan je inderdaad reacties verwachten van mensen die het daar niet mee eens zijn. Ook ben je niet van plan om iets met de nuttige berichten waarvan ik er inmiddels 3 Haha! heb geplaatst te doen.

Hierin staat dat wat jij doet zo ongeveer het slechtste is wat je kan doen.
Mag ik je vragen waarom je geen andere methode wil gebruiken?

_manuela_

Berichten: 604
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:00

Omdat mijn kat niet regelmatig in huis plast. Mocht mijn kat regelmatig in huis plassen zou ik de eerste zijn die naar de winkel rent voor feliway te halen;)

_manuela_

Berichten: 604
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:01

correctie: Ik ga eerst naar de dierenarts omdat ze waarschijnlijk een blaasontsteking heeft

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:07

manueeltje82 schreef:
Kun je niet beter eerst leren lezen voor je commentaar geeft? Waar staat dat ik die peper in de ogen doe? Het advies van de dierenarts was met de neus erdoor wrijven. Daar moet ze een paar keer goed van niezen. Maar goed ik zou dit doorzetten naar de dierenbescherming aangezien mijn kat het zo slecht heeft bij mij. Als je zonodig commentaar wilt hebben op mij kun je dan niet gewoon een pm sturen? Dan kan dit topic gewoon ontopic blijven. Die kat pist niet over mijn tas om mij te treiteren maar omdat ze aandacht wil terwijl ze dat meer dan genoeg krijgt. Elke ochtend als ik wakker wordt en elke avond voor ik ga slapen en regelmatig tussendoor tenzij ik weg ben. Slaapt zelfs op een kussentje bij mij in bed.
Zoals ik al eerder schreef: schrijf liever een nuttig bericht!!!


Wil ik graag weten welk een idioot van een dierenarts dat is. De DA zijn juist degenen die dit niet mogen adviseren.

Anoniem

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:07

Maar dat doet er niet zoveel toe op zich, hoewel ik het wel fijn vindt om te weten dat je in zulke gevallen zeker rekening met je dier houdt Lachen Het gaat erom dat je je kat nu op een uitermate groffe manier straft, en dat deze methode over het algemeen niet echt 'het' meer is. De meeste fokkers en dierenartsen zullen het je juist afraden tegenwoordig (vroeger wellicht niet, maar met de tijd komen nieuwe inzichten). Dus blijft de vraag: waarom dan door blijven gaan met zo'n methode als het ook fijner kan, en ook nog werkt? Maar weinig mensen vinden het leuk hun dier te straffen of hard te zijn... dus als het niet nodig is, waarom zou je het dan doen? Lachen

Een kat straffen voor zoiets heeft in principe weinig zin omdat:
1) Je erg snel moet zijn, straffen binnen een fractie van een seconde. Niet later.
2) Je zeker moet weten dat het dier de straf associeert met zijn gedrag. Maw: de kat moet snappen dat hij met zijn neus door de plas met peper wordt gewreven omdat hij buiten de bak heeft geplast.
3) De kat moet begrijpen wat hij volgende keer anders moet doen, maw: hij moet snappen dat omdat jij hem door zijn plas met peper wrijft, hij volgende keer niet daar maar in de bak moet plassen.
(edit: en ongetwijfeld nog veel meer redenen waar ik nu even niet opkom, maar dit zijn even de drie punten die me nu wel te binnen schieten).

Bovenstaande zijn twee punten / associaties die de meeste katten niet begrijpen. Een kat legt doorgaans de link niet.
De reden dat je bij een klein kind niet de neus door de plas wrijft om ze zindelijk te maken is simpel: een baby snapt dat niet.
Nu is een baby geen kat... sterker nog; een kat is toch nog wat minder intelligent dan een klein kind. Dus die zal het al helemaal niet begrijpen.
Simpele beredenatie eigenlijk, toch? Haha!

Mocht het dan wel werken, ja, dat kan. Sommige katten zullen het ook wel begrijpen- maar waarom uitermate grof zijn als het anders en toch nog even productief kan? Lachen Daarbij, een ongelukje kan gebeuren, en wie weet was het in jouw geval een ongelukje. Of zit er in jouw tas, of waar dan ook, een bepaalde geur. Of stonk de bak teveel (ik zit liever ook niet op een treinWC als die smerig is *LOL* ). Om maar wat oorzaken te noemen...

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:22

Zoolgangster schreef:
We vermoeden dat het een opvoedingsfout was, de eigenaar was 2 weken op vakantie, en de oppas had niet door dat de kat in de plantenbakken begon te plassen. Daar is het mee begonnen. Later werd het plassen uitgebreid naar cd-rekken enz enz...



Zo is het bij ons ook begonnen, weekendje weg, mn moeder was nog even naar de badkamer geweest, deur dicht gedaan, dus ze konden niet door het katteluik naar buiten. Hadden ze de mat bij de voordeur gebruikt. Dit is ondertussen al 7-8 jaar geleden en die ene kat heeft het nooit afgeleerd, bij haar pure gemakzucht. Hebben de mat vervangen door zeil, en een dienblad bij de deur liggen met keukenrol erop, dat is het snelst opgeruimd. Daar gaat ze ook altijd graag op. Alu folie vond ze ook erg makkelijk om op te plassen, ruimt wel makkelijk op als je randjes had gevouwen Clown
Dat felispul helpt wel. Ik gebruik, het alleen nog als ze in de fout gaat op de trap, dit gebeurt soms nog en meestal heeft het wel een aanleiding (wij zijn nachtje weggeweest ofzo), Wat ook enorm scheelde was dat na 14 jaar de ene kat het opgaf, sinds die tijd is het zeker een stuk rustiger geworden en zij 10x liever.

Gelukkig doet ze het niet op kleding en banken enzo, maar soms wel weer op een tas en laat nooit een paarden deken in je huiskamer liggen... En als ze inees heel hard wegrent dan weet je dat ze wat uitgevroten heeft(poep) en gaan we maar even op zoek. Het is niet fris maar ondertussen zijn we het al bijna gewend. En na dik 17 jaar ga ik dr ook niet meer doen Lovers

weet alleen niet of ik manlief nog zover krijg als zij weg is, dat heeft ze wel een beetje verpest

dwaallicht

Berichten: 3552
Geregistreerd: 27-12-04

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:29

manueeltje82 schreef:
Kun je niet beter eerst leren lezen voor je commentaar geeft? Waar staat dat ik die peper in de ogen doe? Het advies van de dierenarts was met de neus erdoor wrijven. Daar moet ze een paar keer goed van niezen. Maar goed ik zou dit doorzetten naar de dierenbescherming aangezien mijn kat het zo slecht heeft bij mij. Als je zonodig commentaar wilt hebben op mij kun je dan niet gewoon een pm sturen? Dan kan dit topic gewoon ontopic blijven. Die kat pist niet over mijn tas om mij te treiteren maar omdat ze aandacht wil terwijl ze dat meer dan genoeg krijgt. Elke ochtend als ik wakker wordt en elke avond voor ik ga slapen en regelmatig tussendoor tenzij ik weg ben. Slaapt zelfs op een kussentje bij mij in bed.
Zoals ik al eerder schreef: schrijf liever een nuttig bericht!!!


Moet je zelf maar wat duidelijker leren schrijven. Je schrijft dat je peper over de pies gooit en dan de kat er doorheen haalt. Dat vind ik verkeerd behandelen van een dier. Wat die tas betreft, ik geloof gewoon niet dat de kat denkt "oh ze is weg dus ik pis op dr tas." Dieren "denken" niet op zo'n menselijke manier en derhalve vind ik het onzinnig en wreed om m dan zo te straffen. En dat is ontopic, ja.

Ik reageer op jouw onzinnige methode om je kat te straffen. Maar nogmaals, wil je niet dat iemand op jou reageert, post dan niet op een forum, want daar is dat juist de bedoeling. Clown

Joceline

Berichten: 2008
Geregistreerd: 05-05-08
Woonplaats: Culemborg

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:38

Snap het bericht van WildWings heel erg goed..interessant ja dat stuk over straffen. Ik sla onze kat nooit maar als ik zie dat ze op het moment dat ik het zie kattekwaad uithalen geef ik wel een brul. Ze snapt dit heel goed want ze komt op geen een tafel in het huis en weet precies waar ze wel en niet mag komen. Ze is heel lief en knort het hele huis door en is dol op knuffelen, afentoe probeerd ze weer wat uit maar als we haar terugwijzen doet ze het ook zeker niet meer.
Zou het fijn vinden om te weten waarom mijn kat zich zo zou gedragen in extreme gevallen maar ze zijn net als kinderen (zelfs slimmer) en moeten ook gewoon beloond en gestraft worden op een consequente manier. Alleen dit lijstje vind ik wel belachelijk;
Ben het ook deels eens met Manueeltje, katten krijgen mensen flink ver.
1. Al zijn plasplaatsen werden gekuist met biotex en nadien nogmaals bespoten met de Ecodor producten (dit was tussen 24 november en 9 december)
2. Er hangt nu een feliway verdamper in de woonkamer en dagelijks wordt er gespoten met de feliway spray op de risicoplaatsen
3. Elke dag leg ik op verschillende plaatsen valeriaan neer
4. Er staat op ieder verdiep een waterpotje
5. We hebben er nog een aantal kattenbakken bij en een aantal zijn ook van plaats veranderd
6. Erasmus krijgt tweemaal daags een half pilletje Telizen om zijn angst te verminderen
8. Er wordt veel meer gespeeld met hen
9. Er wordt nog meer gekuffeld sinds Erasmus geen clomicalm meer krijgt (dit dus sinds Marcellina's bezoek)

ReflexionS

Berichten: 46
Geregistreerd: 26-10-07
Woonplaats: Den Helder

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:56

Toch even een vraagje......heb je haar Zien plassen in huis, of vind je een plasje? Het kan misschien zo zijn dat er een buurt-kat door jouw kattenluikje binnen komt en plast.......????