Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 20:55

Onze poes (gesteriliseerd) is nu een jaar bij ons. Het is een 9 jarige poes en komt uit een asiel.

In het asiel was ons verteld dat ze een binnenpoes was en bij de vorige eigenaar nooit buiten kwam.
Bij ons is ze dus in het begin lang binnen geweest. Todat we er achter kwamen dat ze toch wel graag naar buiten wilde. Nu staat het kattenluikje overdag open en gaat ze soms (niet vaak) even naar buiten.

Ze had in het asiel een blaasprobleem en had daarvoor speciaal dieet voer. Toen wij haar ophaalden was dit probleem over, maar uit voorzorg gaven toch nog het speciale voer.
Inmiddels is ze al 3 keer terug geweest voor controle (waarvan de laatste 1 maand terug). En nog steeds zijn er geen blaasproblemen of iets anders.

Nou is het probleem dat ze in huis plast, op de meest gekke plekken. Eigenlijk is er geen vaste plek. De ene keer is het over de bank, dan tegen de gordijnen, dan gewoon ergens op de vloer, dan over het gasfornuis of over het koffiezetapparaat of over een tas die op de grond ligt.

In eerste instantie dachten we meteen weer aan een blaasprobleem. Maar ze is helemaal door de molen gehaald en er is niks aan de hand.

Bij het asiel dachten ze dat het komt omdat ze graag naar buiten wil. In het begin dacht ik dat ook. Maar sinds we de hele dag het luikje open hebben staan, kan dat het ook niet zijn.

Een vieze kattenbak kan het ook niet zijn, want die wordt elke dag geleegd. En het kan ook niet het grind zijn wat er in zit, want ze gaat vaak genoeg op de bak zitten.

Ik heb al allerlei sprays geprobeerd, maar niks helpt.
Ik weet ook dat aluminiumfolie helpt, maar dan moet ik mn hele huis vol leggen, dat is dus ook geen oplossing.

Wie weet er nog iets voor me?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:58

Wij hebben ook een poes die zulk gedrag vertoont, zij plast meestal op 't aanrecht, in de gootsteen of op de vloer in de keuken...
We hebben haar ook al binnenstebuiten laten keren maar ze mankeert niks.

Omdat het een vrij angstige en onzekere poes is en wij de laatste tijd meer katten in de buurt hebben gekregen die ook in de tuin komen dacht de dierenarts bij die van ons aan stress/spanning, vanwege de andere katten in haar tuin die er nooit waren...
een andere verklaring hebben we nog niet kunnen vinden...

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:00

Ik heb hetzelfde probleem en heb sinds een dag of 10 een feliway feromonen verspreider in de woonkamer. Sindsdien nog geen plasje gevonden! Ik hoop dat het echt blift werken. Is niet goedkoop, maar dat heb ik er graag voor over. Feliway is te koop bij de dierenarts en bij sommige dierenwinkels.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:02

hier ook iemand die zweert bij feliway! niet goedkoop maar scheelt een hoop ergenis!

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:04

Ik wilde het net zeggen, heb je feliway al geprobeerd?
Zijn er stressvolle situaties in huis?
Ik noem maar iets hoor: een kat in huis erbij, dingen veranderd, katten in de tuin?

Worden jullie er trouwens niet duf van?
Je hebt ook die feliway(naam kwijt) voor de hond, nou daar werd ik zo duf van!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:07

Wind schreef:
Ik heb hetzelfde probleem en heb sinds een dag of 10 een feliway feromonen verspreider in de woonkamer. Sindsdien nog geen plasje gevonden! Ik hoop dat het echt blift werken. Is niet goedkoop, maar dat heb ik er graag voor over. Feliway is te koop bij de dierenarts en bij sommige dierenwinkels.


Ik heb 3 katten waarvan de 2 oudsten al heel wat jaren.
Het mannetje,welke 'geholpen' is begon dit gedrag ook ineens te vertonen.
Al begon hij eerst met plassen in huis maar later ook met buitenbaks poepen!
Ook ik heb toen van alles geprobeert qua middeltjes en sprays.
Mijn laatste redmiddel was het bovenstaande,al is het er bij ons niet van gekomen.

Bij deze kat was het een aandachttekort doordat ik behalve hem nog 2 katten en een hond in huis heb lopen.Met name mijn hond eist veel aandacht op en ik denk dat hij jaloers is geweest. Clown
Door hem extra aandacht te geven hield het op,zat bij hem gewoon tussen de oren.
Wie weet ook eens het proberen waard,voordat je aan de dure middelen gaat;)

Succes ermee,want leuk is echt anders....

MegChicken
Berichten: 148
Geregistreerd: 14-07-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:30

Ik weet niet of jou poes er ook last van heeft met poepen. Of doet ze dat wel in de bak

Onze poes doet het ook. Maar zij poept ook niet in de bak. Nu poept ze onder een tafeltje ( niet in het zicht ) wat we meteen op ruimen als we het zien ( stinkt alleen soms wat dat is vervelend) of ruiken dus. en ze plast in een bak met een zak er in. Die zak wordt iedere dag vervangen. Dit heeft wel meer als een jaar geduurd voor we een oplossing hadden gevonden.

Niks hielp bij haar. (Medicijnen sterilisatie etc.) De dierenarts had haar op gegeven. hij zei dat we haar moesten laten in slapen.. Dat hebben we natuurlijk niet gedaan. het is gewoon een oplossing zoeken die voor beide goed werkt.

misschien heb je er wat aan.. Succes er mee!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:36

Mijn jonge poes (nu 1,5 jaar) heeft na haar sterilisatie ook een periode veel in huis geplast. Maar zij deed het wel op plaatsen dicht in de buurt van de kattenbak. Op de kattenbak, of vlak ernaast... Inderdaad heel vervelend.
Ik heb haar ook helemaal laten nakijken, ze mocht vaker naar buiten, ander voer, maar niets hielp.
Tot ik mijn dure kattenbakvulling (van die gelkorrels) verving voor gewone goedkope grijze korrels. Nu doet ze alles weer braaf op de bak, mits ik deze elke dag even uitschep. Als er een drol in blijft liggen gaat ze er ook niet meer op Lachen

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:38

Interessant topic!! Wij zijn namelijk onlangs verhuist en sindsdien is het hier ook elke keer raak. Eerst gewoon in een hoekje op de grond, later op de bank, en sinds een paar dagen is de bank gelukkig droog gebleven, maar nu zat ze straks weer in een doos... . Tevens is de mat bij de voordeur ook elke keer de banketstaaf en kleren oid laten slingeren is al helemaal uit den boze, dat hebben we al snel afgeleerd.
Hier gebeurd het ook heel rustig zonder pijn of mauwen. Ben al bij de dierenwinkel geweest en die dachten dus stress.

Overigens was het in ons vorige huis de laatste weken elke keer raak in bed!! Misselijk erg ranzig, maarja om daar nou je kat voor weg te doen... Toen waren het er overigens 2 van de 3, nu is het er voor zover we weten nog maar 1. De kattenbak heeft overigens geen invloed, het gebeurd als ze net schoon zijn gemaakt en als ze iets minder schoon zijn, dat hebben we ook uitgeprobeerd.

Feliway heb ik idd ook als tip gekregen, en de plekken schoonmaken met schoonmaakazijn, omdat chloor dettol en dat soort dingen juist uitlokken om er weer overheen te zeiken. Feliway nog niet geprobeerd, maar schoonmaakazijn leek niet echt te werken, maar nu na 1,5 week is de bank teminste droog als ik thuiskom, dus alvast errug prettig haha.

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:16

Denk dat ik dan toch maar voor dat feliway ga kijken. Ben het echt zat...

Stress zou op zich kunnen, want er zijn wel katten in de buurt waar ze het echt niet mee kan vinden. Maar ze doet het ook gewoon als ze rustig in huis loopt zo vlak voor je neus in eens... terwijl er niks aan de hand is.

Hoop dat dat wat op lost...

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:19

Heb je een dichte kattebak? Sommige katten vinden het vervelend om op een dichte bak te gaan. Je zou de kap er even af kunnen halen om te kijken of ze er dan wel op wil. Meerdere bakken in huis wil ook wel eens helpen en idd de feliway verstuiver. Succes!!!

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:30

AngelsDitch schreef:
Denk dat ik dan toch maar voor dat feliway ga kijken. Ben het echt zat...

Stress zou op zich kunnen, want er zijn wel katten in de buurt waar ze het echt niet mee kan vinden. Maar ze doet het ook gewoon als ze rustig in huis loopt zo vlak voor je neus in eens... terwijl er niks aan de hand is.
Hoop dat dat wat op lost...


dat deed die van mij ook, en dat was echt gewoon stress! die durfde niet naar buiten om z'n behoefte te doen

en idd in huis poepen kan heel goed een gedragsprobleem zijn. mijn andere kat begon dat te doen toen ik ging werken :S
die dacht dat hij de baas was in huis en deed daarom rare dingen, sinds we duidelijk hebben dat t mijn huis is, is t probleem uit de wereld (valt ie ineens ook geen vriendjes meer aan Haha! Haha! )

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 22:33

Gelukkig poept ze niet in huis. En ze gaat ook gewoon op de kattenbak... open of dicht. Dus dat kan niet het probleem zijn... Tsja en mocht het stress zijn om katten die buiten zijn, dan kan ik dat helaas niet afnemen.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:11

Kan makkelijk hoor, dat het door de katten buiten in de tuin o.i.d. komt. Ja
Verder, kattenkak en pies vies? Ik heb deze week welgeteld 15 kattenbakken schoongemaakt. Clown
(elke dag geleegd)

megg, poept je kat nog steeds onder dat tafeltje nu?
Dan kan je evt zo'n klein kattenbakje kopen(zonder kapje), stuk krant o.i.d. of kattenbakgrit er in en die onder het tafeltje.
Ik zou persoonlijk papier doen er in, daar maken ze niet zo'n zooitje van, door dat er geen deksel op zit krabben ze al het grit er uit, met papier leg je er een nieuw krantje in en klaar is kees.

Joceline

Berichten: 2008
Geregistreerd: 05-05-08
Woonplaats: Culemborg

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:14

Heeft een kat van een kennis ook gehad. Twee zelfs, deze piesten overal. Over de gordijnen, op de vloer en in de gootsteen. Elke dag een paar keer. Veel doktersbezoeken maar leverde niets op. De kennis kreeg kleine kinderen en heeft ze toen laten inslapen. Niemand wilde zulke katten opvangen en boerderijen zoeken ook geen katten vooral geen huiskatten. Ze druppel was dat de katten over het kinderspeelgoed plasten en een 2 jarig droppie daar in zat te spelen.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:14

xtostarlight, ik denk stress inderdaad.

Feliway werkt vaak erg goed!

xxxNaatjuhxx

Berichten: 1036
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: Roosendaal

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:18

oeh bah wat erg, dat gaat ook zo ongelovelijk stinken ! Boos!
die kleintjes van ons hebben 1x in de kast geplast, bah wat was dat vies. Gelukkig was dat maar eenmalig. maar dit is wel lastig ja... heb altijd veel oplossingen maar voor dit eerlijk gezegd niet, maar ben wel benieuwd naar hoe dit verder gaat. heel erg veel succes

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 23:26

Dank je. Stinken doet het inderdaad. Ik ga heel hard hopen dat dat ene middel werkt.

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:58

Toen onze kat op allerlei plekken begon te plassen (hij plaste altijd al op elke tas die op de grond werd gezet.) bleek hij nierstenen te hebben. Hellaas was hij niet meer te helpen

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:05

meintje schreef:
sinds we duidelijk hebben dat t mijn huis is, is t probleem uit de wereld (valt ie ineens ook geen vriendjes meer aan Haha! Haha! )


Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt? Want mijn poes plast ook naast de bak en ze valt haar huisgenoot aan. Ben erg benieuwd want wie weet helpt het bij ons ook!

hlidar

Berichten: 152
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Reykjavík

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:25

als het op vaste plekken is, kan je daar koffiedrap smeren. helpt heel goed, onze kat hoefde het maar 1 keer te ruiken en ging braaf op de bak...

_manuela_

Berichten: 604
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:32

Als de mijne naast de kattenbak gaat straf ik gewoon flink af. Pak slaag dat ze voelt (maar nee niet zo erg dat ze daarna wat mankeert voor degene die daar comentaar op willen geven)
ff flink schelden en ze er peper opstraaoien en ze erdoorheen wrijven en voila ze gaan netjes op de kattenbak. Ik tolereer gewoon geen gezeik in huis en het laatste wat ik wil is dat het zo uit de hand loopt dat ik ze moet wegdoen want ik ga niet in kattenpis leven voor een kat.
Ik hoef trouwens geen commentaar op mijn methode

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:50

manueeltje82 schreef:
Als de mijne naast de kattenbak gaat straf ik gewoon flink af. Pak slaag dat ze voelt (maar nee niet zo erg dat ze daarna wat mankeert voor degene die daar comentaar op willen geven)
ff flink schelden en ze er peper opstraaoien en ze erdoorheen wrijven en voila ze gaan netjes op de kattenbak. Ik tolereer gewoon geen gezeik in huis en het laatste wat ik wil is dat het zo uit de hand loopt dat ik ze moet wegdoen want ik ga niet in kattenpis leven voor een kat.
Ik hoef trouwens geen commentaar op mijn methode


Nee je vraagt er alleen wel om! Ben je gek ofzo tsss. Arme beesten. Denk je nou echt dat zo'n kat begrijpt als jij hem een pak slaag geeft en hem vervolgens even door zijn eigen pis haalt waar je peper op hebt gestrooit? Echt te idioot gewoon.

Misschien moet je bij jezelf eerst eens te raden gaan waarom die kat het naast zijn bak doet. Net zoals TS er gewoon een "normale oplossing" voor zoekt.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:52

manueeltje82 schreef:
Als de mijne naast de kattenbak gaat straf ik gewoon flink af. Pak slaag dat ze voelt (maar nee niet zo erg dat ze daarna wat mankeert voor degene die daar comentaar op willen geven)
ff flink schelden en ze er peper opstraaoien en ze erdoorheen wrijven en voila ze gaan netjes op de kattenbak. Ik tolereer gewoon geen gezeik in huis en het laatste wat ik wil is dat het zo uit de hand loopt dat ik ze moet wegdoen want ik ga niet in kattenpis leven voor een kat.
Ik hoef trouwens geen commentaar op mijn methode


Dan weet je blijkbaar dat je fout zit........

_manuela_

Berichten: 604
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:57

waarom loopt mijn kat mij dan overal achterna en is ze van slag als ik op vakantie ben? Hoef maar haar naam te roepen en mevrouw staat bovenop me te spinnen. En nee dat doet ze bij mij moeder die alleen maar lief is tegen haar en haar eten geeft niet
trouwens verschil tussen pak slaag en pak slaag...zeg toch, kat heeft er niks van dus zo hard mep ik niet maar laat wel ff merken dat ik echt kwaad ben