Zieke hond, wat nog doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Zieke hond, wat nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 14:23

Onze hond (nouja die van mijn ouders dan) is al vanaf januari 'niet lekker' wij merkte gewoon dat er iets was aan haar.
Toen is er een bloedonderzoek gedaan waarin ze niets konden vinden. Een tijdje geleden is ze begonnen met steeds s ochtends overgeven en in huis plassen. Erg vreemd natuurlijk voor een hond van 9 die dat nooit gedaan heeft.

Dus weer terug naar de dierenarts, daar zijn de afgelopen tijd een klein en een uitgebreid bloedonderzoek gedaan, urineonderzoek, en ze heeft dieet voer gekregen. Dit hielp allemaal niets en toen zijn we doorverwezen om een echo te maken van haar maagdarm kanaal.

Op deze echo zagen ze dat de wand van haar mag niet dun was en uit meerdere lagen bestond, maar 1 dikke laag was geworden, daardoor heeft ze nu nog maar 1/3 maaginhoud over. Ook zagen zie iets aan het einde vd dikke darm, zwarte puntjes op de milt en iets aan de lymfeklieren.
Van de maagwand en de lymfeklieren is een biopt genomen, de lymfeklieren waren niet verontrustend, de maagwand bestond uit voor de patholoog onbekende cellen.

Oftewel we weten nog niet wat ze heeft, inmiddels wil ze het dieetvoer niet meer eten, ze was altijd een enorme schrokop maar eet nu als een zieke muis. Daarop hebben wij besloten haar haar eigen voer weer te geven, wat ze met lange tanden dan nog wel eet.

Je zou denken dat de hond doodziek oogt en niets meer doet, het tegendeel is waar. Ze is vrolijk (in tegenstelling tot een tijdje geleden), rent in de tuin en is ook nog niet extreem afgevallen.

Wat moet je hier nu mee?

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Zieke hond, wat nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:47

Biopt naar een andere patholoog voor second opinion? Dan weet je in ieder geval of het een aflopende zaak is of niet. En met een diagnose kun je toch wat meer qua gerichte therapie of in ieder geval verlichting. Je zou dan bijv. aan ontstekingsremming, pijnstilling, maagzuurremmers, maagbeschermers e.d. kunnen denken.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Zieke hond, wat nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 14:53

Dat het een aflopende zaak is is al duidelijk, ze krijgt nu al 4 soorten medicijnen.

Metrazoral (antibioticum)
Primperid (tegen braken)
Prednoral (prednison)
Zitac (tegen braken en maagzuur)

Waarom ze 2 middelen krijgt tegen braken is mij onbekend.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Zieke hond, wat nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:09

Die middelen werken allebei op een andere manier. Zitac is een maagzuurremmer. Doordat de maag minder geirriteerd wordt door het maagzuur braken ze minder. Primperid is een middel wat tegen braken werkt maar er ook voor zorgt dat de maag beter geleegd wordt.

Dan moet je je afvragen of je denkt dat de hond pijn heeft of misselijk is (of misschien wel allebei). Misselijkheid zie je aan kwijlen, smakken e.d. Bij buikpijn kunnen ze bijv. met een opgetrokken buik lopen (maar het hoeft niet). Qua misselijkheid zou je in plaats van primperid ook nog kunnen denken aan Cerenia. Is ee vrij nieuw middel tegen misselijkheid bij de hond en ik heb er goede ervaringen mee, maar het moet natuurlijk wel in het behandelplan van je dierenarts passen. Maagbeschermers (ulcogant) kun je nog geven om een soort beschermend laagje op de maagwand te leggen. Vloeibaar middel met anijssmaak, sommige honden vinden het heerlijk, anderen vinden het te goor voor woorden. In dat laatste geval moet je je natuurlijk afvragen of je de hond er echt een plezier mee doet.
En dan, als het echt slecht gaat, kun je nog aan pijnstillers denken. Heel veel vallen al af omdat je ook al prednison geeft (wat al geen feest is voor de maag) en die middelen samen ernstige maagdarmklachten kunnen geven. Je moet dan echt aan de zware pijnstillers denken als tramadol of temgesic. Er zijn volgens mij door de faculteit ook pijnstillers in pleisters in gebruik, dan zou je niet nog meer tabletten hoeven geven. Maar dan zit je volgens mij al wel echt aan het einde van de mogelijkheden.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Zieke hond, wat nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 15:17

Bedankt voor je uitleg Ellebel!

Naar mijn idee heeft de hond nu geen pijn, haar medicijnen eet ze met moeite op.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Zieke hond, wat nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:21

Ik weet niet of je er wat aan hebt. Wij geven in de praktijk Barilux (röntgenkontrastmiddel) tegen braken. Het legt zegt maar een beschermlaag in de darmen waardoor ze zich minder misselijk voelt. Werkt beter als Primperid. Verder is het niet schadelijk. Heb zelf een hond die dit heel lang gehad heeft met succes. Ook is dit niet duur.

Een langdurig behandeling met Cerenia is vaak wel erg prijzig.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Zieke hond, wat nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:30

Metrazoral? Bedoel je Metrazol? Metronidazol zorgt voor een smaakverandering, metaalsmaak. Het kan heel goed zijn dat je hond daar slechter van eet.
Laatst bijgewerkt door Nikka op 20-11-08 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Zieke hond, wat nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:32

Ik bedoel inderdaad Metrazol Lachen

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Zieke hond, wat nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:33

Hoe lang moet je dat nog gebruiken?

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Zieke hond, wat nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 16:35

Er zit nog voor 8 dagen in het doosje en daarna was de dierenarts terug van vakantie en moesten we (dacht ik) terug komen.
Mijn moeder is aan het werk dus kan het nu niet vragen.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Zieke hond, wat nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:39

Metronidazol wordt ook in de humane geneeskunde gebruikt bij maagklachten en zorgt heel vaak voor een verminderde eetlust. Mensen worden er misselijk van en eten smaakt naar metaal. Misschien dat dit bij een hond ook zo werkt. Dat weet je dan als je stopt met het medicijn.
Je kan altijd de DA eens bellen om eens te overleggen.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Re: Zieke hond, wat nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:56

Ik denk dat de dierenarts de behandeling met name heeft gericht tegen een steriele ontsteking, gezien de metrazol en de prednison. Van metrazol wordt ook gezegd dat het immuunmodulerende eigenschappen zou hebben in het maagdarmkanaal. Maar als de dierenarts aan de andere kant al aangeeft dat het waarschijnlijk aflopende zaak is (en daar ben ik eerlijk gezegd ook wel een beetje bang voor) dan vind ik de tip van Nikka wel een goede! Ik wist niet dat dit middel bij mensen zo'n smerige smaak geeft. Lijkt me zeker de moeite om eens te proberen.