Hond herplaatsen of toch niet? Waar let je op..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:31

Witte herders zijn niet zenuwachtig en wispelturig. Juist niet! Karakter van een witte herder is duidelijk anders dan de mechelaars en Duitsers. Ze zijn niet zo neurotisch, en zenuwachtig. Wel afwachtend en niet zo dol op mensen die niet eigen zijn. Beer heeft er bijvoorbeeld een hekel aan als iemand hem meteen op zn kop aait zonder hij eerst rustig heeft kunnen bekijken wie het is en hem heeft kunnen besnuffelen (staart tussen de poten en in zn achteruit). Witte herders zijn echt ""kat uit de boom kijkers" uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:33

Witte herders zijn niet zenuwachtig en wispelturig. Juist niet! Karakter van een witte herder is duidelijk anders dan de mechelaars en Duitsers. Ze zijn niet zo neurotisch, en zenuwachtig. Wel afwachtend en niet zo dol op mensen die niet eigen zijn. Beer heeft er bijvoorbeeld een hekel aan als iemand hem meteen op zn kop aait zonder hij eerst rustig heeft kunnen bekijken wie het is en hem heeft kunnen besnuffelen (staart tussen de poten en in zn achteruit). Witte herders zijn echt ""kat uit de boom kijkers" uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:37

ik zou hem plaatsen iemand die bv alleen is en een lekkere omslote tuin heeft waar hij geen prikkels krijgt.die alle aandacht voor hem heeft en lekker bezich met hem gaat zijn wandelen enz.
denk dat het voor deze hond geen prettige plek is om te wonen met alle prikkels waar die dus niks mee kan.zoek een leuke baas,denk dat het voor hond en jullie alle bij goed zal zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:40

vencedor schreef:

zo horen ze te zijn ja.maar door de slechte fokkers vooral hier bij ons zie ik alleen zenuwachtige en angstige witte herders(zuid limburg).op ons examen van de hond kwam een exeminator deze kwam van zuid holland geloof ik,ik prate met zijn vrouw en zei hadden witte herders ook zij vertelde over het karakter van hun honden,toen zei ik zo een ken ik er hier niet.zei zij toen dat dat komt door veel slechte fokkers maar ze zo niet horen te zijn inderdaad

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:40

Heb je de blafband al geprobeerd als hij vast zit? Ik heb er respect voor dat je erkent dat je hier geen verstand van hebt, menig mens zou zeggen dat het aan de hond ligt.
Misschien kan je eens contact opnemen met de DA of het asiel, om te kijken of die nog ideeën voor je heeft? Die maken vast vaker zoiets mee in hun omgeving.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 16:43

keona schreef:
ik zou hem plaatsen iemand die bv alleen is en een lekkere omslote tuin heeft waar hij geen prikkels krijgt.die alle aandacht voor hem heeft en lekker bezich met hem gaat zijn wandelen enz.
denk dat het voor deze hond geen prettige plek is om te wonen met alle prikkels waar die dus niks mee kan.zoek een leuke baas,denk dat het voor hond en jullie alle bij goed zal zijn.

Ja dat is dus proecies wat we voor hem zoeken gaan. Hij krigjt hier téveel prikkels :j

Miracle_ schreef:
Heb je de blafband al geprobeerd als hij vast zit? Ik heb er respect voor dat je erkent dat je hier geen verstand van hebt, menig mens zou zeggen dat het aan de hond ligt.
Misschien kan je eens contact opnemen met de DA of het asiel, om te kijken of die nog ideeën voor je heeft? Die maken vast vaker zoiets mee in hun omgeving.

Ja hebben we geprobeerd. Als hij de band om heeft doet hij het niet, en zo gauw die afgaat weet hij het precies en doet gewoon zn ding weer.
We hebben het er al een aantal keer over gehad met de DA. Daarom is hij uiteindelijk ook gecastreerd. We hebben ook al ander voer geprobeerd voor energieke honden etc maar ze heeft de ideeen nu ook een beetje op anders dan hem in een andere 'omgeving' te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 03-07-12 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:44

De bouvier en de herder zijn beiden rassen die echt flink aan het werk moeten. Dan is lang uitlaten en af en toe fietsen gewoon niet genoeg.
Ik denk eerder daar een groot gedeelte van het probleem zit.

Succes! :)

Miracle_

Re: Hond herplaatsen of toch niet? Waar let je op..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:45

Misschien dat je niet alleen voor zijn lichamelijke beweging moet kijken, maar ook zijn geestelijke uitdaging.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 16:47

Ja dat klopt. Heb er wel eens aan gedacht agilty of iets anders emt hem te doen. Maar ik kan dat zelf fysiek helaas niet, lijkt me hardstikke leuk... En mijn vriend werkt 60-70 uur per week en heefft daar op zijn vrije dag echt de puf niet meer voor :n

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:08

cp112 schreef:
Ja dat klopt. Heb er wel eens aan gedacht agilty of iets anders emt hem te doen. Maar ik kan dat zelf fysiek helaas niet, lijkt me hardstikke leuk... En mijn vriend werkt 60-70 uur per week en heefft daar op zijn vrije dag echt de puf niet meer voor :n

Ik bedoel naast fysieke uitdaging idd ook mentaal.
Is er niemand in de buurt die een leuke agility hond zoekt of wil gaan schapen hoeden?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:34

Bouvier is idd een echte drijvers hond.

Sorry voor het niet goed lezen :o

Ik blijf er wel bij dat er een gedragstherapeut bij moet komen. Of dat je contact opneemt met de universiteit utrecht.
Voordat je verdere beslissingen gaat nemen vind ik persoonlijk dat je dat eerst gedaan moet hebben.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 19:44

Heb het net met mijn DA overlegd. En die is het eens met mijn keuze. Ze vind ook dat het gedrag is wat wel degelijk afgeleerd kan worden en/of dat hij het bij een rustigere omgeving helemaal niet zal doen.

Als het bij ons nog drukker gaat worden op het erf en hij nog meer geprikkeld wordt kan het erger worden. En omdat ik niet de kennis in huis heb hem daarin te begeleiden gaan we een plekje voor hem zoeken. De DA zou ook haar ogen open houden of ze toevallig iemand weet.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:19

betadine schreef:
@Imitador: Zullen we meteen alle honden die te enthousiast zijn de wereld uithelpen ? Kunnen we gelijk ieder paard dat al is gebeten of gebokt heeft naar de slacht brengen ?

Mensen die van een paard vallen of er door gebeten worden hebben er over het algemeen zelf voor gekozen om bij het paard in de buurt t ekomen. In dit geval met de hond ligt dat toch ietsjes anders......
Daarbij is een hondenbeet toch wel ietsjes gevaarlijker dan een paardenbeet, uitzonderingen daargelaten.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:27

TS: Fijn dat je eruit bent. Ik vind dat sommigen je erg hard aanpakken zonder je hele verhaal te lezen. Als jij je hond niet het leven kunt bieden dat hij nodig heeft vind ik het juist top dat je zoekt naar andere wegen ipv hem domweg met een muilkorf en stroomband uit te dossen om zo het probleem "voor de schijn" op te lossen. Ik hoop echt dat je een fijne plaats vind voor je hond. Sterkte, want ik maak uit je posts op dat je wel degelijk een band met je hond hebt..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 22:54

Dankjewel Oreo :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:56

ik denk dat TS de enige juiste keuze maakt, als een combi niet werkt moet je een oplossing bedenken, en die is niet altijd stug doorgaan met proberen. Ik snap niet waar altijd het idee vandaan komt dat herplaatsen een zonde is. in dit geval is het juist een weldoordacht besluit, ws is de hond elders veel gelukkiger.

je zou hem via het hondenforum aan kunnen melden voor herplaatsing.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:28

Een gebrek aan kennis kan opgelost worden, maar een slechte klik niet.
Ik zie regelmatig mensen die hun hond gewoon niet aankunnen, bij sommige mensen zit het er gewoon niet in om streng of intimiderend uit de hoek te komen en sommige moeilijkere honden hebben dat echt nodig.
ook vragen sommige honden echt een aanpassing van huis of leven.
Zo had ik als ik mijn tjech in huis nam geen echte kennis van honden psychologie en dergelijke, maar het feit dat ik me daar echt in verdiept heb en soms zelf als een halve wilde uit de hoek kan komen
maakte deze combi wel mogelijk. Dan kende ik ook een deskundige die zo een hond nam als uitdaging en dacht waarschijnlijk van "met mij zal hij echt gehoorzaam en braaf zijn" en deed die zijn hond al vroeg weg omdat hij zich er ook gewoon niet kon bij neerleggen dat hun karakter zo verschillend is.
Begin ook te geloven dat je dus een hond hebt die hoe je het ook probeert nooit in jouw levenskader gaat passen en dit op allerhande manieren gaat uiten. Hopelijk vind je toch het gepaste gezin voor hem, je kunt altijd een affiche hangen op hondenschool enzo zodat je al een bepaald publiek treft die met je hond zal kunnen omgaan.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:34

Het klinkt alsof hij nu de uitdaging zoekt in het wegjagen van iedereen die voorbij komt en dat is een zelfbelonend systeem. Fietser komt, hij blaft en de fietser gaat weer. Hij leert dus dat het lukt :)

En als je de hond mentaal wilt uitdagen, dan hoeft dit echt geen grote fysieke inspanning te kosten. Laat de hond speuren naar snoepjes. Dat is geen renwerk, maar mentaal ontzettend vermoeiend. Een half uurtje en je hond ligt voor apegapen. Hier wel in ieder geval. En doe dit gewoon een aantal keer per dag naast het fietsen en wandelen.

Probeer hem daarmee bezig te houden tot je een andere baas gevonden hebt voor hem. Ik heb mijn mening, maar daar heb je niet zo heel veel aan, dus dan maar een tip voor de tussentijd ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 08:56

Gisteren hebben we Boris in laten slapen.

Hij greep eerst een fietser 's ochtends en 's middags mij zelf. Dit klopt gewoon niet, een hond die tot een paar weekjes terug eigenlijk nog nooit zo agressie heeft gehad.... Maar hij was niet meer te vertrouwen. Ik dacht aan misschien iets in zijn hoofd. En de DA bevestigde dit dat zulk gedrag (ineens omslaan wat hij gisteren deed, en ook zo weer verder gaan alsof er niks gebeurd was) vaak uit de hersenen komt en vermoede dan ook een hersentumor oid.

Dit hebben we niet verder laten onderzoeken. Het was nu klaar, ik durfde hem niet bij iemand anders onder te brengen maar ook houden was geen optie. Als hij los zou komen oid en een kind zou pakken :n Dat zou ik mezelf nooit vergeven.

We hebben onze verantwoording genomen en hij is gisteravond ingeslapen......

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 08:57

Jeetje, wat een vervelende wending!
Hoe zijn jij en de fietser er aan toe? Niet teveel schade?
Heel veel sterkte! Dit wil je ook niet :n

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 09:00

Fietser had gelukkig net mazzel dat ik hem nog nét grijpen kon. Maar de manier waarop hij het deed.... Ik zag mn eigen hond niet meer.

En smiddags met mijzelf was gewoon heel raar. Ik was met hem aan het spelen als altijd, hij had zn balletje teruggebracht en die wil ik weggooien. Hij zat op dat moment voor me, gewoon vrolijk en fanatiek als altijd, en zo ineens valt hij helemaal stil, staart ook stil en begint te grommen (echt zo tanden ontbloot) en greep naar mijn arm (waar iik de bal NIET in had). Ik zag het een beetje aankomen door het stilvallen en was gelukkig optijd met mn been om hem weg te 'schoppen' (ja je moet wat...). Hij had gelukkig alleen mn broek, en een schaaf aan mn been. Maar hij liep weg, pakte zijn balletje en ging weer verder spelen :?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:27

Dit klinkt inderdaad wel heel vreemd. Ik zou wel een onderzoek gedaan hebben al was het om de gerustelling dat de juiste keuze is gemaakt.
Veel sterkte in ieder geval.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:34

Ach gossie, wat een triest einde. Je was toch gek op die hond. Sterkte met het verlies.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:59

Jeetje meis wat een roteinde, maar wat ontzettend goed dat je gewoon je verantwoordelijkheid gepakt hebt en hem hebt laten gaan, hoe moeilijk ook. Sterkte ermee.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 12:02

betadine schreef:
Dit klinkt inderdaad wel heel vreemd. Ik zou wel een onderzoek gedaan hebben al was het om de gerustelling dat de juiste keuze is gemaakt.
Veel sterkte in ieder geval.

De juiste keuze hebben we imo sowieso gemaakt. Waar de agressie ook vandaan kwam. Zo'n hond kan je niet meer vertrouwen :n

T'is heel sneu maar het is onmacht....