Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:52

Ik ontdek dit topic nu pas, leuk!

Ik heb net als Seven een Dober, ze is net 2 geworden en we doen aan speuren, appel en pakwerk. De EG hebben we met vlag en wimpel gehaald, ze is eigenlijk al klaar voor VZH maar we wachten nu tot er wat meer mensen van onze club examen kunnen doen en we trainen nu richting IPO.

Ga dit topic binnenkort even wat verder doorlezen, want het is leuk om te zien wat andere met hun hondje doen!

Om ons voorstel rondje nog even goed af te sluiten, dit is onze dame:

Afbeelding

Afbeelding

Seven

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:05

Welkom Joyce en Gaya :D

We moeten echt weer eens meeten zal beide bruinen graag samen op de foto zetten :D is alweer ruim 1,5 jaar geleden

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:17

Wat een leuke foto's komen voorbij.
Ik moet de mijn even uploaden alleen me laptop is kapot.
Ga t even proberen op me werk comp

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:21

Seven schreef:
Welkom Joyce en Gaya :D

We moeten echt weer eens meeten zal beide bruinen graag samen op de foto zetten :D is alweer ruim 1,5 jaar geleden

Ja, moeten idd weer eens proberen om een meeting te regelen! Vorige keer was sowieso een beetje ongelukkig omdat ik toen aan het werk was ;)

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:47

heb een vraagje of jullie misschien tips hebben.
mijn hond heeft ontzettend bewakingsdrift op het voorwerp.
als ik op hem afloop om het voor werp op te halen heb ik t idee dat die soms wel is mij wilt grijpen,omdat die zo hoog in zijn drift staat.
nu heb ik geprobeerd via de zijkant aan te komen lopen en dan links van de hond ga staan en hem op zijn plaats roep,zodat die van t voorwerp af komt en ik deze rustig op kan pakken.
maar hij wilt dus niet eens van zijn voorwerp af.
toen geprobeerd met een lang lijn om hem van t voorwerp te trekken als ik t commando plaats geef, dit lukt dan wel,maar denk dat het zonder lijn toch een gevecht wordt.
heeft iemand voor mij een goede tip?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:53

Goed dat hij het voorwerp blijft bewaken maar voor de baas hoord hij het aftegeven, daar zit dus een probleem hij heeft niet genoeg respect voor jou daar moet je aan werken.

Je kan hem een contact lijntje omdoen en het commando voet geven als je naast hem staat doet hij dat niet correctie met het lijntje. Doordat het lijntje zo licht is nemen ze het commando ook beter aan zonder de correctie en hoef je niet daarin weer te begeleiden wat je met een lange lijn wel doet je trekt hem er dan namelijk en dan kan hij zich verzetten. Met het contact lijntje maak je een correctie omhoog en houd daarin vast tot de hond zich ontspand naast je dan volg je weg. Dit breid je uit tot hij corect naast je kan zitten en wachten tot jij het voorwerp hebt gepakt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:54

@joyce, zal ook leuk zijn eens samen te wandelen ergens zonder de anderen is toch wel heel lastig voor zo'n grote groep te plannnen is wel gebleken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:59

Mooie hond :j ben gek op (x) hollanders.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:34

Seven schreef:
Mooie hond :j ben gek op (x) hollanders.

bedankt, haha t is ook wel goede hond ,maar ook dominant.
bedankt voor je tip ik ga het eens proberen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:38

Ja dat dominante herken ik ook bij Assad vooral als hij kwaad word in zn drift is hij soms iets te fel maar dat zie ik liever dan een hond die terug deinst

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:45

mariposa schreef:

Mooie hond! Weet je zijn bloedlijn??

Dat voorwerp bewaken is een kwestie van Appèl. Dit kan makkelijk een "spelletje" gaan worden van de hond.
Krijg je geen hulp van je clubgenoten? Anders misschien aan een TT? Wat je ook kunt doen is de helper op ca 3 meter van het voorwerp laten staan, zelf volg je met je hond naar de helper en dan stuur je de hond vanuit de helper op zijn voorwerp. Hiermee dwing je wel wat meer respect af.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:49

Een teletac zou ik zeker niet naar grijpen het risico dat het dier juist gaat vechten om het voorwerp te behouden is daarin veel te groot.
Sowieso moet het appél eerst beter zijn voordat men naar allerlei middelen gaat grijpen hij moet hem wel vrijwillig gaan afgeven anders ben je direct weer terug bij af wanneer je geen hulpmiddelen meer inzet.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:56

Seven schreef:
Een teletac zou ik zeker niet naar grijpen het risico dat het dier juist gaat vechten om het voorwerp te behouden is daarin veel te groot.
Sowieso moet het appél eerst beter zijn voordat men naar allerlei middelen gaat grijpen hij moet hem wel vrijwillig gaan afgeven anders ben je direct weer terug bij af wanneer je geen hulpmiddelen meer inzet.

Jij zou er niet naar grijpen, maar bij sommige honden kun je beter gebruik maken van een TT dan zelf gebeten te worden.

Als een hond op het voorwerp nogal bezitterig is, en de hond merkt dat de baas onzeker word kan dit een groot probleem worden, wat zich voor gaat zetten in de andere oefeningen. De hond is misschien een nummer te groot voor @mariposa en moet hier en daar aan gepakt worden. We hebben het niet over teckeltjes.....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:57

Pff over dominant gesproken... Die tuthola van ons is 2 weken geleden gecastreerd en mag sinds een paar dagen weer mee naast de fiets en lekker los rennen. Nou had ik na een stukje fietsen even een paar keer met de bal gegooid, maar die wou ze niet afgeven (baaaas, ik heb hem er al zo lang niet mee mogen spelen, nu is hij van mij!). Dus ik de lange lijn eraan en dan kan ze het opeens wel in 1x goed, zonder correctie of wat dan ook. Dus toen ik klaar was deed ik de bal weer in mn tas en zette haar naast de fiets om weer verder te gaan, maar daar was mevrouw het niet mee eens! Ze begon keihard te blaffen, dus ik gaf haar een paar stevige correcties, maar echt totaal niet onder de indruk he. Ze is dan zo pissig dat ik die bal van haar heb afgenomen, dat ze echt probeert af te dwingen om hem terug te krijgen en dan kan je hoog of laag springen, maar het boeit haar geen reet. Uiteindelijk heb ik de slipketting hoog om haar nek gedaan en ben gewoon gaan fietsen, want ik ben niet van dat gedonder gediend, maar je moet de mensen eens zien kijken...! Af en toe schaam ik me echt kapot, want die mensen hebben geloof ik het idee dat ik haar mishandel (terwijl madame zelf nog vrolijk met haar staart recht omhoog staat en dus absoluut niet onder de indruk is).

Maar goed, ze moet nu dus weer terug in het gareel, want die 10 dagen verplicht niksen na die operatie hebben haar geloof ik een beetje het gevoel gegeven dat ze alles maar kan doen waar ze zelf zin in heeft!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:13

Sommige honden ja maar hierin nee, dit is een duidelijk probleem tussen de hond en geleider de hond heeft geen respect en daaraan moet eerst gewerkt worden als dat meer in orde is kijk je verder. Dat de hond te veel is is wel duidelijk maar daar moet de hond niet de dupe van worden nu een TT pakken is onmacht en daarmee word de band tussen hond en geleider niet beter en kan zelfs omslaan. Ik heb het helaas vaak genoeg gezien dat een hond zich naar de geleider ging keren omdat die niet genoeg overwicht had. Ik heb zelf 4 x zo'n hond van een fokker over genomen en ja het is even vechten maar zodra de hond zelf opgeeft heb je al een heel ander dier. Ik heb bij zeer hoge uitzondering bij 1 van de honden een stroompak gebruikt die sleepte letterlijk de manwerker uit het bos bij het bos revieren :=

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:16

@Seven

Hoeveel honden heb jij naar de keuring gebracht? 4x een hond van de fokker overgenomen?? Een hond waarmee geoefend word, en een goede hond, word niet zomaar weggedaan :?
Dus jij neemt dominante KNPV honden over en zet ze even recht?? <<)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:23

Joyce dat blaffen is ook gewoon een uitdaging dat zou ik gerust negeren laat dr maar lekker in dr sop gaar koken als ze jou wil uitdagen. Als jij daar gehoor aangeeft en niet genoeg doorkomt zoals de correcties die je aangaf en ze gewoon doorging heb je juist het tegengestelde bereikt. Als je corrigeerd moet dat altijd eindige met de hond die zogenaamd opgeeft. Wat mensen denken moet je gewoon negeren op dat moment is het enkel jij en je hond.

Ik heb 3 honden klaar gezet voor de ph1 en 1 doorgezet naar ph2
Ik heb mijn laatste knpv hond van een fokker gekregen om te trainen die was voor hem een stap te ver, ze loopt nu in het buitenland bij de politie.
Je hoeft niet zo neerbuigende smilie neer te zetten nergens voor nodig :D Ik heb meerdere zeer agressieve honden getraind (heb jaren herplaatsing en hertraing gedaan voor asiels) en in de club waar ik trainde heb ik inderdaad enkele honden overgenomen van de trainers om te helpen met een hond die een maatje te veel werd voor de geleider.

Ik train al jaren honden en heb daarbij gedrag gestudeerd, ben momenteel in de ipo te vinden omdat ik geen knpv hond meer heb en moet zeggen het was vreselijkw ennen maar de ipo bevalt me ook super. De mindere druk en agressie tegen de honden spreekt me wel aan. natuurlijk als mijn hodn te ver gaat merkt hij dit ook wel maar ik sla niet op mn hond in met een raamrubber omdat mijn appél niet goed genoeg is om de hond te laten luisteren := En ja dat heb ik zeer veel gezien, ik liep als jong meisje al op de knpv clubs rond en ben blij dat er steeds meer clubs zijn die ook naar de hond kijken als dier en niet enkel als ding die maar moet doen wat wij zeggen goed of kwaad schiks

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:39

Dan zou je toch ook moeten weten dat een TT een zeer goed hulpmiddel kan zijn.

Zoals jij het gebruik van de TT omschrijft zou het alleen maar slecht doen bij honden. OOk een TT moet je met verstand gebruiken!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:41

Ja hoor het kan een goed middel zijn maar kan ook zeker bij de verkeerde momenten zoals in een hond die iets niet wil afgeven juist averechts werken.
Ik heb nergens het gebruik beschreven enkel mijn mening gegeven over deze situatie en het gebruik van de TT enkel in mijn ogen en ervaringen in de situatie die mariposi beschrijft :D

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:57

Het hangt toch af wanneer jij de TT gebruikt, kan juist bij het voorwerpbewaken een goed middel zijn. Ik ga hier niet helemaal uitleggen hoe je dat doet enz. Daarbij ken ik de hond van @mariposi niet. Dan zou ze gewoon eens moeten komen buurten ;).

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:00

Voor mij hoeft uitleggen ook niet ik weet hoe ze werken en waarvoor ze evt handig kunnen zijn. Ik vind echter wel dat het een laatte middel moet zijn :j

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:21

Te veel mensen gebruiken een TT als laatste middel en gebruiken het als "straf" middel. Maar een TT moet je juist veel slimmer gebruiken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:50

Het is ook een correctie middel :j
Maar we kunnen maanden lang discusseren over de TT maar dat kunnen we beter via pb doen :D

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:18

Mooie hond! Weet je zijn bloedlijn??

Als je op bloedlijnen zoekt op 17880 tibo dan heb je hem :D
Een TT werkt bij mijn hond avarechts, hij wordt er alleen maar bloedlink van.
De drift komt ook echt zodra hij de pakwerker ziet.
Mis is t ook een idee om het te oefenen zonder pakwerker.
Appel zit er keurig op en voor de rest luistert hij wel onwijs goed.
Dus alle oefeningen verder gaat goed alleen dat rotte voorwerp niet haha.
Wil ook niet op de keuring staan met het voorwerp en dat ik me hond niet op kan halen :=
Bedankt voor de andere tips. Ik ga ze is proberen