Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:08

Seven ik begrijp dat je dus (werk)ervaring hebt (of in elk geval goed gezien hebt) tussen de boxer en dobermann?
Wat ik uit je verhaal begrijp is dat de dobermann echt continue bezig is en een boxer met minder werk toe kan?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:20

Seven schreef:
Als reddingshond kan een dober wel geschikt zijn maar houd er rekening mee dat je je eigen hond ook moet kunnen tillen en dobers worden vanaf ruim 30 kg :j

Dat wordt flink trainen ;)

Ben ook wel benieuwd naar de vergelijking Dobermann-Boxer!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:39

Seven schreef:
Begrijp me niet verkeerd, Assad is best in voor een kriebelbeurt en zoekt heel veel contact met me maar tis geen hond die je uitgebreid moet gaan omhelzen dat is niet zijn ding :D
Let er ook op een dobermann is geen onafhankelijk ras juist niet die moet je echt leren iets voor zich zelf te doen anders lopen ze elke sec in je achterkant :D
Kwa waaksheid kan je het ook niet vergelijken, een dober houd alles en iedereen in de gaten in zijn gebieden filter wie hj wel staande wil houden en wie niet is daarin ook echt met zn hoofd bezig en kan zonder een baas die begeleid hier veel te ver in gaan :j

Als reddingshond kan een dober wel geschikt zijn maar houd er rekening mee dat je je eigen hond ook moet kunnen tillen en dobers worden vanaf ruim 30 kg :j

Als ze zelf nog nooit echt een werkende dober hebt gezien zou ik dat eerst doen loopt er ook eens mee (en dat mag gerust met assad :j Hij is namelijk al getraind en dan weet je ook wat je kan krijgen als je je echt inzet om met de hond te werken)

Kwa dobermann en enkel huishond met 1 x in de week een GG traing zeg ik nee maar dat is ook omdat ik vind dat je daarmee niet aan de werkdrift kan voldoen. Maar dat betekend niet dat sommige zich wel fijn voelen als enkel huishond onze dober en de anderen die ik heb getraind hadden dat niet gekund :D

Hoe leer je een hond om iets "voor zichzelf" te gaan doen?
mijn pup zit ook continu op mijn nek en gaat weinig tot nie zelf spelen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:46

fjordowner18 schreef:

Ik zou hier op antwoorden "niet".
En waarom zou je? Niets er op tegen een hond te laten "niksen" als hij dat wil.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:54

Kuggur schreef:
fjordowner18 schreef:

Ik zou hier op antwoorden "niet".
En waarom zou je? Niets er op tegen een hond te laten "niksen" als hij dat wil.

tja dat bedoel ik dus niet, ging die maar niksen was er ook niks aan de hand.....

ze vraagt continu mijn aandacht en dat is leuk, maar niet als jij net bezig bent de baby te verschonen om maar even een dwars straat te noemen.
ik wil best met haar spelen en werken en laat haar ook geregeld een speurtje zoeken. ga zo'n 5x per dag een stukje wandelen, daar ze pas 12 weken is en als het even kan neem ik haar mee ergens naar toe, dat gaat super, maar ik ze kan niet elke sec. van mijn dag op willen eisen en ben haar momenteel onderhand meer aan het wegsturen en straffen dan dat ik lol met haar kan hebben..... vandaar de vraag

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:57

Kan je het niet gewoon negeren als je bezig bent? Hier wordt er ook gepiepd en gezeurd, maar daar ga ik niet voor straffen. Negatieve aandacht is ook aandacht.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:03

MyWishMax schreef:
Kan je het niet gewoon negeren als je bezig bent? Hier wordt er ook gepiepd en gezeurd, maar daar ga ik niet voor straffen. Negatieve aandacht is ook aandacht.

dat heb ik in het begin gedaan, maar ze word groter en sterker en nu is het dus niet meer piepen en zeuren maar ze springt gewoon boven op de baby als ik niet oppas....
ik verschoon de kleine altijd op de bank, dus na dat verrassings element zet ik nu de tafel zo dat ze niet meer een poging kan doen, maar nu bijt ze dus in me voeten (speels) en probeert me op die manier uit te lokken.

als wij aan het eten zijn ook.
bij mij en mijn oudste zeurt ze niet, neemt netjes afstand en negeert (meestal) dat we iets eten.
Als de jongste (net een jaar) iets eet, moet ik haar echt opsluiten, want ze blijft net zo lang neten en doorgaan tot ze alles van hem heeft afgepakt.

als ze een keer iets voor haar zelf doet, is het binnen (wil alleen niet in de tuin) en dan raced ze met speelgoed door het huis of vermoord half de kat, dat eerste is opzich niet zo erg, maar daar ik laminaat vloer heb niet echt bijster goed voor haar heupen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:24

Dan doe je haar in een andere kamer als je iets moet doen waar ze niet bij mag? Of je zorgt dat ze er niet bij kan door iets anders neer te zetten. Snapt ze wel wat je bedoelt als je haar straft? 12 weken is gewoon nog erg jong he? Maar hoelang loop je buiten en wat doe je allemaal met haar?

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:40

Bij ons ligt de hond altijd op zijn plek (bench) al er gegeten word.
Hij is nu bijna 5 maand oud, wij hebben dit vanaf dag 1 gedaan eerst met de deur dicht maar nu blijft hij ok met de deur open netjes liggen.
Als wij met de borden de huiskamer inlopen dan gaat hij al zelf in zijn bench liggen.

Als je gewoon vanaf het begin af aan je regels stelt en je er zelf ook aan houd weten ze vaak niet beter.
Zelfde als er in de keuken gewerkt word, mag Baris niet in de keuken komen.

Gewoon telkens terug zetten en volhouden.
Dus eigenlijk zou je als je de baby verschoont gewoon de hond op haar plek moeten leggen en dit telkens herhalen, op een gegeven moment zal je zien dat als jij de luier al pakt ze al naar haar plaats gaat.

Zal lastig zijn ivm de baby natuurlijk waar je niet telkens bij weg kan maar ga dit bijvoorbeeld goed oefenen als je man thuis is dus een de baby en de ander de hond.

Met veel geduld en concequent gedrag en beloning kom je een heel eind :)

Gister deed Baris het weer zo goed op de training.

Volgen gaan netjes, hij moet alleen afleren om op te springen tijden het volgen.
Hij loopt bijna in spaanse pas naast me :D
Nog telkens korte stukjes, maar we zijn zeer tevreden :)
Hij word nu ook sinds een paar weken geplaagd met het zakje tijdens pakwerk, dus niet erin bijten echt puur alleen plagen.
Meneer heeft er al flink de pit in zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:42

Zoals Bertina dus zegt. Niet straffen, maar duidelijk maken wat je wel wilt. Net als ze je bijt, geef haar wat anders om in te bijten. Pas als ze 100% weet wat jij wilt, kan je een keer corrigeren, niet als ze het maar half weet.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:52

Ik leer ze iets voor zich zelf te doen door ze in de tuin of bijkeuken te doen als ze janken piepen of wat dan ook om aandacht te vragen negeer ik het zijn ze lekker zelf aan het spelen ga ik even heen speel ik even en laat ze weer als ze slapen laat ik ze met rust.

Veel mensen leren hun hond niet om rust te zoeken of alleen te spelen en hierdor lopen ze maar achter je aan om een voldoening te vinden.

Ik heb inderdaad ervaring met het trainen van zowel boxers als dobers (en andere rassen) in de africhting. Ik train op een club met enkel boxers ik heb als enige een ander ras.

Mijn ervaringen met de vergelijking boxer dobermann is dat een boxer minder baas gericht is en een stuk minder gereserveerd. Een dobermann heeft 1 baas die met hem werkt en waar hij het meeste van accepteerd en van verwacht een vreeemde loopt niet zo met een dobermann weg ook niet als die meerdere mensen gewent is. Boxers pak je makkelijker over als vreemde en ze zijn een veel minder gereserveerd. Een dober is daarnaast feller ze hebben veel meer waakdrift en zijn minder clownesk in het werk zien het serieuzer en nemen dus ook sneller dingen aan.
Kwa energie level vind ik ze aardig overeenkomen, beide zijn renners kwa spel :j Dobers zijn echter ook met honden gereserveerder vooral op egen terrein of de "werkplek" De boxers bij ons op de club zien het werk veel minder serieus ook de ipo 3 honden en kan je gerust met andere honden op het veld los laten. Assad gaat aan de voet zitten of wil enkel op het veld werken of met mij spelen. In het bos is hij iets minder gereserveerd maar nog gaat hij nooit naar mensen toe en als hij wel naar je toe komt is het om te snuffelen aandacht van een vreemde vind hij niets. Daarin is een boxer veel opener die speelt hgerust met een ander persoon en loopt er ook gerust op af.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:25

Wat dat betreft klinkt het alleen maar positief: een hond die niet zomaar op anderen afrent en ook niet die uitstraling heeft gok ik.

Hoe is de Dobermann over het algemeen naar andere honden toe? Gereserveerd in de zin van snel corrigerend als een andere hond contact zoekt?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:32

Mits goed opgevoed maken ze niet uitzichzelf contact en zulle ze ook niet zomaar corrigeren, de meeste (ligt ook veel aan de train kunsten van de geleider) kunnen niet met andere honden. Assad loopt er gewoon voorbij en naar een beetje grote mond accepteerd hij elke hond maar ik ken ook veel dobers vooral reu op reu en teef op teef die echt niet met andere honden kunnen.

Het niet op anderen afrennen is ook aangeleerd ik wil dat namelijk niet hebben, andere dobers die ik ken durven wel naar mensen toe te rennen vooral bewakend maar ook daar is het weer hoe ervaren ben je als geleider met je hond. Het zijn gewoon geen makkelijke honden hebben veel honden kennis nodig van de geleider je moet goed kunnen zien vanaf pup wanneer je moet corrigeren of wat je wel toe kan laten om te voorkomen dat ze omslaan naar super nerveus of te waaks.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:34

Seven dat is een mooie duidelijk uitleg.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:35

:D
Ik doe mn best, ik vind zelf niets fijner dan de juiste mensen met de juiste hond vooral als het om een dober gaat ze zijn zo moeilijk te herplaatsen omdat ze zo aan de baas hangen altijd jammer als mensen toch voor deze hond gaan en hem te hoog gegrepen vinden :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:51

Inderdaad erg duidelijk, thanks Seven! :j moet zeggen dat ik wel steeds nieuwsgieriger word haha. Ik hou wel van honden die erg op de baas gericht zijn. Mijn Boxer is daar een goed voorbeeld van, wellicht een wat extreem exemplaar voor het ras maar hij weet precies wie zijn vrouwtje is en naar wie hij moet luisteren. Dat werkt erg lekker moet ik zeggen! Ik had met hem graag VZH gedaan en onze droom was bij de reddingshonden, maar dat gaat met zijn gestel niet meer lukken helaas.

Hoe is de Dobermann qua gezondheid?

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:28

vannacht is er bij ons ingebroken -:(-
ze hebben onze rabobank stel fiets gejat, en onze net nieuwe grasmaaier van 1600 euro en onze nieuwe aggregaat voor het terrein.
helaas hebben ze de container open gebroken.
mochten jullie nog een stelfiets aangeboden krijgen, dan hoor ik het graag :)
hij is oranje met blauw.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:42

Bij de dobermann moet je erg opletten dat de ouders cardio getest zijn, daarnaast moeten ze hd vrij zijn en wobbler vrij. Onze reu voldoet hier volledig aan :j Er zijn echter fokkers die dit een stuk minder serieus in zijn en gerust honden gebruiken die niet correctzzijn. Naast de gewone gezondheid moet je er ook op letten dat ze dilute vrij zijn dit houd in dat ze enkel zwart en bruin geven, dus geen andere kleuren die hebben namelijk veel huid en hart problemen en zijn tevens niet goed gekeurd voor het ras.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:07

Dat is mooi knudde mariposa :(

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:13

@ Seven: Ok! Verder geen rasspecifieke problemen dus?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:27

Verder word er niet getest dus andere problemen zoals kanker etc kunnen wel voorkomen maar zijn geen specifieke ras problemen

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 09:24

mariposa schreef:
vannacht is er bij ons ingebroken -:(-
ze hebben onze rabobank stel fiets gejat, en onze net nieuwe grasmaaier van 1600 euro en onze nieuwe aggregaat voor het terrein.
helaas hebben ze de container open gebroken.
mochten jullie nog een stelfiets aangeboden krijgen, dan hoor ik het graag :)
hij is oranje met blauw.

Jee dat is balen....`

Op veel KNPV verenigingen hebben ze een blauw/oranje stelfiets. Die zul je zo snel niet terug vinden, De grasmaaier en de aggregaat zijn veel erger en heel stukje duurder in de aanschaf.
Ken wel iemand die een aggregaat te koop heeft.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:05

Nog wat foto's van de strandtrial vorige week.
Was een hele belevenis, erg moeilijk, prachtige omgeving, was de eerste keer ever dat ze dat in Middelkerke op het strand organiseerden. Dat zullen we zo snel niet nog eens zien...

Met Mika aan de startpaal, ik kon niet eens meteen zien waar de schapen waren:
Afbeelding

Mika rechts in de verte op zijn outrun in kl.2:
Afbeelding
Zie je ook hoe scheef de pen stond, geeft een beetje aan hoe moeilijk het terrein was :+

Afbeelding

Ons Tedje op zijn outrun in kl.1, op weg om de schapen op te halen:
Afbeelding

De dag ervoor heeft ie heel hard moeten werken de schapen van de kade weg te houden.
Er werd op 2 velden tegelijk gelopen, en op dit veld geen startpaal, je moest maar ergens starten in de buurt van de pen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog andere mooie foto's van belgische tophandlers, die het uiteraard beter deden als wij :D :
Afbeelding
Ook deze hond die al WT gestart is moest moeite doen de schaapjes te overtuigen:
Afbeelding

Afbeelding
Briefing van de jury voor aanvang wedstrijd:
Afbeelding

En na afloop van gedane arbeid is het voor mijn hondjes nog goed spelen op het strand :D :
Afbeelding
Afbeelding

Was een bijzondere ervaring, in een weekeinde 800 kilometer heen en weer gereden voor deze wedstrijd.
Hoezo fanatiek werken met je honden ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:39

Wow, mooie foto´s Sassy.
Maar wat een bizarre locatie voor een trial, zie ik dat goed staan daar panels in de waterlijn...?
Dat moet echt behoorlijk pittig zijn geweest!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:49

Kuggur schreef:
Wow, mooie foto´s Sassy.
Maar wat een bizarre locatie voor een trial, zie ik dat goed staan daar panels in de waterlijn...?
Dat moet echt behoorlijk pittig zijn geweest!

Ja, eerst moest kl.1 starten, dan de 2 en als laatste de 3, en telkens met de getijden mee moesten ze de gates verzetten.
We konden ook niet eerder dan na 11u starten ivm eb en vloed!
En nu begrijp je me vast wel als ik zeg dat de schapen van de waterkant wegvluchtten richting kade, waar het een 2 tot 2,5 meter stijl omhoog ging met hele gladde stenen ( je ziet ook wel hoe groen die waren)
Dan is het ook wel begrijpelijk dat ik daar mijn hond zo scheef niet opstuurde, wetende hoe groot het risico op blessures was.

Was bij mijn weten ook de eerste keer dat er een trial OP het strand gehouden werd.
In een drukke badplaats...dus veel publiek ook.

Een zeer bijzondere ervaring, dat kan ik je wel zeggen ;)