ervaringen friese stabij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Re: ervaringen friese stabij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:53

Zijn leuke en lieve honden die wil je ze mooi houden 2 keer in het jaar naar de trimsalon gaan.
ook is het voor de eigenaar belangrijk: de hond moet 1 keer in de week gied doorgeborsteld worden.
Voornamelijk bij de oksels en liezen ontstaan snel klitjes die uiteindelijk KLITTEN worden Tong uitsteken

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:13

2x in het jaar naar de trimsalon ; Absoluut niet!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:17

Charlottte schreef:

Wat raad jij dan aan Tong uitsteken wat meer onderbouwen is wel handig

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:20

Charlottte schreef:
Onze hond is 10 jaar, en heeft nog nooit een trimsalon gezien Tong uitsteken

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:25

shera schreef:
Charlottte schreef:
Onze hond is 10 jaar, en heeft nog nooit een trimsalon gezien Tong uitsteken

Tja, dat kan je ook doen maar daar zijn de meningen over verdeeld, een trimster ontklit toch op een betere manier als de eigenaren zelf .. dus het is aan te raden (hoeft niet) maar verstandig wel!!
We komen ze wel eens vervilt tegen vooral bij de liezen en achterbenen.
Je moet het vergelijken (beetje smerig maar meestal wordt het dan wel begrepen) met een klit in je okselhaar, telkens als je je arm strekt trekt dat haar pijnlijk, zo is het ook bij honden die lopen.
Hondentrimmen is een vak apart en mensen denken vaak dat het makkelijk is om te doen maar dat valt vies tegen als *wij trimster op jullie neuzen mee kijken*

2 keer in het jaar is echt aan te raden Ja

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:28

een wereldhond!

ontzettend trouw,lief, en vooral gehoorzaam.
mijn friese stabij is ontzettend slim.
heel leergierig, hij kan allemaal leuke kunstjes.

mijn moeder werkt de hele ochtend dus macho blijft van 8 tot 12 alleen. dat gaat goed.
toen hij nog maar een half jaartje was wilde die nog wel is wat aanvreten, maar dat is nu helemaal over.
kindjes uit de buurt komen hem ophalen iedereen is gek op hem, hij is dan ook altijd vrolijk Tong uitsteken
alleen hij heeft een jachtinstinkt en kan niet met katten overweg Clown

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:30

Ik borstel mijn hond om de dag , 1x in de week heel grondig zodat alles uitgeklit is ; ik heb dus echt geen trimsalon nodig ; dit hoort ook niet bij het ras .

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:40

Charlottte schreef:
Ik borstel mijn hond om de dag , 1x in de week heel grondig zodat alles uitgeklit is ; ik heb dus echt geen trimsalon nodig ; dit hoort ook niet bij het ras .

O nee Blond
Wat dacht je van de borst, buik, bevedering en achterhand effileren.
dode haren eruit borstelen.
Onderkant van de pootjes tussen de zooltjes haren wegknippen (daar zitten namelijk altijd bij langharige honden klitten en dit doet ook zeer)
Dus degelijk wel Ja

Elke hond kan naar de trimster gebracht worden sommige alleen voor een wasbeurt
maar een friese stabij: dat is toch een trimhond !! Haha!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:15

meningen verschillen dus duidelijk!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:24

Charlottte schreef:
meningen verschillen dus duidelijk!

haha nee dit zijn geen verschillenden meningen.. maar verschillende manieren van honden houden/verzorgen.

Dat het goed is voor ze om naar de trimsalon te gaan , dat is een feit ze staan namelijk niet voor niks in de trimboeken met hele trimschema's erbij Haha!
Maar verplicht is het niet !! dus volledig eigen keuze ..

Maar jij kwam net aan met :
Citaat:
dit hoort ook niet bij het ras

en ik wijs je er dus op dat dit toch echt fout is Vork

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:33

doom schreef:
Charlottte schreef:

O nee Blond
Onderkant van de pootjes tussen de zooltjes haren wegknippen (daar zitten namelijk altijd bij langharige honden klitten en dit doet ook zeer)
Dus degelijk wel Ja

Hier moet ik toch eventjes op in gaan!
In meerdere goede hondenboeken staat duidelijk vermeldt dat Friese Stabij's niet naar de trimsalon hoeven zoals bijvoorbeeld poedels oid. Natuurlijk, haren tussen de voetzolen moeten gedaan worden en de hond moet uiteraard regelmatig geborsteld worden. Dit lijkt mij meer dan logisch, er gaat natuurlijk vuil tussen de lange haren zitten, vooral bij de voetzolen is dit belangrijk, aangezien ze hier toch lange wandelingen mee maken. Maar het verdere trimwerk zie je echt niet bij een Friese Stabij. Wassen, voetzolen knippen en borstelen, vind ik niet speciaal werk voor een trimsalon, hoewel dit natuurlijk wel lekker erbij verdient voor die mensen Bloos Haha!.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:38

Tja je mag er op in gaan geen probleem Haha!
Maar hij staat toch echt in het trimboek ( doe zelf de opleiding Tong uitsteken )
en knippen is een vak apart hoor vergis je er niet in net als voetjes knippen je knipt zo in het velletje of in de zolen als de hond even verzet !!!
het wordt een beetje het zelfde gedaan als de goldenretriever het haar wat in korter met de effileerschaar Ja

Geen enkele hond hoeft naar de trimsalon dit bepaal je nog volledig zelf Knipoog
Kan je er wel op verzekeren dat alle honden er ontzettend van opknappen ( behalve de kortharige honden daar zie je wat minder van hoog uit de glanzende vacht door het wassen en minder verharen door het blowen.)

Maar goed dit wordt nu zeer off topic hihi dus ik stop Haha!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 19:08

ben wel weer wat meer op de hoogte door jullie discussie!
ik vind het fijn om mijn hond naar de trimsalon te brengen zo'n 3x per jaar. deed dat met die van mijn moeder ook. lekker wassen en tutten, knippen hoefde bij hen niet echt. wel de nagels altijd even van bas.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:02

edelweis1 schreef:

Hier moet ik toch eventjes op in gaan!
In meerdere goede hondenboeken staat duidelijk vermeldt dat Friese Stabij's niet naar de trimsalon hoeven zoals bijvoorbeeld poedels oid. Natuurlijk, haren tussen de voetzolen moeten gedaan worden en de hond moet uiteraard regelmatig geborsteld worden. Dit lijkt mij meer dan logisch, er gaat natuurlijk vuil tussen de lange haren zitten, vooral bij de voetzolen is dit belangrijk, aangezien ze hier toch lange wandelingen mee maken. Maar het verdere trimwerk zie je echt niet bij een Friese Stabij. Wassen, voetzolen knippen en borstelen, vind ik niet speciaal werk voor een trimsalon, hoewel dit natuurlijk wel lekker erbij verdient voor die mensen Bloos Haha!.[/quote]

helemaal eens; ik vind dat dat wat de friese stabij nodig heeft; bij je eigen verzorging ligt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:08

doom schreef:
Tja je mag er op in gaan geen probleem Haha!
Maar hij staat toch echt in het trimboek ( doe zelf de opleiding Tong uitsteken )
en knippen is een vak apart hoor vergis je er niet in net als voetjes knippen je knipt zo in het velletje of in de zolen als de hond even verzet !!!
het wordt een beetje het zelfde gedaan als de goldenretriever het haar wat in korter met de effileerschaar Ja

Geen enkele hond hoeft naar de trimsalon dit bepaal je nog volledig zelf Knipoog
Kan je er wel op verzekeren dat alle honden er ontzettend van opknappen ( behalve de kortharige honden daar zie je wat minder van hoog uit de glanzende vacht door het wassen en minder verharen door het blowen.)

Maar goed dit wordt nu zeer off topic hihi dus ik stop Haha!

Krijgt onze Banjo op zijn tiende verjaardag in april een trimbeurt kado! Tong uitsteken

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:45

doom schreef:
Charlottte schreef:

O nee Blond
Dus degelijk wel Ja

Ik knip mijn Stabij al 5 jaar zelf bij en dat gaat perfect. Daar hoef ik niet speciaal voor naar een trimsalon toe. Hij ziet er netjes en verzorgd uit.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:52

Mijn opa en oma hebben er één gehad. Altijd een lieve hond geweest. Nooit is ze gemeen geweest, ook niet tegen hele jonge kinderen(m'n nichtje bijv. toen ze nog een jaar of 2 was en dan overal aan wou zitten natuurlijk).

Maar zij ging niet naar de trimsalon hoor. Werd wel geborsteld en alles. Maar heeft nooit problemen opgeleverd.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:55

Haha! nog even te verduidelijking:
Niemand is verplicht om een hond naar de trimsalon te brengen dit is ieder zijn eigen keuze !!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 16:24

fokkers?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:38

waarom knipt iedereen z'n stabij? *LOL* is bij ons niet eens in ons opgekomen, vind die lange haren mooi Haha!