Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
MalaQ schreef:Honden etiquette is een heel ding waar weinig mensen zich aan houden. Ik heb totaal geen moeite met losse honden onder appel, maar daar schort het hem aan.. de meeste zijn niet onder appel en dan krijg je de "hij doet niks hoor" onzin. Ik kom graag losse honden tegen onder appel ipv honden die aan de riem lopen te brullen, maar dat is een ander verhaal
Mijn hond loop vrijwel altijd los. Maar ze mag niet naar honden, mensen, losse honden of wat dan ook lopen zonder toestemming. Commando naast is ten alle tijden écht naast. Als iedereen dat zou doen is er al een wereld gewonnen, maar het lijkt wel alsof honden zelden geleed wordt dat negeren 1 van de beste opvoedkundige skills
is die bestaat.
Mijn hond haat het dus ook als een andere hond op haar afstormt. En ik ben dus ook zo iemand die boos wordt en de discussie aan gaat. Ik kom op voor mijn hond en zal dat altijd blijven doen. Maar ongelofelijk irritant is het wel dat dat zo nodig is.
Als ik geen zin heb in confrontatie kent mijn hond het commando "schuilen". Ze gaat dan vlakbij mijn benen zitten en ik kan de tegenliggende hond goed blokken. Dit geeft vaak wel rust.. Het kostte me even tijd dit mijn hond te leren, maar als ze eenmaal weten dat je ze echt blokt groeit het vertrouwen des te meer. En ik merk weinig confrontatie met deze manier, zelfs met de "hij-doet-niks" baasjes.
Taifoen schreef:Hier juist zo’n vrolijke jonge hond die het liefst op alles afrent.
Als je haar je gang laat gaan dan gaat ze liggen en rent ze uiteindelijk op de hond af. Dat vind ik niet fijn, dus we zijn hard aan het oefenen.
Ze kan heel goed de blijf oefeningen op cursus, maar nu moet ze dat dus met wat meer afleiding doen. Of ik lijn haar aan als mensen met honden ons passeren, of ik roep haar in de naast en ga dan in de bosjes staan en vraagt wat kunstjes om de concentratie op mij te hebben. Ben nog even aan het kijken wat het beste werkt. Liefste heb ik dat ze gewoon los loopt en naast blijft en pas met toestemming naar een hond gaat - of juist niet. Tips welkom
Wintu schreef:Taifoen schreef:Hier juist zo’n vrolijke jonge hond die het liefst op alles afrent.
Als je haar je gang laat gaan dan gaat ze liggen en rent ze uiteindelijk op de hond af. Dat vind ik niet fijn, dus we zijn hard aan het oefenen.
Ze kan heel goed de blijf oefeningen op cursus, maar nu moet ze dat dus met wat meer afleiding doen. Of ik lijn haar aan als mensen met honden ons passeren, of ik roep haar in de naast en ga dan in de bosjes staan en vraagt wat kunstjes om de concentratie op mij te hebben. Ben nog even aan het kijken wat het beste werkt. Liefste heb ik dat ze gewoon los loopt en naast blijft en pas met toestemming naar een hond gaat - of juist niet. Tips welkom
Niet oefenen op een plek waar een aanlijnplicht geldt, verder een sleeplijn van 10 meter er aan.
Century schreef:Ik heb hetzelfde probleem, mijn hond is superenthousiast naar alle andere honden.
Hij loopt dus ook niet los als er andere honden zijn en zeker niet als er een aanlijnplicht is. Hij loopt alleen los bij andere honden in een losloopgebied, en ik houd hem natuurlijk in de gaten en ben hard bezig met training.
Maar het is nog een jong beestje en het gaat nog niet perfect. Ik doe hard mijn best
Century schreef:Ik heb hem nog niet zo goed onder appel dat hij niet op een andere hond afgaat als hij los is. Ik weet dat dat ook in een losloopgebied niet de bedoeling is, dat hij overal op afstuift. En dat wil ik ook echt eruit trainen. Maar dat is niet in één dag gedaan, en ik ga hem niet tot dan toe nooit los laten in een losloopgebied, dat vind ik ook niet eerlijk naar hem.
Ik vind het lastig hoor!
NikkivanOlst schreef:Als mensen roepen "hij wil alleen maar spelen"
Roep ik met mijn hond maar gewoon "hij wil alleen maar doodmaken"
Mijn herder is zeer "beperkt sociaal" en wil gewoon niks van onbekende loslopers op zijn dak hebben. En ik trouwens ook niks met willekeurige baasjes van doen hebben
Maar vaak schrikt een herder al voldoende af voor mensen om aan te lijnen. Al moet ik hier en daar nog eens dappere terriers of lompe labradors een voetveeg geven. Ik grijp altijd gewoon zelf in als baasjes te laks zijn om hun hond bij te houden. Ik ga hun schade namelijk niet betalen.
Het scheelt ook dat ik onmenselijke tijden en uitgestorven plekken uitzoek om te wandelen
Susanne schreef:Zo te lezen ergert zo’n beetje iedereen zich aan de losse honden in aanlijngebieden.
Laatst was er een topic over aangelijnde honden in losloopgebieden (nogmaals: een losloopgebied betekent dat je hond, mits onder appèl, los MAG, niet moet). Hier vonden een aantal mensen dat je met een aangelijnde hond dan maar in een aanlijngebied moet gaan lopen. Ik denk dat dit huidige topic het perfecte voorbeeld is van dat het geen fluit uitmaakt waar je met je aangelijnde hond loopt, je wordt hoe dan ook belaagd door loslopers. Of het nou een losloop- of aanlijngebied is. De honden/bezitters die toch nergens en met niemand rekening houden lopen namelijk overal (los).
pluisje88 schreef:Leer hem een muilkorf dragen Het is zo achterlijk want als ze een muilkorf om hebben zijn mensen er ineens bang voor en roepen ze hun honden terug. Terwijl die honden het veiligst zijn want dat zijn de enige honden die nooit iets kunnen doen
Wat ik ook wel antwoordde als ze riepen ze doen niks hoor! Dan zei ik maar de mijne wel! Dan werd het ook vrij snel opgelost ik ging al bewust nooit wandelen in losloop gebied. Moet zeggen bij ons heb je ook geen losloop-aanlijn gebieden. Binnen de bebouwde kom moeten ze vast, daarbuiten mogen ze los.
Pareltjes schreef:Mijn honden hebben altijd losgelopen, goed onder appèl. Mijn ervaring is dat loslopen minder gedoe geeft dan aangelijnd. Mensen veroorzaken de problemen. Aangelijnd betekent vaak niet opgevoed. Blaffend en hysterisch naar ander anderen honden toe. Trekken aan de lijn. Hond gefrustreerd hij mag niet naar de andere hond om “ gedag” te zeggen. Iets wat honden van nature nou eenmaal doen.
Door onopgevoede honden van anderen moet ik de mijne verbieden naar anderen toe te gaan. Moet ik mijn hond trainen dat hij vreemde honden MOET negeren. Mijn hond loopt braaf aan de voet, bemoeit zich niet met anderen en toch komen de mensen met aangelijnde honden mij de les lezen. Terwijl hun hond trekkend, half hysterisch de mijne wil killen. Zij komen naar mij….want tegenwoordig heb ik geen Mechelaars meer maar een klein hondje. Die zijn per definitie gemeengoed van hondenliefhebbers. Er staat groot op geschreven aai mij, aai mij.
De discussie moet niet zijn aangelijnd of niet? Maar opgevoed of niet!
Ibbel schreef:Als je met z'n tweeën bent: 1 iemand de hond laten vasthouden, zelf megá enthousiast op de hondeneigenaar toelopen, arm om de schouder slaan en uitroepen: "zullen we spelen? Ik vind jou zó leuk hè"
En als de hondeneigenaar zich dan de pleuris schrikt en terugdeinst, fijntjes zeggen: "dat vind je vervelend hè? Mijn hond óók"
Als je hond het verder prima vindt kun je het natuurlijk ook doen als je alleen bent en de hond gewoon aan de lijn meenemen bij dit toneelstukje.
Pareltjes schreef:Mijn honden hebben altijd losgelopen, goed onder appèl. Mijn ervaring is dat loslopen minder gedoe geeft dan aangelijnd. Mensen veroorzaken de problemen. Aangelijnd betekent vaak niet opgevoed. Blaffend en hysterisch naar ander anderen honden toe. Trekken aan de lijn. Hond gefrustreerd hij mag niet naar de andere hond om “ gedag” te zeggen. Iets wat honden van nature nou eenmaal doen.
Door onopgevoede honden van anderen moet ik de mijne verbieden naar anderen toe te gaan. Moet ik mijn hond trainen dat hij vreemde honden MOET negeren. Mijn hond loopt braaf aan de voet, bemoeit zich niet met anderen en toch komen de mensen met aangelijnde honden mij de les lezen. Terwijl hun hond trekkend, half hysterisch de mijne wil killen. Zij komen naar mij….want tegenwoordig heb ik geen Mechelaars meer maar een klein hondje. Die zijn per definitie gemeengoed van hondenliefhebbers. Er staat groot op geschreven aai mij, aai mij.