Welk kippenras past bij ons?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44240
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:44

Mwa dat hangt ook een beetje van het voer af wat je geeft en het ene ras is er iets gevoeliger aan dan een ander. Als echt legvoer geeft zal je over het algemeen weinig last hebben van broedse kippen.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:44

Misschien een overdekte ren nemen?
Een roofvogel pakt ieder dier wat hij aan kan. Ook grote kippen.

Het zou zonde zijn als je dadelijk alles kwijt bent. Is geen leuk gezicht,... en het is ook niet eerlijk t.o.v. de dieren als je van te voren weet dat er roofvogels zijn die ze pakken.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:48

Broedsheid is rasgebonden, niet voergebonden. Legvoer is niets anders dan een voer waar alle goede voedingsstoffen inzitten zodat kippen goed kunnen leggen zonder conditieverlies.

Door meer of minder legkorrel/meel te geven zal een kip niet meer of minder gaan leggen.

Wil_Fem

Berichten: 111
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:55

Wij hebben brahma's en grote Wyandottes. De brahma's leggen bij ons niet echt veel eieren maar de buizerd pakt ze niet, want ze gaan dan heel dicht tegen mekaar aanzitten en dan is het voor de buizerd een te grote kip geworden! Ze zijn heel vriendelijk en ik vind ze ook prachtig.
Wij wonen ook in het bos en hebben de kippen in een afgesloten ren lopen. 's Nachts sluiten we ze in een Binnenhok op vanwege de marter en vos.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 11:47

petraaken schreef:
SAbelpootkrielen zijn heel erg klein, moeilijk in onderhoud omdat ze vaak pootproblemen krijgen door de pluimen aan hun poten. Die leggen trouwens ook niet erg goed.

Nee dat weet ik allemaal maar vind ze zó ontzettend mooi!
Dan zou ik er een paar forse kippen bij nemen voor de eieren en de sabelpootjes voor de sier.
Is een leghorn goed tam te krijgen? Dan denk ik dat die wel een goede kans maken, vind die erg mooi.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 11:51

Laptopmuis schreef:
Misschien een overdekte ren nemen?
Een roofvogel pakt ieder dier wat hij aan kan. Ook grote kippen.

Het zou zonde zijn als je dadelijk alles kwijt bent. Is geen leuk gezicht,... en het is ook niet eerlijk t.o.v. de dieren als je van te voren weet dat er roofvogels zijn die ze pakken.

Dat zou betekenen dat ze in een ren van 5x5 moeten zitten terwijl ik een enorme grote tuin heb (ruim een hectare), dat vind ik ook niet eerlijk tov de dieren ;) Daarom ben ik dus ook op zoek naar een ras wat weerbaar is of snel genoeg om de kans zo klein mogelijk te maken.
En kippen die loslopen zijn gewoon gezellig, vind het zonde ze op te sluiten.

petraaken

Berichten: 44240
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:53

anneliesdj schreef:
petraaken schreef:
SAbelpootkrielen zijn heel erg klein, moeilijk in onderhoud omdat ze vaak pootproblemen krijgen door de pluimen aan hun poten. Die leggen trouwens ook niet erg goed.

Nee dat weet ik allemaal maar vind ze zó ontzettend mooi!
Dan zou ik er een paar forse kippen bij nemen voor de eieren en de sabelpootjes voor de sier.
Is een leghorn goed tam te krijgen? Dan denk ik dat die wel een goede kans maken, vind die erg mooi.

Mijn vader fokt ze oa en de meesten zijn echt wel tam te krijgen. :j Zo af en toe hebben we een schuw exemplaar maar dat is echt een zeldzaamheid. :)

petraaken

Berichten: 44240
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:54

anneliesdj schreef:
Laptopmuis schreef:
Misschien een overdekte ren nemen?
Een roofvogel pakt ieder dier wat hij aan kan. Ook grote kippen.

Het zou zonde zijn als je dadelijk alles kwijt bent. Is geen leuk gezicht,... en het is ook niet eerlijk t.o.v. de dieren als je van te voren weet dat er roofvogels zijn die ze pakken.

Dat zou betekenen dat ze in een ren van 5x5 moeten zitten terwijl ik een enorme grote tuin heb (ruim een hectare), dat vind ik ook niet eerlijk tov de dieren ;) Daarom ben ik dus ook op zoek naar een ras wat weerbaar is of snel genoeg om de kans zo klein mogelijk te maken.
En kippen die loslopen zijn gewoon gezellig, vind het zonde ze op te sluiten.

Misschien kan je dan voor voldoende lage struiken zorgen waar ze onder kunnen schuilen mocht er een roofvogel over komen. Wel zorgen dat ze s'avonds altijd binnen gaan. :)

Barron

Berichten: 373
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:11

Wij hebben een toompje leghorn (patrijs) kippen met haan. Een prachtige haan, statig met super mooie zwart groene staartveren. De kippen leggen super goed, de hele winter door hebben we nog wel eens een eitje. Nu de dagen langer zijn geworden, hebben we haast elke dag van elke kip een ei. 5 kippen, 5 eitjes. We geven iedereen die op bezoek komt altijd eitjes mee, want daar kunnen we zelf niet tegen aan eten.

Qua gedrag zijn ze moelijk tam te krijgen. Je moet behoorlijk je best doen om ze bij je te laten komen. Met dagelijks een handje voer of een appeltje krijg je ze wel wat tam, maar het zijn zeker geen knuffel kippen. Wel leren ze snel. De kippen zijn eigenlijk van mijn vriend en als hij uit zijn werk komt roept hij de kipjes altijd even bij zich en krijgen ze een handje voer. Inmiddels herkennen ze zijn auto al en staan ze mooi op hem te wachten. Wel blijven ze teruggetrokken en een beetje schrikkerig. Voordeel daarvan is dan de haan ook geen enkele agressie in zich heeft en voor je aan de kant stapt als je er langs wilt.
Ze zijn groot en sterk en alhoewel we al wel twee kippen zijn kwijt geraakt aan roofvogels, heeft de haan al eens een buizerd van zich af gevochten. Ook waarschuwt hij de kippen als er gevaar dreigt, soms ook bij een duif die overvliegt...

De haan
Afbeelding

En een kip
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Barron op 16-04-13 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:15

anneliesdj schreef:
Laptopmuis schreef:
Misschien een overdekte ren nemen?
Een roofvogel pakt ieder dier wat hij aan kan. Ook grote kippen.

Het zou zonde zijn als je dadelijk alles kwijt bent. Is geen leuk gezicht,... en het is ook niet eerlijk t.o.v. de dieren als je van te voren weet dat er roofvogels zijn die ze pakken.

Dat zou betekenen dat ze in een ren van 5x5 moeten zitten terwijl ik een enorme grote tuin heb (ruim een hectare), dat vind ik ook niet eerlijk tov de dieren ;) Daarom ben ik dus ook op zoek naar een ras wat weerbaar is of snel genoeg om de kans zo klein mogelijk te maken.
En kippen die loslopen zijn gewoon gezellig, vind het zonde ze op te sluiten.


:j Echt wel!

Ik moet regelmatig oppassen bij twee gezinnen die de kippen in een ren hebben lopen, en ik vind het een heel verschil met bij mij, waar de twee hennen in de achtertuin lopen. Bij mij zijn het veel meer... huisdieren zeg maar, ze staan ook zo in de keuken als ik niet oppas. Die interactie is erg leuk. Als ik in een tuinstoel zit, dan komen ze zich naast me poetsen en als ik iets lekkers eet moet ik oppassen dat ze het niet uit mn hand snaaien (kunnen hoog springen joh! haha!)

Als ze in een ren lopen... ik weet niet, dan is het toch heel anders. Dan gooi ik een paar handjes graan in de ren, zorg voor voer en water, maar voor de rest, tja. Anders.

Barron

Berichten: 373
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:21

Wij hebben ze ook los lopen overdag. Vinden ze helemaal geweldig! Ze hebben een hele grote ren, maar als ik bij ze kom om ze los te laten, vliegen ze tot aan het plafond zo blij zijn ze.
Ze scharrelen mooi wat rond. Ook al wonen wij behoorlijk vrij, ze komen ook wel bij de buren. Nou vinden die dat leuk, maar als je buren hebt die dat minder geslaagd vinden dan moet je daar wel even op letten. Een leghorn kan ook behoorlijk vliegen, dus een hoog hek heb je dan wel nodig. Maar de buren zijn ook altijd blij met hun wekelijkse doosje eieren :Y) Verder heb je met die grote kippen zoals die van ons wel een hele bult kippepoep op je erf liggen. Veel vegen dus ... Dat is het enige nadeel van loplopende kipjes.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:56

anneliesdj schreef:
petraaken schreef:
SAbelpootkrielen zijn heel erg klein, moeilijk in onderhoud omdat ze vaak pootproblemen krijgen door de pluimen aan hun poten. Die leggen trouwens ook niet erg goed.

Nee dat weet ik allemaal maar vind ze zó ontzettend mooi!
Dan zou ik er een paar forse kippen bij nemen voor de eieren en de sabelpootjes voor de sier.

Dat lijkt mij best een goed idee, uiteindelijk gaat het er toch om dat je kippen hebt die je zelf leuk vindt. Waar je alleen wel even om moet denken is dat je met een forse haan en sabelpootkrieltjes waarschijnlijk pannenkoekkrieltjes krijgt. :(:)

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:03

Wij hebben grote Wyandottes en Cochins. Beide heel vriendelijke tamme rassen. Grote kippen die redelijk goed leggen. In voorjaar en zomer wel meer dan in de winter. Wij hebben tot op heden nog geen last van roofdieren gehad. Wel zijn er, toen we er nog eendjes bij hadden lopen, een aantal eendjes gepakt.

petraaken

Berichten: 44240
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:08

Barron schreef:
Wij hebben een toompje leghorn (patrijs) kippen met haan. Een prachtige haan, statig met super mooie zwart groene staartveren. De kippen leggen super goed, de hele winter door hebben we nog wel eens een eitje. Nu de dagen langer zijn geworden, hebben we haast elke dag van elke kip een ei. 5 kippen, 5 eitjes. We geven iedereen die op bezoek komt altijd eitjes mee, want daar kunnen we zelf niet tegen aan eten.

Qua gedrag zijn ze moelijk tam te krijgen. Je moet behoorlijk je best doen om ze bij je te laten komen. Met dagelijks een handje voer of een appeltje krijg je ze wel wat tam, maar het zijn zeker geen knuffel kippen. Wel leren ze snel. De kippen zijn eigenlijk van mijn vriend en als hij uit zijn werk komt roept hij de kipjes altijd even bij zich en krijgen ze een handje voer. Inmiddels herkennen ze zijn auto al en staan ze mooi op hem te wachten. Wel blijven ze teruggetrokken en een beetje schrikkerig. Voordeel daarvan is dan de haan ook geen enkele agressie in zich heeft en voor je aan de kant stapt als je er langs wilt.
Ze zijn groot en sterk en alhoewel we al wel twee kippen zijn kwijt geraakt aan roofvogels, heeft de haan al eens een buizerd van zich af gevochten. Ook waarschuwt hij de kippen als er gevaar dreigt, soms ook bij een duif die overvliegt...

De haan
[ Afbeelding ]

En een kip
[ Afbeelding ]

Ik vind Leghorns echt geen schuwe dieren. Volgens mij hangt er ook veel vanaf hoe je ze op kweekt. Als je vanaf relatief jonge leeftijd hebt kan je ze wel tam maken. Zo ken ik iemand die vroeger een zwarte Leghorn haan had en daarmee ging ze gaan wandelen aan de lijn zoals met een hondje. Grappig om te zien hoor. Hij kwam zelfs bij haar op haar schouder zitten. :j

Barron

Berichten: 373
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:14

Dat is wel erg leuk als je dat zo lukt met je haan.
Wij hebben onze kippen ook van jongs af aan en ze krijgen veel aandacht en regelmatig een handje voer. Toch blijven ze bij ons althans terughoudend. Wel ontzettende schooiers op het erf ze lopen je de hele tijd achterna als ze denken wat te eten te krijgen. Aanraken lukt je echter niet en ook moet je toch wel redelijk behoedzaam langs ze lopen anders vliegen ze direct weg. Inmiddels is het wel zo gelukt om ze een paar korrels voer uit je hand te laten eten, maar ook dan red je het niet om ze aan te raken. Vinden wij overigens niet erg hoor, zijn heel blij met de kippen. Van de verschillende fokkers hebben wij destijds ook begrepen dat het geen knuffel kippen zijn. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd!

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:22

Frederieke_ schreef:
:)

Groot formaat kippen op een rijtje!

Edit: ik zou het kippenhok hoog boven de grond maken, als ze daar savonds op stok gaan kan de vos er iig niet bij!


Dit lijstje klopt niet helemaal. Ik mis hier mijn kippen. Ik heb Cochin groothoender. Hele grote kippen (formaat Brahma), prachtige hanen, vliegen niet weg. Ideaal. Alleen in het open veld ook gewoon geschikt als prooi voor de buizerd. Ook bij mij is er een haan door gesneuveld en dat zijn toch echt geen kleine beestjes.

http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/cochin.html

petraaken

Berichten: 44240
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:29

Tja ik weet niet anders want ik zit er al vanaf kindsbeen tussen. :D Af en toe wordt ik wel horendol van van mijn vader zijn hobby. Vooral als ze mijn net schoongeveegde stalgang weer vol vlas of stro gooien met hun poten doordat ze in de boxen zitten te scharrelen op zoek naar gevallen graantjes van de paarden. :+ Of ze komen hun eieren in mijn hooi leggen of in een hoek van een box waardoor je je een aap schrikt omdat je bijna met de riek in dat beest zit. De ene is inderdaad tammer te krijgen dan de andere maar de meesten kunnen wij makkelijk op pakken. :)

Wat je niet zou verwachten maar echt wel super braaf en rustig is is een Brugse Vechter. (Ja een vechtras maar echt heel rustig en absoluut niet agressief naar de mens toe). Zijn wel bazig tegenover hun soortgenoten. :+ Ook de dames laten niet met zich sollen. :D Staan bovenaan in de pikorde maar verder niet agressief behalve als er een onbekende haan of hen in het hok komt. Dan heb je ambras maar dat is bij veel andere rassen ook zo heb ik al gemerkt. :)

*edit is als reactie op Barron haar laatste bericht*.

Wildgirl

Berichten: 11680
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:50

Ik heb gewoon bruine legkippen gehad, super tam(soms zelfs te) maar, iedere dag een ei per kip...zelfs met -10 buiten.
Slimme,honkvaste kippen die braaf naar hun nachthok terugkomen en ze zijn vrij sterk(ivm ziektes etc)

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:46

anneliesdj schreef:
Ja dat scheelt natuurlijk ook wel, ik denk dat ik gewoon op zoek moet gaan naar iemand die dat ook heeft gedaan en kuikens heeft die al goed tam zijn, dan zal het ras niet zoveel meer uitmaken denk ik?

Heeft iemand hier toevallig ervaring met Muskuseenden?


Ja ik heb ook muskuseenden! Elk jaar ook jongen. http://www.youtube.com/watch?v=E6loUkaPgok

Hier van mijn orpingtonskuikens. http://www.youtube.com/watch?v=GBLEerqPnCA

Stoof

Berichten: 1308
Geregistreerd: 17-05-09
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:58

Wat dacht je van de Mechelse Koekoek? Groot, sierlijk met bevederde poten en leggen ook vrij goed.

cariena1
Berichten: 973
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:02

Ik had een NH blauwe(heel groot ras) aan een vriendin gegeven hier ging ook een buizerd mee vandoor, het lijkt mij beter een stuk af te zetten met een net erover heen.

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:24

anneliesdj schreef:
Brahma's lijken me erg geschikt vanwege het vertrouwelijke karakter. Maar dat is niet zoals ik een kip graag zou zien en ze leggen niet heel veel en hebben vrij kleine eieren.


Mijn ervaring is anders hoor, een Brahma hen legt gemiddeld 5 eieren per week, ik heb zelfs 3 hennen die in de winter ( zonder bijlichten ) gewoon doorleggen, eieren zijn van normaal formaat, zoals de eieren in de winkel zeg maar.

Wat de roofvogels betreft, onze 11 Brahma's lopen al 8 jaar los over het weiland, veel roofvogels hier, kunnen onze duiven hierdoor niet meer los laten vliegen maar er is hier nog nooit een kip gepakt of dat er 1 weg was. Er zit hier van alles, buizerds, havikken, sperwers en valken maar ze laten de kippen keurig met rust, kippen hebben geen struiken of bomen waar ze zich kunnen verschuilen. ;) Krielen zouden hier wel het haasje zijn.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Welk kippenras past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:01

Mijn mening,... begin er niet aan als je weet dat de dieren gepakt gaan worden...
Of zet ze in een ren. Met palen en een volierenet kan je een heel stuk afdekken.

holandia
Berichten: 152
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: hier en daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:22

goeroe schreef:
Ja. Voor de eieren is het dus niet noodzakelijk om een haan te hebben (behalve als je ze wilt uitbroeden ;) ), maar een haan heeft wel veel voordelen.


Wat zijn de voordelen van de haan? Buiten het feit dat je er kuikens van kunt krijgen.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:51

holandia schreef:
goeroe schreef:
Ja. Voor de eieren is het dus niet noodzakelijk om een haan te hebben (behalve als je ze wilt uitbroeden ;) ), maar een haan heeft wel veel voordelen.


Wat zijn de voordelen van de haan? Buiten het feit dat je er kuikens van kunt krijgen.


Normaal beschermt een haan de hennen tegen roofdieren. Als hier een vogel wat laag overvliegt schreeuwt de haan en kijken de hennen allemaal om zich heen wat er aan de hand is.
Maar tegen een roofvogel kan een haan weinig doen,... katten enzovoort wil die nog wel eens wegjagen.