Amerikaanse akita

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carrotje

Re: Amerikaanse akita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:05

Ik ben me ook heel voorzichtig aan het orienteren.
Met de nadruk op voorzichtig. Ik heb momenteel al een wandeldate gescoord om te kunnen kennismaken en een bezoekje bij de fokker.
Aangezien er vaak lange wachtlijsten zijn. En ik denk dat ik toch een jaar zal mogen rekenen tot een pup.
Heb ik me voorgenomen om in dat jaar wandelbezoeken te regelen shows te bekijken om 200% zeker te worden van mijn beslissing.
Als ik dan nog ja ik wil zeg. Dan ga ik ervoor.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:25

carrotje schreef:
Ik ben me ook heel voorzichtig aan het orienteren.
Met de nadruk op voorzichtig. Ik heb momenteel al een wandeldate gescoord om te kunnen kennismaken en een bezoekje bij de fokker.
Aangezien er vaak lange wachtlijsten zijn. En ik denk dat ik toch een jaar zal mogen rekenen tot een pup.
Heb ik me voorgenomen om in dat jaar wandelbezoeken te regelen shows te bekijken om 200% zeker te worden van mijn beslissing.
Als ik dan nog ja ik wil zeg. Dan ga ik ervoor.

De wachttijd voor een pup kan inderdaad heel erg lang zijn, bij de fokkers die ik ken staan er volgens mij al 20 op de lijst.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:24

vang schreef:
Ik zeg helemaal niet dat een asielhond nooit ziek kan worden ofzo, maar vaak heb je bij de rashonden nu eenmaal bepaalde aandoeningen, meestal door dat er teveel mee gekweekt wordt. Vooral de populaire rassen krijgen hiermee te maken, warschijnlijk door inteelt, maar dit weet ik ook niet zeker. Zelf heb ik niets dan miserie meegemaakt met mijn rashonden. Botkanker, heupdysplasie etc...
Natuurlijk neem je steeds een risico, maar in mijn omgeving en uit eigen ervaring heb ik al vaak ondervonden dat de vuilbakjes sterker zijn.
Maar deze discussie is zeker niet de bedoeling van TS. Ik wou haar er gewoon op wijzen dat dit ook een optie is. En in het asiel waar ik vrijwilliger ben bulkt het van de rashonden hoor, dus die vind je er ook. Er hebben zelf al regelmatig Akita's gezeten. Natuurlijk zijn de meeste al volwassen, maar ach wat, elke pup wordt snel volwassen.
In het asiel waar ik help kan je de honden uitgebreid testen. Je kan ze ook meenemen op een lange wandeling en zo zien hoe ze zich gedragen buiten het asiel.
Maar ik heb dus echt niet de bedoeling om hier een welles-nietes discussie van te maken. Ieder spreekt uit z'n eigen ervaringen en onderbouwingen :-) Ik wou gewoon even de asielhonden promoten (ras- en vuilbakhonden!!) *\o/*

Heb eigenlijk het vermoeden dat je de benaming 'rashond' verkeerd uit legt (net als rashondenwijzer.nl) een rashond is een hond met een stamboom. Een hond die lijkt op een stamboom labrador maar geen stamboom heeft is geen rashond. ;)
Een asiel waar het bulkt van de stamboomhonden lijkt me erg raar. Bij ons is het een zeldzaamheid dat we stamboomhonden hebben zitten. Het komt zeker wel voor hoor maar 10 op jaarbasis is veel (tegenover zo'n 150 andere honden).

Verder is een hond uit een asiel zeker een optie! Vind het zelf geweldig gaaf maar het moet je liggen. Heb er 3 op volwassen leeftijd uit de opvang meegenomen. Allen een rottig verleden allen (ernstig) ondervoed in de opvang terecht gekomen. Behoorlijk werk aan gehad maar de liefde die je ervoor terug krijgt is onbeschrijfelijk <3 heb er ook 1 als pup uit het asiel gehaald. Ook super leuk om die periode mee te maken maar dolgelukkig toen hij eindelijk volwassen werd :D :D

Geen één met stamboom o.i.d. en geen één bleek/blijkt helaas gezond te zijn (ook niet zodanig gezond dat ik ermee kan sporten). 2 zijn inmiddels overleden en 2 heb ik nog. Ik wil ze de komende jaren echt nog niet missen en heb er goede hoop op dat ze met hun kwalen toch oud kunnen worden. Echter het fabeltje dat niet rashonden/kruisingen gezonder zijn kan ik volmondig beantwoorden met: echt niet!!