Ras kiezen: Friese stabij of labrador retriever?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
coroosje
Berichten: 299
Geregistreerd: 21-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 10:49

aslo schreef:
coroosje schreef:
'Totaal niet te vergelijken; lab's zijn onbesuisd, veelvraten, doorgefokt,...... '

Iemand die dit kan ontkrachten? ;)


Ik niet, zou er zelfs nog aan toe willen voegen, reuen vaak zeer dominant, valt niet zo op waardoor er nogal eens problemen kunnen ontstaan in de rangorde. Voor mij nooit geen Lab. Stabij trouwens ook niet. Val gewoon niet op dit soort rassen.


Je maakt me wel nieuwsgierig... Welk ras spreekt jou dan meer aan? Wat is de belangrijkste reden?

Oliebollie

Berichten: 1842
Geregistreerd: 22-01-06

Re: Ras kiezen: Friese stabij of labrador retriever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:00

Hier ook iemand met een ( kruising Border collie x ) friese stabij .
Baloe is een schat van een hond, maar verhaard echt ontzettend!! Hele plukken vind je door het huis. Zelfs na het kammen komen de plukken er uit zetten!
Verder is en blijft het echt een jachthond. Hij luistert opzich heel erg goed nu ( de eerste 6 jaar van zijn leven kwam het woord luisteren niet in hem op... ) maar komt er een vogel, eend, schaap of verzin eens iets voorbij, dan wil hij er erg graag achter aan.
Nou is die van ons best lui aangelegd maar over het algemeen zijn het vrij drukke honden welke erom bekend staan dat ze behoorlijk eigenwijs kunnen zijn.
Gelukkig is hij ontzettend trouw, vriendelijk en goed waaks.
Hij gaat bij ons ook overal mee naar toe. Zo maar even bakkie doen bij vrienden, mee naar het werk, mee op de boot, mee naar stal..
Al met al ben ik ontzettend blij met hem en zou hem echt niet kunnen missen, maar als ik toen had geweten wat voor een draak het kon zijn, had ik toen de tijd een ander ras gekozen :+

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:08

[quote="coroosjeJe maakt me wel nieuwsgierig... Welk ras spreekt jou dan meer aan? Wat is de belangrijkste reden?[/quote]

Poolhondachtigen, Witte Herder, maar mijn voorkeur gaat uit naar mixen, heb ik de beste ervaringen mee.
Poedel spreekt me erg aan, vanwege hun vriendelijke, speelse karakter, heel veelzijdig (goed af te richten) en geen haar verlies. Trimmen is een minpuntje. Haaruitval is een nadeel nl. van de poolhonden en de Witte Herders. Maar een Nova Scotia Duck Tolling Retriever is ook leuk. Rhodesian Ridgeback, of zo'n Bull met die varkenssnuit. Zijn zo lelijk dat ze mooi zijn ;)

BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Ras kiezen: Friese stabij of labrador retriever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:36

Oeh, Rhodesians zijn zó leuk! En mooi :j

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:40

coroosje schreef:
Vroeg een stabijliefhebben naar het verschil tussen en lab en stabij... oei, dat was vloeken in de kerk....

'Totaal niet te vergelijken; lab's zijn onbesuisd, veelvraten, doorgefokt,...... '

Iemand die dit kan ontkrachten? ;)


Ja ik. :D Ik heb weer een labrador, de vorige is 14 jaar geworden zonder HD of wat voor ellende dan ook. Mijn huidige lab is niet doorgefokt, maar goed gefokt. Lomp kunnen ze zijn, net als onbesuisd, maar dat is een kwestie van opvoeden.
Vaak denken mensen dat als ze aan een lab beginnen dat ze vanzelf opgevoed worden, daar zal je, net als bij iedere andere hond, de nodige tijd in moeten steken.

Zoek gewoon een fokker via de rasvereniging, als het goed is zijn alle onderzoeken gedaan bij beide ouderdieren en hoef je daar echt niet achteraan. Een goede fokker zal je gelijk de uitslagen laten zien. Als je twijfels hebt, niet doen, of informeren op het labradorforum.nl. Daar worden ook dubieuze fokkers besproken.

Tooske

Berichten: 6549
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:46

coroosje schreef:
Vroeg een stabijliefhebben naar het verschil tussen en lab en stabij... oei, dat was vloeken in de kerk....

'Totaal niet te vergelijken; lab's zijn onbesuisd, veelvraten, doorgefokt,...... '

Iemand die dit kan ontkrachten? ;)


Ik! Wij hebben nu al bijna 12 jaar een Labrador een lievere hond bestaat er niet vanaf pup al heel rustig lief en niet overdreven geneigd naar eten dat maar je er zelf van.
Super sociaal wij hebben ook 4 Chihuahua's en hij is zo lief voor hun speelt met hun.
Nu hebben wij er wel 1 van een boer vandaan zonder stamboom en hij doet het nog heel goed!

coroosje
Berichten: 299
Geregistreerd: 21-01-10

Re: Ras kiezen: Friese stabij of labrador retriever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 18:44

Hmmm, "mijn" fokker werd genoemd maar de TS kreeg alleen pb en ik kan niet antwoorden, plaatsen of pb's sturen... Jammer!

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:51

Ben ik wel benieuwd welke fokker dat is?

coroosje
Berichten: 299
Geregistreerd: 21-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 19:01

Betteke schreef:
Ben ik wel benieuwd welke fokker dat is?


Stuur de naam even via pb.

coroosje
Berichten: 299
Geregistreerd: 21-01-10

Re: Ras kiezen: Friese stabij of labrador retriever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 14:19

Weet het nu zeker: we gaan voor een lab!

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:20

Leuk! Alvast veel plezier met de voorpret en geniet van je toekomstige pup, ze zijn echt maar zo kort zo schattig klein.

coroosje
Berichten: 299
Geregistreerd: 21-01-10

Re: Ras kiezen: Friese stabij of labrador retriever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 14:23

Dank je! Zit idd uren op internet te speuren, heerlijk :-).
We gaan volgende week bij een nestje kijken.

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Ras kiezen: Friese stabij of labrador retriever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:53

Heb beide rond lopen , Friese stabij teefje , bewaakt het erf , en de labrador is lief voor de inbrekers.
Totaal verschillende karakters , beide zeer gewenst voor mij was de keus voor een lab niet gemaakt , ik verzorg hem en geef hem een goede oude dag, voor iemand die d
Niet meer voor hem kan zorgen. De Friese stabij is wel een gerichte keus geweest..... En geniet ontzettend van de hond.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:29

nog even een reactie op de OP (al zie ik dat je keuze al gemaakt is) bij kortharige honden vind je de haren meer los verspreid in huis, bij langharige honden vindt je eerder van die pluisbosjes haren. Overigens kun je als je wilt gaan voor het karakter van de lab maar dan zonder verharen altijd nog voor een labradoodle gaan, die verharen (net als de poedel) niet en zijn ook geschikt als een kind allergisch blijkt.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:31

je moet echt naar het karakter gaan. Persoonlijk zou ik niet zo snel voor een labrador gaan, ik vind dit teveel allemans honden en een groot nadeel dat het zwemmers zijn.

Maar ja deze eigenschappen kun jij dan natuurlijk juist een pluspunt vinden.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Ras kiezen: Friese stabij of labrador retriever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:59

Puur op gezondheid gebasseerd (daar heb ik zicht op) zou ik voor de stabij gaan.
Niet dat daar geen problemen voorkomen maar de kans is tenminste kleiner.
Elleboogdysplasie komt wel voor maar staat niet in verhouding met alle problemen waar de labradors mee te kampen hebben. (denk aan: HD, ED,schouder en knieproblemen).

Qua karakter maakt het mij niet heel veel uit...........de ze hebben beide hun voors en tegens.

Wel is het me opgevallen dat een bepaald karakter bij de labrador redelijk kleurgebonden lijkt te zijn.

Even generaliseren hoor:

Zwart: Gemiddeld druk, redelijk stabiel
Bruin: Totaal hyperdepiep ontzettend vriendelijk.
Geel: Relatief rustiger, neiging tot agressief gedrag wanneer bedreigd.

Herkend iemand dit?

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:26

Nee totaal niet. Dat is idd generaliserend, iedere hond kan je druk/lui/dik/dun/agressief maken. Goed opvoeden doet wonderen. Tot nu toe ken ik weinig labjes die afwijkingen aan het skelet hebben. Dit kan je ook voorkomen door goede (op)voeding en door een goede fokker te zoeken.

coroosje
Berichten: 299
Geregistreerd: 21-01-10

Re: Ras kiezen: Friese stabij of labrador retriever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 22:30

Hmm, heb via mail info over de ouderdieren van een nestje gevraagd... Krijg ik als antwoord de roepnamen en de leeftijd...
Is het gek dat ik eigenlijk gezondheidsuitslagen oid verwacht?

dierenfan
Berichten: 9695
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:39

coroosje schreef:
Hmm, heb via mail info over de ouderdieren van een nestje gevraagd... Krijg ik als antwoord de roepnamen en de leeftijd...
Is het gek dat ik eigenlijk gezondheidsuitslagen oid verwacht?


Nee dat is niet gek, dus nog een x mailen en krijg je die weer niet dan lekker verder zoeken naar een ander nestje. De labradors zijn qua gezondheid tegenwoordig al veel verbeterd maar het is nog steeds enorm belangrijk goed te weten wat je aan gaat schaffen.

wat gewoon heel belangrijk is is proberen rustig op te laten groeien en laat je niet gek maken, een labrador moet je niet dik op laten groeien om mooie rondingen te krijgen. Ooit is mij gevraagd op ringtraining (show training) hoe oud denk je dat mijn labrador is. Ik dacht 4 jaar (en ben gewend leeftijden te schatten en al zeg ik het zelf, doe het niet onaardig) maar deze was 8 maandne (had geen gebit gezien overigens). Enorm dik, zeker 10 kg overgewicht maar dat hoorde volgens de fokker anders werd ze niet mooi rond voor de show. BAHHHHhhh

De laatste jaren niet meer naar shows geweest maar toen ik nog ging was het afschuwelijk wat er aan labradors in de ring stond. Meer lijf dan poten en kop zo dik waren ze. Dus gewoon slank houden dan is de kans op HD en ED ook al bheoorlijk kleiner ;)

Voor welke lijn ga je? Echt show labradors of de field trail labradors (werklijn) of een kruising hier tussen?

coroosje
Berichten: 299
Geregistreerd: 21-01-10

Re: Ras kiezen: Friese stabij of labrador retriever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 23:06

Een kruising, qua uiterlijk spreekt de werkhond mij het meeste aan. Heb geen plannen voor wedstrijden of shows.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:23

Betteke schreef:
Nee totaal niet. Dat is idd generaliserend, iedere hond kan je druk/lui/dik/dun/agressief maken. Goed opvoeden doet wonderen. Tot nu toe ken ik weinig labjes die afwijkingen aan het skelet hebben. Dit kan je ook voorkomen door goede (op)voeding en door een goede fokker te zoeken.


Daarom zeg ik ook dat ik aan het generaliseren ben.
Ik zie heel veel labs in de de kliniek en zeker qua kleur vallen mij deze 'kleurgebonden' kenmerken op.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Ras kiezen: Friese stabij of labrador retriever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:47

Ik heb zelf een niet raszuivere stabij. Volgens mij kan je prima aan een gezonde stamloze stabij komen. In Friesland op een hoop boederijen. Boeren gaan toch naar mijn idee voor gezond en sterke dieren.
Mijn stabij is een heerlijk dier, super makkelijk en opvoeding ging vanzelf. Ik heb vele cursussen met hem gevold, hij was altijd de beste uit zijn klas. Behendigheid vond hij ook geweldig en hij loopt altijd over al los. Zelf bij de paarden gaat prima. In de afgelopen 5 jaar is hij 1x weggelopen, toen liep hij tegen het stroom en rende hij in paniek weg. Gelukkig heb ik heb toen gevonden, aan de slootkant al bibberend in het hoge riet.
Hij loopt dan wel altijd los en is niet blafferig. Echt een heerlijk dier!
http://i50.tinypic.com/2d01idt.jpg
http://i47.tinypic.com/sw69o6.jpg