Beweging puppy (werkhonden)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Beweging puppy (werkhonden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:38

Die spellen kunnen wel degelijk door grote honden gespeeld worden! Althans, ligt eraan wat je groot vindt. Formaat Dobermann, Bouvier, Herder, etc. kan daar prima mee spelen. Alleen het zijn wel spellen die hond en baas samen moeten spelen. Het moet allemaal rustig opgebouwd worden en honden moeten leren hoe ze bepaalde moves moeten maken en rustig moeten blijven, ipv domweg alles hyperactief van het bord af te slopen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:46

Sonja_vR schreef:
die spelletjes zoals van nina otterson zijn leuk, maar niet echt gemaakt met grotere rassen in het achterhoofd :=
onze kleine Eyck zou die dingen binnen notime gesloopt hebben ...die is daar veel te lomp en te hyper voor :+

Dan hoor je je hond natuurlijk ook wel te leren hoe met het spel om te gaan ;) Het zijn ook wel spellen die samen met baas en hond gedaan moeten worden. Maar ik heb de spellen wel eens in de hand gehad en ze zijn van zeer degelijk materiaal gemaakt, dus niet zomaar kapot te krijgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:34

Mindim schreef:
dierenfan schreef:
hier 1x een pup gehad (nu 3.5 jaar) en strikt aan de regels gehouden. Resultaat is ED (LPC) aan beide voorpoten (is verholpen maar wordt nooit 100%) en heupen is wat afwachtend (foto's wel goed maar hij si wel stijf in bewegingen en kraakt aan alle kanten. Gelukkig nooit mank)

Volgende hond ga ik niet meer zo krampachtig doen. Immers wat erin zit dat zit erin en komt er toch wel uit qua afwijkingen. Dat is gewoon niet te voorkomen. En wat er niet in zit kan er ook niet uit komen.

Maar ja, zo heb je overal dingen voor. waarom zou trap lopen nu zo slecht zijn?

Voorzichtigheid biedt nooit garantie. Ook al sport ik nog zo netjes bijvoorbeeld, wil niet zeggen dat ik geen blessure kan krijgen of mijn knieen het toch niet zo goed doen.

Afwijkingen hoeven niet perse er in te zitten, je kunt ze ook creeren.

Trap lopen vind ik persoonlijk voor geen enkele hond goed en voor een pup al helemaal niet als dit frequent moet gebeuren. Tis voor honden een aanslag op gewrichten en heupen. Voor de groten meer nog dan voor de kleintjes. Een pup zou ik sowieso optillen en als mijn hond dagelijks trap moest lopen, zou ik een ras nemen dat ik op kan tillen. Dagelijks honden trap laten lopen vind ik not done en pups al helemaal niet.

Vertel dan heel graag eens (graag ook liefst wetenschappelijk onderbouwt) wat nu die zware belasting is als trap lopen op rustig en beheerst tempo gedaan wordt?

Wel knap trouwens dat die geleidehonden die voor 1 jaar leeftijd al leren trap lopen gewoon goede gewrichten hebben....
Ik hoorde altijd iedereen over trap lopen is slecht enz. maar nooit waarom en eerste pup dus heel voorzichtig gedaan en maar aangenomen voor waarheid en achteraf hier enorm veel spijt van. Het feit dat hij nu geen trap fatsoenlijk op en af kon lopen heeft al voor veel gevaarlijkere situaties gezorgd dan als ik hem gewoon fatsoenlijk in puppen tijd geleerd had hoe trap te moeten lopen.

Tja er komt een andere belasting op voor en achterpoten bij omhoog en omlaag gaan. Echter die komt er ook als ze afzetten om te gaan rennen en tijdens een ren partij steeds keren en draaien of krachtig remmen of struikelen over een verhoging. Laat ze dan maar bezig zijn en beheerst een trap op/af lopen lijkt me.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:59

moonsparkle:

je merkt op zich wel wanneer het genoeg is voor je hond..
ik bedoel met die reactie puur door dat je veel met je dier bezig bent, word die vanzelf moe..
een mens is (altijd) eerder moe dan een dier.

Mindim:

ik lees dat het een pup is van 9 maanden..
basis dingen moeten ook geleerd worden, en er zal ook tijd in gestoken moeten worden.
de hond zal moeten opletten,, en dus zal hij moeten werken om te snappen wat je bedoeld.

dat bedoel ik gewoon met werken, en ja een grotere hond groeit langer door.
maar dat wilt niet zeggen dat een hond die jaren maar vrij moet lopen..
maar waarschijnlijk denk jij dat ik hard werken bedoel als trainingen ..
maar dat bedoel ik er niet mee.. als je met een hond bezig bent,, is dit ook werken.
een geconcentreerde hond is geestelijk aan het werk, en daar word een hond moe van.

met een veulen moet je ook bezig blijven.. om een goede leuke band met je paard op te kunnen bouwen.
maar een paard kun je niet direct vergelijken met een hond, vind ik
een veulen word meestal 3 jaar op de weide gegooid en hij moet het zich maar uitzoeken,,
een hond word meteen aan de lijn gedaan, moet zindelijk worden etcetc

en qua je hond laten 'vertellen' dat ie moe is.
je weet wat je hond aan kan en wat niet.. en dan weet je dus ook wanneer je een stop pauze in moet lassen.
maar een hond wat lichamelijk even moe is.. en dit dus ook aangeeft, zal na een half uur weer er tegen aan kunnen..
in dit geval een border collie,, maar lichamelijk moe en geestelijk moe is een heel groot verschil..

en zoals Florenc al aan geeft zoekt ze een manier om de hond toch moe genoeg te krijgen..
een pup of geen pup.. door er al vroeg mee te beginnen dat een hond rustig is, heb je er de rest van zijn leven geen problemen mee..

nogmaals je hond aan het werk zetten door middel van veel spelletjes laten doen,, mentaal aan het werk zetten..
over belaste hoeft niet.. maar dat gebeurd ook niet..
gewoon wat 'grondwerk' balletje gooien, ook met andere honden erbij.
wanneer de hond zonder problemen het balletje na je toe komt brengen, dus dat hij niet eerst bij de andere honden gaat snuffelen
is ook aan het werk zijn,, en dit is voor een jonge hond echt wel goed..
het is immers nooit te vroeg om iets met je hond te doen..

ook zijn er genoeg spelletjes waar de hond zich zelf mee kan amuseren .. ook dan is een hond mentaal bezig..
en heeft geen nadelen op zijn groei..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:51

dierenfan schreef:
Vertel dan heel graag eens (graag ook liefst wetenschappelijk onderbouwt) wat nu die zware belasting is als trap lopen op rustig en beheerst tempo gedaan wordt?

Wel knap trouwens dat die geleidehonden die voor 1 jaar leeftijd al leren trap lopen gewoon goede gewrichten hebben....
Ik hoorde altijd iedereen over trap lopen is slecht enz. maar nooit waarom en eerste pup dus heel voorzichtig gedaan en maar aangenomen voor waarheid en achteraf hier enorm veel spijt van. Het feit dat hij nu geen trap fatsoenlijk op en af kon lopen heeft al voor veel gevaarlijkere situaties gezorgd dan als ik hem gewoon fatsoenlijk in puppen tijd geleerd had hoe trap te moeten lopen.

Tja er komt een andere belasting op voor en achterpoten bij omhoog en omlaag gaan. Echter die komt er ook als ze afzetten om te gaan rennen en tijdens een ren partij steeds keren en draaien of krachtig remmen of struikelen over een verhoging. Laat ze dan maar bezig zijn en beheerst een trap op/af lopen lijkt me.

Voor een pup is het gewoon niet aan te raden, omdat de gewrichten en dergelijke nog volop in ontwikkeling zijn, het kan invloed hebben op heupkoppen en op de heupkommen. Je kunt er bijvoorbeeld menig HD onderzoek op nakijken en dan wordt traplopen bij pups zeker afgeraden en trap af nog erger dan trap op.

Een volwassen hond zou het misschien prima kunnen, maar om een hond 4 a 5 maal daags tig trappen te laten nemen, is naar mijn mening ongezond. Dat blindegeleidehonden trap leren lopen, gebeurt denk ik niet tijdens de pup tijd. En hoe weet je eigenlijk dat al die honden nog goede gewrichten hebben? Misschien dat de meeste van die honden nadien bijna tot geen trappen meer hoeven te lopen, je weet het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:03

bello2005 schreef:
Mindim:

ik lees dat het een pup is van 9 maanden..
basis dingen moeten ook geleerd worden, en er zal ook tijd in gestoken moeten worden.
de hond zal moeten opletten,, en dus zal hij moeten werken om te snappen wat je bedoeld.

Ik noem een pup dingen aan leren geen werken. Werken noem ik dingen verder trainen die al bekend zijn of met een border collie bijvoorbeeld het bijeen drijven van schapen.D

Dat bedoel ik gewoon met werken, en ja een grotere hond groeit langer door.
maar dat wilt niet zeggen dat een hond die jaren maar vrij moet lopen..
maar waarschijnlijk denk jij dat ik hard werken bedoel als trainingen ..
maar dat bedoel ik er niet mee.. als je met een hond bezig bent,, is dit ook werken.
een geconcentreerde hond is geestelijk aan het werk, en daar word een hond moe van.

Ik zeg ook nergens dat een hond jaren niets hoeft te doen, ik heb het over TS haar voorbeeld en dat gaat dus om een pup en niet om een volwassen hond.
met een veulen moet je ook bezig blijven.. om een goede leuke band met je paard op te kunnen bouwen.
maar een paard kun je niet direct vergelijken met een hond, vind ik
een veulen word meestal 3 jaar op de weide gegooid en hij moet het zich maar uitzoeken,,
een hond word meteen aan de lijn gedaan, moet zindelijk worden etcetc

Je generaliseert wel erg, wie zegt dat alle veulens tot 3 jaar op de wei gegooid worden en niets wordt aangeleerd. En nee, een veulen leer ik andere dingen dan een volwassen paard dat aan het werk moet. Een veulen moet ook braaf zijn bij de smid en aan het touwtje kunnen lopen.

en qua je hond laten 'vertellen' dat ie moe is.
je weet wat je hond aan kan en wat niet.. en dan weet je dus ook wanneer je een stop pauze in moet lassen.
maar een hond wat lichamelijk even moe is.. en dit dus ook aangeeft, zal na een half uur weer er tegen aan kunnen..
in dit geval een border collie,, maar lichamelijk moe en geestelijk moe is een heel groot verschil..

Je geeft dus als baas aan wanneer het even genoeg is. Want jij als baas weet wat hij aan kan en wanneer je een stop pauze moet inlassen. Nou dat zeg ik toch. Jij zegt dat je hond dat zelf aangeeft en wanneer een hond dat zelf moet aangeven vind ik dat je te laat bent. Ik zeg ook nergens dat een hond er na een half uurtje rust niet weer tegen aan kan?

en zoals Florenc al aan geeft zoekt ze een manier om de hond toch moe genoeg te krijgen..
een pup of geen pup.. door er al vroeg mee te beginnen dat een hond rustig is, heb je er de rest van zijn leven geen problemen mee..

nogmaals je hond aan het werk zetten door middel van veel spelletjes laten doen,, mentaal aan het werk zetten..
over belaste hoeft niet.. maar dat gebeurd ook niet..
gewoon wat 'grondwerk' balletje gooien, ook met andere honden erbij.
wanneer de hond zonder problemen het balletje na je toe komt brengen, dus dat hij niet eerst bij de andere honden gaat snuffelen
is ook aan het werk zijn,, en dit is voor een jonge hond echt wel goed..
het is immers nooit te vroeg om iets met je hond te doen..

Ik heb het over het lichamelijk gedeelte en nergens over het mentale gedeelte.
ook zijn er genoeg spelletjes waar de hond zich zelf mee kan amuseren .. ook dan is een hond mentaal bezig..
en heeft geen nadelen op zijn groei..
Ja en een echte stuiterbal kan zelf idd prima zich zelf amuseren, alleen gaat dit niet altijd even zachtzinnig of rustig en kunnen ze zich prima bezeren. Als een hond een sprintje trekt in de wei en hij heeft de kolder in zijn kop. Sommige honden moet je ook dan intomen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:25

mindim:

zoals ik al zei.. jij vat werken op als trainen..

over het veulen,, er staat meestal worden veulens tot 3 jaar op de weide gegooid..
leren is ook werken..

ik bedoel het allemaal niet zo kwaad als dat het er staat..
en het komt via 'papier' toch altijd anders over dat dan iemand bedoeld..
ook hier bedoel ik dus ,, je weet wat je hond aan kunt..
als je hond moe begint te worden,, en dit 'aangeeft' wilt dus zeggen dat je er TE lang mee hebt door gewerkt.
maar een hond kan ook moe zijn doordat het ineens warmer weer is,, dan hebben ze ook minder energie...
en dan geeft de hond ook aan van.. eej hallo luister het is vandaag warm en nu ben ik moe..

ik heb het over mentaal.. want wanneer een hond alleen maar op lichamelijk moe word gemaakt, bereik je niets..
en hond is er zo weer overheen,, wanneer je mentaal met de hond bezig bent, zal hij echt moe worden en wat langer blijven uitrusten dan wanneer je lichamelijk met hem bezig bent.

ja, precies.. en daarom door veel met een hond bezig te blijven leer je dat je hond rustig moet zijn..
een hond kun je niet 'pakken' op veel lichamelijke dingen te laten doen. daar is die zo over heen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 22:42

bello2005 schreef:
ik bedoel het allemaal niet zo kwaad als dat het er staat..
en het komt via 'papier' toch altijd anders over dat dan iemand bedoeld..
ook hier bedoel ik dus ,, je weet wat je hond aan kunt..
als je hond moe begint te worden,, en dit 'aangeeft' wilt dus zeggen dat je er TE lang mee hebt door gewerkt.
maar een hond kan ook moe zijn doordat het ineens warmer weer is,, dan hebben ze ook minder energie...
en dan geeft de hond ook aan van.. eej hallo luister het is vandaag warm en nu ben ik moe..

ik heb het over mentaal.. want wanneer een hond alleen maar op lichamelijk moe word gemaakt, bereik je niets..
en hond is er zo weer overheen,, wanneer je mentaal met de hond bezig bent, zal hij echt moe worden en wat langer blijven uitrusten dan wanneer je lichamelijk met hem bezig bent.

ja, precies.. en daarom door veel met een hond bezig te blijven leer je dat je hond rustig moet zijn..
een hond kun je niet 'pakken' op veel lichamelijke dingen te laten doen. daar is die zo over heen.

Ik hoor jou, maar ook héél wat andere hier, al een paar keer zeggen dat je weet wat je hond aan kan. Dat je weet waar de grenzen liggen, OF dat de hond die grenzen aangeeft en gaat aangeven dat hij moe is. Daar ligt dus het probleem. Ik weet niet of jij ooit met een heel werkwillige en baasgerichte border aan het werk bent geweest? Die geven dat namelijk niet aan. Zolang jij als baas doorgaat, blijven zij ook even enthousiast doorgaan zonder een kik te geven.

Dat is net het hele probleem bij de echte 'werkhonden'. Ik kan bv bij onze jongste absoluut niet inschatten wanneer teveel teveel is, of wanneer te weinig te weinig is....

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:50

florence:

wij hier thuis hebben ook nog een mechelse herder, mijn stiefvader traint deze als politie honden.
ook erg werkwillige honden dus, met veel energie.

en natuurlijk zijn er honden bij die het niet opgeven en door blijven gaan.
maar als je een hond mentaal 'raakt' zal hij vanzelf een keer hebben van.. pff nu moet ik liggen.

maar hoezo kun je niet inschatten wat te veel is.
ik bedoel, je word zelf toch ook wel 'moe' als je met hem bezig bent ?
als je dan even een rust pauze inzet.. en later die dag het nog eens oppakt.
weet ook, hoe meer energie je nu in hem steekt hoe meer uithoudingsvermogen je aan het trainen bent
je moet dan wel concequent tegenover de hond zijn, en dat hij zich dan zelf ook rustig gaan neer leggen.
ook dan ben je alsnog met je hond aan het 'werk'. hij moet zich rustig er bij gaan liggen..
en voor veel is rustig liggen al moeilijk..

snap je wat ik bedoel ?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:57

een hond van 8 maanden is geen pup meer.
Het beste kan je een jonge hond geestelijk moe maken. Lekker na laten denken dus. En dat kan door truukjes leren, spoortjes uitwerken enz enz. En dan niet in 1x 1 uur bezig, maar lekker2 a 3 keer per dag 10 minuutjes. Veel langer kunnen ze zich toch niet concentreren. Verder kan een hond van 8 maanden rustig 3x per dag een half uur tot 40 minuten lopen. Gewoon lekker los laten scharrelen, spelen met andere honden enz enz. Ik zou wel voorzichtig zijn met balletjes. De bewegingen die ze dan maken zijn best abrupt. Helemaal bij een fanatieke hond :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:46

annepaardoes schreef:
Sonja_vR schreef:
die spelletjes zoals van nina otterson zijn leuk, maar niet echt gemaakt met grotere rassen in het achterhoofd :=
onze kleine Eyck zou die dingen binnen notime gesloopt hebben ...die is daar veel te lomp en te hyper voor :+

Dan hoor je je hond natuurlijk ook wel te leren hoe met het spel om te gaan ;) Het zijn ook wel spellen die samen met baas en hond gedaan moeten worden. Maar ik heb de spellen wel eens in de hand gehad en ze zijn van zeer degelijk materiaal gemaakt, dus niet zomaar kapot te krijgen.

snap dat het samen doe dingen zijn, ik bedoel je gooit niet zo een spel bij je hond en zegt "ga maar leuk spelen"
ik ben allang blij als ik hem rustig heb in de normale gang van zaken, die spellen zijn nog een ver van zijn bed show lol, voorlopig is hier het normale zoekgebeuren even voldoende, daar kunnen zijn bewegingen ook groot en lomp zijn wat momenteel vrijwel noodzakelijk is :+ leo

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:29

Mindim schreef:
dierenfan schreef:
Trap lopen vind ik persoonlijk voor geen enkele hond goed en voor een pup al helemaal niet als dit frequent moet gebeuren. Tis voor honden een aanslag op gewrichten en heupen. Voor de groten meer nog dan voor de kleintjes. Een pup zou ik sowieso optillen en als mijn hond dagelijks trap moest lopen, zou ik een ras nemen dat ik op kan tillen. Dagelijks honden trap laten lopen vind ik not done en pups al helemaal niet.

Daar ben ik ook benieuwd naar! Hier laten we voor de zekerheid beide honden (bulldog + herder) niet traplopen, al is het alleen maar om het feit dat ze niet naar boven mogen :') Maar ik ben wel benieuwd wat er precies gebeurd in dat lichaam wat het zo schadelijk maakt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:53

Een artikel over beweging en dan met name traplopen:

bron: Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren, Utrecht schreef:
Traplopen

Er komen op de training vaak vragen over wanneer en of een hond mag traplopen. Om u
een goed inzicht te geven welke aspecten daarbij in overweging moeten worden genomen
volgt hier een stukje uit het boek Hondse Hoogstandjes (pag. 89 en 90) van Marcel Nijland.
Hij is dierfysiotherapeut en heeft zich verdiept in de inspannings- en bewegingsleer voor de
hondensport:

Wanneer is een beweging slecht. Dat is wanneer zo’n beweging de individuele,
lichaamseigen grenzen te boven gaat. Die grenzen worden globaal door drie zaken bepaald.
Ten eerste is dat de kracht van de spieren. Zonder voldoende kracht kan de hond niet de
trap op. En de tweede grens is de beweeglijkheid in de gewrichten. En ten derde is het van
belang om te weten in hoeverre de hond uitgegroeid is, zijn wasdom.
Traplopen is een beweging die normaliter binnen de normale bewegingsmogelijkheden van
een hond valt. Tenslotte kunnen vrijwel alle honden traplopen. Er worden ook geen
uitzonderlijke bewegingen van heupen en ellebogen gevergd. Tijdens het traplopen blijft de
kop van de heup keurig in de kom. Heel kleine honden kunnen moeite hebben met de treden
omdat het voor hen een relatief groot obstakel wordt. Het is vergelijkbaar met wanneer wij
traptreden van een meter hoog zouden moeten nemen. Maar hoe groter de hond hoe minder
dat probleem speelt. In grote lijnen is daarmee aan de eerste twee voorwaarden voldaan. Je
mag aannemen dat de hond voldoende kracht en beweeglijkheid heeft om een trap op te
lopen als hij boven komt, maar daarmee is nog niets gezegd over de gezondheidsaspecten
ervan.
Het gewicht van de hond zou dan een bezwaar kunnen zijn. Jonge honden van grote rassen
hebben nog groeischijven terwijl ze toch al vrij zwaar zijn. En die zouden die belasting niet
aan kunnen. Daar hebben we een argument om voorzichtig te zijn met de trap.
Maar in hoeverre is de belasting van het traplopen zo veel zwaarder dan allerlei andere
zaken die we onze honden wel laten doen. Met andere honden contact maken en spelen
wordt toch heel belangrijk gevonden voor de ontwikkeling van jonge honden. Maar spelen
met een andere hond heeft alle aspecten van een belastende beweging. Hardlopen,
lichamelijk contact, onverwacht omrollen, springen en noem maar op. Stoeien is in ieder
geval een veel grotere belasting dan traplopen.
Bewegingservaring en anticipatie zijn van groot belang. Een trap op- of aflopen voldoet aan
die voorwaarde; het is in ieder geval een voorspelbare beweging voor honden. De
bewegingservaring komt vanzelf als we de hond op een rustige manier met de trap kennis
laten maken.
Traplopen is bezwaarlijk als het met een hoge snelheid gebeurt. Ook kleine en kortbenige
honden (teckels!) lopen waarschijnlijk een groter risico. Zij moeten hun kortbenigheid voor
een belangrijk deel compenseren met meer strekking vanuit de rug. En de rug is niet het
sterkste punt bij teckels. Voor jonge honden van grote rassen is het vooral belangrijk om de
vaart er uit te houden.

Wilt u meer weten over inspanning en beweging van honden schaf dan het boek van Marcel
Nijland aan Hondse Hoogstandjes. Zijn tweede boek gaat over de ontwikkeling van de jonge
hond en heet: Over groeistuipen en mijlpalen.
Zijn website is: http://www.marcelnijland.nl

De link is een beetje lastig want het is een DPF bestand, maar als je in google "traplopen hond" intypt, Ik het de eerste link.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:02

ik ben een keer naar een lezing geweest over jonge honden en aandoeningen.
conclusie was dat je de eerst 4 jaar eigenlijk niks mocht doen met je hond :+

dit is natuurlijk niet haalbaar en werd dus ook niet geadviseerd. wat ik ervan heb onthouden is dat beweging niet slecht is zolang je je korte, snelle wendingen maar vermijd.
traplopen is niet slecht, mits je hond groot genoeg is om de treden te kunnen nemen (een tekkel kan dit bijvoorbeeld niet fatsoenlijk) en mits je hond in een rechtlijnige drafbeweging de trap neemt.
vooral rechtlijnige drafbewegingen kunnen niet veel kwaad. met een bal spelen daarentegen is wel slecht, omdat een hond dan kort en scherp moet wenden.

daarnaast moet je ook daar weer een middenweg in zoeken. want een hond die nooit een rare beweging maakt zal ook geen spieren opbouwen die zijn gewrichten kunnen ondersteunen. de hond die altijd beschermt word, maakt één keer een verkeerde beweging en is geblesseerd.
terwijl de hond die alles mag en doet niet meteen geblesseerd zal zijn omdat hij spieren opbouwd die de klappen opvangen. uiterste zijn nooit goed, dus zoek een tussenweg :)

en daarnaast geld bij een jonge hond, liever 20 x per dag 5 minuten bewegen dan 1 x een uur.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:51

Met een jonge bc vooral consequent zijn en rustmomenten inlassen!
Steeds meer ermee gaan doen is niet de juiste weg, krijgen ze alleen meer conditie van.
Schapendrijven ipv opvoeden is m.i. ook niet het juiste.

Tuurlijk kun je met een hond van 8 maand al eens zien wat ie doet aan de schapen, maar echt trainen zou ik er toch niet mee voordat ze een jaar zijn, ik heb er nu 3 opgeleerd aan de schapen, zo gedaan en ze heel gehouden. Nu een jonge pup van 12 weken erbij en ook die krijgt regelmatig een time-out, half uurtje in de bench, en dan is ze weer van die palm af als ze opdraait omdat ze oververmoeid is, als het aan haar lag ging ze maar door en door en door...

Dat een hond aangeeft wat te veel is mag wellicht bij andere rassen kloppen, nou bij een border echt niet, heb het al meegemaakt dat er zich eentje verstapt in de training, nou geloof me maar die ging net zo hard door op 3 poten, en begon pas te manken nadat we weg waren van de schapen...
Die moet je echt tegen zichzelf in bescherming nemen, dat zijn zo een worcaholics...die stoppen echt niet!!

Dan, @TS: als jij gehoorzaamheid wil gaan doen met je bc raad ik je zowiezo geen schapendrijven aan, bij GH moet je hond dicht bij je werken, bij de schapen juist helemaal niet, dat is zo tegenstrijdig aan elkaar, er zijn wel mensen die beide doen, maar als je meer als gemiddeld ambitie hebt zou ik of het een of het andere doen. En schapendrijven echt alleen als je een getalenteerde hond uit goeie werklijn hebt.