Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
_Layco_ schreef:Nathalie02 schreef:Dat vind ik heel kort door de bocht. Er zijn zoveel dingen die fout kunnen gaan. Ik zou mijn kat nooit alleen laten als ze moet bevallen!
Afgelopen keer was ik er ook bij en heb ik wel degelijk moeten ondersteunen. Sowieso is het slim om te kijken of alle nageboorten eraf komen, indien dit niet het geval is zal je toch echt naar de dierenarts moeten.
Hoezo kort door de bocht?
Onze poes bevalt wanneer het haar uitkomt, en wij weten nooit goed wanneer dat is,
want we weten ook pas als ze een dikke buik heeft dat ze dan drachtig is.
Dat komt omdat ze gewoon 24/7 buiten zijn, en we wonen nogal afgelegen met veel grond om
ons heen, dus we weten ook nooit goed waar ze gaat bevallen.
Dus we kunnen er niet veel aan doen, alleen hopen dat het vanzelf goed gaat,
nu heeft ze al 4 x jonge katjes gehad, en alle keren is het goed gegaan zonder dat
wij erbij waren,
Dus hoezo kort door de bocht. Dit betekent niet gelijk dat we niet om het dier geven hoor.
kamatz schreef:Volgens mij zei ik dat de kans kleiner is op HD als beide ouders HD vrij zijn. Pigmentverlies wordt bij keuringen niet toegestaan. En zeer waarschijnlijk zal in een toekomst op steeds meer problemen gecontroleerd gaan worden naarmate deze structureel blijken te worden.Als goede fokker zijnde probeer je een meerwaarde mee te geven aan je ras. En dat zowel qua gezondheid als qua exterieur.
Fokken doe je om te verbeteren en niet om te vermeerderen.
Dat er rassen zijn die doorgefokt zijn kunnen we niet omheen, maar waar veel honden van zijn zijn er ook meer problemen.
Kijk ook maar eens naar de Nova Scotia Duck Tolling Retriever. Zo'n 12 jaar geleden hadden we hier maar 3 of 4 fokkers van zitten in NL, maar tegenwoordig zijn het er al een heleboel meer. En laten we eerlijk zijn, dat komt het ras ook niet ten goede, want er blijven altijd mensen fokken die gewoon niet goed bezig zijn.
Daarnaast zullen er ook altijd fokkers zijn die via allerlei omwegen het fokreglement proberen en zullen omzeilen. De aspirant-pupkopers zullen hun huiswerk ook goed moeten doen voordat zij een hond gaan aanschaffen.
Waar ik wel even om moest lachen is dat stukje over de Zwitserse Witte Herder. Dat dat een ras is die alleen op gezondheid gefokt wordt. Mijn tante heeft 3 dekreuen gehad, waarmee mijn moeder ook op de shows heeft gelopen, maar als ik die verhalen zo allemaal eens hoor is dat ook geen zuivere koffie.
En zo'n gezond ras is het nou ook weer niet, want tegenwoordig de dag komt ook DM voor en slokdarmproblemen en deze zijn toch wel degelijk erfelijk belast. En wat denk je van het pigmentverlies?
En dat als je met twee HD-A honden fokt, de kans minimaal is dat er geen honden geboren worden met HD? Je kan de gehele lijnen uitpluizen en bestuderen, maar een combinatie kan ook verkeerd uitpakken, ondanks dat je je huiswerk als fokker zijnde goed gedaan hebt.
Maar als fokker zijnde vind ik gewoon dat je je verantwoording moet nemen en er alles aan gedaan moet hebben om een zo gezond mogelijke hond te fokken.
International Shiloh Shepherd Dog Club schreef:Dus gezondheid en genetica op de eerste plaats, fokstandaard op de tweede.Please take time to research the breed very carefully. Our website and e-group are great resources to learn and meet breeders and owners who have been involved with Shilohs for many years. We promote and encourage unity, health testing, genetic research and the preservation of the original breed standard.