Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hannanas schreef:Een opvang rat is niet per definitie gezonder.
Het belangrijkste is de principes.
Wat wil je:
1.
Doe je mee aan de wedstrijd wie er zoveel mogelijk n**ken kan, zoveel mogelijk verdienen, meerderheid wordt voer en een enkele wordt verkocht? Geldt telt, hoe ze erbij zitten niet. Ziek? Weg ermee. Hoe ze gedood worden, maakt niet uit. Waar ze terecht komen, maakt niet uit.
2.
Of wil je een dier dat met zorg is "gefokt", uit twee ouderdieren waar minimaal 3 generaties van top tot teen uitgeplozen is en men er ervaring mee heeft, en het diertje puur uit de gedachte komt: een zo lief mogelijk karakter en een zo goed mogelijk gezondheid?
3.
Opvang zit er tussenin. Andermans rotzooi opruimen.
Nu ze nou toch al ooit door iemand gekocht zijn.... kunnen ze net zo goed opgevangen worden met recht op een goede toekomst, om een nieuw baasje te vinden.
Koop je een democrat x nog wat, of koop je het banketstaaf van de paardenmarkt, van die verkoper met de 20 doodzieke paarden op bokhoeven.
De democrat kan 5 worden, en het banketstaaf 30.
Maar in de grootste gevallen kan je wel min of meer voorspellen. Uit 2 toppers hoop je een topper met een goede gezondheid en een goed karakter te krijgen. Tevens wordt er gedacht aan raszuiverheid.
Tsjah ik kies altijd voor optie 2.
Ik heb één opvanger ertussen zitten, harstikke leuk ding.
Mijn 4 ratteryratten heb ik met precisie uitgezocht. Vond ik de ouderdieren leuk kwa karakter...wat zit er achter de lijn? Voel ik mij fijn bij de rattery? Heb ik vertrouwen in de rattery? Dan pas reserveren.
Soms moet je dan 8 maanden of langer wachten ja...
Maar je staat er wel 100% achter.
Van minimaal 3 generaties zonder kanker, zonder kaakabcessen, zonder andere nare dingen hoop je een gezond ratje te krijgen.
Van een familie vol kanker en andere narigheden, hoop je geen rat te krijgen die de 1 niet haalt.
En zeg nou zelf..... wil je een ratje kopen die gefokt is uit een kankerijke familie?
Of wil je bijdrage aan het feit dat we kanker en andere narigheden zo min mogelijk willen zien en daar ons best voor doen.
Let wel: wat bezield iemand om met kankerrijke ratten te fokken. Je moet eens kijken hoe gevoelig ratten zijn voor ziektes.
En dan draagt zo'n iemand ook nog bij aan de tot standhouding daarvan.
Ik kies voor het feit om niet met zulke ratten te fokken.
Denk eens aan de rat... hoe die zich voelt als hij ziek is.
noviceh schreef:1 verkoper kon mij vertellen dat zodra ze eenmaal ontsnapt zijn, ze veranderen in moordlustige wezentjes en alles doden wat ze tegenkomen.
noviceh schreef:Natuurlijk is het voor ratten goed om een maatje te hebben. Maar persoonlijk vind ik het geen absolute noodzaak, mits je de rat wel genoeg aandacht geeft.