Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikka schreef:jesito schreef:In de brokken die ik wil gaan voeren (consult) zit ook eend in en het lijkt me opzicht een goede brok.
Effe uitproberen, eerst deze brokken op maken.
Mocht je vers willen, kan je voor de carnibest gaan, is geloof ik de enige met eend er in.
Jaimyliefje schreef:het is niet zomaar een vega prutje hoor, er is heel goed over na gedacht. Voordat ze dat ontdekt had kreeg hun hond het standaard voer, maar dit voer eet hij nog veel liever.
vegalife schreef:Ingrediënten:
Biologische Soja, biologische rijst, biologische gerst, biologische haver, biologische zonnebloemolie, Suikerbiet, Brouwersgist, Mineralen en Vitaminen.
lijntje87 schreef:Wij voeren gewoon goedkope brokken.
met wat brood erbij.
vroeger voerde we 'het beste van het beste"
Op een gegeven moment liepen ze allebij super mank.
wij met ze naar de kliniek. ze kregen te rijk voer. waardoor er iets met hun botten of beenmerg gebeurde (vraag me niet meer wat, is al een tijd geleden)
ons werd aangeraden gewoon een huismerk van de dekamarkt te gebruiken.
we hadden 2 golden retrievers, de een is 11 geworden de ander 13.
nu hebben we een labrador kruizing, van 8 maanden, en hij doet het ook goed hierop.
Tosadog schreef:Wij hebben onze honden, na ze vanaf het begin af aan "op brok" te hebben gehad, ook geruime tijd geheel BARF gevoerd, of liever gezegd de NRV (natuurlijke rauwe voeding) methode.
Na verloop van tijd merkten we dat enkele van hen het op alleen rauw toch niet goed deden, wat we ook afwisselden of varieerden.
We hebben bijna alle merken brokken wel gehad in de loop der jaren, van peperduur tot goedkoop, we hebben rauw gevoerd en versvlees merken geprobeerd.
Natuurlijk wil je luisteren naar de mening van anderen die veel ervaring hebben en altjd goede tips kunnen geven, maar het komt uiteindelijk toch neer op die "methode" waar jij en je hond(en) het goed op doen.
BARF zal ongetwijfeld geweldig zijn, NRV uiteraard ook, de brokken fabrikanten hebben allemaal het beste met ons (onze portemonnee) voor, en er zijn veel KVV merken.
Wat ons betreft (let wel; wij persoonlijk) ligt de waarheid waarschijnlijk ergens in het midden en voeren we onze honden inmiddels van alle 3 werelden wat: ze krijgen rauw, ze krijgen KVV (of GVV) en ze krijgen brokken, dit verdeeld over de week, aangevuld met een rauw eitje, of yoghurt of wat gepureerde groenten, maar afwisselend.
Het bevalt ons meer dan goed en de doggies ook.
Elke dag blije koppies bij de voerbak, ook wanneer daar brokken ingaan en goede conditie en ontlasting.
Ik weet niet of BARF/NRV een rage is; op zich is het natuurlijk prima om terug naar de natuur te gaan maar biologisch/vegetarisch? De hond heeft nog steeds hetzelfde spijsverteringsstelsel als de wolf en is in hoofdzaak carnivoor.
Wat ik jammer vindt is dat je bijna neergesabeld wordt als je zegt dat je (nog) brokken geeft, ook al weet ik wat er (niet) in zou zitten.
Ik ben benieuwd of iedereen hier weet wat ze eigenlijk elke dag zelf naar binnenwerken of wat er in de snekkies zit die bij de snackbar gegeten worden.
Volgens mij heeft iedere hondeneigenaar het beste voor met zijn of haar hond, waarom zouden mensen anders zoveel geld uitgeven aan brokken, of dit nu wel of niet zoveel moet kosten laat ik in het midden.
Niet iedereen heeft de tijd/zin/ruimte om volledig vers te voeren en ik denk dat dat gerespecteerd moet worden. Veel mensen geven een KVV om toch gedeeltelijk "vers" te kunnen voeren aan hun hond, dat is op zich al mooi.
Wij hebben de keuze gemaakt alle 3 de mogelijkheden te benutten en het bevalt ons prima. Ik schaam me ook niet om te zeggen dat we ook nog brokken geven, het maakt onderdeel uit van het menu van onze honden en ze schakelen moeiteloos over van brok naar rauw en van rauw naar KVV.
Inmiddels weet ik ook wel uit eigen ervaring dat iedere hond weer anders kan reageren op een voer; waar de een het supergoed op doet krijgt de ander huidklachten van en ga zo maar door.
Ik denk dat als je zelf wat gaat "experimenteren" met de beschikbare voeders je misschien wel tot een hele mooie, goed bij jouw hond passende mix van ingredienten komt.
chipieke schreef:Volgens de dierenarts is brok het best voor de tanden. Vers vlees kan gegeven worden ter beloning van iets. Mag je niet te veel geven of het tast de tanden van de hond aan.
chipieke schreef:Volgens de dierenarts is brok het best voor de tanden. Vers vlees kan gegeven worden ter beloning van iets. Mag je niet te veel geven of het tast de tanden van de hond aan.
lijntje87 schreef:mijn honden leven altijd op brok. en hebben nooit problemen gehad met hun gebid.
en mijn dierenarts heeft aangeraden 'normaal' brok te kopen. dus niet bij hem, dus niet voor zijn eigen portemonnee.
ik denk dat je naar je hond moet kijken, wat hij graag eet, waar hij het beste op loopt (ook wat betreft ontlasting ed) dat is per hond verschillend ook per leeftijd.
Nikka schreef:Ik heb een hond met een ernstige voedselallergie. Ik voer hem carnibest eend en rijst. Dat is een zeer hypoallergeen voer wat ook hoort in een eliminatie dieet. Ik heb andere KVV producten geprobeerd, smuldier, Duck, AHV, maar daar deed hij het slecht op. Er is ook nog een soort brokken die me goed bevalt. Greenheart optimal condition is vrij van allerlei toevoegingen en ook op basis van eend en rijst.
lijntje87 schreef:dan moet je naar je da kijken en niet alles over 1 kam scheren.
mijn oude hond had idd artrose en is mij toen aangeraden glucosamine bij de winkel te halen (dus niet bij da) en dat in zijn voer te doen. net als schapen vet bij moeilijke vacht.
misschien moet je eens over je da nadenken?
Isabonny schreef:Wat gebruik je nog meer voor de jeuk? Mijn hond heeft dat namelijk ook, ook ontdekt door bloedtest. Zij krijgt elke maand een pipet van Advocate, dat doodt alle parasieten, en geef ik homeopatische druppels. Puur huid heet het. Dat is om de jeuk van binnen uit weg te nemen. Moet zeggen, het werkt goed.Nikka schreef:Ik heb een hond met een ernstige voedselallergie. Ik voer hem carnibest eend en rijst. Dat is een zeer hypoallergeen voer wat ook hoort in een eliminatie dieet. Ik heb andere KVV producten geprobeerd, smuldier, Duck, AHV, maar daar deed hij het slecht op. Er is ook nog een soort brokken die me goed bevalt. Greenheart optimal condition is vrij van allerlei toevoegingen en ook op basis van eend en rijst.
Eend is vogel, kip ook, maar is eend dan zoveel beter dan kip? Ik heb nl. Carnibest kip geprobeerd om af te wisselen en toen begon onze Bull-terrier zich weer te krabben.
Ik heb mijn hond dus ook op Carnibest gezet omdat ze allergisch was en ik wist op dat moment nog niet precies voor wat, want de uitslag van de bloedtest was nog niet binnen.
Binnen 2 weken zag ik de hond opleven van een hond die altijd in haar mand lag, in een hond die rondjes door de tuin begon te racen en in de wei begon te banjeren. Ik was dus met de gewone CB Natuur versie begonnen.
Toen kwam de uitslag van het bloed binnen en bleek ze allergisch te zijn voor (4 soorten) huisstofmijt.
We zijn nu dus ook aan het hyposensibiliseren. De eerste kuur hadden we achter de rug, 5 weken na de laatste spuit begon ze zich weer te krabben. Nu heb ik vandaag dus de vervolgkuur opgehaald. Wordt je niet vrolijk van wat dat allemaal kost.
Ik ben na die eerste 2 weken CB Natuur overgestapt op CB Lam & Rijst omdat ik dacht dat dat misschien toch beter was voor een allergiegevoelige hond. En ja hoor, je zag de haren gewoonweg aangroeien. Ik heb ook geprobeerd om CB Kip te voeren, maar daar kreeg ze jeuk van.
Vanwege de hoge kosten heb ik bij de slager runderkopvlees (voor € 0,75 per kg) en paardenhart/wang/tong gekocht. Het kopvlees ging nog, maar van het paardevlees kreeg ze ontzettende jeuk. Dat heb ik dus maar uitgedeeld aan de honden in de familie.
Zo zie je maar, je zult het moeten uitproberen. Van het een kunnen ze jeuk krijgen, terwijl ze van het ander een betere (dikkere) vacht krijgen. En zeg niet: het ligt niet aan het voer die jeuk, want de DA heeft allergie voor mijten geconstateerd! Bij mijn hond is dat ook geconstateerd en toch helpt alleen de hyposensibilisatiekuur NIET. Het is echt een combinatie van beiden die de hond zijn conditie kan verbeteren.
Clovertje schreef:Wat gebruik je nog meer voor de jeuk? Mijn hond heeft dat namelijk ook, ook ontdekt door bloedtest. Zij krijgt elke maand een pipet van Advocate, dat doodt alle parasieten, en geef ik homeopatische druppels. Puur huid heet het. Dat is om de jeuk van binnen uit weg te nemen. Moet zeggen, het werkt goed.