Wat houdt dit in, moederhond heeft HD-c??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

Re: Wat houdt dit in, moederhond heeft HD-c??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:00

Chiqa schreef:
Okay dus advies opvragen bij raad van beheer?? Staat dat gewoon ergens op internet?
Ik heb nog een vraag, HD-a is dat HD vrij of een licht positief????

Want ik zie alleen schalen van H-a en hoger staan, en nergens HD vrij.

HD-A is HD-vrij, bij HD-B zijn er lichte afwijkingen gezien, die echter nog geen HD genoemd kunnen worden en HD-C is een lichte vorm van HD. Bij HD-D is er echt sprake van ernstige afwijkingen. Naast deze uitslagen is ook de Norbergwaarde nog van belang. Dat getal geeft o.a. aan of de heupkommen diep genoeg zijn. Een goede Norbergwaarde zit tussen de 30 en 40. HD-A alleen is mijns inziens niet alleszaligmakend, ook de Norbergwaarde mag niet te laag zijn. Soms zie je een HD-A beoordeling in combinatie met een relatief lage Norbergwaarde. Ik zou dan persoonlijk nog liever een pup hebben van een HD-B-hond die wel een hoge Norbergwaarde heeft.

Verder denk ik dat je v.w.b. info over een ambull niet zo veel hebt aan de Raad van Beheer, aangezien dit ras in Nederland nog niet erkend is en de RvB zich met de wel erkende rassen bezig houdt.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:08

Myra87 schreef:
marlinH schreef:
Idd goed dat je dr niet koopt. Met hd C mag niet worden gefokt, tenminste als je het volgens de regels wild doen.

Uh, bij de berner sennen vereniging mag dat wel, mits je er een A tegen over zet. Vind het wel raar overigens, berners zijn ook heel hd gevoelig

Hm.. dat vind ik ook wel raar ja. Bij de labrador mag dat niet.. Lachen

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:50

marlinH schreef:
Myra87 schreef:
Uh, bij de berner sennen vereniging mag dat wel, mits je er een A tegen over zet. Vind het wel raar overigens, berners zijn ook heel hd gevoelig

Hm.. dat vind ik ook wel raar ja. Bij de labrador mag dat niet.. Lachen

Bij de labrador mag dat wel degelijk ook, hoor. Wel mits de ouders van de HD-C hond beiden HD-A of HD-B hadden en de partner van de hond ook HD-A of HD-B heeft. Ik denk dat bij heel veel rassen wel mogelijkheden zijn om onder bepaalde voorwaarden met een HD-C hond te fokken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:58

Chiqa schreef:
Ik weet dat HD A goed, is maar HD=C?? Wat is dat voor gradatie en
is het uberhaupt wel aan te raden, op een HD site zie ik dat HD-c een
lichte afwijking is, daar ik met een pup bezig ben ben ik hier geniteresseerd
in.

Als ik het goed begrepen heb ik het als volgt;

HDa = Geen HD aanwezig, ook geen aanleg voor HD.
HDb = Nog geen HD aanwezig maar wel aanleg voor.
HDc = HD licht aanwezig.
HDd = HD sterk aanwezig.

Met HDd mag niet gefokt worden, HDc bij uitzondering.
Of een hond met HDb en c geschikt is voor de fokkerij ligt aan veel omstandigheden. Een hond kan bv HDb hebben als hij 4 jaar oud is, hij heeft dan op dat moment geen HD maar wel aanleg voor HD. Het zou dus goed kunnen dat diezelfde hond op 9 jarige leeftijd HDc zal hebben. In zo'n geval is dat niet zo'n ramp aangezien bij de meeste rassen een hond van 9 jaar al wat bejaard begint te worden.
Heb je een hond van 4 die al HDc scoort dan is het een groter probleem aangezien HD erfelijk is, zo'n hond geeft die gevoeligheid voor HD door en zal zelf op 8 jarige leeftijd HDd hebben.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:11

Maar als ik het goed heb houdt deze score alleen rekening met de hond zelf. Een HD-A hond, kan bijvoorbeeld wel voorouders hebben die beide HD hebben of de aanleg ervoor. Er komt altijd een percentage nakomelingen uit zo'n kruising die niet aangetast zijn. Dus is het ook belangrijk naar de stamboom te kijken, indien je met de hond wilt fokken.
Sowieso kan je hond later toch HD krijgen, en dan is stamboomanalyse ook wel handig.
Maar inderdaad rasverenigingen of individuele fokkers kunnen je daar de specifieke rasstandaarden over doorgeven.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:36

mijn hond is naar zware hd ingeslapen.
ook ik heb een am bulldog gehad met hd, dit ras heeft er veel aanleg voor dus ik zou nooit een hond kopen uit een hd c x hd.. combi welk ras dan ook.
Ook de combi hd a x hd a is niet altijd zo goed als het lijkt je moet zowiezo tot 3 generaties terug kijken kwa aanleg en het leifst verder.
wil je nou mere info ook over hd bij de am bulldog kun je me pben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:14

Dankjulliewel allemaal voor het meedenken, dus HD-C...zielig voor de pups maar snel weer voorbij rennen wat een toeval dat mn oog dr op viel toen ik werd gebeld dat er een pup was teruggekomen,,,
Ik had al zoiets van waarom brengen mensen een pup terug, dat doe je toch niet en al binnen een week....Toen viel mn oog op de HD-C van de moeder.

Ik ben vanmiddag naar de dierenkliniek hier gegaan en zij zouden mij volgende week met wat gegevens doorbellen van goede fokkers hier een beetje in de buurt.

Oprtalj schreef:
Verder denk ik dat je v.w.b. info over een ambull niet zo veel hebt aan de Raad van Beheer, aangezien dit ras in Nederland nog niet erkend is en de RvB zich met de wel erkende rassen .

Nee dat gaat idd dan niet lukken, wordt tijd dat het wel eens als een ras wordt gezien.

ponyzotje schreef:
Sowieso kan je hond later toch HD krijgen, en dan is stamboomanalyse ook wel handig.

Super dankjewel dat vidn ik een hele waardevolle tip.

vagolijntje schreef:
wil je nou mere info ook over hd bij de am bulldog kun je me pben

Dankjewel dat vind ik heel aardig van je, wat erg dat jij je hond hiervoor heb moeten laten inslapen,
ik denk dat je dr een verstandige keus aan heb gedaan, hoe moeilijk die ook is, want ze schijnen verschrikkelijk veel pijn te hebben.

En ja natuurlijk weet ik dat je het ook enigsinds in de hand heb dus voorzichtig zijn als ze nog klein zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:46

Ik heb ook een hond moeten laten inslapen omdat hij HD had, wel op de respectabele leeftijd van 12 jaar maar toch...

HD in een (ver) gevorderd stadium is echt geen lolletje, het houd niet op met wat moeilijker opstaan.
Je kunt beter wat verder zoeken naar pups uit een goede HD vrije lijn dan een pup kopen met een vergroot risico. Om het geld hoef je het niet te laten.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 01:20

anneliesdj schreef:
Chiqa schreef:
in.

HDc = HD licht aanwezig.
HDd = HD sterk aanwezig.

Of een hond met HDb en c geschikt is voor de fokkerij ligt aan veel omstandigheden. Een hond kan bv HDb hebben als hij 4 jaar oud is, hij heeft dan op dat moment geen HD maar wel aanleg voor HD. Het zou dus goed kunnen dat diezelfde hond op 9 jarige leeftijd HDc zal hebben. In zo'n geval is dat niet zo'n ramp aangezien bij de meeste rassen een hond van 9 jaar al wat bejaard begint te worden.
Heb je een hond van 4 die al HDc scoort dan is het een groter probleem aangezien HD erfelijk is, zo'n hond geeft die gevoeligheid voor HD door en zal zelf op 8 jarige leeftijd HDd hebben.

nee, jij hebt het niet goed begrepen Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:01

Chiqa schreef:
En ja natuurlijk weet ik dat je het ook enigsinds in de hand heb dus voorzichtig zijn als ze nog klein zijn.

Wat belangrijk is: niet overvoeren! Zorg dat ze op hun eigen tempo kunnen groeien en niet té rijkelijke voeding krijgen. Mensen denken vaak dat hun hond ad lib moet kunnen eten en groeien, maar als ze te snel groeien betekent dat een veel te grote belasting voor hun gewrichten, dus ook de HD-gevoelige gewrichten.
Een tweede factor die meespeelt is training: niet te zwaar en goed opbouwend.
Het komt er dus op neer dat de aandoening voor een deel genetisch bepaald is (aanleg, idd diepte heupkommen zoals eerder gezegd), maar je iets kunt veranderen aan zijn omstandigheden om de kans op effectieve HD te verkleinen. Honden met een sterke aanleg zullen zowat altijd HD ontwikkelen, wat je ook doet aan zijn leefmilieu, honden met een zwakke aanleg (ouders EN verderop in de stamboom HD-A én doorheen 't leven niet ontwikkeld) zullen zeker beïnvloedbaar zijn door voeding en training.
Kortom: overvoeding en overtraining is absoluut nefast.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:07

Er zijn trouwens operaties voor HD, plaatsen nieuwe heupkom etc... maar heel duur.

Dit las ik op een ander forum van iemand met ervaring:
Citaat:
"Wat heel belangrijk is voor een hond met hd is dat de hond juist beweging nodig heeft om de spieren aan te sterken waardoor de hond juist minder last heeft van de heupen. Doe het dan wel maximaal bij een half uur. Fietsen met een hond is erg goed, want daardoor moet hij aan een lijn rennen en dus geen bochten maken. Apporteren is zeer verboden voor honden met hd. Zwemmen is heel erg goed. Door het zwemmen zijn ze gewichtloos en gebruiken dus alleen maar spieren."

(http://www.bouvierforum.nl/archive/index.php/t-146.html)
Blijf er dus natuurlijk wel op letten dat je elke vorm van bewegen goed opbouwt!

Laat er alleszins niet voor een hond van 'jouw' ras aan te schaffen. Ga gewoon voor een pup met de kleinst mogelijke kans, dan heb je jezelf niets te verwijten. 't Is een schitterend ras dus waarom niet? Elk ras heeft zijn kwaaltjes, mede door inteelt, verkeerde fok. Nu men zich daar steeds meer van bewust wordt, kan me ook steeds meer die dingen eruit fokken. Veel succes met je zoektocht! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:01

ponyzotje schreef:
Blijf er dus natuurlijk wel op letten dat je elke vorm van bewegen goed opbouwt!

Zo dat is dus ook zéker een punt om je eens in te gaan verdiepen, ik merk wel dat ik nog veel bij te lezen heb Lachen
ponyzotje schreef:
Wat belangrijk is: niet overvoeren!

Klinkt ook heel aannemelijk, dus ook een welkome tip. AB zijn best stevige honden vidn sommige zelfs zwaar overbouwd, dat vraagt natuurlijk ook wel weer wat van de gezondheid.

Rosita schreef:
nee, jij hebt het niet goed begrepen
Knipoog

Sorrie goed dat je aangeeft Anneliedj er naast zit maar als je dr van overtuigd bent waarom vermeld je dan niet hoe het wel zit?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:28

anneliesdj schreef:
Chiqa schreef:
in.

HDc = HD licht aanwezig.
HDd = HD sterk aanwezig.

HD-B is gewoon een goede uitslag waarmee zondermeer gefokt kan worden. Heeft ook niets met aanleg tot HD te maken. Het enige waarnaar wordt gekeken bij de beoordeling van HD-foto's is de huidige situatie, er wordt geen rekening gehouden met leeftijd of omstandigheden en er hangt evenmin een voorspelling aan. Natuurlijk is het waar dat honden naarmate de leeftijd vordert slechtere heupen kunnen krijgen d.m.v. slijtage en de vorming van artrose. Maar dat kan evengoed bij een hond met HD-A gebeuren. Over het algemeen worden honden waarmee gefokt wordt slechts één maal in hun leven beoordeeld op HD en dan liefst op jong-volwassen leeftijd en daarna niet meer.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:44

Chiqa schreef:
Dankjulliewel allemaal voor het meedenken, dus HD-C...zielig voor de pups maar snel weer voorbij rennen wat een toeval dat mn oog dr op viel toen ik werd gebeld dat er een pup was teruggekomen,,,
Ik had al zoiets van waarom brengen mensen een pup terug, dat doe je toch niet en al binnen een week....Toen viel mn oog op de HD-C van de moeder.

Ik denk dat je het ook niet té zwart-wit moet bekijken. Er zijn 1001 redenen waarom mensen een pup terug brengen, ook binnen een week en dat hoeft niets met HD te maken te hebben.
Het is ook prima dat je je kritisch opstelt t.a.v. het fokken met een hond met HD-C en kan me voorstellen dat je huiverig bent om een dergelijke pup aan te schaffen, maar het is wel een feit dat heel veel rasverenigingen waarvan je toch wel mag aannemen dat ze het beste met de honden voorhebben, het fokken met HD-C onder bepaalde voorwaarden wel toestaan. Wat betekent dat het niet altijd iets slechts is dat naar oplichterij van de kant van de fokker riekt. HD is ook niet alléén een kwestie van erfelijkheid, maar ontstaat ook o.i.v. andere factoren. Het kan zijn dat deze fokker het fokken met de betreffende hond logisch kan beredeneren. Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat verder in deze bloedlijn helemaal geen HD-C voorkomt en dat het ontstaan van de afwijkingen mogelijk kan worden verklaard uit omgevingsfactoren. Het is tenslotte ook zo dat hij deze HD-uitslag niet heeft weggemoffeld. Hij fokt geen erkend ras en kan dus sowieso al geen FCI-stamboom voor zijn pups aanvragen, hooguit een alternatieve ARFE-stamboom. Hij hoeft die gegevens dus niet kenbaar te maken, maar heeft het wel gedaan. Je zou hem dus ook kunnen vragen om zijn keuze om met deze hond te fokken te motiveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:20

Oprtalj schreef:
Het is ook prima dat je je kritisch opstelt t.a.v. het fokken met een hond met HD-C en kan me voorstellen dat je huiverig bent om een dergelijke pup aan te schaffen, maar het is wel een feit dat heel veel rasverenigingen waarvan je toch wel mag aannemen dat ze het beste met de honden voorhebben, het fokken met HD-C onder bepaalde voorwaarden wel toestaan.

Dit betrof geen fokker Knipoog

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:57

Chiqa schreef:
Oprtalj schreef:
Het is ook prima dat je je kritisch opstelt t.a.v. het fokken met een hond met HD-C en kan me voorstellen dat je huiverig bent om een dergelijke pup aan te schaffen, maar het is wel een feit dat heel veel rasverenigingen waarvan je toch wel mag aannemen dat ze het beste met de honden voorhebben, het fokken met HD-C onder bepaalde voorwaarden wel toestaan.

Dit betrof geen fokker Knipoog

Wat dan? Was het een gelegenheidsnestje of een ongelukje ofzo?
Nee, als de combinatie reu-teef die hier gemaakt is niet bewust en doordacht was dan zou ik ook zeker niet voor zo'n pup kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:08

Oprtalj schreef:
Nee, als de combinatie reu-teef die hier gemaakt is niet bewust en doordacht was dan zou ik ook zeker niet voor zo'n pup kiezen.

Er is dannog wel speciaal gezocht naar een mooie reu, maar meer omdat veel mensen kicken op dat dier, ziet er ook verschrikkelijk mooi uit maar daar is dus alles mee gezegt.
En daarom sla ik deze keus ook vriendelijk af...

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:12

Myra87 schreef:
HD C mag bij de meesten rassen, zeker weten doe ik het bij de berner sennenhond, mee gefokt worden. Mits je er een A tegen over zet, reu of teef dus. Overigens als ik zelf voor een pup aan het zoeken was, had ik niet een pup gewild waarvan 1 van de ouderdieren dus HD C heeft. Hij heeft toch HD.

wij hebben heidewachtels en daarbij mag met een C niet gefokt worden.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:15

Chiqa schreef:
Oprtalj schreef:

Er is dannog wel speciaal gezocht naar een mooie reu, maar meer omdat veel mensen kicken op dat dier, ziet er ook verschrikkelijk mooi uit maar daar is dus alles mee gezegt.
En daarom sla ik deze keus ook vriendelijk af...

Als het alleen maar een kwestie is geweest van persé toch willen fokken dan vind ik dat een slechte zaak. Ik vind dat er dan ook wel een stukje verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar van de reu, trouwens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:32

Rosita schreef:
nee, jij hebt het niet goed begrepen Knipoog

Daar kunnen we ook zoveel mee... Knipoog

Oprtalj schreef:
HD-B is gewoon een goede uitslag waarmee zondermeer gefokt kan worden. Heeft ook niets met aanleg tot HD te maken. Het enige waarnaar wordt gekeken bij de beoordeling van HD-foto's is de huidige situatie, er wordt geen rekening gehouden met leeftijd of omstandigheden en er hangt evenmin een voorspelling aan. Natuurlijk is het waar dat honden naarmate de leeftijd vordert slechtere heupen kunnen krijgen d.m.v. slijtage en de vorming van artrose. Maar dat kan evengoed bij een hond met HD-A gebeuren. Over het algemeen worden honden waarmee gefokt wordt slechts één maal in hun leven beoordeeld op HD en dan liefst op jong-volwassen leeftijd en daarna niet meer.

Dat is precies wat ik bedoel, daarom is het dus ook geen garantie voor een HD-vrije hond of nakomelingen.

Wat al genoemd is is dat niet alleen aanleg en ouderdieren belangrijk zijn maar ook zeker voer en beweging.
Als pup met mate bewegen en voer van goede kwaliteit nemen. Een pup in de groei kan beter iets schraal zijn dan te dik, een goede richtlijn is dat de achterste rib te zien moet zijn bij (vrijwel alle) gladharige rassen en bij overigen moet je de ribben kunnen voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:15

anneliesdj schreef:
Daar kunnen we ook zoveel mee...

Nou dat zei ik ook al, jammer dat Rosita d'r dan niet meer op terugkomt met wat
tekst en uitleg ben wel nieuwsgierig hoe het wél zit dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:53