Waarom katten fokkers een fokverbod?

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Waarom katten fokkers een fokverbod?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:40

Ik ben blij dat onze stamboompup geen fokverbod heeft.
Kans is bijzonder klein dat ik ga fokken, maar dat bepaal ik zelf.

Ik vind het ook onzin dat gezonde katten verkocht worden met een fokverbod.
Als de katten ongeschikt zijn, kan de fokker ze beter voor verkoop al neutraliseren.
Waarom extra etalen als je misschien wil fokken. Dat is raar.

Alsof ik in dewinkel een doos eieren goedkoper krijg wanneer ze in een mandje bij het raam staan ipv in de doos in de koelkast.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:59

Hier 2 bewust gekozen (op ras)katten, beide met fokverbod.
Reden: onwetende denken vaak dat dit (heel oude toch gekruiste) ras " puur" ook gefokt kan worden terwijl er dan bijv heel veel kans is op afwijkingen...
Dus dat kan buiten concurentiebeding, zorgen dat een ras "rasecht in karakter, bouw ed" blijft, ziektes overbrengen ed ook nog reden zijn...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:41

Evelienepien schreef:
Hier 2 bewust gekozen (op ras)katten, beide met fokverbod.
Reden: onwetende denken vaak dat dit (heel oude toch gekruiste) ras " puur" ook gefokt kan worden terwijl er dan bijv heel veel kans is op afwijkingen...
Dus dat kan buiten concurentiebeding, zorgen dat een ras "rasecht in karakter, bouw ed" blijft, ziektes overbrengen ed ook nog reden zijn...

Om wat voor katten gaat het hier?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:02

Soms vind ik het ook vreemde constructies, koop je zo'n dure stamboomkat en dan mag je er niet eens mee fokken.
Maar goed, als je graag eens met beleid een nestje wilt fokken, dan moet je inderdaad zoeken naar een kat zonder fokverbod. Of wat iemand hierboven al ergens aangaf, met de fokker in overleg en evt op naam van die betreffende cattery een nestje fokken. Dan is er ook goed zicht op en hulp van een ervaren fokker, dat is nooit verkeerd.
Ik vind het ook wel goed dat er met behulp van zulke contracten voor gezorgd wordt dat er niet maar lukraak gefokt wordt.
Bij de htk katten zou dat ook eens 500% strenger mogen. De nestjes en kittens zijn inderdaad niet bij te houden! Mijn ouders hebben op dit moment ook weer zo'n oeps nestje, heel erg leuk en de kittens hebben allemaal alweer een thuis gevonden straks, maar het was zeker niet de bedoeling. Ze zaten nota bene aan de pil. Heb mijn ouders weten te overtuigen dat ze hierna meteen definitief worden geholpen.
Wat mij betreft mag daar meer controle op komen, ook bij de boeren waar ik van weet dat ze het overschot kittens gewoon verzuipen. :n Neem dan geen katten als je die verantwoording niet wilt nemen om ze te laten helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:19

NatasjavE schreef:
Cayenne schreef:
Toch is de rasfokkerij ook niet heilig. Het lijkt juist wel of de genenpoel van de HTK kat veel sterker en gezonder is, in vergelijking met de hoeveelheid afwijkingen die tegenwoordig bij raskatten en honden voor komen.

Mee eens.

Nou, inderdaad! Ik heb vroeger meegedraaid in dat wereldje. Ben een illusie armer. Het draait een aanzienlijk deel van de fokkers enkel om winnen op de tentoonstellingen en niet om gezondheid. Dat een verkoper een verenigingsfokker is, garandeert je geen gezonde kat. Regelmatig integendeel.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:26

Precies! En wat ik ook vreemd vind, is dat er dus ook de tegenhanger is: kittens die verkocht worden als zijnde geschikt voor de fok. En vaak moet je er dan nog meer voor betalen ook. Hoe weet je bij een kitten van 13 weken nou of het ook geschikt zal zijn voor de fok?! Hier zelf al 3x meegemaakt dat ik een fokpoes kocht die ik uiteindelijk toch tgv erfelijke afwijkingen heb moeten steriliseren...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:41

GreaseMonkey schreef:
Precies! En wat ik ook vreemd vind, is dat er dus ook de tegenhanger is: kittens die verkocht worden als zijnde geschikt voor de fok. En vaak moet je er dan nog meer voor betalen ook. Hoe weet je bij een kitten van 13 weken nou of het ook geschikt zal zijn voor de fok?! Hier zelf al 3x meegemaakt dat ik een fokpoes kocht die ik uiteindelijk toch tgv erfelijke afwijkingen heb moeten steriliseren...

Kitten geschikt voor de fok wordt meestal gekeken naar de bouw, vorm van het hoofdje, en bv bij de birmanen naar de aftekeningen (mooie witte sokjes, nie te hoog, niet te laag, etc.)
Erfelijke afwijkingen zouden in principe moeten getest zijn bij de ouderdieren, maar kan je ook niet altijd voorkomen. Dergelijke dieren moet je dus uiteraard wel steriliseren om te voorkomen dat die afwijking zich doorzet.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:49

Koper schreef:
Als reactie op Catnip: een kitten uit een raskat x htk combi is ook gewoon rasloos hoor. Heb er hier eentje lopen. Dochter van een jonge blauwe Rus kater en een htk moeder. Alleen aan de kleur van de ogen kun je zien dat ze een kruising is maar ze heeft natuurlijk geen stamboom. Dus is ze rasloos.

Ik ben zo iemand die niet begrijpt waarom je met raskatten niet verder zou mogen fokken en met htk's wel. Maar goed, dat ben ik.

Het is niet zo dat je niet verder mag fokken met de raskatten, alleen wanneer de fokker de desbetreffende poes niet geschikt vindt (kennis ervan, enzovoorts) of je moet bijbetalen en het mag wel ;)

Zo'n constructie vind ik niet eens verkeerd. Als fokker ben je namelijk (zover ik dat dan kan bekijken, ben geen kattenfokker) verantwoordelijk voor het ras en ontwikkeling hiervan waarmee je fokt. Wanneer mensen dan jouw fokproducten kopen en er vervolgens maar met HTK oid gaan rondkruizen, dan is dat denk ik dan in de fokker zijn/haar ogen : 'Zonde' . Je staat namelijk ergens voor wanneer je fokt.

Ik zeg het even alleen vanuit mijn eigen perspectief hoor, weet niet hoe het er in de kattenwereld aan toe gaat, mijn 4 poezels zijn allemaal HTKs uit het asiel of aan komen lopen :j

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:55

Heel gezond, zo'n fokverbod. :) Onze Nami mocht alleen mee als ze gesteriliseerd zou worden, of we betaalden een hoofdprijs. Onze Nami is een Sphynx Cinnamon Point. Het fokken van Sphynxen (en andere rassen) vraagt om expertise, om het ras sterker en sterker te maken. Onze Sphynx komt uit een uitkruising tussen Britse Kortharigen en Sphynxen. Dit om erfelijke ziekten uit het ras te fokken. Zou jammer zijn als mensen lukraak gaan fokken met Sphynxen en de ziekten weer teruggefokt worden.
Fokken moeten we overlaten aan mensen met kennis en kunde. Wij hebben drie prachtige raskatten, maar ik kan precies zien welke van de drie bij een onkundige broodfokker vandaan komt. Enorm verknipt katje in gedrag en bouw. De andere twee, Sphynx en Maine Coon zijn gezond, geestelijk en fysiek.
Daarom is een fokverbod voor (exclusieve) raskatten helemaal niet gek.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 12:07

Chiave schreef:
Heel gezond, zo'n fokverbod. :) Onze Nami mocht alleen mee als ze gesteriliseerd zou worden, of we betaalden een hoofdprijs. Onze Nami is een Sphynx Cinnamon Point. Het fokken van Sphynxen (en andere rassen) vraagt om expertise, om het ras sterker en sterker te maken. Onze Sphynx komt uit een uitkruising tussen Britse Kortharigen en Sphynxen. Dit om erfelijke ziekten uit het ras te fokken. Zou jammer zijn als mensen lukraak gaan fokken met Sphynxen en de ziekten weer teruggefokt worden.
Fokken moeten we overlaten aan mensen met kennis en kunde. Wij hebben drie prachtige raskatten, maar ik kan precies zien welke van de drie bij een onkundige broodfokker vandaan komt. Enorm verknipt katje in gedrag en bouw. De andere twee, Sphynx en Maine Coon zijn gezond, geestelijk en fysiek.

Ik vind dat soms zo onzin moet alleen gefokt worden met mensen met kennis en kunde.. Ik bedoel je moet als je wilt gaan fokken ergerns beginnen

uiteraard ga ik er vanuit dat diegene die wilt beginnen alles heeft uitgezocht enz. Maar betekend nog niet dat je ervaring heb enz..

net zo goed dat sommige mensen hun paard verkopen alleen aan mensen die ervaring hebben met een eigen paard (heb het dat niet over paarden met gedragsproblemen)

of met dat specifieke ras.. hoe moet je ooit ervaring enz opkrijgen als je nooit in gelegenheid krijgt om met dat ras om te mogen gaan..

vind dat zo kortzichtig

banketstaaf fokken dus hun poes en kat en we zien wel wat eruit komt, daar ben ik ind ook niet mee eens.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:11

Cheytjuh schreef:
Het is niet zo dat je niet verder mag fokken met de raskatten, alleen wanneer de fokker de desbetreffende poes niet geschikt vindt (kennis ervan, enzovoorts) of je moet bijbetalen en het mag wel ;)

Dus als je bijbetaald is de poes ineens wel geschikt om te fokken? :) Een hele interessante theorie.

Net zoiets als het lelijke jongetje in de klas die nooit vrienden en laat staan een vriendinnetje had. Totdat hij een paar miljoen won. ;) Blijkbaar zit zoiets dus in de genen van de mens. Misschien moet dat er eens uitgefokt worden. :')

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:19

Die kittens zijn vaak duurder, omdat ze al een hele lijst aan testen hebben ondergaan. Daarnaast zijn het heel correcte dieren die voldoen aan de rasstandaard. Een kitten met een knikje in de staart gaat dus als huisdier weg, die moet je niet hebben voor de fok.

Daarnaast zijn er zat mensen die je wel zo een kitten meegeven hoor. Ik ken mensen die nu een ras proberen op te zetten en daarom aan iedereen vragen of ze ook willen helpen, daar kan je dus gewoon een poesje kopen voor de fok. Alleen vaak bij veel voorkomende rassen wil je niet dat 'leken' met jouw dier gaan fokken en het ras een slechte naam geven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:25

Je hoort ook wel eens dat mensen wel een nestje mogen fokken, maar dat ze dan een kitten naar keuze moeten afstaan aan de fokker van de poes. Ik vraag me af in hoeverre dat legaal is.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:27

Cayenne schreef:
Je hoort ook wel eens dat mensen wel een nestje mogen fokken, maar dat ze dan een kitten naar keuze moeten afstaan aan de fokker van de poes. Ik vraag me af in hoeverre dat legaal is.

Daar heb ik nog nooit van gehoord, dat zullen geen standaard dingen zijn. Het kan natuurlijk zijn dat ze de poes 500 goedkoper hebben meegekregen, in ruil voor een kitten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 12:28

Cayenne schreef:

dat hoor je ind maar vind ik ook niet geheel eerlijk, soms doen ze dat ind als de eigenaar van de kat opde fokkers naam fokt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:31

Ik heb het nog nooit gehoord. Was in mijn geval ook geen sprake van. Je ziet dat bij honden wel eens in het geval van gebruik van een dekreu.

Wij hebben het er toen goed over gehad om het onder haar cattery (en begeleiding) te doen. Ik wilde graag voor uitbreiding/voortbestaan van het ras een nestje fokken, maar vond het zelf best heel spannend. Zo moest ik voor de kater ook naar het buitenland en zoek dan maar eens een goed passende kater uit. Daarom was ik heel blij met dit voorstel. Ik ben geen fokker, dus hoefde niet meer te betalen. Mijn kat kwam bij een goede fokker, die het ook niet voor het geld maar voor het ras deed, vandaan. Dat scheelt misschien ook, ik weet niet. Het ging bij mij echt maar om 1 nestje. Dat er dus uiteindelijk niet eens gekomen is. Maar het was fijn dat we het zo af konden spreken. De ene fokker is de ander niet.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 27-06-17 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:33

plutolover schreef:
Chiave schreef:

Ik vind dat soms zo onzin moet alleen gefokt worden met mensen met kennis en kunde.. Ik bedoel je moet als je wilt gaan fokken ergerns beginnen
uiteraard ga ik er vanuit dat diegene die wilt beginnen alles heeft uitgezocht enz. Maar betekend nog niet dat je ervaring heb enz..
net zo goed dat sommige mensen hun paard verkopen alleen aan mensen die ervaring hebben met een eigen paard (heb het dat niet over paarden met gedragsproblemen)
of met dat specifieke ras.. hoe moet je ooit ervaring enz opkrijgen als je nooit in gelegenheid krijgt om met dat ras om te mogen gaan..
vind dat zo kortzichtig
banketstaaf fokken dus hun poes en kat en we zien wel wat eruit komt, daar ben ik ind ook niet mee eens.

Wat denk je dat fokken allemaal wel niet kost? Je snijdt jezelf alleen maar in de vingers als je zonder kennis en kunde gaat fokken. Stel: jij fokt Sphynxen voor de lol, verkoopt ze en ze blijken HCM te hebben. Niet één, maar gelijk allemaal. Ga je geheid gezeik krijgen met je kopers, want die kunnen een kat van 900 euro in laten slapen. De fokkers van Nami hebben dusdanig hun best gedaan dat ze garantie kunnen geven. Ik kan Nami voor haar 5e laten testen op HCM. Heeft ze HCM? Dan krijg ik gratis een nieuw kitten van hen.

Als je wilt fokken, ga je wat mij betreft "snuffelstage" lopen bij een fokker, lees je jezelf goed in en bestudeer je het ras. Belangrijkste imo: neem je zelf eerst eenzelfde kat in huis. Je kunt zo'n poes namelijk gewoon kopen en kijken hoe het ras je bevalt.

Je kunt ook gewoon een fokpoes kopen, maar reken maar dat je daar keihard voor betalen zult. Áls de fokker al aan je verkopen wil. ;)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 12:44

Chiave schreef:
Wat denk je dat fokken allemaal wel niet kost? Je snijdt jezelf alleen maar in de vingers als je zonder kennis en kunde gaat fokken. Stel: jij fokt Sphynxen voor de lol, verkoopt ze en ze blijken HCM te hebben. Niet één, maar gelijk allemaal. Ga je geheid gezeik krijgen met je kopers, want die kunnen een kat van 900 euro in laten slapen. De fokkers van Nami hebben dusdanig hun best gedaan dat ze garantie kunnen geven. Ik kan Nami voor haar 5e laten testen op HCM. Heeft ze HCM? Dan krijg ik gratis een nieuw kitten van hen.

Als je wilt fokken, ga je wat mij betreft "snuffelstage" lopen bij een fokker, lees je jezelf goed in en bestudeer je het ras. Belangrijkste imo: neem je zelf eerst eenzelfde kat in huis. Je kunt zo'n poes namelijk gewoon kopen en kijken hoe het ras je bevalt.

Je kunt ook gewoon een fokpoes kopen, maar reken maar dat je daar keihard voor betalen zult. Áls de fokker al aan je verkopen wil. ;)

dat bedoel ik ook mocht je een cattery of wel dier dan ook gaat fokken. Moet je ergens beginnen en ik neem aan als je het goed wilt doen, dat je ind je laat informeren enz en ook je fokdieren laat testen enz en dus ook die bij een goede al bestaande fokker vandaan haalt.

Maar ook al heb je al de info, heb je nog niet de ervaring of kunde als zo dier gaat bevallen. Al neem ik aan dat je als je en cattery wilt dat je daar ook heb over geinformeert.

ik heb het niet of voor de lol fokken zonder geteste ouders.

Maar dan vind ik het nog krom dat je bij sommige fokkers veel meer moet betalen omdat je ermee wilt fokken via de goede manier.

het blijft een dubbel iets, aan ene kant snap ik het ook wel. maar aan de andere kant niet.

bijv mij lijkt het leuk om keer een nestje te nemen, ik zou dat uiteraard gaan overleggen met de fokker en dan in overleg/contract vragen of het op hun naam mag enz. En eventueel dat hun een kitten mogen uitzoeken die hun weer kunnen gebruiken voor de fok. Maar dan zou ik het onzinig vinden om bijv het dubbele bedrag te betalen.

maar verlopig heb ik nog geen kat. in de toekomst wil ik een ragdoll maar of ik daar mee wilt fokken weet ik niet. Eerst maar info over het ras enz.

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:55

Wij fokken zelf af en toe een nestje Siberische katten met onze fokpoesjes (met stamboom uiteraard). En ook wij verkopen de kittens met fokverbod en dat ze binnen een bepaalde tijd gecastreerd of gesteriliseerd moeten zijn (door middel van een contract). Dit doen wij om het ras gezond te houden en inteelt te voorkomen, ook fokken wij alleen met de beste katten zodat we goede en gezonde kittens krijgen. We laten onze katten testen op Fiv, Felv, HCM en PKD, ook gaan wij regelmatig naar show met onze katten.
Wij fokken dus heel zorgvuldig met met veel toewijding, daarom zou het zonde zijn als heel veel mensen met hun katten gaan fokken. Hierdoor krijg je snel inteelt en dus ook ongezonde, te veel doorgefokte, katten.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:57

Ik vind het ook onzin dat je meer moet betalen voor een eventuele fokpoes. Het is altijd maar de vraag of een poes ook daadwerkelijk geschikt is voor de fok.

De rede van een fokverbod is hier eerder al genoemd. Ik heb op dit moment ook een kitten met fokverbod, dit omdat er in de stamboom een fout zit qua kleur. In overleg met stamboek dus een fokverbod op laten zetten zodat er niet door gefokt wordt in een lijn die op papier niet klopt.
Het is nu al lastig om een geschikte kater te vinden dus als bij wijze van iedereen een nestje voor de leuk neemt krijg je 1 grote inteelt bende. De meeste fokkers die ik ken handelen dus puur uit bescherming van hun lijn.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:57

plutolover schreef:
Chiave schreef:

dat bedoel ik ook mocht je een cattery of wel dier dan ook gaat fokken. Moet je ergens beginnen en ik neem aan als je het goed wilt doen, dat je ind je laat informeren enz en ook je fokdieren laat testen enz en dus ook die bij een goede al bestaande fokker vandaan haalt.

Maar ook al heb je al de info, heb je nog niet de ervaring of kunde als zo dier gaat bevallen. Al neem ik aan dat je als je en cattery wilt dat je daar ook heb over geinformeert.

ik heb het niet of voor de lol fokken zonder geteste ouders.

Maar dan vind ik het nog krom dat je bij sommige fokkers veel meer moet betalen omdat je ermee wilt fokken via de goede manier.

het blijft een dubbel iets, aan ene kant snap ik het ook wel. maar aan de andere kant niet.

bijv mij lijkt het leuk om keer een nestje te nemen, ik zou dat uiteraard gaan overleggen met de fokker en dan in overleg/contract vragen of het op hun naam mag enz. En eventueel dat hun een kitten mogen uitzoeken die hun weer kunnen gebruiken voor de fok. Maar dan zou ik het onzinig vinden om bijv het dubbele bedrag te betalen.

maar verlopig heb ik nog geen kat. in de toekomst wil ik een ragdoll maar of ik daar mee wilt fokken weet ik niet. Eerst maar info over het ras enz.

Omdat een fokpoes "creëren" ook geen koud kunstje is. Dat kost ook een boel geld. Zoals mijn fokker vertelde: cattery's willen/moeten naast exclusiviteit ook diversiteit bieden. Je kunt geen vader over een dochter gooien, zoals je begrijpt. Om (zoals bij Sphynxen) HCM uit te kunnen fokken, moet je verschillende rassen kruisen, moet soms een exclusieve kater komen. En wat als die kater uit Rusland gevlogen moet worden? (Wat helemaal niet vreemd is). Dat kost geld en de eigenaar heeft ook nog eens een pittig risico. Mijn fokker heeft de grootst mogelijke moeite moeten doen om een Britse Korthaar te kunnen charteren die over zijn Sphynx heen kon, want de rassenvereniging van de Britse Korthaar stond ook niet te springen. Al met al: tijd, moeite, geld. Dat moet je wel terug kunnen verdienen als je zo'n fokpoes wilt verkopen, want die fokpoes moet op z'n minst geweldig zijn. ;)

Zoals ik al eerder zei... Als je geen idee hebt hoe de bevalling van een kat loopt, dan moet je ook niet fokken. Er kan van alles misgaan. Óók met je dure moederpoes. ;) Snuffelstage it is.

Offtopic: Ragdolls zijn enig! Wel een enorm overschot en veel broodfokkers. :\ Aldus onze verknipte Yuki.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:01

Ladygiroc schreef:
Ik vind het ook onzin dat je meer moet betalen voor een eventuele fokpoes. Het is altijd maar de vraag of een poes ook daadwerkelijk geschikt is voor de fok.

De rede van een fokverbod is hier eerder al genoemd. Ik heb op dit moment ook een kitten met fokverbod, dit omdat er in de stamboom een fout zit qua kleur. In overleg met stamboek dus een fokverbod op laten zetten zodat er niet door gefokt wordt in een lijn die op papier niet klopt.
Het is nu al lastig om een geschikte kater te vinden dus als bij wijze van iedereen een nestje voor de leuk neemt krijg je 1 grote inteelt bende. De meeste fokkers die ik ken handelen dus puur uit bescherming van hun lijn.

een goede fokker verkoopt geen dier als fokpoes die niet geschikt is als fokpoes... Stel dat de poes op latere leeftijd voor de een of andere reden niet geschikt is om te fokken (op erfelijke basis uiteraard, niet omdat ze kattebeest buiten laten lopen, die onder een auto komt en het bekken verbrijzeld is waardoor ze geen nest meer op de wereld zou kunnen zetten bijvoorbeeld), dan zou het maar billijk zijn dat de fokker dit dier terugneemt en wisselt voor een geschikte poes, of tussenkomt in de meerprijs die betaald is voor de kat omdat ze zouden kunnen fokken. In overleg uiteraard.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:04

Een fokker zal alle mogelijke testen al doen, om (erfelijke) ziektes uit te sluiten. Sommige testen kan je op latere leeftijd pas doen en als er dan iets mis blijkt te zijn, zal je een nieuwe poes krijgen (dat staat in het contract). Daarnaast ziet de fokker al of de poes klopt qua bouw en kleur.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:22

Duhelo schreef:
Ladygiroc schreef:

een goede fokker verkoopt geen dier als fokpoes die niet geschikt is als fokpoes... Stel dat de poes op latere leeftijd voor de een of andere reden niet geschikt is om te fokken (op erfelijke basis uiteraard, niet omdat ze kattebeest buiten laten lopen, die onder een auto komt en het bekken verbrijzeld is waardoor ze geen nest meer op de wereld zou kunnen zetten bijvoorbeeld), dan zou het maar billijk zijn dat de fokker dit dier terugneemt en wisselt voor een geschikte poes, of tussenkomt in de meerprijs die betaald is voor de kat omdat ze zouden kunnen fokken. In overleg uiteraard.

Er kunnen altijd dingen voorkomen waardoor een poes geen nest krijgt, al dan niet erfelijk. Een beetje fokker haalt er pas een nest uit als de kat rond de 2 jaar is. In 2 jaar kan veel veranderen. Net als een liefhebbers eigenaar tóch eens een nestje wil. Niet elke fokker geeft het verschil in liefhebbers of fokprijs terug. Ik hanteer zelf gewoon 1 prijs.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 16:33

Het stoort mij ook, enkel omdat ik niet wil dat de vorige eigenaar zich bemoeit met mijn dieren. Mensen die (zichzelf of dieren) onverantwoord voortplanten, houd je altijd.