kleurengenetica bij katten vraag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:01

cissy schreef:
staat hierin ook http://home.planet.nl/~dalum011/gn_effen.htm is nog een restant van het dominante A gen omdat het daar een mutant van is.
Op haar eigen site staat het nog niet af....http://genetica.nidoba.nl/erfn.html

precies het effen gen(non-agouti) is een mutant van het agouti gen, het effen gen zorgt er dus voor dat de tabby muteert, tabby was er dus eerder :Y)

en dat het kitten nog bij kleurt weet ik ;)

cissy

Re: kleurengenetica bij katten vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:07

nou snap ik het helemaal niet meer, ga er maar eens een mailtje aan wagen aan de juf... :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:08

sorry dat ik je in de war maak :D
qua vererving maakt het overigens niks uit verder

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:52

Rytir schreef:
@ Van: Ik denk dat zoiets meer in dit topic: '[Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren' hoort. Maar om het heel summier toe te lichten: omdat wij gezondheid/ karakter en het nature en nurture aspect zeer belangrijk vinden. Voor meer info mag je pbén want is nogal off topic :)

Kennelijk vind je 'fancy' kleurtjes belangrijker.

Jammer hoor, er staan al genoeg kittens op Marktplaats.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 11:56

Zeer bijzondere ´bijdrage?´ hierboven. Svp in dit topic bij het onderwerp blijven, off topic staat mijn inbox open.

@cissy en van: Jullie hebben een cursus oid gedaan? Hebben jullie nog boekentips over dit onderwerp? Het meeste wat ik nog weet komt van fruitvliegjes en doperwtjes :Y) en dat was best lang geleden...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:07

ik heb geen cursus gedaan, ik ben begonnen me er in te verdiepen toen ik fokte met kleurmuizen en uiteindelijk over op de katten ivm het starten van een cattery.
Ik heb geen boeken gelezen dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik ben puur na ervaring gaan uitzoeken nadat ik rare kleuren in mijn muizennesten tegen kwam en daar in verder gegaan omdat ik het super interessant vond. Het is eigenlijk best simpel als je eenmaal de grote lijnen begrijpt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:03

Ik vind het inderdaad ook allemaal erg interessant maar merk dat sommige internet sites nogal tegenstrijdig kunnen zijn. Nu ben ik geen fokker van dieren maar ik blijf dit soort dingen graag onderzoeken! Na mijn biologielessen op de middelbare(way back) heb ik zelfs geprobeert om de verschillende kleuren en rassen clematissen (bloemen) van mijn moeder te kruisen. Dit is nooit gelukt :+ maar blijf het interessant vinden!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:55

Ik heb een basis kattenboek waar het eea over kleurengenetica in staat, ik heb een cursus hier bij mij thuis georganiseerd jaren geleden en ik spreek veel fokkers op shows en in mijn kennissenkring dus je steekt hier en daar nogal wat op. Heb ook een kleurencursus voor paarden gedaan en dat werkt effe anders :) er bestaan geen lapjespaarden :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:37

bij katten is de vererving van rood het interessants ja :D paarden is ook leuk en simpel :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:06

Totdat je ook dun, creme, champagne en alle bont en appaloosapatronen mee gaat tellen ;)

Is mijn poes dan ook een 'slechte' zwarte? Die is muisgrijs namelijk.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:21

die tel ik mee, die zijn ook niet moeilijk, al weet ik niks over appaloosapatronen, die vind ik niet interessant :o

heb je een foto? waarschijnlijk is ze blauw

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:19

Er zijn nogal wat verschillende patronen die ook tegelijk voor kunnen komen en dat maakt het best ingewikkeld.

Ik denk ook dat ze blauw is.
Is blauw gewoon zwart met een verdunning oid of is dat weer een op zich staande kleur?
Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:28

die is blauw ja, zwart met verdunning dus :) en anders wel een hele slechte zwarte :P

Ik heb een slechte tortie smoke dame, ze heeft te weinig zwart, alleen dr neus is zwart verder is ze bijna helemaal zilver, kijk maar eens bij Selene op mijn site.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:29

die is blauw :j en blauw is inderdaad de verdunning van zwart, dezelfde verdunning maakt van rood crème

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:31

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:33

Heb ook nog een crème met tabby waarvan ze zeggen dat dat vervaagt als ze ouder worden, maar Gwynny is toch echt blotched.

Die foto van jou zie je zo alleen aan de staart dat het smoke is, de vlek op de buik is niet zo duidelijk.
Ik ben ook gek van smoke, Selene is 'mislukt' maar ik vind haar des te mooier! hahaha!
Bij de Noren worden ze gelukkig niet speciaal op kleur beoordeeld :o
Laatst bijgewerkt door cissy op 05-09-11 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:35

bedoel je dat ze genetisch effen is?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:35

En dat ze witte teentjes heeft, hoort dat ook ergens bij?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:37

dat is gewoon een aftekening, net als witte voetjes/benen bij paarden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:38

nee, ze is niet effen want haar overgang neus/mond is niet rood, maar bij crème schijnt dat te vervagen zei de fokster, nou bij deze dus niet.... :)

die witte teentjes heeft ze van dr moeder, die had veel wit. Ze heeft voor handschoentjes en achter laarsjes en ze weet ze goed vies te maken, het is echt een kleine rouwdouwer. Het is een poes maar dat weet ze soms niet, het is net een kwajongen!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:41

wat een onzin, de tabby hoort niet te vervagen hoor. Ja bij een creme is het minder duidelijk omdat ze lichter zijn en met een langhaar ze je er nog minder van maar vervagen hoort niet :P

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 19:39

Mooi kleurtje anneliesjd!

Door mijn paard is het bij mij ook weer gaan kriebelen (vorig jaar veulen) maar dat is inderdaad een heel stukje makkelijker! Lapjespaard hmm, lijkt mij best grappig!

Mijn meisje is ondertussen naar de kater := en ik mis d'r nu al verschrikkelijk :D. Ze is nu bij een maine coon cattery en in overleg met de eigenaar hebben we de keuze gemaakt voor een silver tabby blotched kater omdat deze het mooiste paste. Ben benieuwd of hij vasthoudend genoeg is; heb haar nog nooit zo vervaarlijk horen brommen!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:55

Van schreef:
wat een onzin, de tabby hoort niet te vervagen hoor. Ja bij een creme is het minder duidelijk omdat ze lichter zijn en met een langhaar ze je er nog minder van maar vervagen hoort niet :P

Als het om een effen kat zou gaan wel. Dan hebben ze als kitten
ghostmarkings. Die dan weg kan trekken (bij blauw, lilac, chocolat)
Maar dat is bij rood en creme lastiger omdat ze altijd een tabby
patroon vertonen. Er zijn weinig echte effen rood of creme katten.

Ik vind het 'te veel smoke' poesje prachtig. Ik heb een black smoke
Brits poesje gehad...De ghostmarkings zijn bij haar nooit weggetrokken.
Ze leek een hele slechte smoke of heel donkere/slechte zilver tabby.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:18

Rytir schreef:
Mijn meisje is ondertussen naar de kater := en ik mis d'r nu al verschrikkelijk :D. Ze is nu bij een maine coon cattery en in overleg met de eigenaar hebben we de keuze gemaakt voor een silver tabby blotched kater omdat deze het mooiste paste. Ben benieuwd of hij vasthoudend genoeg is; heb haar nog nooit zo vervaarlijk horen brommen!

Dankje, ze is op de foto vrij flets en bruin, bij minder fel licht is ze veel mooier, echt staalblauw en zit er niks bruins in.

Wil een cattery een rasloze poes wel hebben? Ik geloof dat er niet veel zijn die hun raskater daarvoor uitlenen?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 08:27

Moet eerlijk bekennen dat het mij ook al opviel dat er erg veel cattery's zijn die hun katers aanbieden voor deze dekkingen. Voorwaarde is wel goed getest, geent en een algehele health check.