gerbils of hamster? (evt. ratjes)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: gerbils of hamster? (evt. ratjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 18:54

Na de reactie dat ze vervelend zijn etc (gerbils) dacht ik .. nou dan kan ik gerbils wegstrepen ,maar nu vind ik ze juist weer leuk :))

Even een paar vraagjes :)

Welk dier heeft dezelfde verzorging nodig
Welk dier ruikt het sterktst?
Welk dier is makkelijkst tam te maken en houden?
Welk dier bijt het minst snel
Welk dier is het actiefst ?
Welk dier word het oudst ?

Ik hoef niet persee een knuffeldier ,maar af en toe aaien zonder gebeten te worden vind ik wel leuk :)
Dier hoeft niet persee helemaal overdag wakker te zijn ,maar om een uur of 4 even wakker om even eten te geven en te aaien vind ik wel leuk :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:57

Elk dier heeft tanden en kan dus bijten, ook het liefste dier kan bijten....
Ik zelf vind ratten verschrikkelijk ruiken, mijn hamsters vind k niet stinken en gerbils ruiken ook niet heel erg.
Gerbils zijn erg actiefe en leuke dieren, maar ratten ook
Hamsters komen savonds pas tot leven maar zijn dan wel actief...

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:22

dit is waar elke dier kan bijten...
als je een dier wilt die niet bijt (zelfs niet als hij/zij bang is) moet je een vis nemen :')

ik heb ook een hamster gehad, deze was zééééééér lief en beet niet.
(behalve 1keer :P )
deze stinkt niet (vind ik), je moet de kooi wel ongeveer elke week verversen.
een hamster is makkelijk te houden je kan ze vergelijken met konijn, rat, gerbil,.. in onderhoud.
dat hangt van alle dieren af, sommige dieren bijten snel, anderen niet.
een gerbil en rat is het actiefst hamsters alleen 's avonds/ 's nachts
een gerbil word tot 4-5-6 jaar
hamster 2-3
rat weet ik niet juist ik dacht ook ongeveer zoals de hamster

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:25

Of een knuffel, die bijten ook niet :D

Maar hamsters, hamsteren dus die hoef je niet elke dag te voeren

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:26

ik heb mijn hamster wel elke dag eten gegeven...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:27

Doe ik niet, omdat ze het verstoppen ( hamsteren ) en je elke dag eten bij geeft stapelt het voer zich op
En krijg je dus bultjes eten.
Ik geef ze om de dag eten hier

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:30

aja, oke ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 19:42

Oké ja ik twijfel zooo ontzettend!
WinSel waar zit de opvang? Ik ga wel gewoon lanngst en kijk welke het leukste is.

Toch... Wat zijn de eisen? hier trouwens mijn lijstje:

Hamster:
Kooi: aquarium Grootte: 80 x 50 min.

Gerbil:
Kooi: Aquarium Grootte: 80x50 min. (goed?)

Rat
Kooi: Tralie kooi Grootte : 90x60 min. (goed?)

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:44

en de hoogte ?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:45

Het loopoppervlak van de kooi mag voor de eerste twee gerbils minimaal 800 cm2 per gerbil zijn. Voor iedere gerbil daarna nog een extra 500 cm2.

Ik weet niet waar je woont
Maar hier is een lijst met opvangen voor konijnen en knaagdieren ( dus ook gerbils )
Even zoeken dus :D
http://www.bunnybunch.nl/opvangen--en-asiels.html

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 19:51

Maar WinSel jij werkt of hebt toch ook een opvang? :) Die bedoel ik.
Waar zit die??

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:53

Die zit in Veendam ( Groningen )
Er zitten nog een aantal leuke gerbils en een hele hoop hamsters uit veldhoven
Ook ratjes :D

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:02

Ik heb alle 3 de beesten gehad.
Hamsters vond ik niet zo leuk, sliepen altijd en weinig activiteit.
Gerbils vind ik erg leuk. Die van mij hebben nooit gebeten en waren redelijk tam, maar idd niet echt knuffelbaar. Ze stinken nagenoeg niet en je hoeft niet elke week hun hok te verschonen, het zijn woestijndieren die erg weinig vocht verliezen, ze druppen wat urine en het zijn hele kleine droge keuteltjes.
Ratten stinken wel wat, maar zijn kwa karakter wel het leukst vind ik. Je kan ze idd van alles leren en ze zijn gezellig en knuffelbaar.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:05

wreckh schreef:
Ik heb alle 3 de beesten gehad.
Hamsters vond ik niet zo leuk, sliepen altijd en weinig activiteit.
Gerbils vind ik erg leuk. Die van mij hebben nooit gebeten en waren redelijk tam, maar idd niet echt knuffelbaar. Ze stinken nagenoeg niet en je hoeft niet elke week hun hok te verschonen, het zijn woestijndieren die erg weinig vocht verliezen, ze druppen wat urine en het zijn hele kleine droge keuteltjes.
Ratten stinken wel wat, maar zijn kwa karakter wel het leukst vind ik. Je kan ze idd van alles leren en ze zijn gezellig en knuffelbaar.

Kijk daar heb ik wat aan :D Mensen die ze alle 3 hebben gehad :j
Gerbils zijn te aaien?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:07

Je kan ze wel hanteren, maar het zijn meer kijk dieren, ook erg leuk hoor
Tis geweldig hoe je ziet hoe ze gangen graven enz

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:08

RATJES! <3 Ik heb zelf hamsters gehad & ik heb vaak op de gerbils van m'n nicht gepast. Gerbils zijn leuk om te zien, je kan ze wel pakken, maar ze zijn erg snel. Hamsters zijn wel wat makkelijker vast te houden enz. Nu heb ik ratten, en ratjes zijn echt het allerleukste van de 3. Maar je moet natuurlijk zelf kiezen wat het je het leukste vind :).

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:08

Je kan gerbils wel aaien, maar echt blijven staan ervoor doen ze niet. Daar zijn ze te druk voor.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:09

Als je gezellige bezige diertjes wil die leuk zijn om naar te kijken: Gerbils (gebils kan je wel aaien, ze zijn inderdaad te hanteren, maar het zijn geen knuffeldieren).

Wil je mee sociale dieren zou ik ratten nemen :).

Maar gebils zijn echt geweldige hyper beesten!

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:12

Nog even dit lijstje:

Welk dier heeft dezelfde verzorging nodig?
De gerbils en de ratten, deze beestjes moet je namelijk altijd met z'n tweetjes nemen (minimaal) omdat het net zoals paarden groepsdieren zijn.
De ratten, je moet de kooi goed schoon houden. (daar moet je het wel voor over hebben als je aan ratten begint ;))
Een rat en een hamster. Maar dit ligt denk ik het meeste aan jezelf hoe veel aandacht je het beestje schenkt
Welk dier bijt het minst snel?
Bij mij zijn het de ratten. Die hebben nog nooit gebeten. Maar dit ligt denk ik ook het meeste aan jezelf.
Welk dier is het actiefst?
Ze zijn voornamelijk alle 3 s'nachts erg actief.
Een rat denk ik, maar ik denk dat de gemiddelde leeftijd wel een beetje hetzelfde is.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:15

Oké! :) Ja ik vind kijken niet erg ,maar ik zit nu met een rat dat... ik gewoon diertjes van veldhoven neem om ze te ''redden'' :) dus niet voor HET kamervriendje om mee te knuffelen, daar heb ik mijn eigen hond voor :j
Maar om te kijken hoe ze bezig zijn vind ik erg leuk :D ,maar dan moet ik ze ook af en toe wel kunnen aaien :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:18

Misschien komen wij er wel uit met zn 2en :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:22

Hihih :D Jaah :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:34

De andere twee heb ik al lang niet meer gehad, maar over de gerbils kan ik wel wat vertellen :)

Welk dier heeft dezelfde verzorging nodig
Mijn gerbils verschoonde ik maar héél weinig, beetje in de gaten houden hoe het er uit ziet maar die van mij hielden hun hok vaak maandenlang schoon :) Zoals ik al zei, ik gooide er een hele baal zaagsel in, dus dat werd uiteindelijk een heel gangenstelsel van zeker 20cm hoog, en ze verliezen inderdaad weinig vocht en zullen net zoals in de natuur niet snel hun slaapplekjes vies maken, dus het blijft gewoon heel lang schoon.
En doordat ze zo weinig vocht verliezen ruik je ze bijna niet. Zelfs na een paar maanden niet verschoond te zijn ruik je ze eigenlijk gewoon helemaal niet als je niet met je hoofd in de bak gaat hangen zeg maar :Y)
Ik denk dat dat vooral eraan ligt waar je ze koopt en hoe ze zijn opgegroeid. Gerbils zijn in ieder geval van nature heel nieuwsgierig en komen al heel snel je hand onderzoeken. Met een beetje geduld heb je ze snel tam.
Welk dier bijt het minst snel
Volgens mij kunnen ze allemaal wel bijten als ze zich in het nauw gedreven voelen. Maar vooral hamsters zijn vaak te langzaam om weg te kunnen rennen en gaan daardoor sneller in de verdediging door te bijten.
Welk dier is het actiefst ?
Dat zal de gerbil zijn, maar niet de hele dag. Die van mij hadden 's morgens een speeluurtje en 's avonds ook. Hamsters zijn vooral 's nachts actief. En ratten volgens mij gewoon overdag.
Voor zover ik weet worden ze allemaal rond de 2-3 jaar. Maar het is natuurlijk wel zo dat ratten veel sneller dood gaan aan tumoren dan aan ouderdom, dat is wel altijd een vervelende manier om je diertje kwijt te raken. Hamsters hebben ook af en toe last van ontstekingen en tumoren, zo ben ik er ook eens eentje kwijt geraakt. Gerbils zijn nog niet zo ver doorgefokt en zijn daardoor nog wat sterker.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:42

Ik zou een hamster nemen. Ik heb zelf een hamster gehad en die heeft me nog nooit gebeten. Mijn hamster was rond de tijd dat ik in me kamer zat actief, en overdag als ik hem wou pakken kwam hij altijd gezellig naar me toe. S nachts heb ik er ook geen last van gehad. Als je het radje goed ophangt zodat hij niet heel veel lawaai gaat maken dan hoor je het amper. Het enigste nadeel van een hamster vind ik dat ze niet heel oud kunnen worden. Als ze nou net zo oud als een konijn konden worden had ik inplaats van konijnen, hamster(s) gehad ;)

Gerbils en ratten vind ik niks. Nou moet ik wel zeggen dat ik daar alleen negatieve ervaringen mee gehad heb (op me vmbo school) Hamsters vind ik trouwens ook het schoonste. Ik rook het niet eens, maakte hem 1x in de week of 2 weken schoon.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:13

Wij hebben ook gerbils gehad. Ik vond ze geweldig. Lekker actief, altijd bezig. Het grootste voordeel vond ik dat ze gewoon 's nachts slapen en overdag actief zijn.

Ze konden ook wel stil in je hand zitten hoor, al is het vaker zo dat ze van hand naar hand lopen. Bijten deden die van ons nooit.

We maakten ook vaak een grotere ruimte voor ze door een stuk af te zetten, gewoon op de keukenvloer.

Lege rolletjes wc papier zijn binnen de kortste keren gruis, heel grappig.

We hadden ook zo'n plastic bal waar ze in konden, ze renden dan de hele kamer door. Eerst snapten ze het niet, maar later wisten ze heel netjes als een tweespannetje te rennen.