werkhonden hier? IPO/KNPV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: werkhonden hier? IPO/KNPV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:34

Als het eerlijk gebeurt niet.

Wat ik heb zien gebeuren, was zeer zeker niet eerlijk :n

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:46

nou ja,je bent altijd zelf nog wel degene die je hond corrigeerd,en ja de een zal dat harder doen als de ander,maar goed,moet zeggen dat de echt gefokte mechelaartjes voor de KNPV sport geen lievertjes zijn,weet van 1 iemand ,waar ze meerdere malen tegen hadden egzegd dat het écht tijd werd zijn hond een keer flink te vertellen wie de baas was,en die man iets te lief bleef,dat ze die echt van het veld hebben mogen halen,met zijn eigen hond,keurig plekvast op zijn bovenarm...

duurde ff voor ie zijn arm weer kon gebruiken...

tja,hond heeft overigens wel PH1.PH2 en object bewaking op zijn naam gekregen,was een best hondje,maar hij zei tegen mij,nie aaien hoor...

nee dank u...die kop alleen al van dat beest.. :D

maar zou zelf nooit meer knpv willen trainen met een rottweiler,dan zou ik zo'n mechelaartje moeten kopen uit 2 PH ouders,en aangezien ik geen herder mens ben,staat het allemaal op een laag pitje,maar oja...

wat geweldig was het om te doen.. :D :D

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:48

Hier nog een hondensportster. Ik doe IPO met mijn bouvier, Nena. Ze heeft UV VZH IPO III en misschien ga ik nog wel een keer speurhond met haar doen. Ik heb behoorlijk wat wedstrijden met haar gedaan, maar op dit moment staat de training vanwege gezondheidsproblemen van mijn kant op een laag pitje. Of ik nog wedstrijden met haar zal gaan doen is nu de vraag, want ze is inmiddels al dik 9 jaar oud, dus al behoorlijk op leeftijd. Aan de andere kant merk ik daar nog helemaal niks van, want ze heeft er nog altijd enorm veel lol in en is fysiek gezien nog topfit.
Ik ben na 5 maanden niks met haar gedaan te hebben, nu weer 2 x naar training geweest en ze werkte beide keren weer als vanouds. De trainer zei nog gekscherend dat dit het type hond is dat je uit de kast haalt, afstoft, en voila.... hij doet het weer.
Ik moet eigenlijk aan opvolging gaan denken als ik verder wil gaan met de sport, maar zo'n hondje krijg ik vrees ik nooit meer. Hoewel mijn vorige boef ook geen verkeerde werkhond was, hoor. En ik houd het toch bij de bouviers, dat is zo de familietraditie. Mijn opa werkte al met bouviers, dus ik ben gewoon verknocht aan die stoere teddyberen.

apple01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:58

Mag ik iemand een PB sturen? Ik heb een vraag over het exacte verschil tussen IPO en KNPV. Volg op dit moment met een kleiner ras gehoorzaamheid en behendigheid. Wil later ook een groter ras aanschaffen en 'jullie' kant ingaan. Zelf vind ik het heel belangrijk dat er eerlijk met een hond om word gegaan en dat ik niet een of andere achterlijk agressieve heethoofd krijg. Ben je bij de KNPV min of meer verplicht een mechel te hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:06

Da's zeker waar, je hebt het absoluut zelf in de hand.

Maar de macho-cultuur die er nu lijkt te heersen, staat me zó tegen...... mwa, ik weet dat die mecheltjes nogal pittig zijn ja :D
Let op: ik heb geen commentaar op de training op zich, echt niet :n ik heb wél commentaar op hoe er op een aantal clubs met de honden wordt omgegaan, dat vind ik absoluut onacceptabel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:18

apple01 ,er zijn nogal wat verschillen tussen IPO en KNPV...

maar wil je het meest vriendelijk trainen is IPO aan te raden,das hond vriendelijker als KNPV....

ik vind zelf KNPV leuker,omdat je echt "boef" gericht traint,IPO train je mouw gericht,hond krijgt ook als beloning de mouw mee,hang een mouw in een een boom en de hond zal daar gaan zitten blaffen,en niet de boef die versteld staat aanblaffen,en daar ben ik dan weer niet zo voor....vind het meer een spelletje,maar goed,een leuk spelletje voor hond en eigenaar..vaak wordt er echt met veel plezier getraind..

voor KNPV moet je geen mechelaar aanschaffen,mag met allerlei rassen trainen,maar de gefokte honden voor die sport zijn wel een aanrader,ik deed het met een rottweiler,en echt,t was zo'n kick om die werkhondjes gewoon te zien vliegen,en gaan,terwijl mijn rottweiler,ach ja,t deed haar werk,relaxed en braaf..maar fanatiek...neu...

en toch...ja,als ik eraan terug denk,zou het zo weer doen,maar ja,dan wel een scherpere hond hebben,als een rottweiler...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:25

Koop een mechelaar of een hollandse herder dan. Of een duitser idd

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:48

In de KNPV zie je ook nogal eens herderkruisingen. Bijvoorbeeld Mechel X Hollander.
In de IPO zie je meer raszuivere honden met stamboom. Daar moest de hond tot enkele jaren terug ook een stamboom hebben om deel te kunnen nemen aan de officiële examens en wedstrijden. (m.u.v. de eerste hond die je had), maar die regel is afgeschaft. Je mag ook daar tegenwoordig met stamboomloze of rasloze honden deelnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:46

Klopt ja. Op sommige clubs is dat nog steeds zo :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 11:14

leuk om iedereen zn ervaringen te lezen, een bouf zien je niet vaak meer in de sport dus dat vind ik helemaal top.

Dat knpv veel harder is als ipo is niet mijn ervaring heb beide met een mechelaar en kruising gelopen en knpv sprak me meer aan door de verscheidenheid. Ook het fiets volgen en stellen etc dat is een extraatje dat vind ik leuk het test de verschijdenheid van je hond.

Ipo kan ik ook gaan doen ik twijfel gewoon omdat ik eerst wil testen wat mn dober in zich heeft. Ik ben erg strikt maar bij werken hoeeft geen agressie gebruikt te worden. Ook in de knpv heb ik geen agressie gezien wel fellere honden en dus fellere bazen.

Ik ben niet tegen een tt heb er ook 1 voor mn teef die wil nog wel eens gaan jagen als ze te ver voor me loopt het piepje gebruiken is genoeg om haar te vertellen dat ze terug moet komen. Hier gaat ook training aan vooraf een tt hoord niet pijn te doen.

Ik heb nu 3 clubs gemaild ik hoop snel antwoord te krijgen en dan bezoekjes te doen en kijken waar we thuis horen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:34

Yamcha schreef:
KNPV is helemaal niet praktijkgericht, zelfde verhaal als IPO hoor, KNPV honden worden echt niet als diensthonden gebruikt..... het lijkt er niet eens op.......

Een hond met het KNPV certificaat, word aangekocht door de politie, en krijgt daar een interne opleiding en word dan een praktijk hond!

De basis is dus KNPV.

Waar worden KNV honden volgens jou dan voor gebruikt??

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:40

Hier een fotootje van de "stokaanval" KNPV.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:43

ThreeFingers schreef:
Yamcha schreef:
KNPV is helemaal niet praktijkgericht, zelfde verhaal als IPO hoor, KNPV honden worden echt niet als diensthonden gebruikt..... het lijkt er niet eens op.......

Een hond met het KNPV certificaat, word aangekocht door de politie, en krijgt daar een interne opleiding en word dan een praktijk hond!

De basis is dus KNPV.

Waar worden KNV honden volgens jou dan voor gebruikt??

Nou dat heb ik nou echt nog nooit gehoord :')

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:58

zeker weten dat gecertificeerde honden verkocht worden aan politie en naar amerika,amerikanen zijn gek op nederlandse gecertificeerde honden...

er zijn zelfs mensen die beroepsmatig honden trainen certificeren en verkopen,weet nog wel toen ik met mijn rottweiler trainde dat de trainer toen als zei,mocht ik een certificaat halen kon ik haar zo voor 5000 gulden verkopen..

en oje ja,KNPV is zeker een zeer goede africhting,weet je dat als je KNPV gaat trainen dat je echt lid moet worden en gescreend wordt voor je mag gaan trainen (je wordt ook voorgesteld in het politiehond boekje,en dan mogen mensen bezwaar indienen) plus je krijgt een pasje waarmee je kan tonen dat je met een ploitiehond getrainde hond loopt daar je hond onder een wapenwet gaat vallen..

denk dat je je iets beter moet verdiepen in KNPV trainen yamcha... :D

dat zijn echt geen misselijke hondjes ,veel knpv verenigingen doen ook erg veel burgeroefeningen,daar deze honden gewoon inzetbaar moeten zijn als ze opgeleid zijn...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 30-08-10 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:59

Ik weet ook niet beter dan dat de KNPV honden gekocht worden door de Politie en hier dan verder op wordt getraind. Die honden hebben PH 1 en PH 2.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:00

Ja precies Kimmie, collega van mijn man traint ook bij de KNPV en deze honden worden als ze klaar zijn verkocht als diensthond.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:03

zou toch ook wel een beetje raar zijn dat je je hond een POLITIEhonden opleiding geeft,en dat ze dan niet bruikbaar zouden zijn,alleen het het aanroepen van een pakwerker is "halt politie,halt politie" ...en dan stellen....

neu,ga ermaar van uit dat je honden zo africht dat ze gewoon inzetbaar zijn,erg leuke trainingen overigens...heb het echt met erg veel plezier gedaan...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:37

Fijn om te lezen dat er meer mensen positieve ervaringen hebben met de knpv, ik wacht nog steeds op antwoorde van meerdere clubs.
Ik ben bij 1 club geweest en ze trainden daar fijn om te zien maar vond het niet zo prettig een preek te krijgen omdat mn 5 maand oude pup los kan volgen :( ik zet geen druk op hem ben gewoon lekker bezig met plezier maar dat werd niet herkend helaas.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:39

Helaas beginnen veel mensen pas met 5 maand te trainen bij sommige verenegingen. Dus dan ben je er vroeg bij. Ik ben ook meer van direct beginnen en alles lekker rustig en ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:52

vagolijntje schreef:
Fijn om te lezen dat er meer mensen positieve ervaringen hebben met de knpv, ik wacht nog steeds op antwoorde van meerdere clubs.
Ik ben bij 1 club geweest en ze trainden daar fijn om te zien maar vond het niet zo prettig een preek te krijgen omdat mn 5 maand oude pup los kan volgen :( ik zet geen druk op hem ben gewoon lekker bezig met plezier maar dat werd niet herkend helaas.

En toch stelt me het gerust dat je zo een preek krijgt eigenlijk.......

Wilawander: wel vreemd dan dat de baas van die club me wist te vertellen dat de politie heel andere dingen deed, en de honden niet eens meer in actie mochten komen. Volgens hen deden ze het nog op de "oude" politiemanier, want dat nieuwe was niks waard (volgens mij valt dat nogal mee, maar hij was wat minachtend over echte politiehonden).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:02

klinkt me meer als een gefrustreerd tiepje :D

de keuringen zijn al jaren hetzelfde van PH1 PH2 en object bewaking,mss haalde zijn hond de keuring niet??

http://www.youtube.com/watch?v=kcaAPhThnBM

dit toch kick,die pakwerkers zijn getraind honden echt weg te jagen,die moeten door zo'n bizarre deiging heen,en gaan gewoon....daarom is zo'n gefokte mechelaar te leuk om deze sport mee te doen...

en moet zeggen,men wat kriebelt het weer als ik dit soort filmpjes zie :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:08

Dat kan natuurlijk :j

Maar ik begreep toen dat hij daar zo wel verstand van had, en de grote baas daar was, dus vandaar :)

Dat zijn wel stoere hondjes hoor, die wil je niet achter je aan hebben :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:21

http://www.youtube.com/watch?v=QKf3Vhh0 ... re=related

deze is ook wel een leuk filmpje zijn ipo honden en knpv honden door elkaar heen, je ziet alleen op ong 3 minuten dat een ipo hond de mouw heeft en ermee wegrent...en daarom vind ik persoonlijk KNPV sport leuker..

omdat je echt man gericht werkt,overigens zijn op dat filmpje ook wel heel gave apparte stel oefeningen te zien zeg,mén wat gaaf...

wij hebben eens getraind in een soort oud vliegtuig wrak,daar zaten dan "kapers" en moest je je hond naar binnen sturen die de kapers moesten uitschakelen,was zó spannend en zó gaaf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:31

Dat is wel echt heel vet ja..... zeker als je hond daar één beetje fanatiek in is

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:32

Mijn oom en tante zijn met rottweilers actief in de werkhondensport en zijn ook met 1 hond afgevaardigd naar het WK :) Mijn oom zit ook in het bestuur van de landelijke bond of iets?

Echt een supergave sport, altijd het proberen waard wanneer je hond er voor geschikt is!! :j